Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Euromaster korjaa ja pinnoittaa renkaita – uusiorenkaita kuorma-autoihin, maansiirtokoneisiin ja trukkeihin

    Suomen Euromaster Oy:n Porin pinnoittamossa valmistetaan uusiorenkaita ja korjataan rikkoutuneita renkaita. Porin pinnoittamo ei tee suoraan asiakaskauppaa, vaan kaikki työt tulevat Euromasterin muiden rengasliikkeiden kautta.
    Varastoa on rungoille, raaka-aineelle ja valmiille tuotteille. Esivulkanoitua remmiä on varastossa runsaasti, jotta asiakkaalle saadaan haluttu pinnoite. Kuvassa Michelinin XTXL-pinta pinnoitetussa renkaassa. Alkuperäinen pinta oli myös XTXL. Rengas näyttää uudelta, vaikka on uusiorengas.
    Varastoa on rungoille, raaka-aineelle ja valmiille tuotteille. Esivulkanoitua remmiä on varastossa runsaasti, jotta asiakkaalle saadaan haluttu pinnoite. Kuvassa Michelinin XTXL-pinta pinnoitetussa renkaassa. Alkuperäinen pinta oli myös XTXL. Rengas näyttää uudelta, vaikka on uusiorengas.  Kuva: Seppo Pentti
    Pori

    Euromaster Pori:

    • Korjaa ja pinnoittaa renkaita
    • TyrFil-täyttöaineen asennusta
    • Varastossa käyttövalmiita renkaita
    • Asiakkaiden runkojen pinnoitusta

    Tavoite on tehdä käytetyistä vanhoista rungoista uusiorenkaita ja tuotteelle annetaan kolmen vuoden takuu. Porissa pinnoittamon käytössä on tuotantotila ja kaksi varastoa. Käytettyjä runkoja varastossa odottaa pinnoitusta tai pinnoitettuna maksimissaan 5‒6 tuhatta.

    Kuorma-auton renkaita pinnoitetaan kahdella tuotantolinjalla. Lisäksi on maansiirto- ja teollisuuslinjat (trukki). Renkaita myös korjataan ja täytetään TyrFil-menetelmällä. Tyrfil täytetyllä renkaalla työt jatkuvat, vaikka esimerkiksi romupihalla ajettaisiin rengas naulaan.

    Kuorma-auton renkaan runkoja ostetaan kotimaasta ja ulkomailta. Euroopasta renkaita tulee 2‒3 konttissa viikossa. Pintamateriaalia ostetaan usealta eri pinnoitevalmistajalta. Renkaat pinnoitetaan asiakkaan tilauksen mukaan. Tarjolla on Michelinin omat Recamic- ja New Life-pinnoitteet, kuten myös kilpailijoiden tuotteet. Uusiorenkaisiin saadaan samat pintavaihtoehdot kuin on uusissakin renkaissa.

    Perinteisiä maatalouden riparenkaita ei pinnoiteta. Industrial-tyyppisiä traktorirenkaita voidaan pinnoittaa.

    Yrityksen omistaa Michelin ‒ Euromaster on Michelinin tytäryhtiö. Työtä pinnoittamossa tekee 26 työntekijää. Toimihenkilöitä on kaksi.

    Suomessa pinnoitukselle on pitkät perinteet ja ammattitaitoa. Työtä pinnoittamossa tehdään osittain jo toisessa sukupolvessa. Muutaman, yli 40 vuotta alalla olleen, jälkikasvua on ollut jo useamman vuoden samassa työpaikassa. Käyttöpäällikkö Kari Hyppönen on ollut talossa 42 vuotta. Kari on aloittanut työnsä rengasalalla pinnoituksessa ja on jäämässä parin vuoden päästä eläkkeelle.

    Kansainvälisesti tarkasteltuna Suomessa on ollut kierrätystä enemmän kuin muualla. Taannoin tehdyn selvityksen mukaan Suomessa pinnoitettiin renkaat keskimäärin kaksi kertaa, Ruotsissa kerran. Espanjassa suhdeluku oli 0,2.

    Luvat kunnossa

    Renkaiden kunnostus vaatii ammattitaitoa ja luvat Traficomilta. Viranomainen valvoo toimintaa säännöllisesti, ja lupa pinnoittaa myönnetään aina vuodeksi kerrallaan. Jokaisessa pinnoitetussa renkaassa on leimat, jotka kertovat, monesko pinnoituskerta on, kuka on pinnoittanut ja missä. Raskaalla puolella jokainen rengas on merkitty yksilöllisellä koodilla, joten laatua voidaan selvittää jopa tekijätasolle. Euromaster käyttää renkaissaan viivakoodia, joka seuraa rengasta sen käyttöiän. Viivakoodi on kiinnitetty myös renkaan sisään, josta se ei huku. Viivakoodin perusteella voidaan esimerkiksi katsoa, millaisia korjauksia renkaaseen on tehty aiemmin.

    Pienessä laatikossa 1 tarkoittaa ensimmäistä pinnoitusta. Seuraava numero on viikko (14) ja vuosi (20)24. Toisessa kyltissä näkyy pinnoitusorganisaatio, Euromaster. E17 tarkoittaa Suomea. Euromaster on saanut Trafilta kolmantena yrityksenä pinnoitusluvan Suomessa, siitä numero 0003.
    Pienessä laatikossa 1 tarkoittaa ensimmäistä pinnoitusta. Seuraava numero on viikko (14) ja vuosi (20)24. Toisessa kyltissä näkyy pinnoitusorganisaatio, Euromaster. E17 tarkoittaa Suomea. Euromaster on saanut Trafilta kolmantena yrityksenä pinnoitusluvan Suomessa, siitä numero 0003.  Kuva: Seppo Pentti

    Sesongista toiseen kuorma-auton renkaita

    Etenkin kuorma-autojen renkaiden pinnoituksessa on sesongit. Talven liukkaisiin varaudutaan monesti uudella pinnalla. Kuorma-autopuolella syksyllä varaudutaan talveen ja se tarkoittaa pinnoittamolle lisääntyvää työmäärää. Etenkin vetoakseleiden renkaita pinnoitetaan talvea vasten. Perävaunujen renkaita pinnoitetaan myös, mutta niistä pinnoitustyötä tulee tasaisemmin ympäri vuoden.

    Asiakkaat toimittavat renkaitaan pinnoitukseen palvelupisteiden kautta. Viranomaiset edellyttävät reilua talvipintaa, mutta se on monilla aivan välttämätön ‒ puutavara- tai maitoauto ei pääse isolle tielle kuorman kanssa, jos renkaat eivät ole kunnossa.

    ”Osa asiakkaistamme on etukenossa valmistautumassa talveen ja pinnoittavat renkaansa ajoissa. Kiireisempi sesonki alkaa yleensä syyskuussa ja päättyy marras-joulukuussa. Talven alku ja ankaruus vaikuttavat osaltaan sesongin kestoon”, toteaa Markku Helin, Porin pinnoittamon tuotantopäällikkö.

    Kun alkutalven sesonki on ohi, aloitetaan kotimaasta ja Keski-Euroopasta tuotujen runkojen pinnoittaminen. Niitä pinnoitetaan kesälomiin saakka varastoon ja myyntiin. Kesälomien jälkeen jatketaan talveen varautumista varastotäydennyksillä, kunnes alkaa taas syksyllä asiakkaiden omien runkojen pinnoitus. Kun talven alkaessa sesonki on ohi, etukäteen pinnoitettujen varasto on jotakuinkin tyhjä. Tämän jälkeen aloitetaan kahdella tuotantolinjalla jälleen kuorma-auton renkaiden pinnoitus varastoon.

    Ala on pääomavaltainen, sillä renkaita pitää tehdä varastoon. Vuosituotannosta 60 % on varastorenkaita ja 40 % on asiakkaiden runkoja.

    Laadukas tulee monesti edullisemmaksi

    Kuorma-autojen renkaissa rungon laatu ratkaisee, voidaanko ja kannattaako rengasta pinnoittaa. ”Halpisrenkaan” runko ei kestä välttämättä yhtään tai korkeintaan yhden pinnoituksen. Kun uusia renkaita hankkii, halpa rengas toki houkuttelee, mutta käyttöikä jää sillä lyhyeksi. Kun pinta on kulunut, halpis-rengas on usein käyttökelvoton.

    Jos uutena on hankittu premium-renkaat, ne voidaan pinnoittaa useamman, jopa kolme kertaa. Jokaisella pinnoituskerralla voidaan valita pintakuvio kuten uusissa renkaissa.

    ”Halpa rengas kilpailee samalla markkinalla meidän kanssa. Suomessa halpis-renkaita hankitaan uutena kohtalaisen paljon, joten ehjiä runkoja ei Suomesta löydy riittävää määrää pinnoitettavaksi. Runkoja tuodaan ulkomailta esimerkiksi Alankomaista ja Espanjasta konteissa”, Markku kertoo.

    Jokainen rengas tarkastetaan

    Jos asiakas on hankkinut hyvärunkoiset renkaat, hän tietää rungon historian. Toisaalta huolelliset kuljettajat eivät survo renkaita. Niihin on hyvä laittaa uutta pintaa. Jokainen renkaan runko kuitenkin tarkastetaan samalla tavalla ennen kuin tehdään mitään muuta. Renkaan runko ei saa antaa periksi sinä aikana, kun uusi pinta on ajossa.

    10 vuotta vanha runko on jo pieni riski, jos runko on jo pinnoitettu useamman kerran. Esimerkiksi paloautoissa, joissa ajomäärä on pieni, voi olla 15 vuotta vanhat renkaat ja niiden pinnoittaminen on kyseenalaista. Pinnoitetun renkaan pitäisi kestää rungoltaan vielä toiset 15 vuotta. Pitkällä rahtilinjalla taas auto on ajossa paljon, ajosuorite on suuri, jolloin rungon vanheneminen ei ole ongelma.

    Renkaan tarkastuksessa poikkeamat kirjataan ylös. Rungon pitää olla ehjä. Osa asiakkaiden omista ja ostetuista rengasrungoista päätyy hylkyyn, kun niissä on liikaa vaurioita. Tarkastaminen on myös osittain ennustamista ‒ rengas on kuitenkin pyörinyt ehkä vuosiakin alla ja sen pitäisi kestää vielä ainakin yksi käyttösykli. Kokonaisarvio ratkaisee. Tieliikenteessä ei oteta turhia riskejä.

    Maansiirtokoneen rengas on tarkastettu ja runko todettu ehjäksi ja toimivaksi pinnoitukseen. Nyt renkaasta poistetaan pintakumi lähelle teräsvyötä. Kuorma-auton renkaat rouhitaan automaattikoneella.
    Maansiirtokoneen rengas on tarkastettu ja runko todettu ehjäksi ja toimivaksi pinnoitukseen. Nyt renkaasta poistetaan pintakumi lähelle teräsvyötä. Kuorma-auton renkaat rouhitaan automaattikoneella. Kuva: Seppo Pentti
    Rungosta avataan aikaisemmat paikkaukset ja vauriot ja pinta karhennetaan. Vanhat paikkaukset tarkastetaan ja paikataan mahdollisesti uudestaan. Tarkka näkö ja vakaa käsi ovat edellytys huolelliselle työlle.
    Rungosta avataan aikaisemmat paikkaukset ja vauriot ja pinta karhennetaan. Vanhat paikkaukset tarkastetaan ja paikataan mahdollisesti uudestaan. Tarkka näkö ja vakaa käsi ovat edellytys huolelliselle työlle. Kuva: Seppo Pentti

    ”Reklamaatioiden määrä on vajaa 1 % luokkaa vuodessa. Toiminnan luonne huomioiden, se on kohtuullisen pieni”, Kari Hyppönen toteaa.

    Kun rengas on tarkastettu, ylimääräinen kumi halutaan pois: pintaa kuoritaan lähelle teräsvyötä. Renkaan karhennettu ulkohalkaisija on määrämitassa automaattikoneen jäljiltä. Jos renkaassa on vaurioita pinnassa tai palkeenkieliä kyljissä, ne jyrsitään auki erikseen.Avatut reiät paikataan tämän jälkeen kumimassalla.

    Koneella ruiskutetaan karhennettuun pintaan reilu millin kerros kumia, joka sitten yhdistää remmipinnan runkoon. Renkaan pinnaksi rullataan automaattikoneella määrämittainen esivulkanoitu pinta. Myös saumassa on kumia, joka vulkanoituu uunissa yhtenäiseksi.

    Uuneja on neljä ja jokaiseen niistä sopii 20 rengasta kahteen orteen. Renkaat ovat uunissa 115 asteessa neljä tuntia ja painetta on 5,5 baria. Kumi vulkanoituu sinä aikana ja kuvioitu remmipinta on rungon kanssa yhtä.

    ”Ala on vuosien varrella muuttunut. Aikoinaan kuorma-auton renkaiden pinnoituksia tehtiin pääasiassa muoteilla, mutta nykyisin enää vähemmän. Kustannukset ja laatu ovat ratkaisseet”, Kari muistelee.

    ”Toisaalta moni asiakas valitsee edullisemman pinnoitemateriaalin, vaikka eroa hinnassa on kymppejä rengasta kohden. Työ pinnoituksessa on sama, pinnoitteen hinta vain vaihtelee”, Markku päivittelee.

    Maansiirtorenkaat enemmän yksilöitä

    Kuorma-autojen renkaat ovat volyymilaji, maansiirtorenkaat taas yksilöitä. Maansiirtorenkaan pinnoitus onkin pitkälti käsityötä.

    Maansiirtorenkaiden runkoja ostetaan kotimaasta sekä Euroopasta ja pinnoitetaan valmiiksi varastoon. Monesti asiakas toimittaa omat runkonsa ja ne pinnoitetaan asiakkaan toiveen mukaan. Kone on monesti pukkien päälle jossain sen aikaa, kun renkaat kunnostetaan sovitusti. Maansiirtokoneen rengassarjan pinnoitus vie aikaa noin viikon. Tämän lisäksi rahti vie aikaa.

    Renkaat karhennetaan lähelle teräsvyötä, kuten kuorma-auton renkaatkin ja vauriot aukaistaan ja korjataan.

    Maansiirtorenkaat pinnoitetaan joko samalla tavalla kuin kuorma-auton renkaat eli pinnoitus tehdään esivulkanoidusta tehtaalta tulleista pintavaihtoehdoista. Toinen vaihtoehto on pinnoittaa renkaita muotissa.

    Maansiirtokoneen renkaiden pinnoittamiseen käytettäviä muotteja varastoidaan sisällä ja ulkona. Kun käytettäviä rengaskokoja ja pintavaihtoehto on useita, pitää valikoimissa olla useita muottejakin. Kuminen muotti joustaa hieman, jolloin hieman rungoltaan erikokoisistakin renkaista voidaan tehdä samankokoisia.
    Maansiirtokoneen renkaiden pinnoittamiseen käytettäviä muotteja varastoidaan sisällä ja ulkona. Kun käytettäviä rengaskokoja ja pintavaihtoehto on useita, pitää valikoimissa olla useita muottejakin. Kuminen muotti joustaa hieman, jolloin hieman rungoltaan erikokoisistakin renkaista voidaan tehdä samankokoisia.  Kuva: Seppo Pentti

    Muottipinnoitus

    Muottirenkaassa karhennetaan myös osa renkaan kylkeä. Vauriot hiotaan puhtaaksi ja täytetään kumilla ja läpimeneviin vaurioihin laitetaan paikka taakse. Kaikki kolot täytetään. Lopulta koko karhennettu pinta liimataan kumiliimalla. Renkaan pintaa kasataan kumilla, joka tulee extruderista lämmitettynä läpi. Kumi on sentin paksua lattaa, joka on syötetty ensin 100 astetta kuumaan veteen.

    Latta tulee laitteesta ulos 120 mm leveänä ja muotoiltuna. Latta on tällöin hieman keskeltä ohkaisempi kuin reunoista. Latassa on apuviivoja, joilla kumilatat saadaan pysymään oikeassa linjassa. Pyörivän renkaan päälle latta syötetään pöydältä ja kerrokset kasataan käsin. Kun työ on valmis, massaa on 40‒50 mm paksu kerros. Tämän jälkeen rengasaihioon laitetaan muovikelmu päälle.

    Kumimuottien sisäpinta on kuvioitu, kuten negatiivi. Kumimuottia venytetään 8-sakaraisella levittäjällä, kunnes pinnoitettava rengas sopii muotin sisään. Tämän jälkeen lasketaan vulkanoidulla kumilla rakennettu rengasaihio sisään. Keskittäminen on tarkka osuus työstä. Kun aihio on keskellä, levittäjä vapautetaan ja muotti sulkeutuu. Tämän jälkeen laitetaan sisä- ja ulkoenveloppi ja tämä paketti imetään alipaineeseen. Sitten renkaat laitetaan uuniin, jossa ne ovat vakuumissa koko 23 tunnin paiston ajan. Sinä aikana muotti painuu kiinni aihioon. Muotti ei tartu kiinni aihioon, kun välissä on muovi.

    Kumimuotti ei ole ikuinen. Se kestää noin 100 paistokertaa, jona aikana sitä on venytetty 200 kertaa ja se on ollut noin kolme kuukautta uunissa. Muotteja huolletaan paistokertojen välissä ja käyttökerroista pidetään kirjaa. Lopulta vanha muotti päätyy kierrätykseen ja tehdään uusi muotti.

    Euromasterin yhdellä asiakkaalla oli puutavaranosturissa kolme uutta rengasta ja yksi kumimuotilla valmistettu uusiorengas. Kulutuskestävyydessä ei ollut eroa. Uuden renkaan hankintahinta on noin 6000 euroa ja pinnoitetun reilu 2000 euroa. Johtopäätöksen voi esimerkistä tehdä nopeasti.

    Pinnoitettavassa rengasrungossa on kiinnitetty sentin paksuista vulkanoitua kuminauhaa noin 50 millin kerros. Kumimuottia venytetään takana näkyvällä 8-sakaraisella levittäjällä, kunnes pinnoitettava rengas sopii muotin sisään.
    Pinnoitettavassa rengasrungossa on kiinnitetty sentin paksuista vulkanoitua kuminauhaa noin 50 millin kerros. Kumimuottia venytetään takana näkyvällä 8-sakaraisella levittäjällä, kunnes pinnoitettava rengas sopii muotin sisään. Kuva: Seppo Pentti
    Maansiirtokoneen renkaan hinta on monesti reilu 10 000 euroa, joten renkaan korjaaminen kannattaa. Isommasta uunissa halkaisija on 2,35 metriä ja orrelle sopii 3‒4 rengasta. Pienempään uuniin sopii 190-senttiset renkaat.
    Maansiirtokoneen renkaan hinta on monesti reilu 10 000 euroa, joten renkaan korjaaminen kannattaa. Isommasta uunissa halkaisija on 2,35 metriä ja orrelle sopii 3‒4 rengasta. Pienempään uuniin sopii 190-senttiset renkaat.  Kuva: Seppo Pentti
    Kumimuotti on taloudellinen tapa pinnoittaa renkaita. Kumimuotilla on monia muitakin etuja, mutta kumimuotissa on yksi puute teräsmuottiin verrattuna ‒ kumimuotilla ei saada aikaan toimivaa lamellointia talvikäyttöön.
    Kumimuotti on taloudellinen tapa pinnoittaa renkaita. Kumimuotilla on monia muitakin etuja, mutta kumimuotissa on yksi puute teräsmuottiin verrattuna ‒ kumimuotilla ei saada aikaan toimivaa lamellointia talvikäyttöön. Kuva: Seppo Pentti

    Trukit talvikuntoon

    Euromaster pinnoittaa myös trukkien renkaita. Etenkin talvipitoa edellyttävissä trukkitöissä käytetään pinnoitettuja renkaita. Talvikuvioisia uusia trukkirenkaita ei ole markkinoilla. Trukkien renkaita voidaan pinnoittaa useita kertoja. Käytössä on remmi-pinnoitus.

    TyrFil-täytöt

    TyrFil on menetelmä, jossa ilmatila renkaasta täytetään kaksikomponenttitäytteellä. Tämän jälkeen kaksoiskomponentti valmistuu vuorokaudessa käyttökuntoon. Rengas on tämän jälkeen ominaisuuksiltaan kuin ilmalla täytetty rengas, mutta ei puhkea. Rikkinäistä rengasta ei täytetä TyrFilillä, vaan sitä käytetään pääsääntöisesti uusiin renkaisiin.

    Purkutyömailla ja romupihoilla on käytössä taustalla näkyviä TyrFil-täytteisiä renkaita. Työ ei niillä keskeydy pieneen rengasrikkoon. Kaivoksissa ilmalla täytetty ja mahdollisesti räjähtävä rengas on ongelma. Rikkinäistä rengasta ei päästä helposti vaihtamaan, saatikka korjaamaan työmaalla. Täytettyä rengasta ei voi enää purkaa ehjänä vanteelta. Mukissa on kuivunutta TyrFil-täytettä
    Purkutyömailla ja romupihoilla on käytössä taustalla näkyviä TyrFil-täytteisiä renkaita. Työ ei niillä keskeydy pieneen rengasrikkoon. Kaivoksissa ilmalla täytetty ja mahdollisesti räjähtävä rengas on ongelma. Rikkinäistä rengasta ei päästä helposti vaihtamaan, saatikka korjaamaan työmaalla. Täytettyä rengasta ei voi enää purkaa ehjänä vanteelta. Mukissa on kuivunutta TyrFil-täytettä Kuva: Seppo Pentti

    Renkaiden korjaus

    Melkein toivottoman näköisiä renkaita tulee usein asiakkailta tarkistettavaksi. Yllättävän monesta rikkinäisestä renkaasta saadaan kuitenkin uudelleen toimiva. Kaikkia renkaita korjataan ja vaikeitakin tapauksia voidaan pelastaa, jos vain runko on ehjä.

    Etenkin metsäkoneiden renkaat ovat lujilla. Palkeenkielet ovat isoja ja paloja puuttuu ja vauriot kumitetaan tai tarvittaessa paikataan.

    Markku Helin on Porin pinnoittamon tuotantopäällikkö. Käyttöpäällikkö Kari Hyppönen on ollut talossa töissä 42 vuotta. Uusiorengas säästää euroja ja luontoa, kun samaa rengasrunkoa voidaan käyttää useamman kerran. Pinnoituskertoja voi olla yksi, kaksi tai kolme rungon laadusta ja sen saamasta kohtelusta riippuen.
    Markku Helin on Porin pinnoittamon tuotantopäällikkö. Käyttöpäällikkö Kari Hyppönen on ollut talossa töissä 42 vuotta. Uusiorengas säästää euroja ja luontoa, kun samaa rengasrunkoa voidaan käyttää useamman kerran. Pinnoituskertoja voi olla yksi, kaksi tai kolme rungon laadusta ja sen saamasta kohtelusta riippuen.  Kuva: Seppo Pentti

    Miksi renkaita pinnoitetaan Porissa?

    Porin Rengas aloitti toimintansa 1950-luvun lopulla, kun Steinerin perhe perusti yrityksen. Pinnoitusta tehtiin jo 50-luvulla. Raumalle perustettiin myös toimipiste. Nimi vaihdettiin sittemmin Rengas-Steineriksi. Toiminta laajeni Turkuun ja Tampereelle, kun ostettiin pieniä ketjuja ja yrityksiä. 1980-90-lukujen taiteessa Euromaster osti Rengas-Steinerin.

    Pinnoituksen tekniikka on muuttunut aikojen kuluessa. Alun perin saksalainen insinöörin keksintö, kumimuotti, tuli Suomeen Ruotsin kautta. Silloinen yrityksen omistaja, Ari Steiner ohjasi kehitystä, ja kumimuotin käyttö yleistyi. 1970-luvulla tuli markkinoille esivulkanoitu remmipinta ja muotit jäivät lähes täysin pois. 1980-luvun alussa aloitettiin maansiirtorenkaiden pinnoitus kumimuottien kanssa, koska se oli tässä kokoluokassa edullisempi vaihtoehto.

    Jäljitettävyys parantuu

    Sähköiset järjestelmät tulevat uusiorengaspuolellekin. Jokainen rengas saa viivakoodin kylkeensä ja sisään. Rengasta tarkistettaessa ja kunnostettaessa kirjataan ylös, mitä on havaittu ja mitä on korjattu. Näin jälkeenpäinkin voidaan selvittää, mitä naulanreikiä on paikattu tai mitä poikkeamia on havaittu.

    Jälkeenpäin on mahdollista tarkastaa koodin perusteella esitiedot, ja miten pinnoitus on onnistunut työvaiheittain. Traficomille voidaan kertoa historia, mitä on milloinkin renkaille tehty. Myös toimipisteillä on lukulaitteet. Asiakkaalle voidaan tulostaa lista, millaisia renkaita ja millä pintamateriaalilla hänellä kalustossaan on alla.

    Järjestelmä on otettu käyttöön viime vuoden maaliskuussa. Isommat pisteet on koulutettu järjestelmään ensin ja koulutus jatkuu. Toimipisteillä tiedetään tämän jälkeen sama kuin valmistuksessa.

    Höyrystä sähköön

    Aikoinaan vulkanointiuunit lämmitettiin höyryllä. Höyryn lämpötilaa piti valvoa. Nyt käytössä ovat automaattisesti toimivat sähköuunit. Kun ennalta säädetty aika on kulunut, automatiikka poistaa paineet ja sammuttaa uunin. Kun renkaat on poistettu uunista, ne saavat jäähtyä, jonka jälkeen renkaat laitetaan lavalle.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje