Päästömanipulaatiolain muutos rajoittaa kilpailua riippumattomilta korjaamoilta – juurisyy on aivan muualla
Viime kesän muutos ajoneuvolakiin vei liiketoimintaa riippumattomilta huoltokorjaamoilta. Juurisyynä ongelmalle on kuitenkin toimimaton standardi joka vaatii AdBlue-tyyppisen urealiuoksen käyttöä Suomen arktisissa olosuhteissa.
Työkoneiden ja traktoreiden urealaitteissa hyvin yleinen vika on AdBlue-reagenssin jäätymisestä tai kiteytymisestä aiheutuneet ongelmat. Merkkiliikkeiden osaaminen on usein riippumattomia korjaamoita heikompaa, mikä myös johtaa suurempiin korjauskustannuksiin. Kuva: Pirkka YlikoskiViime kesänä voimaan tullut muutos ajoneuvolakiin asetti moottoreita korjaavat toimijat omistajien ohella vastuullisiksi siitä, että dieselmoottorit täyttävät päästövaatimukset. Myös sanktioita kiristettiin pelotevaikutuksen lisäämiseksi.
Jo tuolloin oli nähtävissä, että tämä johtaa merkkiliikkeiden ylilyönteihin moottorinohjausjärjestelmien ja päästölaitteiden korjauksissa (Koneviestin pääkirjoitus 23.5.2024). Merkkiliikkeet ovat käytännössä ainoita tahoja, jotka voivat todistaa moottoreiden täyttävän asetetut päästövaatimukset.
Riippumattomia korjaamoita varten ei ole olemassa protokollaa, jolla voisi osoittaa osaamisensa siten, että voisi korjata moottoreita ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita. Tästä johtuen moottorit on aina korjattava merkkiliikkeessä. Riippumattomia viranomaisia todellisten päästöjen varmentamiseksi ei myöskään ole.
Tämä on selvä ristiriita EU:n kilpailulainsäädännön kanssa, toisin kuin Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi (KKV 280/2024 vp).
Ongelma kulminoituu alun perin päästöjen vähentämisessä käytettyyn standardiin, mikä edellyttää AdBlue-tyyppisen liuoksen käyttöä. Liuos jäätyy -11 pakkasasteessa, mikä tekee siitä Suomen olosuhteisiin sopimattoman.
Suuryritykset saavat merkittävää varaosaliiketoimintaa AdBlue-laitteiden sulanapitojärjestelmistä
Standardin laajentamista vaihtoehtoiselle urealiuokselle ei vuonna 2004 haluttu, ehkä siksi, että saksalaiset standardin laadinnassa mukana olleet suuryritykset saavat merkittävää varaosaliiketoimintaa AdBlue-laitteiden sulanapitojärjestelmistä. Pelkästään Suomesta tuloja syntyy tästä kymmeniä miljoonia vuositasolla.
Standardi estää myös vaihtoehtoisten teknologioiden käyttöönoton ja torppaa kilpailun syntymisen.
Koska asia on hyvin tekninen, päättäjillä ja ministeriöllä ei ole riittävää kompetenssia. Toistaiseksi kilpailuviranomainenkin on pysytellyt hiljaa. Kyllä saksalaiset osaavat.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


