Varaosien toimituskyky on maatalouskoneissa ratkaisevaa – keskeytyskustannus ajosilppurille 7000 € joka päivä
Maataloustöiden suorittamisen optimaalinen aikaikkuna on Suomessa erityisen lyhyt. Varaosia on saatava muutamassa päivässä riippumatta siitä, mitä tapahtuu.
Kytkinlevy on tyypillinen kuluva osa, joka on vaihdettava määräajoin. Tarjolla on sekä alkuperäisiä, että tarvikeosia. Kuva: Eino KuhmonenVaraosien toimituskyky on maatalouskoneissa erityisen tärkeää, sillä aikaikkuna optimaaliseen töiden suorittamiseen on Suomessa poikkeuksellisen lyhyt.
Esimerkiksi rehunteossa ajosilppurin rikkoutumisen eli työn keskeytymisen kustannus on työlukuna 7000 € menetettyä työpäivää kohden. Lisäksi mukaan tulee sadon vanhenemisen aiheuttama laadunmenetys ja sen tuomat lisäkustannukset ruokinnassa. Puinnissa tilanne on sama, mutta keskeytyksen kustannus vaihtelee enemmän.
Varaosa on saatava aivan maksimissaan neljän vuorokauden kuluessa riippumatta siitä, mitä tapahtuu ja milloin tilataan. Tällöin palvelukyvyllä ja nopealla toimituksella saa toki olla myös hintansa kohtuuden rajoissa.
Joskus kalliin komponentin rikkoutuminen on johtanut osien noutoon pakettiautolla yön selkään Latviasta. Osat saadaan näin kolmen vuorokauden kuluessa lähes mihin vain auton kantavuuden rajoissa.
Yleisesti toimitusaika Saksasta tai Ranskasta Helsinkiin on lyhyempi kuin Helsingistä Ylivieskaan tai Joensuuhun. Helsinkiin osat saadaan usein yön ylitse, mutta siitä maakuntiin tarvitaankin vuorokausi.
Lisäksi on kohtuutonta, että alkuperäisvaraosan hinta on reilusti yli kaksinkertainen teknisesti vastaavaan tarvikeosaan verrattuna, kun osien erona on vain logo. Rajansa se on katteessakin.
Monet tarvikeosia myyvät ketjut näyttävät verkkokauppojensa sivuilla myymäläkohtaisen varastotilanteen varaosakohtaisesti. Työkoneiden varaosissa vain varaosamyyjä ja maahantuoja näkevät mistä varaosaa saa.
Näyttää siltä, että vielä on tehtävää maatalouskoneiden varaosaliiketoiminnan suorituskyvyssä. Onneksi koneiden etävalvonta juoruaa etukäteen, että jotain voi pian tapahtua, ja kehottaa tilaamaan osat jo valmiiksi. Monelle ammattilaiselle yhteistyö on kuitenkin välttämätön keino paikata riittämätöntä varaosien saatavuutta. Tilanne on kuitenkin paranemaan päin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

