
Elmia Wood 2009, osa II: Tuotekehittelyä muuallakin kuin Suomessa
Suomalaista konevalmistusta ei tarvitse hävetä kansainvälisessä metsäkonenäyttelyssä. Sortumatta silti sinivalkoisiin silmälaseihin pitää todeta, että osaamista löytyy toki muuallakin. Osa koneista on ollut esillä jo monessa Elmia Woodissa.
Logman 811 H -harvesterissa ja 811 F -ajokoneessa on NAF:n valmistamat jakovaihteistot ja telit tai akselit. Moottorina on kummassakin mallissa Sisu-diesel 49 CWA, jonka teho on 120 kW. Nykyaikaisella nelosmoottorilla päästään, vääntömomentista tinkimättä, samoihin teholukemiin kuin kutoskoneilla muutama vuosi sitten. Lyhemmän moottorin ansiosta koneen etuylitys on pienempi ja nokkapeiton alta löytyy paremmin tilaa jäähdyttimelle ja muille apulaitteille. (UO)Tuotekehitys on edennyt vaihtelevasti. Parhaimmat ovat sillä tasolla, että ilman markkinavahvoja suomalaisia ne olisivat rantautuneet myös meille. Kansallisesti valmistajat kamppailevat samojen metsäasioiden kimpussa kuin Suomessakin. Tahallisista tai tahattomista plagioinneista oli selviä viitteitä. Harrastekoneet ovat pitäneet pintansa, elleivät ole jopa lisääntyneet.
Määrämittaan katkotun puutavaran korjuumenetelmä on pitänyt huolen siitä, että metsäkoneiden tekniikka valmistajittain noudattelee pitkälti samaa kaavaa. Erot syntyvät periaatteessa yksityiskohdista ja koneiden järeysluokista. Varusteluun on vaihtoehtoja ainakin teoriassa ensiasennuksesta alkaen. Todellinen kilpailu laite- ja varustetoimittajien kesken käydään käytännössä vasta jälkiasennuksissa. Alustakone kestää pitempään kuin esimerkiksi kourat, nosturit, renkaat jne.
Omatoiminen puunkorjuu ja kaikkinainen harrastetoiminta metsässä on kannatettavaa. Kalustoa on molempiin ylen määrin. Oleellista molemmissa ryhmissä on tunnistaa se raja, jossa harrastus muuttuu siihen sijoitetun rahan myötä pakolliseksi urakkatyöksi.
Kevyttä kalustoa oli Elmiassa jälleen paljon. Sen ympäristöystävällisyyttä ei ole syytä vähätellä. Suurempi vaikutin taitaa kuitenkin olla fyysisen työn välttäminen millä hinnalla tahansa. Mönkkäri- ja traktorisarjan jatkoksi ollaan näköjään tuottamassa ultrakeveitä harvestereita ja kuormatraktoreita.
Ihan oma lukunsa ovat meikäläisittäin katsottuna poikkeuksellisiin puunkorjuuoloihin tarkoitetut ”kummajaiset”. Esimerkkejä niistä julkaisemme juttusarjan viimeisessä osiossa. Se ei tarkoita väheksyntää, vaan ymmärtämystä periaateella: Maassa maan tavalla tai maasta pois.
Sykeharvesterit mielletään yleensä pienten puitten hakkuukouriksi. Keslan 25SH pystyy katkaisemaan 67 senttisen puun. Syöttövoimaa (65 kN) on 2–3 kertaisesti rullasyöttöisiin verrattuna. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjois-Amerikka ja Japani, joissa puut ovat isoja ja oksat hankalia. Sykeharvesteri on vastaavan kokoista rullasyöttöistä selvästi halvempi. Mittalaite on Motomit. (JV)
Nokka EK 200 -energiapuukourassa on sama monikäyttöidea kuin vastaavassa Nisulassa. Katkaisu tapahtuu ”negatiivisesti” puristamalla puu kouran alapihdillä terää kohti. Maksimikatkaisuksi luvataan 20 cm 175 baarin työpaineella. Kahmarin leuat katkaisuyksikön päällä toimivat kerääjänä. Poistamalla terä pulteistaan koura toimii vaaka-asentoon tiltattuna puutavarakahmarina. Ilman rotaattoria koura painaa 190 kg. Arvonlisäverollinen hinta on 4890 euroa. (JV)
Riuttolehto Oy:n Esa Ahopelto on palannut juurilleen Soiniin ja tehnyt pitkän kokemuksen pohjalta vain 215 kiloa painavan Tapio 160 -sykeharvesterin. Sykkeen pituus on 0,5 m ja nopeus 0,75 m/s. Öljyvirtaa koura edellyttää 40–60 l/min. Minimipaineeksi riittää 160 baaria. Syöttövoimaksi ilmoitetaan 12,86 kN. Hydraulinen ketjusaha katkaisee 25 sentin puut, ja karsintaveitset karsivat puhtaasti läpimitaltaan 20 sentin puita. Kouran hinta on 9450 e + alv. (JV)
STM 250 -energiapuukouraa on kehitetty vuosia aidossa urakkatyössä. Valmistaja, Hassinen Veljekset Oy Ilomantsista, urakoi yhdellä koneella ko. leimikoita edelleen. Kouran kirjaimet tulevat Seppo Hassisen ja hänen kahden poikansa nimistä. Seppo tunnetaan urakoitsiapiireissä HaVel-tuotteista. Kouran numero tarkoittaa karsintaläpimittaa milleinä. Hydrauliset veitset katkaisevat 50 mm enemmän. Syöttöpyörien erikoinen ripustus mahdollistaa tehtyjen pöllien kuormaamisen. Varsien kiinnitys saa rullat kannattamaan puuta karsinnan aikana. Keräilykäpälä on vakiona. 100 cm3:n hydraulipumpulla puun saa kulkemaan 4 m/s. Kouran painoksi ilmoitetaan 490 kg ilman rotaatoria. Hinta on 28 000 e + alv. Valmistaja itse myy. Muovit terissä ja rullilla eivät johdu salailusta, vaan Elmian säästä. (JV)
Pallari SK-16 -kaatopää/katkaisusaha taitaa pitää tällä erää keveysennätystä energiapuukourien joukossa. Painoksi ilmoitettiin 160 kiloa. Ylös vaakatasoon sijoitettu sahakotelo ei haittaa kuormausta. Valmistaja on Tervolan Konepaja. (JV)
Keräävien e-puukourien valmistus on näköjään Ruotsissa yhtä kovassa vauhdissa kuin Suomessakin. Tässä Ljungstöms AB:n näkemys asiasta. Hydrauliset veitset katkaisevat lajista riippuen 25–30 cm:n puun. Keräilyssä päästään 5–8 runkoon keskikokoisia energiapuita. Tiltin liikevara on +100/-30 astetta. Rotaattoria voi kääntää 320 astetta. Paino on 750 kg. Vaikka hydrauliikkaan riittää 80 litran virtaus ja 200 MPa:n paine, koura on tarkoitettu harvesterikäyttöön. (JV)
Ruotsalainen Mowi on vakaaja- eli paralleelikuormaimen pioneereja. Mowin osastolla oli traktorin kolmipistenostolaitteisiin asennettu vakaajakuormain, joka oli varustettu Naarva 23 S -kaatopäällä. Sen tilalle voidaan asentaa myös puutavarakoura, koska Mowi-vakaajakuormaimen liikerata sopii myös kuormaukseen. Vaihto sujuu nopeasti ilman johtosulkeisia, sillä kaatopää oli varustettu radio-ohjauksella. Puomi jaksaa nostaa suurimmalla 5,7 m ulottuvuudella 450 kilon taakan. Nykyisten traktoreiden nostolaite kestää sesonkiluontoisen kaatopään käytön, kunhan rajoittajien säätö tehdään kunnolla. Vetovarsien lisätukien rakentaminen säästää varmasti nostolaitetta. (UO)
Mecanil Oy on tehnyt jo aiemmin esitellyn Mecanil EG 200:n rinnalle isomman mallin EG 250, jonka toiminnot voi halutessaan liittää harvesterin mittaus- ja ohjausautomatiikkaan. Molemmissa malleissa on patentoitu, viiltävä katkaisuveitsi, joka vetäytyy piiloon kourilla kuormattaessa. Kumpaakin malllia saa joko keräyspihdeillä tai ilman. Ne lisäävät painoa n. 30 kg. Myös kuormausleukojen malli on valinnainen: päistään umpimainen tukkimalli tai 4-sakarainen avomalli. Syöttöä ei ole, minkä ansiosta öljyntarve on vähäinen. EG 250 pärjää virtauksella 40–60 l/min. Molempien painesuositus on 200–230 bar. Katkaisukyky milleinä on luettavissa suoraan mallinumerosta. Varustuksesta riippuen EG 200:n hintahaarukka on 8950–10 800 e ja EG 250:n 11 400–15 250 e. Molemmat hinnat ovat verottomia. (JV)
Ranka Powerin toisen kehitysversion kyltissä luki vielä ”prototyp”. Edeltäjäänsä verrattuna tämä näytti jämäkämmältä (n. 300 kg) ja paremmin muotoillulta. Erityisesti katkaisuveitsen ja karsintaterien mekanismin muutokset ilahduttivat. Katkaisuläpimitta on 20 cm ja syöttönopeus 120 l:n öljyvirtauksella 5 m/s. Karsintaveitsien avauma on 32 cm. Pituusmittalaite ei kuulu kouraan vakiona. Se on luvassa lisälaitteeksi myöhemmin. Kouran verolliseksi hinnaksi myyjä Power Forest ilmoittti 16 000 euroa. Toimivuuden uhkasin testata myöhemmin Suomen metsissä. (JV)
Nokka Klapimoto 23:a on hiottu sarjavalmistukseen parin vuoden verran. Se kaataa, karsii, katkoo ja halkoo maksimissaan 23 sentin runkoja polttopuiksi asti kertaprosessina. Klapittaminen voi tapahtua peräkärryyn tai sille nostettuihin kuivatushäkkeihin. Koura saa puun pihteihinsä myös rankapinosta. Katkaisuyksikkö on nyt Naarva-giljotiini. Kouran kruunuina ilmoitettu näyttelyhinta vastaa noin 22 500 euroa. (JV)
Klapikoneista on lähes yhtä paljon variaatioita kuin energiapuukourista. Pilkemaster Evoa voidaan muunnella komponentteja vaihtamalla käyttötarpeen muuttuessa. Muuttujia voivat olla voimanlähde, kuljetettavuus, halkaisuterät, klapikuljetin, nostin ym. Erityisesti uudessa Evo-mallissa silmiin pisti kuljettimen kääntömahdollisuus sivusuunnassa esimerkiksi useamman säkin täyttämiseksi konetta siirtämättä. Kuljetusasentoon kuljetin taipuu poikkeusellisen matalaksi. Muuttuvatilavuuksinen hydrauliikka mahdollistaa katkaisu- ja halkasunopeuden automaattisen säätymisen pöllin paksuuden mukaan. Kuvan versio traktorikäyttöisenä (TR-malli) maksaa Suomessa arvonlisäveroineen pyöreät 7000 euroa. (JV)
Farmi Profdrive 12 4wd:n vetovoima on 51 kN. Hydraulivetoisessa vaunussa on neljä napamoottoria, jotka saavat voimansa vaunun etupäässä olevasta, vakiopaineisesta hydrauliikkayksiköstä. Kuormainta ja vetoa voidaan käyttää samalla hydrauliiikkkayksiköllä, minkä ansiosta vaunu on nopea irrottaa. ProfiDrive vaunun kantavuus on 12 t ja omapaino 3,7 t. Rengaskoko on joko 550/45 x 22,5 tai 600/50 x 22,5, jolloin vaunun leveys on 247 cm. Suuremmalla rengaskoolla vaunu kulkee 4 km/h, kun traktorin v.o.a:n pyörimisnopeus on 870 k/min. Valmistaja suosittelee vaunuun Farmi HK 6167- tai HK 6185-kuormainta. (UO)
Farmi Forest T 5000 on traktorin vetokoukkuun kytkettävä, pyörin varustettu alusta, johon oli Elmiassa asennettu CH380 HFC -hakkuri ja HK 4571 -kuormain. Alustan ansiosta hakkurin ja kuormaimen on helppo kytkeä traktorin perään. Laitetta voidaan vetää lähes millä tahansa riittävän tehokkaalla traktorilla. Traktorin runkoon ei tarvita kiinteitä asennusosia kuormainta varten. CH 380 -hakkurin syöttöaukon on 380 x 420 mm, kuljettimella varustettu syöttöpöytä on vakiovaruste. Hakkurin pyöritykseen tarvitaan 125–205 kW:n kokoinen traktori, jolloin haketta syntyy 30–70 kuutioita tunnissa. Farmi HK 4571 -kuormaimen ulottuvuus on 8,1 m. CH 180-2 HF on kahdella terällä varustettu laikkahakkuri, joka sopii tievarsipusikoiden, rankojen ja muiden, alle 18 sentin puiden haketukseen. Hydraulikäyttöinen syöttörulla helpottaa puun käsisyöttöä. Tehontarve on 30–70 kW. (UO) ã
Metsäyhtiö Sveaskogin harvennusmetsissä on testattavana poikkeuksellinen nosturirakenne. Taittopuomi kääntyy myös sivuttain. Se antaa kuskille lisämahdollisuuksia puuvalintaan, ja samalla harvesterin seisomalta operoitavien runkojen lukumäärä kasvaa. Alustavat tulokset ovat olleet lupaavia niin hakkuujäljen kuin tuotoksenkin osalta. Voisin kuvitella, että tälläinen rakenne on tehokkaampi kuin vastaavaan ominaisuuteen tähtäävä puomiston kallistusmekanismi. Toivottavasti tutkimus julkistetaan aikanaan. (JV)
Kesla Oyj panostaa vahvasti järeisiin hakkureihin. Elmiassa oli näytillä traktorikäyttöinen, metsäperävaunun etuosaan asennettu C645, jonka jatkeena vaunussa oli kipattava hakekontti. Kiteellä näin uuden autohakkurin (C1045), joka hakettaa hyvistä rankakasoista haketta jopa 200 m3/h. Seuraava uutuus kuormatraktoreihin ja kuorma-autoihin on luvassa jo vuoden 2010 alussa. (JV)
Volvo esitteli viime Metkossa hybriditekniikkaa käyttävän ajokoneen, joka perustuu Elmiassa neljä vuotta sitten esiteltyyn EL-Forest-ajokoneseen. Volvon on kehitellyt konetta ja työskentely alkaa sujua jo mallikkaasti. Hybridivoimansiirron ansiosta melko pieni 57 kW:n diesel käy koko ajan edullisella kuormitusasteella, jolloin polttoaineenkulutus pysyy kurissa. Kuormaimen noston, liikkeellelähdön tai esteiden ylityksissä tarvittava lisäteho otetaan akuista, jotka lataantuvat automaattisesti kun moottorin tehoa ei tarvita esim. hydrauliikan pyöritykseen. (UO)
Kantojen urakka-ajo edellyttää käytännössä levitettävää kuormatilaa ja umpinaisia laitoja. Muutoin juurakot joko putoilevat tai tökkivät sopimattomiin paikkoihin. Laitojen hydraulinen puristus tiivistää myös oksa- ja energiapuukuormaa. Kuvassa yksi esimerkki monien muiden joukosta. JD 1110D:ssä on vielä perinteinen ohjaamo. Kääntyvä hytti tullee kirjaimella E. (JV)
Farma-kuormainten ja -perävaunujen mallistoa on uusittu. Toisen sukupolven Farma-kuormaimet on varustettu uudella taittopuomin nivelellä, jonka ansiosta taittopuomin nostovoima on koko liikealueella aikaisempaa parempi. Kuvassa olevan C 8,5 D -kuormaimen nostomomentti on 40 kNm ja ulottuvuus kahdella jatkeella 8,5 m. Rotaattorin ja kouran lisäksi kuormain jaksaa nostaa 300 kg:n kuorman. Kääntömomentti on 12 kNm. (UO)
Gremo 1050 H on kahdeksanpyöräinen harvesteri, jonka ulottuvuus on 10 metriä. Se on varustettu SP 561 LF -harvesteripäällä, jonka suurin avauma on 60 cm. Pienikokoinen koura sopii myös harvennuksille. Avaumaa voidaan rajoittaa mittalaitteella, mikä nopeuttaa työtä ja vähentää harvennuksilla puuston vaurioita. Gremon moottoritilan kummassakin päässä on hydraulimoottorin käyttämä puhallin, joka puhdistaa jäähdytinpaketin pyörimissuuntaa muuttamalla. Gremon kumpikin teli voidaan kantavilla mailla nostaa ylös, jolloin kone puikkelehtii ketteräsi puiden välissä kaksiakselisen harvestern tavoin. Pitkä peräylitys vaatii toki tilaa. (UO)
Öljynlauhdutin on perusteltu hydrostaattivetoisissa, isolla kuormaimella varustetuissa metsäperävaunuissa. Guerran esimerkissä kennosto on suojattu etusermin puolelta, mutta sivusta liittimineen ja etuosa on täysin suojaamaton. Reikälevy on tainnut loppua kesken. Lisäosa pikakiinnityksineen kuuluisi riskien hallintaan. Ilman jälkiasennusta en lähtisi raivaamattomaan metsään. (JV)
Utnäs Industri on pieni konepaja, joka valmistaa erilaisia vaunuja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Mallistoon kuuluu metsäperävaunujen lisäksi dumppereita sekä traktorilla vedettävä metsäkoneen kuljetusvaunu, jonka mitat räätälöidään kuljetettavan koneen mukaan. Utnäsin työn jälki on siistimpää kuin monilla kilpailijoilla, sillä vaunu tehdään ilmeisesti kokonaan Ruotsissa. Naapurimaassa on erittäin yleistä, että koneet kootaan ja maalataan omalla pajalla, kaikki muu tehdään alihankintana halvemman kustannustason maissa. Silti koneita myydään tyynesti ruotsalaisina. Entisen suurvallan asukkaille voidaan pieni maantieteellinen epätarkkuus sallia, kuuluivathan Puola sekä Baltian ja Narvan alue 1600-luvulla Ruotsiin... (UO)
Rottne-ajokonemallisto on uudistunut. Rottne F 13 S on harvennuksille tarkoitettu 12 tonnin ajokone. S-kirjain kertoo, että myös vaunun teli ohjautuu. Telin kääntö kasvattaa vaunun ohjauskulman 43 asteesta 54 asteeseen, minkä ansiosta lyhyellä puulla kuormattu kone puikkelehtii ketterästi tiheissäkin kasvustoissa – kuormassa olevat pitkät tukit kasvattavat peräylitysta ja syövät teliohjauksen hyödyn. Rottne F 15 on 14 tonnin ajokone, joka voidaan varustaa levenennettävällä kuormatilalla energiapuun kuljetusta varten. Molemmissa malleissa on sama ohjaamo kuin viime vuonna lanseeratuissa F-sarjan harvesterissa. Ohjaamoon on saatavissa lisävarusteena hydraulinen Comfort-line-jousitus, joka vähentää kuljettajaan kohdistuvaa tärinää jopa kolmanneksella. (UO)
Suurin näkemäni metsä-äes on nyt 4-rivinen Bräcke. Jokaisessa muokkausyksikössä on samat hienoudet kuin valmistajan pienemmissäkin malleissa. Varret ovat nostettavissa ylös myös yksitellen. Hyvä niin, kun ei liene ihme, jos jonkun yksikön tielle osuu liian iso kivi. Kuvan yhdistelmässä veturiksi oli valittu jättimäinen Tigercat- kuormatraktori. Äkeen hinnassa muokkaimien paljousalennus jää vaatimattomaksi. Valmistaja korostaa tuottavuuden nousua. (JV)
Alfaprodukter AB:n MidiFlex-äes on näköjään vielä hengissä. Muutamassa välinäyttelyssä en muista sitä nähneeni. Muokkari kiinnitetään kuormatraktorin takarungon etuosaan. Ripustusvarsilla lautaset ovat painatettavissa, nostettavissa ylös ja muokkauskulma säädettävissä. Muokkauspyörät ja varsisto näyttävät hiukan hentoisilta kivikkoisten maiden muokkaukseen. Parhaimmillaan menetelmä lienee yhdistettynä hakkuutähteiden ajoon. Sellaista muokkausta on meilläkin käytetty, mutta eri tekniikoilla. Prosilvan motolla kokeiltiin muokkausta myös istutuksen yhteydessä, ihan hyvin tuloksin. (JV)
Pallari KHM-100 -kantokoura tehtiin kuulemma ”yleisön pyynnöstä”. Alalle on tullut yrittäjiä myös keskivertoa pienemmillä kaivukoneilla. Niille ja monien kuljetusautojen akselipainoille valmistajan järeimmät mallit olivat liikaa. KHM 100:n paino on noin 800 kg ja puristusvoima 320 barin paineella 26 tonnia. Kidan avauma on 70 cm. Kouran leveys on 60 cm, ja siihen kuuluu samanlevvyinen muokkauslevy. Veroton hinta on 16 000 euroa. Valmistaja on Tervolan Konepaja. (JV)
Hypro 755 on traktorin vetokoukkuun kytkettävä prosessori. Pyörillä varustetulle rungolle on asennettu myös 360 astetta kääntyvä kuormain ja 50 metrin vaijerilla varustettu, 2 tonnin vinssi puiden noutoa ja käsittelyä varten. Vaunussa on +/- 25 astetta kääntyvä puomiohjaus. Koko yhdistelmän paino on vain 2300 kg, minkä vuoksi se on varustettu tukijaloin. Prosessori karsii halkaisijaltaan 5–40 cm paksut puut. Prosessoria ja kuormainta käytetään omalla hydrauliikkayksiköllä, joka tuottaa 150 litran virtauksen. Suurin käyttöpaine on 250 bar. Vetokoneeksi riittää 70 hevosvoiman traktori. (UO)
Ruotsissa valmistettava Woodtiger GJ 30 6WD oli pienkoneista ehkä uskottavin. Etupäässä on mekaaninen vaihdelaatikko suunnanvaihtimella. Perävaunun kitkarullia pyörittää hydraulimoottori. Ohjaamo on huoltoja varten kipattavissa hydraulisesti sivulle. Mowi 200 -kuormaimen ulottuvuus on 4,6 m. Kone on 1,8 metrin levyinen ja painaa 2750 kg. Esite lupaa nettonostoksi kourassa 4 metrin etäisyydellä 350 kg. 3-sylinterisen dieselmoottorin (17,9 kW) luvataan selviytyvän työssä 1,3–1,5 litralla tunnissa. Kuormatilan poikkiala on 1,3 m2 ja koneen kantavuus 3400 kg. Arvonlisäveroton hinta esitteessä minimivarustein oli 45 833 euroa. (JV)
Malwa 360 edustaa tyypillistä pienkoneantia Elmiassa. 3-sylinterisellä dieselillä ja hydrostaattisella 6-pyörävedolla varustettu kone painaa vajaat neljä tonnia ja sietää kuormaa kolmisen tonnia. Jotain käytettävyydestä kertoo jo se, ettei ohjaamossa ole ovia. Tästä oli esillä myös avomalli pelkän turvakaaren kanssa. (JV)
Beaver on uusi 8-pyöräinen radio-ohjattava alustakone, joka voidaan varustaa moneen eri käyttöön. Elmiassa esillä oli kaatolaiteella ja juontopankolla varustettu malli. Vain 1,3 metriä leveä kone sopii ensiharvennuksille, koska se ei tarvitse leveää ajouraa. Dieselmoottorin teho on 26 hv, koneen kokonaispaino on 1300 kg. Runkonivel on varustettu lukolla. Kaatopään tilalle voidaan asentaa myös kaira tai ojien puhdistukseen tarkoitettu perkauslaite. Koneen takaosaan voi asentaa energiapuun niputtimen. Sarjavalmistus alkaa syksyllä, innokkaimmat voivat ostaa koneensa heti 590 000 SEK:n verottomaan erikoishintaan, mikä tekee nykyisellä kruunun kurssilla rapiat 50 000 e. (UO)
Hjulhäst on uusi pieni ajokone, jonka sarjavalmistus alkaa ensi vuonna. Kumipyöräisen, runko-ohjattavan koneen on kehittänyt Lennartsfors AB, jonka tela-alustaista Järnhästiä eli Rautahepoa myydään Suomessakin. Kuljettaja voi maastossa jalkautua koneen viereen ja hoitaa ohjauksen ajokahvalla samalla tavalla kuin tela-alustaisessa mallissakin. Helpossa maastossa ja siirtymätaipaleella kuski voi istahtaa konepeiton päällä olevalle kuskinpukille ja ajaa konetta kyydissä istuen. (UO)
Ruotsin autoverosäännökset ovat huomattavasti vapaamielisempiä kuin Suomessa. Avolavapakettiauton lavalle tai sen päälle voidaan asentaa umpinainen kuljetustila laatikostoineen työkaluja ja varosia varten. Kuvassa on koirien kuljetukseen tarkoitettu koppi. Lavaa voidaan entiseen tapaan käyttää raskaamman tavaran kuljetukseen, sillä takalaita aukeaa normaalisti. (UO)
Trelleborg-metsärenkaiden kantavuutta on lisätty, koska koneiden paino on noussut. Uudistetun renkaan kuormitusindeksi on noussut mallista riippuen muutamalla pykälällä, minkä ansiosta rengas kantaa samalla ilmanpaineella entistä suuremman kuorman. Trelleborgilta on myös tulossa 24,5 tuuman vanteella varustettuja renkaita. Uusi vannekoko laajentaa renkaiden kokovalikoimaa täyttämällä 22,5” ja 26,5” välissä olleen aukon. Esimerkiksi viime lehden Elmia-artikkelissa esitellyssä Valmet 840 TX -mallissa on 24,5” renkaat. (UO)
Tianli on kiinalainen rengasvalmistaja, jonka metsärenkaita esitteli ainakin kaksi ruotsalaista purkuosakauppiasta. Kokovalikoima ulottuui 500/60–22,5”-kärrynpyörästä 700/70–34-renkaisiin. Tarjolla on kolme erilaista pintamallia. Kuva on otettu Koppoms Maskinin osastolta, missä mainostettiin KM:n olevan Tianli-metsärenkaiden ”Skandinaviska generalagent” eli Pohjoismaiden maahantuoja/päämyyjä. (UO)
Nokia esitteli ensimmäisenä maailmassa sisärenkaattoman metsäkonerenkaan. Ilman sisärengasta metsäkoneessa on särkyviä ja kuluvia osia 4–8 vähemmän kuin sisärenkaan kanssa. Rahaakin säästyy, sillä kahdeksan ajokoneen sisärengasta maksavat yhteensä reilusti yli tonnin. Sisärenkaaton asennus onnistuu vain erikoisvanteelle, sillä vanteen olkapää poikkeaa vakiovanteesta. Koko Nokian Forest Rider -mallisto uudistuu tämän vuoden aikana siten, että samaa rengasta voidaan käyttää sekä sisärenkaan kanssa että ilman. (UO)
Olofsforsin osastolla oli teloja myös ykköspyöriin. Mallisto kattaa yleisimmät rengaskoot ja telalapputyypit. Hinta parilta jää jonkun verran järeitä ketjuja kalliimmaksi. Sen vastapainoksi pitää asettaa esimerkiksi suotelojen alempi pintapaine, telojen kestoikä ja mahdollisesti nestetäytön kulujen tarpeettomuus. Tela on ketjua selvästi raskaampi. (JV)
Alliance-renkaiden metsärengasvalikoima kasvaa. Tarjolla on useita eri pintamalleja ja kokovaihtoehtoja perävaunuihin ja metsätraktoreihin. Uusi matalaharjainen F 343 -mallisto sopii pehmeään maastoon. Tätä pintamallia valmistetaan sekä 22,5” että 26,5” vannekoolle. Malliston suurin rengas on kooltaan 850/45-26,5”. Alliancen mallistoon kuuluu myös maataloustraktoreiden metsärenkaita, joita on saatavissa kolmella eri profiisuhteella: tavallisen 85-profiilisuhteen lisäksi tarjolla on 70- ja 65-sarjan matalaprofiilrenkaita. Suomessa Alliancea edustaa Somero-Trading Oy. (UO)
Gudrun-riippumatto kestää tuhdinkin lepäilijän. Matto on saanut nimensä Ruotsissa muutama vuosi sitten metsiä kaataneen Gudrun-myrskyn mukaan. Maton valmistaja MES-Smide vakuuttaa, että tämä 500 kiloa painava matto kestää millaisen myrskyn tahansa. Matto on lähinnä markkinointitemppu, mutta halukkaat voivat ostaa maton 150 000 kruunun eli n. 1400 € verottomaan hintaan. (UO)
Nokian renkaat esitteli työkonekäyttöön tarkoitetun rengaspainevahdin. Vastaavaa tekniikka on käytetty henkilöautoissa hyvällä menestyksellä jo muutaman vuoden ajan. Laitteen käyttö on helppoa: renkaan paine säädetään ensin oikeaksi, minkä jälkeen vahti kierretään erikoistyökalulla venttiilinhatun tilalle. Painevahti kalibroituu automaattisesti renkaassa olevaan painetasoon. Vahdin päässä oleva merkkivalo alkaa vilkkua, jos paine laskee 0,6 baaria. Painevahti voidaan irrottaa ja kiertää renkaantäytön jälkeen takaisin paikoilleen. Tarvittavan irrotustyökalun ansiosta vahdit eivät häviä tuntemattomille teille. Painevahdin suojaksi kaupataan muovista korkkia, joka voidaan ruuvata useimmissa metsärenkaissa valmiina olevan metallikorkin tilalle. Renkaiden painevalvonta onnistuu nopeasti kiertämällä koneen ympäri, sillä merkkivalon vilkkuminen näkyy muovisen suojakupin läpi ainakin hämärässä. Painevahdin markkinointi alkaa loppuvuodesta Vianor-ketjun kautta. Hinta on vielä avoin, mutta tuskin kohtuuton. (UO)
Wood-Mizer iski jälleen kaulaa kilpailijoihinsa kapeateräisten vannesahojen sarjassa. Uusi LT20B3 yhdistää LT 15:n ja LT 20:n parhaimmat ominaisuudet kohtuullisella hinnalla (12 444 e sis. alv). Tärkein ominaisuus on uusi sahauspöytämalli, joka on LT 15:tä vankempi, mutta LT20:tä selvästi matalampi. Näin siitä syystä, ettei uutuudessa ole hydraulista tukinnostinta. Pöytä kootaan 2 m:n elementeistä. B3 tarkoittaa kolmea jatketta, jolloin koneella saa sahattua 6,8-metrisen tukin. Pituutta voi jatkaa lisäelementeillä rajattomasti. Sahapää on LT 20:stä, ja sen kitaan mahtuu max. 80 cm:n tukki. Syöttölaite sekä sähköisesti nouseva ja laskeva mittalaite ovat tässä mallissa vakiona. Teräohjurit säätyvät sähköisesti sahurin paikalta. Nyt tukinkiinnitin on niin hyvä, että se kannattaisi vaihtaa myös LT 15:een. Suuntausnostin toimii ruuvilla. Uutuus on tarkoitettu kiinteälle sahauspaikalle asennettavaksi. Em. hintaan sisältyy 11 kW:n sähkömoottori. Myös 22 hv:n diesel- ja 25 hv:n bensamoottori ovat saatavilla. Niillä kokonaishinta nousee aavistuksen. (JV)
Stihlin MS 280 C-BI- ja MS 280 C-BQ I -moottorisahamallien automaattinen, elektroninen kierrosluvun ja tehon säätö taisivat jäädä monelta vieraalta huomaamatta, kun arkiosaston takana esiintymislavalla markkinoitiin kanadalaistyyppistä Stihl TimbersportS -kilpailua. Se on olemukseltaan yhtä kaukana arkisesta moottorisahauksesta kuin Tractor-Pulling peltoviljelystä. Viiden tehtävän show:sta on suunnitteilla jo EM- ja MM-kisat. (JV)
Vanha kikka veti Jonseredin osastolle miehiä ja naisia kuin kukkivat kukat ampiaisia. Pelissä piti tunnistaa kolme käyntiääntä, jotka oli äänitetty merkin moottori- ja raivaussahoilla. Oikein vastanneiden kesken arvottiin moottorisaha. Pieni kinastelu ryhmissä kuului asiaan ennen valikkonappien painelemista. En uskaltautunut kisaan, ettei tyhmyys paljastuisi. (JV)
Mönkijän perään tarkoitetussa Kellfri 21.SV27 -metsävaunussa on hydraulinen kuormain ja oma 6,5 hv:n polttomoottorikäyttöinen hydrauliikkakoneikko. Puomin ulottuvuus on 2,7 m. Puomin 200 kg:n nostokyky päihittää useimmat kuljettajat. Kuormaimessa on 7-vipuinen hallintaventtiili ja tukijalat. Vaunun kantavuutta ei ilmoiteta, rengaskoko on 205/65R15. Vaunun veroton ja valmiiksi tingitty hinta on 3540 €, ja se toimitetaan rahtivapaasti ostajalle. (UO)
Shindaiwa-moottorisahojen modernisointi jatkuu muotoilussa ja tekniikassa. Nyt ollaan menossa ”easy-pull”-tekniikassa eli kevytkäynnistyksessä. Ilmahuuhtelutekniikkaa ei vielä näkynyt. (JV)
Legendaarinen kilpasahaaja Svante Hansson ja Agne Bergkvist (kuv.) Ruotsista ovat kehittäneet ja patentoineet heittosahan (Throw-Saw), jolla piha- ja linjanvarsipuitten oksat voidaan sahata turvallisesti maasta käsin. Ratkaisu perustuu teräketjuun, josta vetohampaat on poistettu. Leikkuuhampaitakin on tavallista harvemmassa. Oksan päälle ketju heitetään sen molempiin päihin kiinnitetyllä narulla. Narun päähän kiinnitetään ennen heittoa painopussi, joka auttaa osumista ja tuo narun alas. Patentoidut painot ketjun päissä kääntävät ketjun hammaspuolen oikein päin. Sitten vain vedellään naruista edestakaisin työparin kanssa, kunnes oksa on poikki. Kaikki tarvittavat osat myydään myydään laukussa, joka terän lisäksi sisältää 47 metriä sähköä johtamatonta vetonarua, kohdistimen ja heittopainon. Hinta Ruotsissa oli 160 euroa. (JV)
Husqvarna ja Stihl käyvät kilpajuoksua sahojensa automaattisäädöistä. Kuten Husqvarnan kaaviokuvasta näkyy, kaasuttimen säädöissä ollaan siirtymässä ruuvimeisselistä mikroprosessoriin. Kohta pitäisi löytyä äkäinen kiihtyvyys ja optimitehot kaikilla moottorin kierrosluvuilla. Asia ei ole maailmaa mullistava uutuus Husqvarnan tehtaalla. Vanhat Jonsered-metsurit muistavat ns. ”valosahakokeilut” liki 20 vuoden takaa. (JV)
Staffans Maskin kauppaa mönkijään kiinnitettävää raivuritelinettä. Yksinkertainen apuäline helpottaa raivaussahan kuljetusta ja parantaa ajoturvallisuutta, kun sahaa ei tarvitse roikottaa valjaista kaulan ympärillä. Kuljetuslaatikon tekee kyllä itsekin, jos hankinta Ruotsista tai noin 130 €:n hinta arveluttavat. (UO)Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat