
Korjaus kannattaa – Ketolan Sähkökonehuollossa sähkökoneet saavat lisää virtaa ja elinvuosia



Kauhajokinen Oskari Ketola perusti sähkökoneiden ja laitteiden korjaukseen erikoistuneen yrityksen vuonna 1948. Liikeidea oli oikeaan osunut, minkä takia hänen poikansa Eino jatkoi yrityksen pyörittämistä. Tällä hetkellä toiminimi Ketolan Sähkökonehuollon vetämisestä vastaa Einon poika Veli Ketola. Neljäskin polvi Ketoloita on kasvamassa, sillä Velin kahdeksanvuotias poika, Akseli on innolla mukana verstaalla.
”Olen ollut yrityksessä työssä vuodesta 1992 alkaen, jolloin valmistuin sähkövoimateknikoksi Vaasan teknillisestä oppilaitoksesta. Kovin paljon tekusta ei lisäapua tämän tyylisiin sähkötöihin ollut, sillä olin isältä ja työtä tekemällä oppinut likimain kaiken tarpeellisen”, Veli Ketola tunnustaa.
Vanhalla tekniikalla
Tällä hetkellä yritystä työllistävät eniten sähkömoottorit ja laturit. Ketolan mukaan useimmiten laturi kannattaa korjata, mutta markkinoilla on myös halvalla tehtyjä latureita, joiden kunnostaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Laturien varaosien saanti on ajan saatossa heikentynyt, ja samaan aikaan on vaihtolatureiden tarjonta kasvanut.
Uusimmat laturit ovat sen verran moderneja laitteita, että niiden kunnostamisessa pitäisi olla tietokoneita ja elektronisia erikoistyökaluja. Tämän takia Veli Ketola kertoo keskittyvänsä vanhempaan kalustoon.
”Ovathan yritykset meillekin tarjonneet hienoja testereitä ja laitteita uusimman kaluston kunnossapitoon. En ole kuitenkaan katsonut tällaista investointia järkeväksi.”
Starttejakin korjataan, mutta niissä oleva paksu käämi ja muotokupari aiheuttavat omat ongelmansa.
Veli Ketola muistelee kuinka takavuosien Zetoreiden ja maamoottoreiden kunnostusbuumin aikana sai paljon korjailla näiden sähkölaitteita ympäri Suomen. Tänä päivänä kaikki pelastettavissa olleet Zetorit ja maamoottorit taitavat olla jo kunnostettuina.
Huolellista käsityötä
Ketolan asiakaskunta on pääosin Kauhajoen ympäristöstä, mutta jonkin verran korjattavia laitteita tulee myös Matkahuollon ja Postin välityksellä koko Suomen alueelta. Asiakkaat myös soittelevat ja kyselevät neuvoja omatoimiseen korjaamiseen.
”Kyllähän se puhelinneuvonta on pois varsinaisesta työajasta. Mutta kun ihmisiä neuvoo, niin he saattavat sitten tulla ihan paikan päälle töitä tuomaan”, Veli Ketola pohtii.
Käämittävä sähkölaite puretaan ja siinä olleen kuparilangan päällyste, Ketolan mukaan emali, poltetaan pois. Tämän jälkeen mitataan käämin paksuus, jotta osataan valita neliöiltään oikea lanka tilalle.
Joskus paksu käämi korvataan kahdella rinnakkain kulkevalla puolta pienemmän neliömäärän käämillä. Ohuemman langan käämiminen ahtaaseen roottoriin ja staattoriin on paksua helpompaa.
Kun kuparilankaa on kierretty oikea määrä paikoilleen, niin käämi suojataan hartsilla tai lakalla, jotta se pysyisi nipussa eikä pääsisi elämään.
Laaja käämivalikoima
Ketolan korjaamossa on noin 30:tä erilaista käämilankaa. Kuparilankaa on eri paksuuksia viiden sadasosamillin välein. Yleisin lanka on puolen millin ja millin välimaastossa. Ohuin varastossa oleva käämi on 0,09 millin paksuista.
”Maamoottoreiden magneetoissa on tällaista yllättävän ohutta käämiä. Tuota 0,09 millin lankaa on käsiteltävä tosi varovasti, sillä se katkeaa pienestäkin nykäyksestä”, Ketola kertoo.
Sähkölaitteet saattavat rikkoontua ilman näkyvää syytä, mutta Ketolan mukaan epäpuhtaudet ja vesi ovat yllättävän usein syypäänä. Ulos unohdettuun sähkömoottoriin pääsee vettä sisään, josta ongelmat lähtevät liikkeelle. Ajoneuvojen sähkölaitteet kestävät periaatteessa kohtuullisen hyvin vesiroiskeita, mutta painepesurin suihku on useimmiten liikaa.
Ketola antaa aina arvion laitteen kunnostamisesta. Jos vika on selvä, arvio voidaan antaa laitetta avaamatta. Jos viasta ei ole tarkkaa selvyyttä, niin laite pitää aukaista tutkimusta varten. Yleensä asiakkaat ymmärtävät, että myös tutkiminen ja vianetsintä maksaa. Mutta poikkeuksiakin valitettavasti on.
Yrityksen hyllyillä on kymmeniä korjattuja sähkölaitteita odottamassa asiakkaan noutoa. Yleensä asiakkaat muistavat käydä noutamassa korjatun laitteensa, mutta hyllyssä on useita laitteita, jotka ovat odottaneet noutajaansa jo vuosikausia.
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Stihl kehittää lähivuosina uusia akkulaitteita ja latausinfraa – myöskään polttomoottorilaitteita ei ole unohdettu
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Vuorenmaa Yhtiöt Oy 60 vuotta – laakereista teollisuuden komponentteihin