Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Maxpo 2023 -näyttelyä varjosti epävakaisen sään lisäksi myös epävarmat tulevaisuuden näkymät – mukana oli aiempaa enemmän pieniä toimijoita

    Maxpo-näyttely järjestettiin jälleen Hyvinkään lentokentällä. Todella epävakaisesta säästä huolimatta tapahtuma keräsi viime vuotta enemmän kävijöitä. Taivaan lisäksi synkkiä pilviä vaikuttaa olevan myös alan yllä.
    Maxpo-näyttelyssä vieraili noin 13 000 kävijää.
    Maxpo-näyttelyssä vieraili noin 13 000 kävijää.  Kuva: Arto Turpeinen

    Maxpo-näyttely 2023

    • Näytteilleasettajia lähes 250
    • Vierailijoita vajaat 13 000
    • Seuraava Maxpo-näyttely järjestetään 28.‒ 30.8.2025. Hyvinkään lentokentällä

    Maxpo-messuille osallistui enemmän näyttelyvieraita kuin edelliskerralla keväällä 2022. Helsingin Messukeskukselta kerrotaan, että viimekertainen vajaan 10 000 vieraan kokonaismäärä kasvoi vajaaseen 13 000:een.

    Näyttelyn yleisilmettä ja muutamia vieraitakin vaivasi joidenkin isojen maarakennuskonetoimijoiden puuttuminen kokonaan. Vastaavasti pieniä ja monipuolisemmin toimivia yrityksiä oli määrällisesti aiempaa enemmän.

    Isoilla yrityksillä osallistumisen kustannukset karkaavat näyttelystä saatavaan hyötyyn nähden. Näyttelyn pinta-alavuokra, osaston rakentaminen, useiden koneiden rahdit sekä palvelukykyisen henkilöstön tuomat kustannukset rakennus- ja purkuaikoineen usein riittävät perusteeksi käyttää vastaava panos markkinointiin tehokkaammalla tavalla.

    Toisaalta pienessä yrityksessä osallistuminen saattaa kulminoitua yrittäjän läsnäoloon, joka samalla tuo osaston rakentamiseen tarvittavan rekvisiitan tullessaan. Näin messuille osallistuminen on täysin perusteltavissa.

    Eräs utuuksista oli Volvon akkukaivinkone, jonka työpaino on varusteista riippuen 23–26 tonnia. Koneessa on 600 voltin litium-akusto. Kilowattitunteja on 264. Koneelle lupaillaan 4–5 tunnin käyttöaikaa. 32 ampeerin pistokkeesta lataus tyhjästä täyteen onnistuu 10 tunnissa. Tämän kokoluokan akkukoneet ovat vielä harvinaisia.
    Eräs utuuksista oli Volvon akkukaivinkone, jonka työpaino on varusteista riippuen 23–26 tonnia. Koneessa on 600 voltin litium-akusto. Kilowattitunteja on 264. Koneelle lupaillaan 4–5 tunnin käyttöaikaa. 32 ampeerin pistokkeesta lataus tyhjästä täyteen onnistuu 10 tunnissa. Tämän kokoluokan akkukoneet ovat vielä harvinaisia.  Kuva: Arto Turpeinen
    Kubota laajentaa kaivinkonemallistonsa vitossarjaansa koskemaan myös KX085-mallia. Työpainoksi ilmoitetaan 8392 kiloa. Kubotan oman moottorin teho on 49 kilowattia. Aiempaan mallisarjaan verrattuna esimerkiksi näyttöpaneeli on modernisoitu. Moottoritila avautuu hienosti näkyville kolme erillistä moottoripeittoa avaamalla.
    Kubota laajentaa kaivinkonemallistonsa vitossarjaansa koskemaan myös KX085-mallia. Työpainoksi ilmoitetaan 8392 kiloa. Kubotan oman moottorin teho on 49 kilowattia. Aiempaan mallisarjaan verrattuna esimerkiksi näyttöpaneeli on modernisoitu. Moottoritila avautuu hienosti näkyville kolme erillistä moottoripeittoa avaamalla.  Kuva: Arto Turpeinen

    Huolestuneet näkymät

    Yritykset olivat viime kerralla epävarmoissa tunnelmissa, mutta nyt päällimmäisenä oli selkeä huoli suhdanteesta. Rakennuslupien hakemusmäärä on romahtanut. Rakentamisen talvisesonki on jo alkanut, sillä kesän rakennusprojektien valmistuttua seuraavista ei ole tietoa. Työmaita on myös peruttu. Rakennustarvikkeiden hintojen lasku ja hyvän työvoiman saatavuus kuitenkin piristää julkisen sektorin rakentamista sekä infrahankkeita.

    Maarakennuskonekaupassa kauppaa kuitenkin tehdään jonkin verran. Koneita ostavat hiukan isommat toimijat, joilla on isommat urakat ja jatkuvuutta. Uudet koneet tarvitaan usein nopeasti ja ne menevät suoraan töihin. Heikoimmilla ovat tällä hetkellä tuntitöitä tekevät pienet aliurakoitsijat.

    Konevel esitteli uuden kotimaisen keräävän kauhaharjan KVex RQ-280:n. Työleveys on 2800 mm ja sivuharjalla 2990 mm. Vesisäiliön koko on 360 litraa ja roskasäiliön noin 1700 litraa. Minimissään öljyntarve on 90 litraa minuutissa. Toimitukset aloitetaan keväällä 2024.
    Konevel esitteli uuden kotimaisen keräävän kauhaharjan KVex RQ-280:n. Työleveys on 2800 mm ja sivuharjalla 2990 mm. Vesisäiliön koko on 360 litraa ja roskasäiliön noin 1700 litraa. Minimissään öljyntarve on 90 litraa minuutissa. Toimitukset aloitetaan keväällä 2024. Kuva: Arto Turpeinen

    Alkuvuosi on mennyt maarakennuskonekaupassa kohtuullisesti, mutta nyt kysyntä on hiljentynyt. Konevalmistuksen komponenttipula on helpottanut ja myös toimitusajat ovat lyhentyneet. Kiinteistökoneissa suhdannevaihtelut ovat pienemmät, sillä lunta tulee ja nurmikko kasvaa jatkossakin.

    Ukrainan jälleenrakentamisen tuomasta kysynnästä ja sen seurauksista ei vielä voida spekuloida, sillä sota voi jatkua vielä pitkään.

    Rahoitus kiristynyt

    Konerahoituksessa rahoituksen saannin kriteerit ovat tiukentuneet korkojen nousun myötä. Rahoittajat jopa kategorisesti kieltäytyvät rahoittamasta maarakennuskonealalla aloittavia yrityksiä, mikäli yrittäjällä ei ole esittää muutamaa aiempaa tilikautta pohjaksi rahoittajalle, tai jotain muuta riittävän uskottavaa näyttöä liiketoiminnan sujuvuudesta.

    Sähköistymisen eteneminen on tuonut yhä uusia ja osittain myös hiukan kookkaampia täyssähköisiä koneita markkinoille. Täyssähköisten painopiste kuitenkin pyörii keveissä, noin 2–5 tonnin koneissa. Työkalupuolella akkukoneet lisääntyvät nopeasti.

    Heikko suhdanne maarakentamisessa ei kuitenkaan näy käytettyjen koneiden kaupassa. Vähän ajetulle käytetylle on kysyntää ja huutokauppatoiminta on virkeää. Samoin huolto- ja korjaussektorilla on paljon töitä, sillä vanhoja koneita on pidettävä kunnossa tavallista pidempään.

    Myös metsäenergia-alan työlaitteille on kysyntää sekä kotimaassa että Keski-Euroopassa. Energiakriisi ei vielä ole ohitse. Kaivukoneita myös varustellaan paljon metsäolosuhteisiin.

    Erikoisvarustelluille koneille, kuten ratatyömaiden monitoimikoneille ja purkutyökoneille on kysyntää, mutta näiden merkitys on isossa kuvassa hyvin pieni. Myös maa-aineisten seulontaan ja lajitteluun kysyntää on riittänyt. Markkinoiden hiljentyessä toiminnan monipuolisuus korostuu.

    Myöhemmin, kun maarakennuskoneiden kysyntä alkaa taas virkoamaan, odotettavissa on taas toimitusvaikeuksia. Suomi on markkina-alueena pieni, joten tehtaiden jonotuslistoilla koneet saattavat päätyä suuremmille toimijoille.

    Koneosapalvelu laajentaa Vahva-kahmareiden mallisarjaansa, Vahva C140:n pinta-ala on 1,4 kuutiota ja se on suunnattu etenkin materiaalikoneisiin. Valmistajan mukaan koura soveltuu terminaalikäytön lisäksi myös esim. saaripuuhakkuille. Paino on 1090 kiloa. Järeään C-sarjaan kuuluu myös kolme muuta mallia.
    Koneosapalvelu laajentaa Vahva-kahmareiden mallisarjaansa, Vahva C140:n pinta-ala on 1,4 kuutiota ja se on suunnattu etenkin materiaalikoneisiin. Valmistajan mukaan koura soveltuu terminaalikäytön lisäksi myös esim. saaripuuhakkuille. Paino on 1090 kiloa. Järeään C-sarjaan kuuluu myös kolme muuta mallia.  Kuva: Arto Turpeinen
    Doosanin, eli nykyisen Develonin, DX85R on päivittynyt. Työpainoksi ilmoitetaan noin 9,5 tonnia. Kone on saatavana myös kaksiosaisella pääpuomilla, jolla saavutetaan lisää ulottuvuutta. Moottorin teho on 48,5 kilowattia. Uudistetun venttiilistön kerrotaan vähentävän järjestelmä sisäistä painetta, mikä parantaa koneen hallittavuutta.
    Doosanin, eli nykyisen Develonin, DX85R on päivittynyt. Työpainoksi ilmoitetaan noin 9,5 tonnia. Kone on saatavana myös kaksiosaisella pääpuomilla, jolla saavutetaan lisää ulottuvuutta. Moottorin teho on 48,5 kilowattia. Uudistetun venttiilistön kerrotaan vähentävän järjestelmä sisäistä painetta, mikä parantaa koneen hallittavuutta.  Kuva: Arto Turpeinen
    TILTService on erikoistunut erityisesti kauhanpyörittäjien huoltamiseen ja korjaamiseen. Repertuaariin kuuluvat kaikki yleisimmät merkit. Yrityksen mukaan yleisimmät viat liittyvät sähköhäiriöihin tai öljyvuotoihin. Huoltoauton mukana kulkee kaikki tarvittava kalusto. Yritys toimii pääasiassa Uudenmaan alueella.
    TILTService on erikoistunut erityisesti kauhanpyörittäjien huoltamiseen ja korjaamiseen. Repertuaariin kuuluvat kaikki yleisimmät merkit. Yrityksen mukaan yleisimmät viat liittyvät sähköhäiriöihin tai öljyvuotoihin. Huoltoauton mukana kulkee kaikki tarvittava kalusto. Yritys toimii pääasiassa Uudenmaan alueella.  Kuva: Arto Turpeinen
    Casen uuden CX15 EV:n työpaino on noin 1500 kiloa. Suorituskyky vastaa perinteistä dieselkonetta. Litium-akun jännite on 102 volttia ja kapasiteetti 21,5 kWh. Sisäänrakennetulla 120 volttisella laturilla akku latautuu tyhjästä täyteen 14 tunnissa. Ulkoisia latureita on kolme – suurimmalla 480 voltin versiolla lataus kestää ainoastaan 1,5 tuntia.
    Casen uuden CX15 EV:n työpaino on noin 1500 kiloa. Suorituskyky vastaa perinteistä dieselkonetta. Litium-akun jännite on 102 volttia ja kapasiteetti 21,5 kWh. Sisäänrakennetulla 120 volttisella laturilla akku latautuu tyhjästä täyteen 14 tunnissa. Ulkoisia latureita on kolme – suurimmalla 480 voltin versiolla lataus kestää ainoastaan 1,5 tuntia.  Kuva: Arto Turpeinen
    Motoral Oy on tuonut markkinoille oman tuotemerkin m-PRO CA 0 Grease- ja m-Pro CA 2 Grease -voitelurasvat. Ne on tarkoitettu erityisesti niveltappeihin ja muihin korkeasti kuormitettuihin voitelukohteisiin työkoneissa, ajoneuvoissa ja teollisuuden koneissa. Valmistuksessa on käytetty paksua perusöljyä, vedetöntä kalsiumsaenninta ja EP-lisäaineistusta.
    Motoral Oy on tuonut markkinoille oman tuotemerkin m-PRO CA 0 Grease- ja m-Pro CA 2 Grease -voitelurasvat. Ne on tarkoitettu erityisesti niveltappeihin ja muihin korkeasti kuormitettuihin voitelukohteisiin työkoneissa, ajoneuvoissa ja teollisuuden koneissa. Valmistuksessa on käytetty paksua perusöljyä, vedetöntä kalsiumsaenninta ja EP-lisäaineistusta. Kuva: Timo Rintakoski
    Mittakori Oy esitteli pakettiautoihin tarkoitetun ulosvedettävän hyllyjärjestelmän. Hyllyjen ja varusteiden paikkoja voidaan muuttaa pikakiinnitysten ansiosta nopeasti. Sivuille voidaan asentaa lisätelineitä ja kiinnikkeitä, joihin voidaan sijoittaa vaikkapa sähkötyökaluja. Hyllyjärjestelmän kantavuus on 750 kg. Järjestelmän pulttikiinnitys mahdollistaa koko paketin poistamisen nopeasti.
    Mittakori Oy esitteli pakettiautoihin tarkoitetun ulosvedettävän hyllyjärjestelmän. Hyllyjen ja varusteiden paikkoja voidaan muuttaa pikakiinnitysten ansiosta nopeasti. Sivuille voidaan asentaa lisätelineitä ja kiinnikkeitä, joihin voidaan sijoittaa vaikkapa sähkötyökaluja. Hyllyjärjestelmän kantavuus on 750 kg. Järjestelmän pulttikiinnitys mahdollistaa koko paketin poistamisen nopeasti. Kuva: Timo Rintakoski
    Nordic Truckcenter Oy:n osastolle ennätti uuden mallisarja XFC 530 FAD 8x4 maansiirtoauto, jossa on suuri Sleeper Cab -ohjaamo. Moottorina mallisarjan tehokkain, 12,9-litrainen 6-sylinterinen Paccar MX13, jossa on 390 kW tehoa. Vaihteistona maastosovelluksin optimoitu TraXon 16-nopeuksinen automaatti. Suomessa asennettiin Ajardoksen toimesta apurunko ja Nurmen kippivarustus sekä Laurellin lavarakenne.
    Nordic Truckcenter Oy:n osastolle ennätti uuden mallisarja XFC 530 FAD 8x4 maansiirtoauto, jossa on suuri Sleeper Cab -ohjaamo. Moottorina mallisarjan tehokkain, 12,9-litrainen 6-sylinterinen Paccar MX13, jossa on 390 kW tehoa. Vaihteistona maastosovelluksin optimoitu TraXon 16-nopeuksinen automaatti. Suomessa asennettiin Ajardoksen toimesta apurunko ja Nurmen kippivarustus sekä Laurellin lavarakenne. Kuva: Timo Rintakoski
    Sennebogen 340G kurottaja on tarkoitettu sahoille, teollisuuteen ja kierrätykseen.  Nouseva ohjaamon ansiosta näkyvyys työalueelle on hyvä ja työturvallisuus parempi. Parhaimmillaan kuljettajan silmät ovat 4,1 metrin korkeudessa. Suurin nostokuorma on 3,4 tonnia ja moottorina Stage V tason 100 kW tehoinen Cummins F3.8.
    Sennebogen 340G kurottaja on tarkoitettu sahoille, teollisuuteen ja kierrätykseen. Nouseva ohjaamon ansiosta näkyvyys työalueelle on hyvä ja työturvallisuus parempi. Parhaimmillaan kuljettajan silmät ovat 4,1 metrin korkeudessa. Suurin nostokuorma on 3,4 tonnia ja moottorina Stage V tason 100 kW tehoinen Cummins F3.8. Kuva: Timo Rintakoski
    Bucher CityCat VR50
    Bucher CityCat VR50 Kuva: Timo Rintakoski