Bauma 2022 -näyttelyn uutuuksien perkaaminen jatkuu – esillä oli tuotteita kautta linjan
Maailman suurin rakennuskonenäyttely Bauma järjestettiin viime syksynä Saksan Munchenissä. Vain nettisivulla julkaistavassa juttusarjan neljännessä osassa esitellään mm. perävaunuja ja erikoisuuksia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Bauma-näyttely 2022
- Järjestetään joka kolmas vuosi Saksan Munchenissä.
- Vierailijoita 495 000, näytteilleasettajia 3200.
- Pinta-ala n. 61,4 ha, josta halleissa 20 ha.
- Suomalaisia näytteilleasettajia oli 60 kpl.
FirstGreen Mini 400Z on akkukäyttöinen kauko-ohjattava minikuormaaja. Työpaino on 1500 kiloa ja kaatokuorma 800 kiloa. Virran kerrotaan riittävän jopa kahdeksaksi tunniksi. 25 litran hydrauliikan öljyvirtauksen rajoissa voidaan pyörittää vaikka murskainta. Erilaisia työlaitteita on kaikkiaan 40. Kuva: Arto Turpeinen
Gehlin uutuus on nimeltään AL230. Sen moottori on 18,3 kilowatin tehoinen Perkins. Koneessa on 2,7 metrin nostokorkeus, mikä on melko paljon alle 2000 kilon painoiselle koneelle. Hydrauliikan tuotokseksi ilmoitetaan 30 litraa minuutissa. Kuva: Arto Turpeinen
Melkoisen runsaaseen akkukaivinkoneiden tarjontaa mahtui myös korealainen HR E&I. Heidän mallistossaan on kolme eri kokoluokkaa, 1000-3900 kilogramman painoluokissa. Yrityksen varsinaiseen toimintaan kuuluvat kuitenkin erilaiset betonipumput ja nostolaitteet. lähinnä erilaiset betonipumput ja nostolaitteet. Kuva: Arto Turpeinen
Saksalainen Sther valmistaa monenlaisia erikoislaitteita, kuten pyöräkuormaajiin tai traktoreihin liitettäviä maantiivistimiä. SBV3 HC -malli vaatii hydraulituottoa 80 litraa minuutissa. Jokainen levy iskee erillisellä 80 kilonewtonin voimalla. Lisäksi tarjolla on hydraulipaketti, joka voidaan liittää PTO-voimanottoon. Kuva: Arto Turpeinen
Humbaur on saksalainen perävaunujen, trailereiden, hevostrailereiden sekä päälirakenteiden valmistaja. Kuvan HS 754020 BS -mallin kokonaismassa on 7,5 tonnia ja sen kantavuus on 5650 kg. Lavan sisäpituus on neljä metriä. Galvanoidusta teräksestä valmistetut ajosillat ovat 2,4 metriä pitkät ja 400 mm leveät. Kuva: Timo Rintakoski
Myös kaksitoimikipillä varustettujen vaunujen tarjonta alkaa olla sangen laajaa. BAOS BKAK kuuluu b-kortilla vedettäviin 3,5 tonnin perävaunuihin. Alumiinirakenteisen vaunun omapaino on noin 1100 kg, joten hyötykuormaa saadaan mukaan vielä liki 2,4 tonnia. Hydraulipumpulla on sähkökäyttö ja virtaa saadaan auton pistokkeesta. Myös käsipumppu kuuluu varustukseen. Kuva: Timo Rintakoski
Japanilainen Mikasa on monille tuttu lento- ja koripallokentiltä, mutta heidän maantiivistäjä- ja hyppyheikkamallistonsa ovat vähemmän tunnettuja. Japanilaisvalmistaja esitteli Baumassa sähkökäyttöisten mallistonsa, jossa käytetään Hondan 1,6 kW DC-sähkömoottoreita. Akku tarjoaa 30-40 minuutin toiminta-ajan jatkuvassa työskentelyssä työtehtävästä riippuen. Tyhjästä täyteen lataus kestää puolitoista tuntia. Kuva: Timo Rintakoski
Bauma-messuilta löytyi myös metsämiehille suunnattuja varusteita ja tarvikkeita. Saksalaisen Ochsenkopf-yrityksen valikoima sisältää laajan valikoiman käsityökaluja metsätöitä varten, kuten kirveitä, kaato- ja halkaisukiiloja, tukkisaksia, kaatovänkiä ja nostokoukkuja. Kuva: Timo Rintakoski
Hydraulikipillä varustettujen vaunujen tarjonta on kasvanut ja yksi niitä markkinoille tuonut yritys on saksalainen Schmid. PMK 35-12 K on 3,5 tonnin vaunu, jonka hyötykuorma on 2530 kg, joten sillä voi kuljettaa reilun kahden tonnin minikaivuria. Ajosilloille on paikka lavan alla, ja lavan etureunassa on kiinnityspisteet lapiolle ja harjalle. Kuva: Timo Rintakoski
Italialainen Newton on raskaan moniakselisen dumpperin konseptimalli. Sen juuret johtavat perinteiseen dumpperivalmistajaan, Perliniin. Tarkempia tietoja dumpperin teknisistä ominaisuuksista ei ole kerrottu, mutta sen kantokyky on jopa 55 tonnia ja suurin nopeus on 70 km/h. Kuva: Timo Rintakoski
Italialainen ICM valmistaa materiaalinkäsittelykouria eri käyttötarkoituksiin, kuten nosturi- ja kaivinkonekäyttöön metsään, maatalouteen ja kierrätykseen. Yrityksen valikoimiin kuuluvat myös rotaattorit, koukut ja nostokorit. Kuvassa näkyy viisipiikkinen koura, joka on suunniteltu erityisesti energiapuun käsittelyyn. Kuva: Timo Rintakoski
LogicLine on erikoistunut alustamallisten paketti- ja kevytkuorma-autojen sekä avolavojen varusteluun. Itävaltalaisvalmistajan tuotepaletissa on muun muassa erilaisia kuljetuslaatikoita, telineitä, peitteitä ja kuomuja, työkalulaatikoita sekä lavanaluslaatikoita. Merkin edustaja kertoi, että he ovat varustelleet mm. Itävallan armeijalle 350 avolava-autoa. Kuva: Timo Rintakoski
Caron on vuonna 1960 perustettu italialainen konevalmistaja, jonka taival alkoi moottorikäyttöisistä kultivaattoreista ja niittokoneista. Nyt tuotteina on pienet kuljettimet, joissa on nivelletty perävaunu. Ideana on parantaa vakautta ja painonjakoa akseleille perävaunullisiin traktoreihin verrattuna, mikä parantaa suorituskykyä täydellä kuormalla jyrkissä mäissä ja liukkailla pinnoilla. Kuva: Timo Rintakoski
Autokalustaja BOTT on tuonut yhdessä Stihlin kanssa markkinoiden ensimmäisen monilaturin pakettiautotelineisiin. Laite on saatavana 8, 16 ja 28 akun versioina, ja neljää akkua voidaan ladata samanaikaisesti. Kaikki 28 akkua voidaan ladata täyteen yön aikana. Monilaturi on suunniteltu lataamaan Stihlin AP-tuoteperheen laitteiden, kuten moottorisahojen ja oksasahojen, akkuja. Kuva: Timo Rintakoski
John Deeren tuotevalikoima on erittäin laaja, ja vuonna 2017 Wirtgen Groupin yhdistyminen John Deereen laajensi valikoimaa teiden kunnossapitoon, pinnoitukseen ja murskaukseen tarkoitettujen tuotteiden osalta. John Deeren valikoimista löytyy esimerkiksi 672 GP, 25 tonnin tiehöylä, joka on varustettu 190 kW John Deere PSS 9.0L moottorilla. Kuva: Timo Rintakoski