Mansen Mörinät sujuivat aurinkoisesti, vaikka tuleva talvi asettaa kysymysmerkkejä konemyynnin suhteen – tapahtuma laajenee myös Etelä-Suomeen

Perinteiset Mansen Mörinät järjestettiin usean vuoden tauon jälkeen. Olosuhteiden pakosta ajankohdaksi valikoitui poikkeuksellisesti syyskuu. Sää oli tosin keväisen aurinkoinen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mansen Mörinät

  • Järjestetään Lempäälän, Nokian, Tampereen ja Pirkkalan alueella.
  • Varsinaisia järjestäjiä noin 60, yhteistyökumppanit mukaan luettuna 200.
  • Järjestetään seuraavan kerran 14.–15.4.2023.

Pirkanmaan alueella pidettäviä Mansen Mörinöitä on järjestetty jo yli kaksikymmentä. Mukaan lukeutuu yrityksiä Lempäälän, Nokian, Pirkkalan alueilta. 60 yritystä järjestää monenlaista ohjelmaa ja uutuuksien esittelyä omilla toimipisteillään. Yhteistyökumppanit mukaan lukien tuotteitaan esittelee noin 200 yritystä.

Vuosittain kävijämäärä on ollut noin 15 000, mutta avoimessa tapahtumassa tarkkojen lukujen tarkistaminen on mahdotonta. Väkeä oli liikkeellä myös tänä vuonna, vaikka Mörinä järjestettiinkin poikkeuksellisesti syksyllä. Perinteinen ajankohta on huhtikuussa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Järjestämisajankohtaan vaikutti pandemian aiheuttamat näyttelyiden peruuntumiset, mistä puolestaan seurasi ruuhkaa eri tapahtumien välillä. Jo aiemmin tänä vuonna oli järjestetty saman alan tapahtumista Maxpo ja FinnMetko. Kävijöillä kuitenkin riitti virtaa vielä Mörinöillekin – onhan kyseessä myös mielenkiintoinen verkostoitumistapahtuma.

Näytteilleasettajat arvelivat vuoden menneen vähintään kohtuullisesti, mutta tuleva talvi asettaa kysymysmerkkejä myynnin suhteen. Urakoitsijoiden katteet ovat mm. polttoaineiden hinnan nousun myötä pienentyneet eikä investointeja välttämättä uskalleta tehdä.

Mörinät laajenee etelään

Mörinöitten menestyksen myötä tapahtumaa on päätetty laajentaa samalla konseptilla myös Etelä-Suomeen – etelän Mörinät pidetään eri puolilla pääkaupunkiseutua kesäkuussa 2023. Mallin mukaan alan toimijat esittelevät tuotteitaan omissa toimipisteissään.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perusteena on etenkin konseptin kustannustehokkuus perinteisiin kiinteisiin näyttelyihin verrattuna, sillä kalustoa ei tarvitse erikseen siirtää tietylle messualueelle. Järjestäjien mukaan Stadin Mörinät -tapahtumaan on tullut useita ilmoittautumisia.

Mansen Mörinät järjestetään Pirkanmaalla 14.–15.4.2023 ja Stadin Mörinät 9.–10.6.2023

Mörinöitten suurimpia uutuuksia oli Casen D-sarjan minikaivinkoneet. Eri malleja kokoluokissa 1–6 tonnia on yhteensä 20. Mukana on myös kaksi sähkötoimista mallia. Casen mukaan tarjolla onkin oikean kokoinen kone jokaiseen työkohteeseen. Uutuudet on valmistanut italialainen Eurocomach – aiemmin Casen minikoneet olivat Hyundain valmistamia.
Mörinöitten suurimpia uutuuksia oli Casen D-sarjan minikaivinkoneet. Eri malleja kokoluokissa 1–6 tonnia on yhteensä 20. Mukana on myös kaksi sähkötoimista mallia. Casen mukaan tarjolla onkin oikean kokoinen kone jokaiseen työkohteeseen. Uutuudet on valmistanut italialainen Eurocomach – aiemmin Casen minikoneet olivat Hyundain valmistamia. Kuva: Arto Turpeinen

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Schäffer 2028 SLT:n työpaino on noin 1 800 kiloa ja moottorina on 18,5-kilowattinen Kubota D1105. Nostokyky on 1 500 kiloa ja kaatokuorma trukkipiikeillä varusteista riippuen 787–939 kg. Suurin nostokorkeus on 280 cm. Koneeseen voi asentaa turvakaaren lisäksi myös ohjaamon. Molemmissa tapauksissa korkeus on sama, 190 cm.
Schäffer 2028 SLT:n työpaino on noin 1 800 kiloa ja moottorina on 18,5-kilowattinen Kubota D1105. Nostokyky on 1 500 kiloa ja kaatokuorma trukkipiikeillä varusteista riippuen 787–939 kg. Suurin nostokorkeus on 280 cm. Koneeseen voi asentaa turvakaaren lisäksi myös ohjaamon. Molemmissa tapauksissa korkeus on sama, 190 cm. Kuva: Arto Turpeinen
Finnelox Oy edustaa Kentin painepesureita. 9230-mallin työpaine on 150 baria ja veden menekki 30 litraa minuutissa. Moottori on 7,5-kilowattinen. Painoa on kertynyt 98 kiloa. Tanskalaisvalmistaja tekee myös hydraulikäyttösiä pesureita, joita voidaan hyödyntää monissa eri työkoneissa. Lisäksi tarjolla on kiinteitä pesujärjestelmiä ja polttomoottorimalleja.
Finnelox Oy edustaa Kentin painepesureita. 9230-mallin työpaine on 150 baria ja veden menekki 30 litraa minuutissa. Moottori on 7,5-kilowattinen. Painoa on kertynyt 98 kiloa. Tanskalaisvalmistaja tekee myös hydraulikäyttösiä pesureita, joita voidaan hyödyntää monissa eri työkoneissa. Lisäksi tarjolla on kiinteitä pesujärjestelmiä ja polttomoottorimalleja.  Kuva: Arto Turpeinen
Hitachin pyöräkuormaajat siirtyvät hiljalleen uuteen seiskasarjaan. ZW310:n työpaino on noin 24 tonnia. Valmistaja kertoo uutuudessa yhdistyvän pienet elinkaarikustannukset erinomaiseen tehokkuuteen. Tähän päästään mm. aiempaa nopeammalla työsyklillä. Uusiksi on pistetty myös ohjaamo – turvallisuutta parantaa esim. linnunsilmäkamera. Moottori on 226-kilowattinen Cummins.
Hitachin pyöräkuormaajat siirtyvät hiljalleen uuteen seiskasarjaan. ZW310:n työpaino on noin 24 tonnia. Valmistaja kertoo uutuudessa yhdistyvän pienet elinkaarikustannukset erinomaiseen tehokkuuteen. Tähän päästään mm. aiempaa nopeammalla työsyklillä. Uusiksi on pistetty myös ohjaamo – turvallisuutta parantaa esim. linnunsilmäkamera. Moottori on 226-kilowattinen Cummins.  Kuva: Arto Turpeinen
Wacker Neuson EZ50:n työpaino on viitisen tonnia. Moottori on kolmisylinterinen Perkins. Valmistaja lupailee nosto- ja kaivuvoimien olevan huippuluokkaa. Kauhan linkut on uusittu, ja sen myötä liikeradat ovat aiempaa suuremmat – liikeradaksi kerrotaan 200 astetta. Erikoisominaisuus on myös konepeiton led-nauha, joka syttyy automaattisesti työskentelyn aikana.
Wacker Neuson EZ50:n työpaino on viitisen tonnia. Moottori on kolmisylinterinen Perkins. Valmistaja lupailee nosto- ja kaivuvoimien olevan huippuluokkaa. Kauhan linkut on uusittu, ja sen myötä liikeradat ovat aiempaa suuremmat – liikeradaksi kerrotaan 200 astetta. Erikoisominaisuus on myös konepeiton led-nauha, joka syttyy automaattisesti työskentelyn aikana.  Kuva: Arto Turpeinen
Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseerasi keväällä uuden W Rent -vuokrauspalvelun. Saman katon alta on vuokrattavissa laaja kattaus maarakennuskoneita, traktoreita ja muita laitteita. Yrityksen edustajien mukaan startti on ollut vauhdikas ja tilauskanta todella hyvä. Esimerkiksi traktoreita ei juuri varastossa lepää.
Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseerasi keväällä uuden W Rent -vuokrauspalvelun. Saman katon alta on vuokrattavissa laaja kattaus maarakennuskoneita, traktoreita ja muita laitteita. Yrityksen edustajien mukaan startti on ollut vauhdikas ja tilauskanta todella hyvä. Esimerkiksi traktoreita ei juuri varastossa lepää.  Kuva: Arto Turpeinen
Sanyn laajaan tuotepalettiin kuuluvat myös pyöräalustaiset kaivinkoneet. SY155W:n työpaino on 13,5 tonnia. Moottori on 115-kilowattinen Deutz. Koneessa on vakiona kaksiosainen pääpuomi, jolla saavutetaan ulottuvuutta, mutta toisaalta tieajossa puomi voidaan taittaa pieneen tilaan. Siirtonopeus on 20 km/h. Ominaisuuksiin kuuluvat myös ledvalot ja ilmaistuin.
Sanyn laajaan tuotepalettiin kuuluvat myös pyöräalustaiset kaivinkoneet. SY155W:n työpaino on 13,5 tonnia. Moottori on 115-kilowattinen Deutz. Koneessa on vakiona kaksiosainen pääpuomi, jolla saavutetaan ulottuvuutta, mutta toisaalta tieajossa puomi voidaan taittaa pieneen tilaan. Siirtonopeus on 20 km/h. Ominaisuuksiin kuuluvat myös ledvalot ja ilmaistuin.  Kuva: Arto Turpeinen
Avesco Catin toimipisteellä oli nähtävissä legendaarinen Cat 988 XE, jonka työpaino on rapiat 52 tonnia. XE-mallin erikoisuus on sähköinen voimansiirto, jonka myötä valmistaja lupaa päästöjen vähentyneen jopa 37 %. Muilta osin kuormain vastaa lähes täysin perinteistä mallia. Itse moottori on 401-kilowattinen Cat C18. Työtehon mainitaan olevan 10 % aiempaa parempi.
Avesco Catin toimipisteellä oli nähtävissä legendaarinen Cat 988 XE, jonka työpaino on rapiat 52 tonnia. XE-mallin erikoisuus on sähköinen voimansiirto, jonka myötä valmistaja lupaa päästöjen vähentyneen jopa 37 %. Muilta osin kuormain vastaa lähes täysin perinteistä mallia. Itse moottori on 401-kilowattinen Cat C18. Työtehon mainitaan olevan 10 % aiempaa parempi.  Kuva: Arto Turpeinen
Eräs Mörinöillä nähty erikoisuus oli John Deeren 41 50i -ajettava kasvinsuojeluruisku, joka oli varustettu 5 000 litran säiliöllä. Tarjolla on myös 4 000-litrainen säiliö. Puomisto on hiilikuitua. Hiilikuituista puomia tarjotaan maksimissaan 36-metrisenä, kun teräspuominen on maksimissaan 42-metrinen. Ruiskussa on käytössä pulssiohjatut suuttimet, jolloin nestemäärän säädön muutos onnistuu vauhdissakin. Kaarteessa ulkokehällä on taajempi pulssi kuin sisäkehällä, jolloin nestemäärä saadaan oikeaksi.
Eräs Mörinöillä nähty erikoisuus oli John Deeren 41 50i -ajettava kasvinsuojeluruisku, joka oli varustettu 5 000 litran säiliöllä. Tarjolla on myös 4 000-litrainen säiliö. Puomisto on hiilikuitua. Hiilikuituista puomia tarjotaan maksimissaan 36-metrisenä, kun teräspuominen on maksimissaan 42-metrinen. Ruiskussa on käytössä pulssiohjatut suuttimet, jolloin nestemäärän säädön muutos onnistuu vauhdissakin. Kaarteessa ulkokehällä on taajempi pulssi kuin sisäkehällä, jolloin nestemäärä saadaan oikeaksi.  Kuva: Seppo Pentti
YTM:n mallistossa on uusi vaakamallinen suodatin pyöreiden lisäksi. Kantikkaaseen vaakamalliseen suodatinkoteloon on mahdollista asettaa useampi suodatinelementti päällekkäin, joilla suodatetaan ohjaamoilmaa. Suodattimia voidaan vaihtaa yksi kerrallaan tai lisätä suodattimia, kun olosuhteet muuttuvat. Suodatinelementeissä on tunnistimet, joiden avulla kuljettaja näkee ohjaamoon, mitä suodatinelementtejä on asennettuna. Suodattimen moottorin kierroksia säätämällä saadaan haluttu ylipaine ohjaamoon.
YTM:n mallistossa on uusi vaakamallinen suodatin pyöreiden lisäksi. Kantikkaaseen vaakamalliseen suodatinkoteloon on mahdollista asettaa useampi suodatinelementti päällekkäin, joilla suodatetaan ohjaamoilmaa. Suodattimia voidaan vaihtaa yksi kerrallaan tai lisätä suodattimia, kun olosuhteet muuttuvat. Suodatinelementeissä on tunnistimet, joiden avulla kuljettaja näkee ohjaamoon, mitä suodatinelementtejä on asennettuna. Suodattimen moottorin kierroksia säätämällä saadaan haluttu ylipaine ohjaamoon.  Kuva: Seppo Pentti
Dynasetin osastolla oli esillä uusi huoltoauto, joka on varustettu monipuolisella työkaluvalikoimalla. Kyseiset työkalut ovat Dynasetin omaa mallistoa eli valikoima on laaja. Auto on varusteltu tarvittavilla letkutuksella myös auton etupuolelle. Laitteita ohjataan erilliseltä näytöltä. Vastaava huoltoauto on toimitettu Ranskaan esittelykäyttöön.
Dynasetin osastolla oli esillä uusi huoltoauto, joka on varustettu monipuolisella työkaluvalikoimalla. Kyseiset työkalut ovat Dynasetin omaa mallistoa eli valikoima on laaja. Auto on varusteltu tarvittavilla letkutuksella myös auton etupuolelle. Laitteita ohjataan erilliseltä näytöltä. Vastaava huoltoauto on toimitettu Ranskaan esittelykäyttöön. Kuva: Seppo Pentti
JPT Serco Oy:n lautashiekoitinmallisto on uudistunut. Mallimerkintä on Vilho LKS (lautaskauhasirotin) ja kyseisessä laitteessa on 1 000 litran tilavuus. Pudotuskorkeutta lautaselle on korotettu 10 sentillä, pudotuslevyn malli muuttui ja levyä voi liikuttaa nyt vain yhteen suuntaan sivuttain. Sirottimessa on kuminen suoja takana. Syöttöpuolella suojat ovat koko matkalla ruuvin päällä, jolloin massa ei pakkaa ruuveja. Tunneli ruuvin päällä on avarampi kuin aiemmin. Lisävarusteena on saatavana sähköinen täry. Peitesarja on rullattava. LKS:ssä on vain yksi nippa rasvattavaksi ja rasvaus voidaan hoitaa ilman että poistetaan suoja.
JPT Serco Oy:n lautashiekoitinmallisto on uudistunut. Mallimerkintä on Vilho LKS (lautaskauhasirotin) ja kyseisessä laitteessa on 1 000 litran tilavuus. Pudotuskorkeutta lautaselle on korotettu 10 sentillä, pudotuslevyn malli muuttui ja levyä voi liikuttaa nyt vain yhteen suuntaan sivuttain. Sirottimessa on kuminen suoja takana. Syöttöpuolella suojat ovat koko matkalla ruuvin päällä, jolloin massa ei pakkaa ruuveja. Tunneli ruuvin päällä on avarampi kuin aiemmin. Lisävarusteena on saatavana sähköinen täry. Peitesarja on rullattava. LKS:ssä on vain yksi nippa rasvattavaksi ja rasvaus voidaan hoitaa ilman että poistetaan suoja.  Kuva: Seppo Pentti
Tällä hetkellä kaikkia rengaskokoja ei ole uutena varastossa. Euromasterin osastolla oli muistutus myös edullisemmasta vaihtoehdosta eli pinnoitetuista renkaista. Esimerkiksi Euromaster ostaa ehjiä renkaiden runkoja, joihin pinnoituksia tehdään. Renkaat voidaan pinnoittaa myös asiakkaan omiin runkoihin. Pinnoituksessa raspataan ensin vanha pinta pois ja uusi pinta valetaan muotissa. Uuden renkaan hinnalla saa useamman pinnoitetun renkaan.
Tällä hetkellä kaikkia rengaskokoja ei ole uutena varastossa. Euromasterin osastolla oli muistutus myös edullisemmasta vaihtoehdosta eli pinnoitetuista renkaista. Esimerkiksi Euromaster ostaa ehjiä renkaiden runkoja, joihin pinnoituksia tehdään. Renkaat voidaan pinnoittaa myös asiakkaan omiin runkoihin. Pinnoituksessa raspataan ensin vanha pinta pois ja uusi pinta valetaan muotissa. Uuden renkaan hinnalla saa useamman pinnoitetun renkaan.  Kuva: Seppo Pentti
Lantmännen Agron Tampere/Nokian toimipiste on ollut ensimmäisiä Weidemannin jälleenmyyjiä. Esittelyssä piti olla sähkökäyttöinen 1190E, mutta sitä ei saatu paikalle. Sähkökäyttöinen kuormaaja on kätevä esimerkiksi, kun töitä tehdään sisällä rakennuksissa. Sähkökäyttöisen kuormaajan käyttökulut ovat myös useimmiten edullisemmat kuin polttomoottorikäyttöisen.
Lantmännen Agron Tampere/Nokian toimipiste on ollut ensimmäisiä Weidemannin jälleenmyyjiä. Esittelyssä piti olla sähkökäyttöinen 1190E, mutta sitä ei saatu paikalle. Sähkökäyttöinen kuormaaja on kätevä esimerkiksi, kun töitä tehdään sisällä rakennuksissa. Sähkökäyttöisen kuormaajan käyttökulut ovat myös useimmiten edullisemmat kuin polttomoottorikäyttöisen.  Kuva: Seppo Pentti