Stihl ja Viking -tuotteiden maahantuonti tehdasvetoiseksi – uudet tilat, vanhat tekijät

Maailman myydyimmäksi moottorisahabrändiksi itseään kutsuvan Stihlin Suomen toimipiste on avattu Vantaalla. Tilojen vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun merkin maahantuonti siirtyi valmistajan omiin käsiin, pitkään maahantuojana toimineen Elfving Oy:n jälkeen.
Stihl on siirtynyt Suomessakin valmistajan oman maahantuontiorganisaation alle. Vantaan Koivupuistontiellä sijaitsevissa moderneissa tiloissa työskentelee kaikkiaan 13 stihliläistä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Viime vuonna jo Elfvingille Stihl-maahantuontia johtamaan valittu Timo Lindström jatkaa uuden organisaation nokkamiehenä. Myös kaikki aiemmin Stihlien ja Viking -tuotteiden kanssa työskennelleet henkilöt jatkavat uuden katon alla, eli pitkä kokemus on valttia.
Viime vuonna jo Elfvingille Stihl-maahantuontia johtamaan valittu Timo Lindström jatkaa uuden organisaation nokkamiehenä. Myös kaikki aiemmin Stihlien ja Viking -tuotteiden kanssa työskennelleet henkilöt jatkavat uuden katon alla, eli pitkä kokemus on valttia. Kuva: Tommi Hakala
Huoltohenkilöstön koulutustilassa ajantasaistetaan jälleenmyyjien tietämystä uusien tuotteiden ominaisuuksista. Myös erilaisten erikoistyökalujen käyttö vaatii tietämystä ja koulutusta.
Huoltohenkilöstön koulutustilassa ajantasaistetaan jälleenmyyjien tietämystä uusien tuotteiden ominaisuuksista. Myös erilaisten erikoistyökalujen käyttö vaatii tietämystä ja koulutusta. Kuva: Tommi Hakala
Uusissa tiloissa on esittelytila, jossa ovat esillä kaikkien tuotesegmenttien esittelykappaleita. Stihl-tuotemerkin alla ovat käytännössä kaikki käsikäyttöiset laitteet, pyörien päällä kulkevat ovat Viking-tuotteita.
Uusissa tiloissa on esittelytila, jossa ovat esillä kaikkien tuotesegmenttien esittelykappaleita. Stihl-tuotemerkin alla ovat käytännössä kaikki käsikäyttöiset laitteet, pyörien päällä kulkevat ovat Viking-tuotteita. Kuva: Tommi Hakala
Koska puhtaus on tärkeä osa takuuhuollossa, on uusissa tiloissa erillinen puhdistustila pesukoneineen. Myös äänieristetyllä testihuoneella tärkeä merkitys moottorikäyttöisten laitteiden testauksessa.
Koska puhtaus on tärkeä osa takuuhuollossa, on uusissa tiloissa erillinen puhdistustila pesukoneineen. Myös äänieristetyllä testihuoneella tärkeä merkitys moottorikäyttöisten laitteiden testauksessa. Kuva: Tommi Hakala
Stihlin teknisen tuen pitkän linjan tekijällä, Rauno Laaksolla on lähes kliiniset olosuhteet työskentelyyn: ”Ja sellaisena ne pidetäänkin”.
Stihlin teknisen tuen pitkän linjan tekijällä, Rauno Laaksolla on lähes kliiniset olosuhteet työskentelyyn: ”Ja sellaisena ne pidetäänkin”. Kuva: Tommi Hakala

Pienkoneiden valmistus ja maahantuonti eivät poikkea yhtään suurempien tuotteiden vastaavista toimista. Jälkimarkkinoinnilla on pienkoneiden osalta jopa suuremmat haasteet, sillä käyttäjiä ja jälleenmyyjiä on paljon ja tuotevalikoima on laaja – oli sitten kyseessä saha, vesuri tai trimmeri.

Jotta jälkimarkkinointia voidaan pyörittää tehokkaasti ja mahdollisimman asiakaslähtöisesti, on tuotteista syntyvän liikevaihdon oltava riittävä. Stihl Oy:n emokonserniin kuuluvien Stihl ja Viking -tuotemerkkien valikoima ja käytössä oleva konekanta on jo riittävän suuri, jotta maahantuonnin maakohtainen toiminta on kannattavaa pitää omana osanaan.

Tilat kertovat paneutumisesta

Koska varsinaista asiakasmyyntiä ei Stihl Oy itse tee, on uudet tilat voitu pyhittää tärkeimpien tehtävien mukaisiksi. Eniten panostusta tarvitaan jälleenmyyntiorganisaation koulutukseen, malliston jatkuva kehitys vaatii panostusta myös huollon ja tuotetiedon hallinnan osalta. Erillisessä koulutustilassa voidaan havainnollistaa erilaisten erikoistyökalujen käyttöä ja esitellä uusien mallien saloja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Paikalla vieraileville yhteistyökumppaneille on varattu oma esittelytilansa, jossa on kattava valikoima eri tuoteryhmien laitteita. Lisäksi rakennuksen yläkerrassa on toimistojen lisäksi avoin tila, jossa voidaan järjestää tuotelanseerauksia ja lehdistötilaisuuksia.

Loppukäyttäjän – eli asiakkaan kannalta näkymätön osa toimintaa on erilaisten jälkimarkkinoinnin huoltotoimenpiteiden teko. Takuuasioissa Stihl Oy on suorassa yhteydessä valmistajaan ja välittää tiedon havaituista ongelmista eteenpäin. Näiden asioiden selvittämistä varten on varattu erittäin kattavasti varusteltu oma osastonsa, jossa laitteiden tutkiminen voidaan suorittaa. Tuotteiden tutkiminen voidaan tehdä lähes kliinisissä olosuhteissa ja laitteita voidaan koekäyttää erillisessä koekäyttötilassa. Tutkimustiloihin satsaaminen on ensiarvoisen tärkeää etenkin nyt, kun esimerkiksi Stihl-moottorisahojen elektronisten järjestelmien analysointi tehdään sahan käydessä.

Tieto siirtyi mukana

Vaikka maahantuonti siirtyi pois Elfvingiltä, ei tietotaito kadonnut muuttomatkalla. Samat henkilöt, jotka hoitivat pitkällä kokemuksella tuotteiden jälkimarkkinointia ja huoltopalvelua, jatkavat Stihl Oy:n palveluksessa. Reilu vuosi sitten jo Elfvingille maahantuontitoimintaa johtamaan tullut Timo Lindström sai mukaansa henkilöstön, jolla on vaativien olosuhteiden maassa kokemusta tuotteiden käyttämisestä ja neuvonnasta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Huollon sujuvuus ja tietotaidon pysyminen Suomessa merkitsee paljon asiakkaille – vikaantunut moottorisaha tai ruohonleikkuri pysäyttää työt siinä missä vikaantunut veturi junan.