AdBluen hinta on kova – korjaukset neljässä vuodessa yli 100 miljoonaa ja osa laitteista pois käytöstä
Päästöjen vähentämisessä käytetty standardi on sopimaton Suomen olosuhteisiin, mikä aiheuttaa vuositasolla kymmenien miljoonien turhat kustannukset.
AdBlue-liuoksen varastointi ja käsittely vaatii osaamista. Liuos jäätyy ja kiteytyy, mikä heikentää päästölaitteiden luotettavuutta. Kovilla pakkasilla dieselmoottorilla varustetun ajoneuvon tai työkoneen toiminta riippuu sähköisten ureajärjestelmien toiminnasta. Ratkaisu on Suomen olosuhteisiin sopimaton. Kuvituskuva. Kuva: Tommi HakalaVaikka on kevät, ei ole syytä unohtaa tammikuun pakkasjaksoja, jotka aiheuttivat lukuisia vikaantumisia dieselmoottoreiden urealaitteistoille. Ongelma kulminoituu päästöjen vähentämisessä käytettyyn standardiin, mikä edellyttää AdBlue-liuoksen käyttöä. Liuos jäätyy -11 pakkasasteessa, mikä tekee siitä Suomen olosuhteisiin sopimattoman. Standardi myös käytännössä estää vaihtoehtoisten liuosten käyttöönoton.
Haluttomuus kehittää standardia kertoo, että tilanteesta hyötyvät eniten standardin laadinnassa mukana olleet saksalaiset suuryritykset, joiden järjestelmillä päästöjenpuhdistustekniikka pidetään toimintakykyisenä.
Tilanne on hankala konevalmistajillekin, sillä ne eivät uskalla kyseenalaistaa voimassa olevaa standardia peläten neuvotteluasemansa heikkenevän heille elintärkeiden tavarantoimittajien kanssa.
Tekemäni epävirallinen kyselykierros lukuisille huoltoyrittäjille kertoo, että sähköisten ureajärjestelmien luotettavuus on parantunut, sillä pakkasesta selvittiin odotettua helpommin. Moni korjaamo olikin varautunut talven tuomiin ureaongelmiin työjärjestelyin ja varaosin. Pieni osa ongelmista on vältetty myös sillä, että käyttäjät ovat aiempaa valveutuneempia.
Siitä huolimatta dieselmoottoreiden käyttäjät joutuivat maksamaan urealaitteiden rikkoutumisesta aiheutuvia kustannuksia pelkästään tänä talvena lähes 30 milj. €. Laskelma perustuu vikaantumisen todennäköisyyteen ja keskimääräiseen korjauskustannukseen yli kolme vuotta vanhoissa rekisteröidyissä ajoneuvoissa ja koneissa, joissa on urealaitteisto. Laskelma ei ota huomioon rekisteröimättömiä laitteita, eikä toistuvia rikkoutumisia.
Koska ongelmat menneiden vuosien urealaitteissa olivat nykyistä yleisempiä, neljässä vuodessa korjauskulut menevät heittämällä yli 100 milj. €:n. Lisäksi urealaitteita poistetaan käytöstä, koska niiden korjaus on poistoa kalliimpaa. AdBluen hinta on kova.
Maaseudun Tulevaisuus: Kari Vauhkosen Peugeotin Ad Blue -säiliö on haljennut jo neljä kertaa
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



