Konepaja Mankinen Oy: Radanrakentamisen erikoisosaaja

Riihimäkeläinen Konepaja Mankinen Oy hallitsee koneiden ja laitteiden suunnittelun, valmistuksen sekä korjauksen. Kunnossapitopalvelujen ohella yritys on vahvistanut asemiaan erikoistumalla rautateiden rakentamis- ja ylläpitokaluston suunnitteluun sekä valmistukseen.
Varusteluja tehdään kaikkiin markkinoilla oleviin konemerkkeihin. Lähes jokaisen puomin päähän asennettavan työlaitteen tehokas käyttö edellyttää rototilttiä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kaivinkonekäyttöinen kiskonkäsittelylaite PM-20 on ollut viime aikojen tärkein vientituote. Laitteessa on kiskontartunta- ja kisko-ohjaustoiminnot. Käyttö vaatii rototilt-varustuksen. Tartuntaa käytettäessä suurin suositeltu kiskon pituus on 150 metriä. Kisko-ohjaustoiminto perustuu laakeroituihin lautasiin, jotka lukittuvat kiskon hamaran alle. Näin kiskoa voidaan ohjailla haluttuun kohtaan työmaalla sivusuunnassa kaivukoneen liikkuessa.
Kaivinkonekäyttöinen kiskonkäsittelylaite PM-20 on ollut viime aikojen tärkein vientituote. Laitteessa on kiskontartunta- ja kisko-ohjaustoiminnot. Käyttö vaatii rototilt-varustuksen. Tartuntaa käytettäessä suurin suositeltu kiskon pituus on 150 metriä. Kisko-ohjaustoiminto perustuu laakeroituihin lautasiin, jotka lukittuvat kiskon hamaran alle. Näin kiskoa voidaan ohjailla haluttuun kohtaan työmaalla sivusuunnassa kaivukoneen liikkuessa.
Turvamääräykset ratatöissä ovat tiukat ja ne asettavat myös varusteille tiettyjä ehtoja. Hätähinauspuomi kuuluu pakolliseen varustukseen, eikä sen sijoittaminen kokonsa takia ole aina yksinkertaista. Helmikuussa luovutettuun Doosaniin puomi mahtui koneen etuosaan ylä- ja alavaunun väliin.
Turvamääräykset ratatöissä ovat tiukat ja ne asettavat myös varusteille tiettyjä ehtoja. Hätähinauspuomi kuuluu pakolliseen varustukseen, eikä sen sijoittaminen kokonsa takia ole aina yksinkertaista. Helmikuussa luovutettuun Doosaniin puomi mahtui koneen etuosaan ylä- ja alavaunun väliin.
Jotta koneelle saadaan optimaalinen vakavuus, asennetaan usein 800 –1 100 kilon lisäpaino takapäähän. Vakavuus on yksi katsastuksessa mitattavista asioista.
Jotta koneelle saadaan optimaalinen vakavuus, asennetaan usein 800 –1 100 kilon lisäpaino takapäähän. Vakavuus on yksi katsastuksessa mitattavista asioista.
Toimitettujen laitteiden ja työkalujen huolto on myös merkittävässä osassa yrityksen toimintaa. Kuvan kaivinkonekäyttöinen keräävä sepeliharja on tullut kunnostettavaksi ennen sesongin käynnistymistä.
Toimitettujen laitteiden ja työkalujen huolto on myös merkittävässä osassa yrityksen toimintaa. Kuvan kaivinkonekäyttöinen keräävä sepeliharja on tullut kunnostettavaksi ennen sesongin käynnistymistä.
Takapään kiskopyörärungon päälle on asennettu kaksi lukittavaa tarvikehäkkiä. Myös täältä löytyy vaatimuksenmukaiset maadoitusjohdot.
Takapään kiskopyörärungon päälle on asennettu kaksi lukittavaa tarvikehäkkiä. Myös täältä löytyy vaatimuksenmukaiset maadoitusjohdot.
Kiskopyörät valmistetaan taotusta teräksestä CNC-koneistuksella, koska valaminen tulisi lukuisten eri kokojen ja pienten sarjojen takia kalliiksi.
Kiskopyörät valmistetaan taotusta teräksestä CNC-koneistuksella, koska valaminen tulisi lukuisten eri kokojen ja pienten sarjojen takia kalliiksi.

Esko Mankisen vuonna 1952 pihapiirin halkovajaan perustama yhden miehen sorvaamo on reilussa 60 vuodessa kasvanut noin 30 henkilöä työllistäväksi konepajaksi. yrityksen ydinosaamisaluetta ovat perinteiselle teollisuudelle ja maataloudelle suunnatun konepaja-, korjaus- sekä ylläpitotoiminnan lisäksi erikoistuminen ratatyökoneiden suunnitteluun, valmistukseen, maahantuontiin ja vientiin. Konepajan kylkeen on kasvanut myös monipuolinen varaosa- ja tarvikemyymälä, josta löytyy erittäin kattava valikoima hydrauliikan- ja pneumatiikan varaosia sekä tarvikkeita. Konemerkeistä edustettuna ovat New Hollandin ja Casen varaosat.

Vanha konkari rautateillä

Konepaja Mankinen Oy aloitti yhteistyön VR:n kanssa jo 1960-luvun alkupuolella huoltaen ratatyökaluja ja -koneita sekä tekemällä niihin varaosia. Siitä sai hiljalleen alkunsa ratatyökoneiden ja -työkalujen valmistus. Räätälöidyt tuotteet olivat silloin, kuten tänäkin päivänä, tämän sektorin avainsana. Ratatöihin tarkoitettuja tuotteita valmistettiin myös VR:n ulkopuolisille toimijoille sekä vientimarkkinoille oman, Enerco-tuotemerkin nimissä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tällä hetkellä tuotevalikoimaan kuuluu pyöräalustaisten kaivukoneiden kiskopyörävarustelu sekä niiden tarvitsemien lisälaitteiden valmistus. Kaivinkoneiden käyttö ratojen rakennuksessa ja huoltotöissä lisääntyy koko ajan.

Kaikkiin merkkeihin

Pyöräalustaisten kaivukoneiden yleisin varustelu sisältää kiskopyörävarustuksen hydrauliikkasovituksineen sekä määräysten mukaiset turvavarusteet. Lisäksi palveluvalikoima käsittää vakauden vuoksi asennettavat, 800–1 100 kg

lisäpainot, maalaukset sekä koneen katsastamisen. Kaikki radoilla käytettävät koneet on katsastettava ennen niiden käyttöönottoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Konepaja Mankinen Oy tekee kiskopyöräasennuksia käytännössä kaikkiin markkinoilla oleviin merkkeihin. Kaivukoneiden varustelu on aikoinaan alkanut Lännen-kaivukoneista. Nykyisin varusteluja on tehty pääasiassa Volvo-, CAT-, Case-, Liebherr-, Hitachi-, Hyundai- ja Doosan-merkkisiin koneisiin. Valmius myös muun merkkisten koneiden varustelulle on olemassa.

”Yleisin kokoluokka on noin 16–18 tonnia. Varustelujen jälkeen paino nousee helposti 21 tonnin korville, mikä on raiteilla liikkuvan kaluston yläraja”, tuotantopäällikkö Kari Saari kertoo.

Tulevissa määräyksissä rajoitetaan raiteilla liikkuvien työkoneiden enimmäisakselipainoksi 10,5 tonnia. Kiskopyörät asennetaan edessä olevan puskulevyn paikalle, jolloin alkuperäiset sylinterit ja ohjainvarret ovat käytössä. Takapäähän lisätään kiinnityskorvat akselille ja käyttösylinterille hitsaamalla.Takapäässä tarvittava hydrauliikka otetaan alavaunun lisävarusteiden ulosotosta, jos sellainen on saatavilla. Vaihtoehtona on lisätä tukijalkojen linjoihin vaihtoventtiili, jolloin takapään kiskopyöriä ohjataan tukijalkojen käyttökytkimillä, edessä puskulevyn kytkimillä.

”Kiskopyöräakselit on nopeasti irrotettavissa, mikä helpottaa koneen jatkokäyttöä, mikäli ratatöitä ei enää ole. Esimerkiksi puskulevy on asennettavissa noin tunnissa takaisin”, Saari painottaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Itse kiskopyörät tehdään CNC-koneistuksella taotusta teräksestä. Valupyöriä ei käytetä, koska pyöränhalkaisijoita on niin monta. Valmistettavista sarjoista tulisi pieniä, jolloin hinta nousisi kohtuuttomasti. Keventämättömät umpipyörät parantavat koneen vakavuutta.

Turvallisuus merkittävässä roolissa

Ratatöiden tiukat turvallisuusmääräykset heijastuvat myös koneiden varusteluihin. Ajolankojen alla työskenneltäessä on kaivupuomin nostoraja kovilla pyörillä viisi ja kumipyörillä 4,5 metriä. Nostokorkeutta rajoitetaan erillisillä antureilla, jotka tunnistavat työskentelykorkeuden ja rajoittavat nostamisen yli sallitun korkeuden. Rajoitinta käytetään erillisen kytkentäkotelon kautta avaimella.

Myöhemmin voimaan astuvat määräysten tiukennukset lisäävät kytkentäkoteloon merkki-ja varoitusvaloja. Myös hätähinauspuomi kuuluu pakolliseen varusteluun. Kone pitää myös maadoittaa useista eri kohdista. Katsastusmääräykset uudistuvat niin, että käyttöönottotarkastuksen lisäksi koneille tulee pakolliseksi kahden vuoden välein tehtävä määräaikaistarkastus.

Varustemääräysten lisäksi koneiden painot ja vakaus kuuluvat tarkastettavien asioiden listalle. Jatkossa myös aiemmin käyttöönottokatsastetut koneet tulee katsastaa kahden vuoden sisällä uusien määräysten voimaantulosta. Käyttöönottotarkastus on tähän mennessä tehty noin 300 koneelle.

” Uusien määräysten myötä paperityö tulee osaltaan lisääntymään. Näin ollen yhteistyö konemaahantuojien kanssa on erittäin tärkeätä, jotta vaadittavat tiedot saadaan. Yhteistyö on pelannut todella hyvin”, suunnitteluvastaava Juha Pulkki sanoo.

Uusien määräysten tarkoituksena on mm. yhtenäistää normit muun Euroopan kanssa.

Suomi ja Ruotsi edelläkävijöitä

Kumipyöräisten koneiden ratavarusteluissa Suomi ja Ruotsi ovat selkeitä edelläkävijöitä. Keski-Euroopassa käytetään ratatöihin suunniteltuja koneita, jotka ovat pienempiä. Tällä suunnalla varustellut koneet ovat monikäyttöisiä pitkälti sen takia, että Suomessa ja Ruotsissa varustellaan tavallisia kaivinkoneita. Näin koneilla voidaan työskennellä myös ratojen ulkopuolella.

”Olemme toimittaneet Ruotsiin koneita, joissa on kiskopyörien holkituksella mahdollisuus muuttaa raideleveys takaisin suomalaiseen leveyteen 1 524 millimetriä Ruotsin 1 435 millimetristä”, Saari mainitsee.

Kaivukoneen ratatyövarustelu kestää keskimäärin noin 2,5 viikkoa. Konepaja Mankinen varustelee vuosittain noin 3–5 konetta ja toimittaa 12–15 varustepakettia asiakkaille.

Monipuoliset lisälaitevalikoimat

Työkonevarustelujen lisäksi merkittävässä roolissa ovat erilaiset lisälaitteet ja työkalut. Esimerkiksi Enerco PM-20 kiskonkäsittelylaitetta on myyty viime ja tämän vuoden aikana Italiaan, Ranskaan ja jopa Brasiliaan saakka 22 kappaletta.

Muita merkittäviä kaivukoneisiin kiinnitettäviä työkaluja ovat mm. erilaiset lumiharjat ja tukemisaggregaatit. Myös erilaiset sepeliharjat, kaapelikourunostimet, Pandroll/Hey-Back-jousien irrotuslaite ja pölkynvaihtopankot kuuluvat valikoimaan. Konepaja Mankisen yksi vahvoista osaamisalueista on VR:n kanssa pitkän yhteistyön myötä muodostunut erikoisosaaminen räätälöidyistä pienkoneista, kuten vaikkapa kiskonjatkosraontasaajasta, ajettavista naulanrepijöistä, kaasuleikkausvaunuista ja pölkynsiirtäjistä.

”Konepajan toiminnasta äkkiä laskettuna noin ¾ tulee ratapuolen tuotteista, joten tämä on meille erittäin merkittävä sektori. Panostamme jatkossa hyvin voimakkaasti vientimarkkinoille, ja etsimme sinne niin koti- kuin ulkomaisia yhteistyökumppaneita. Esimerkiksi Venäjällä on nyt suuret ratainvestoinnit käynnissä niin uudisrakentamiseen kuin ylläpitoonkin”, markkinointipäällikkö Alpo Mättö kuvailee. n

 

 

Konepaja Mankinen Oy

 

 

Tehtaankatu 9, Riihimäki

Puh. 010 835 8900

www.mankinen.fi

Avaa artikkelin PDF