- Helsinki
Europarlamentaarikko Elsi Katainen konemessuilla AdBluen aiheuttamista kustannuksista: ”Ei järkeä eikä oikeudenmukaisuutta”
Koneviesti haastatteli Helsingin Maatalouskonemessuilla Euroopan Parlamentin jäsentä Elsi Kataista päästömanipulaatiolain seurauksista, AdBluen aiheuttamista kustannuksista sekä hiilen sidonnan ympärillä käytävästä keskustelusta.Euroopan Parlamentin jäsen Elsi Katainen kertoo arvostavansa koneammattilaisia ammattiryhmänä. Hän näkee heidän tekevän arvokasta, usein näkymätöntä työtä.
Päästömanipulaatiolaki
Viime kesänä voimaantulleeseen päästömanipulaatiolakiin liittyen Katainen kummastelee, että aivan kuin olisi rakennettu uusi monopoli merkkiliikkeiden hyväksi, ja samalla osa toimijoista saatettu epäterveeseen kilpailuasetelmaan. Katainen arvioi, ettei lainsäädäntö saisi laajalti tukea, jos asia olisi yleisesti tiedossa. Hän myös toteaa, että syntynyttä järjestelmää on ymmärrettävästi vaikea purkaa.
Taustalla on ilmiö, että päästömanipulaatiolainsäädännön vuoksi dieselmoottoreita ei välttämättä enää haluta korjauttaa muualla kuin merkkiliikkeissä, koska muualla korjattujen moottoreiden vaatimuksenmukaisuutta ei päästönormien osalta voida taata. Koska päästötasoja ei myöskään voida todeta Suomessa mittaamalla, merkkiliikkeiden ulkopuoliset korjaamot harkitsevat luopumista dieselmoottoreiden korjaamisesta sanktioiden pelossa.
AdBluen välilliset kustannukset
Koneviestin laskelman mukaan suomalaiset dieselmoottoreiden käyttäjät maksavat vuosittain lähes 30 miljoonaa euroa ylimääräisiä korjauskustannuksia AdBluen jäätymisestä aiheutuneiden vaurioiden seurauksena.
Katainen toteaa tähän, että jos päästöjen vähentäminen tehdään tietylle maaryhmittymälle mahdottomaksi, siinä ei ole järkeä eikä oikeudenmukaisuutta. Kataisen mukaan ministeri vastikään vastasi aiheesta Eduskuntaan jätettyyn kirjalliseen kysymykseen, että asia ei ole ratkottavissa kansallisella eikä EU-tason politiikalla. Niinpä se tulisi ratkaista liuosten valmistajien kesken, jotta tänne pohjolaan saataisiin pakkasessa toimiva tuote.
Katainen silti arvioi, että politiikan keinoin voisi silti jotain olla tehtävissä. Yksi mahdollisuus voisi myös olla tarkastella aiheeseen liittyviä standardeja, sillä ovathan ne monimutkaisia ja seurauksiltaan kalliita.
Jotkut tahot taas vaativat, että päästöstandardeja tulisi helpottaa, koska AdBlue ei Pohjolassa toimi, mutta tätä Katainen pitää poliittisesti mahdottomana. Hän myöntää, ettei hänellä ole vastausta ongelman ratkaisuun.
Hän on myös tietoinen vaihtoehtoisesta urealiuoksesta, vaikka sen käyttö ei täytä standardin vaatimuksia. Katainen toteaa, että asiassa näkyy saksalaisen autoteollisuuden mahti, mikä heijastaa monessa asiassa Euroopan politiikkaan.
Hiilensidontakeskustelu
Poliittiseen hiilensidontakeskusteluun liittyen Katainen taustoittaa, että viljelijät ovat hyvin mukana keskustelussa sekä itse että edunvalvonnan kautta. Viljelijät ymmärtävät, että hiilensidonta on maanomistajien käsissä.
Katainen kertoo, että ilmapiiri on muuttunut myönteisemmäksi maatalouteen ja ruoantuotantoon. Ukrainan sota on opettanut, ettei ruokaturva ole itsestäänselvyys. Suomessa ja muuallakin Euroopassa on oltava viljelijöitä, jotka pystyvät kannattavasti tuottamaan ruokaa. On myös havaittu, että Eurooppa on liian riippuvainen tuonnista, ja halutaan näin parantaa omavaraisuutta ruoan- ja energiantuotannon osalta.
Tutkimuksen politisoitumiseen Katainen toteaa, että tutkimuksillakin voidaan manipuloida asioita. Yksittäisistä tutkimuksista voidaan valita asioita, mitkä palvelevat haluttua päämäärää.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat




