AdBluen pakkasongelma otettiin esille EU:ssa
Suomen europarlamentaarikko Henna Virkkunen on jättänyt EU-komissiolle kirjallisen kysymyksen AdBluen pakkaskestävyydestä
Traktoreiden, autojen ja koneiden dieselmoottoreissa on käytettävä tuotenimellä AdBlue rekisteröityä urealiuosta. Se ei kuitenkaan kestä Pohjolan talvisia olosuhteita vaan alkaa jäätyä -11°C:n lämpötilassa. Kuva: Seppo PenttiHenna Virkkusen kysyy, mitä komissio aikoo tehdä, jotta EU-alueella olisi mahdollista käyttää liuosta, joka palvelisi myös arktisia olosuhteita.
Kysymyksen perusteluissa hän toteaa, että nykyisen ISO-standardin mukaisesti valmistetun liuoksen pakkasenkestävyys on -11 °C. Liuoksen jäätyminen aiheuttaa päästövähennyslaitteiden vikaantumista, vaikka laitteistoa olisi huollettu niiden huolto-ohjelman mukaisesti, ja merkittäviä korjaussummia sekä yrityksille että kuluttajille.
Esimerkiksi Suomessa toteutetun selvityksen mukaan 70 prosenttia kuljetusyrityksistä oli joutunut korjaamaan autojen päästövähennyslaitteita kuluneen talven 2023–2024 aikana, osa niistä jopa kymmenillä tuhansilla euroilla. Hän toteaa, että tilanne on talviolosuhteissa kestämätön.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


