Ajoneuvolain muutos tuo päästömanipuloinnista kovat vastuut ja seuraamukset – kädenojennus merkkiliikkeille rajoittaa kilpailua
Ajoneuvolain muutos saattaa päästömanipulaatiota tekevät yritykset velvollisiksi osoittamaan, että ajoneuvo täyttää päästövaatimukset. Seuraamukset havaitusta päästömanipulaatiosta kovenevat tuntuvasti myös käyttäjille.
Hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja moottorin vikavalon palaminen on jatkossa entistä useammin korjautettava merkkiliikkeessä, jolla on hyvin vapaata hinnoitella työt ja osat hyväkatteisiksi. Ajoneuvolain muutos rajoittaa kilpailua. Kuva: Petteri KivimäkiAjoneuvolakiin 1.6.2024 tuleva muutos vaatii, että ajoneuvojen moottorien ohjelmoijien ja muutosten tekijäin pitää osoittaa, että ajoneuvo täyttää päästöjä koskevat vaatimukset tehtyjen muutosten jälkeen.
Riittäväksi osoitukseksi katsotaan hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus. Traficom kuitenkin kertoo, ettei Suomessa ole toistaiseksi yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen.
Koska päästömanipulaatioita on vaikea havaita liikenteessä, tulevalla sääntelyllä on tarkoituksenmukainen pelotevaikutus toiminnan ennaltaehkäisemiseksi. Näin ajoneuvolaissa myös ajoneuvon omistajaan ja haltijaan kohdistuu aiempaa huomattavasti tuntuvampi seuraamuskäytäntö eli kovemmat sakot, sillä hallitus pitää päästömanipulaatiota tahallisena ja moitittavana.
Mikäli joku siis epäilee tai tietää ajoneuvossaan olevan päästömanipulaatioksi luokiteltava muutos, ainoaksi mahdollisuudeksi jää korjata päästölaitteet valmistajan edustajalla eli merkkiliikkeissä marmoritiskillä. Tämä taas antaa merkkiliikkeille rauhan hinnoitella päästölaitteet ja niihin liittyvät korjaukset hyvin vapaasti, sillä lakihan suojaa, ettei kilpailua kyseisen merkin päästölaitteiden osalta tule. Laki rajoittaa näin kilpailua.
Trendi on muutenkin se, etteivät merkkiliikkeet osaa enää korjata, vaan ne vain vaihtavat osia. Päästölaitteissa esimerkiksi yhden anturin rikkoutuminen voi vaatia koko ureapumppukokonaisuuden vaihtoa, mikä on moninkertainen kustannus todelliseen vikaan nähden.
Poliisillekin riittää pelkkä epäily päästömanipulaatiosta, mikä johtaa valvontakatsastukseen. Ajoneuvon saa tämän jälkeen liikenteeseen vain merkkiliikkeen todistuksella. Poliisin tuntien, ylilyöntejä tulee.
Ensin oli vuosien AdBlue-miljoonat, nyt tämäkin kohtuuton pääkipu yrittäjälle.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




