Maltillista kehitystä
Viimeaikaiset tapahtumat ovat rynnineet arkipäivään käsityskykyä huimaavalla tahdilla, mikä vaikuttaa suuresti myös konevalmistajien toimintaan. Globalisaatio on niin pitkällä, että komponenttiketjut ovat maailmanlaajuisia – lirissä ollaan maahan ja kansalaisuuteen katsomatta. Vaikka tehtaita onkin suljettu laajalla rintamalla, niin tuotekehitystä voidaan tehdä myös etätyönä.
Allekirjoittaneelle ensimmäinen suurempi kansainvälinen näyttely oli Intermat vuonna 2012. Tuolloin päästömääräykset olivat vasta kiristymässä, tapetilla olivat lähinnä erilaiset teknologian hybridiratkaisut. Kahdeksassa vuodessa maarakennusala on kokenut runsaasti muutoksia. Hybridien jälkeen pinnalle nousi voimansiirtojen tehostaminen. Vielä vuosi sitten ala vaikutti siirtyvän akkukäyttöisyyteen. Nykyisellä teknologialla tämä on kuitenkin toimiva ratkaisu ainoastaan pienemmissä kokoluokissa.
Aavistuksen typistyneessä Conexpo-näyttelyssä esille tuotiin myös uusia mahdollisuuksia, kuten polttokennokäyttöiset koneet. Koko tämän ajan maapalloa on kuitenkin rakennettu dieselkoneilla, joiden päästöt ovat ajanjaksolla tippuneet merkittävästi. Näyttelyissä saatetaan vilauttaa monenlaisia teknologioita, joista harvat päätyvät sellaisenaan tuotantomalleihin saakka. Dieselmoottorit tulevat pysymään käytössä vielä pitkään – päästöjä saadaan kuitenkin pienennettyä työtä tehostamalla. Tässä auttaa esimerkiksi automatisaatio ja koneiden etäohjaus. Tällä saralla kaikki valmistajat tekevät innokasta kehitystyötä.
Osaston luetuimmat
- Agritechnicasta oppia kotimaan konenäyttelyihin – kohtaamiset pitää olla keskiössä
- Viranomaisten käyttämä valta osoittautuu usein kohtuuttomaksi koneyrittäjälle – kunnioittaako viranomainen kansalaisia ja koneurakoitsijoita?
- Varaosien toimituskyky on maatalouskoneissa ratkaisevaa – keskeytyskustannus ajosilppurille 7000 € joka päivä
- Lippulaivatraktoreiden vertailussa katsaus tekniikkaan, suorituskykyyn ja täsmäviljelyn haasteisiin – tekniikan sovellettavuus on yhä ongelma
- Energiapolitiikan maailmanjärjestys on muuttumassa – myös Suomella on neuvotteluvaltti, mutta ongelmiakin on
- Metrin halko – polttopuubulkki
- Lisää ilmastoystävällisiä kaasuautoja