Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Korjaus kannattaa – Ketolan Sähkökonehuollossa sähkökoneet saavat lisää virtaa ja elinvuosia

Startit, laturit ja muut sähkökoneet saavat jatkoaikaa tai uuden elämän Ketolan sähkökonehuollon osaavissa käsissä.
Korjatut laturit, startit ja sähkömoottorit odottavat noutajaansa.
Korjatut laturit, startit ja sähkömoottorit odottavat noutajaansa. Kuva: Visa Vilkuna
Veli Ketola (oik.) on kolmannen sukupolven yrittäjä sähkökoneiden huollossa. Akseli ei ole vielä päättänyt uravalintaansa.
Veli Ketola (oik.) on kolmannen sukupolven yrittäjä sähkökoneiden huollossa. Akseli ei ole vielä päättänyt uravalintaansa. Kuva: Visa Vilkuna
Rikkinäisiäkään laitteita ei kannata panna menemään, sillä niistä voi löytää sopivia osia toisesta kohtaa rikkoutuneen kunnostamiseen.
Rikkinäisiäkään laitteita ei kannata panna menemään, sillä niistä voi löytää sopivia osia toisesta kohtaa rikkoutuneen kunnostamiseen. Kuva: Visa Vilkuna
Japanilainen vaihtovirtalaturi 1960-luvun alusta on melko harvinainen kapistus.
Japanilainen vaihtovirtalaturi 1960-luvun alusta on melko harvinainen kapistus. Kuva: Visa Vilkuna
Ketolan verstaan varastossa on vahvuudeltaan yli 30 erilaista käämiä.
Ketolan verstaan varastossa on vahvuudeltaan yli 30 erilaista käämiä. Kuva: Visa Vilkuna
Sähkötyökalujen hinta on laskenut sen verran huokeaksi, ettei korjaaminen useinkaan ole kannattavaa.
Sähkötyökalujen hinta on laskenut sen verran huokeaksi, ettei korjaaminen useinkaan ole kannattavaa. Kuva: Visa Vilkuna
Käämintä on tarkkuutta vaativaa käsityötä.
Käämintä on tarkkuutta vaativaa käsityötä. Kuva: Visa Vilkuna

Kauhajokinen Oskari Ketola perusti sähkökoneiden ja laitteiden korjaukseen erikoistuneen yrityksen vuonna 1948. Liikeidea oli oikeaan osunut, minkä takia hänen poikansa Eino jatkoi yrityksen pyörittämistä. Tällä hetkellä toiminimi Ketolan Sähkökonehuollon vetämisestä vastaa Einon poika Veli Ketola. Neljäskin polvi Ketoloita on kasvamassa, sillä Velin kahdeksanvuotias poika, Akseli on innolla mukana verstaalla.

”Olen ollut yrityksessä työssä vuodesta 1992 alkaen, jolloin valmistuin sähkövoimateknikoksi Vaasan teknillisestä oppilaitoksesta. Kovin paljon tekusta ei lisäapua tämän tyylisiin sähkötöihin ollut, sillä olin isältä ja työtä tekemällä oppinut likimain kaiken tarpeellisen”, Veli Ketola tunnustaa.

Vanhalla tekniikalla

Tällä hetkellä yritystä työllistävät eniten sähkömoottorit ja laturit. Ketolan mukaan useimmiten laturi kannattaa korjata, mutta markkinoilla on myös halvalla tehtyjä latureita, joiden kunnostaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Laturien varaosien saanti on ajan saatossa heikentynyt, ja samaan aikaan on vaihtolatureiden tarjonta kasvanut.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uusimmat laturit ovat sen verran moderneja laitteita, että niiden kunnostamisessa pitäisi olla tietokoneita ja elektronisia erikoistyökaluja. Tämän takia Veli Ketola kertoo keskittyvänsä vanhempaan kalustoon.

”Ovathan yritykset meillekin tarjonneet hienoja testereitä ja laitteita uusimman kaluston kunnossapitoon. En ole kuitenkaan katsonut tällaista investointia järkeväksi.”

Starttejakin korjataan, mutta niissä oleva paksu käämi ja muotokupari aiheuttavat omat ongelmansa.

Veli Ketola muistelee kuinka takavuosien Zetoreiden ja maamoottoreiden kunnostusbuumin aikana sai paljon korjailla näiden sähkölaitteita ympäri Suomen. Tänä päivänä kaikki pelastettavissa olleet Zetorit ja maamoottorit taitavat olla jo kunnostettuina.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Huolellista käsityötä

Ketolan asiakaskunta on pääosin Kauhajoen ympäristöstä, mutta jonkin verran korjattavia laitteita tulee myös Matkahuollon ja Postin välityksellä koko Suomen alueelta. Asiakkaat myös soittelevat ja kyselevät neuvoja omatoimiseen korjaamiseen.

”Kyllähän se puhelinneuvonta on pois varsinaisesta työajasta. Mutta kun ihmisiä neuvoo, niin he saattavat sitten tulla ihan paikan päälle töitä tuomaan”, Veli Ketola pohtii.

Käämittävä sähkölaite puretaan ja siinä olleen kuparilangan päällyste, Ketolan mukaan emali, poltetaan pois. Tämän jälkeen mitataan käämin paksuus, jotta osataan valita neliöiltään oikea lanka tilalle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Joskus paksu käämi korvataan kahdella rinnakkain kulkevalla puolta pienemmän neliömäärän käämillä. Ohuemman langan käämiminen ahtaaseen roottoriin ja staattoriin on paksua helpompaa.

Kun kuparilankaa on kierretty oikea määrä paikoilleen, niin käämi suojataan hartsilla tai lakalla, jotta se pysyisi nipussa eikä pääsisi elämään.

Laaja käämivalikoima

Ketolan korjaamossa on noin 30:tä erilaista käämilankaa. Kuparilankaa on eri paksuuksia viiden sadasosamillin välein. Yleisin lanka on puolen millin ja millin välimaastossa. Ohuin varastossa oleva käämi on 0,09 millin paksuista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Maamoottoreiden magneetoissa on tällaista yllättävän ohutta käämiä. Tuota 0,09 millin lankaa on käsiteltävä tosi varovasti, sillä se katkeaa pienestäkin nykäyksestä”, Ketola kertoo.

Sähkölaitteet saattavat rikkoontua ilman näkyvää syytä, mutta Ketolan mukaan epäpuhtaudet ja vesi ovat yllättävän usein syypäänä. Ulos unohdettuun sähkömoottoriin pääsee vettä sisään, josta ongelmat lähtevät liikkeelle. Ajoneuvojen sähkölaitteet kestävät periaatteessa kohtuullisen hyvin vesiroiskeita, mutta painepesurin suihku on useimmiten liikaa.

Ketola antaa aina arvion laitteen kunnostamisesta. Jos vika on selvä, arvio voidaan antaa laitetta avaamatta. Jos viasta ei ole tarkkaa selvyyttä, niin laite pitää aukaista tutkimusta varten. Yleensä asiakkaat ymmärtävät, että myös tutkiminen ja vianetsintä maksaa. Mutta poikkeuksiakin valitettavasti on.

Yrityksen hyllyillä on kymmeniä korjattuja sähkölaitteita odottamassa asiakkaan noutoa. Yleensä asiakkaat muistavat käydä noutamassa korjatun laitteensa, mutta hyllyssä on useita laitteita, jotka ovat odottaneet noutajaansa jo vuosikausia.