
Seinäjoella toimiva HC Petersen Finland Oy toimittaa Zetor- ja Deutz-traktoreiden varaosa Pohjoismaihin – varaosavarastossa osia myös yli 70-vuotiaisiin traktoreihin
HC Petersen Finland Oy (HCP) on muuttanut Seinäjoella Hautomonkatu 2:een, ohikulkutien varteen. Tilojen ajanmukaisuus näkyy väljyytenä ja etenkin varaosavaraston täydentymisenä.
HCP:n toimintoja Suomessa ohjaa Peter Mattas. Myynnissä ovat traktorimerkeistä Zetor ja Deutz-Fahr, jonka mallistoon kuuluvat myös puimurit. Pienkuormaajista valikoimaan kuuluu Weidemann.
HC Petersen Finland Oy:
- Zetorin maahantuoja vuodesta 2008, nykyisin lisäksi myös Deutzin traktorit ja puimurit
- Toimittaa Zetorin varaosat kaikkiin Pohjoismaihin
- Varaosavarastossa osia myös yli 70-vuotiaisiin traktoreihin

Lisää varastotilaa
Kun muutto nykyisiin tiloihin tehtiin, yksi syy siihen oli tarvittava varastotila. Hyllyssä on paljon Deutz-Fahrin osaa eli suhdelukuna noin 1 hyllykilometri. Zetorin osaa on vastaavasti reilu 2,5 kilometriä. Hyllyjen pituudet eivät toki kerro kaikkea. Varastoa on sisällä lämpimässä ja myös kylmissä tiloissa katon alla.
”Meillä on aiemmin ja etenkin nykyisessä roolissa ollut periaate, että oikeastaan kaikkea Zetorin osaa pitää hyllystä löytyä, mitä meidän asiakkaat voivat olla vailla. Varastosta poimituista osista voisi rakentaa toimivia traktoreita. Ainoat komponentit, joita ei normaalisti varastossa ole, ovat ohjaamon rungot. Ne saadaan tehtaalta viikossa”, kertoo Peter. Varastossa on varaosia oikeastaan kaikkiin Suomessa myynnissä oleviin malleihin vuodesta 1951 lähtien, kun varaosia on Zetor 25:een ja siihen on saatavilla myös huoltokirja hajotuskuvineen.
”Onko monella muulla varastossa heti toimitukseen mäntää, kiertokankea, moottorilohkoja, lokasuojia, polttoainetankkeja, etuakseleita, vetokoukkuja, valuosia tai laseja joka aukkoon?”, Peter kysyy. Saatavilla on myös tehdaskunnostettuja moottoreita, vaihteistoja ja polttoainepumppuja. Niitäkin on varastossa toistasataa.
”Meidän ei kannata täällä kunnostaa moottoreita ja vaihteistoja, vaan ne tulevat tehdaskunnostettuna tehtaalta, jossa niitä kunnostetaan sarjatyönä”, Peter toteaa.
Varaosarahtia koti- ja ulkomaille
Varaosavaraston suuruuden peruste on se, että Seinäjoki on Zetorin Pohjoismaiden varaosavarasto eli täältä toimitetaan osat Norjaan, Ruotsiin, Islantiin ja Tanskaan. Keskustelukielet varaosamyynnissä ovat englannin lisäksi kunkin maan pääkieli. Suuri osa varaosatilauksista vastaanotetaan sähköposteilla, joissa on suoraan varaosakoodit.
Yli 98 % Pohjoismaissa tarvittavista varaosista kulkee Seinäjoen kautta. Harvinaiset tai aivan uusimpien esiteltyjen mallien ensimmäiset varaosat toimitetaan suoraan tehtaalta.
Aikavyöhyke-ero muihin Pohjoismaihin on tunti, joten sieltä tulevat tilaukset pitää saada ennen kello puoli yhtä, jotta ne ehditään saada saman päivän kuljetuksiin. Vientiosat noutaa joko DHL tai UPS riippuen siitä, mikä on määränpää. Tällä hetkellä osat toimitetaan ensin Vantaalle, josta matka jatkuu lentorahtina ja rahti on perillä useimmilla asiakkailla Etelä-Ruotsissa ja Norjassa alle 28 tunnissa. Pohjois- ja Keski-Ruotsissa rahti on perillä myöhemmin.
Kotimaahan toimitettavissa varaosissa viimeinen tilaushetki kuluvan päivän toimituksiin on kello 16. Monet huoltoyrittäjät laittavat tilauksia pitkin päivää, heti kun tarpeita varaosista selviää. Tällöin suuri osa varaosista ehditään kerätä jo päivän aikana. Tilauksia täydennetään iltapäivällä, kunnes aikaikkuna sulkeutuu. Posti noutaa kotimaan lähetykset 17.30 ja toimittaa varaosat seuraavana päivänä käytännössä koko Suomeen, lukuun ottamatta aivan pohjoista osaa.


Monet tuttuja
Vuosien varrelta on kertynyt rekisteriin kohta 20 000 asiakasta, joista toki muutama sata ovat aktiivisimpia. Käytännössä suuri osa Zetorin käyttäjistä eivät juurikaan enää asioi itse, kun huoltomiehet hoitavat tilaukset.
Huoltoliikkeet ovat vuosien varrelta pääosin tuttuja asiakkaita. Pääasiassa ne ovat monimerkkihuoltoja, joilla ei itsellään ole isoa varaosavarastoa. Varaosat tilataan määräaikaishuoltoon etukäteen. Jos traktori on vikaantunut, osia tilataan sen jälkeen, kun asiakkaan traktoria on purettu ja ongelma paikallistettu.
Moni Zetorin omistajakin on HCP:llä tuttu. Vuosimallin ja mallimerkinnän perusteella varaosa saadaan toki mihin tahansa traktoriin. Tyyppikilven valokuvaaminen on kätevä tapa saada oikea osa. Tällöin varaosia tilatessa voi kuvan aina kaivaa valmiiksi.
Kävelevä varaosakirja
Vaikka varaosia on paljon, Zetorin varaosien luottopakki, Sakari Lehtimäen muisti ei juurikaan petä. Varaosat löytyivät hyllystä edellisessä osoitteessa jopa pimeässä, mutta uudessa osoitteessa tilanne on hieman heikentynyt. ”Joskus päädyn ensin jopa väärään hyllyväliin”, Saku tunnustaa. Toki Sakun rooli on nykyisin yhä enemmän tilausten vastaanotossa ja puhelinpalvelussa. ”Suuri osa asiakkaista haluaa nimenomaan keskustella Sakun kanssa”, toinen varaosavastaava Niko Harju toteaa, ja jatkaa: ”Totuus on kuitenkin se, että jos vanhan järjestelmän osia pitää keräillä, niin minä ja Yrjö Lehtimäki kerätään yhdessä osat yhtä nopeasti kuin Saku yksin. Saku kun ei normaalisti tarvitse haeskella varaosanumeroita mistään.”
Kun varaosatilauksia tulee ulkomailtakin, ja joskus tilausnumerot näyttävät oudoilta, niin Saku yleensä huomaa virheet tilauksessa. Asiakkaalle toimitetaan siten jo ensimmäisellä kerralla hänen haluamansa varaosat. Ulkomailta myös soitetaan epäselvissä tilanteissa ja tällöin Niko on tulkkina soittajan ja Sakun välillä.
Ostajat tilaavat osia ja hoitavat asioita paljon puhelimitse. Varaosia tilaavat huoltajat saattavat kysellä osien sopivuudesta, sillä osanumerot ovat saattaneet muuttua vuosien varrella. Asiakkaalla saattaa olla käytössä sellainen kirja, jossa kummittelee vielä vanha tuotenumero. Sakun ja muidenkin ammattitaidolla löytyy oikea varaosanumero ja korvaava osa.
”Joskus osa ei vain sovi, vaikka numerot täsmäävät kyseiseen traktoriin ja hetki menee ihmetellessä. Ongelma voi johtua esimerkiksi siitä, että aikaisempi omistaja on vaihtanut kuusisylinterisen mallin vaihteiston nelisylinteriseen traktoriin, kun kiinnikkeet ovat samat”, Saku nauraa. Näistä hybrideistä yritämme myös pitää tietokantaa, jotta asiakas saisi kerralla oikeat osat.
Toisaalta asiakkaalle pitää osata joskus myydä kokonaisuus eikä vain yhtä tiivistettä. Kun vaihdetaan kerralla kokonaisuuden tiivistesarja, säästytään usein uudelta purkamiselta ja kokoamiselta hieman myöhemmin.
Asiakkaan tilaus korjataan mielellään, koska väärää osaa ei haluta toimittaa. ”Meidän varaosapuolta on moitittu kovin vähän”, Saku tuumaa.

Zetorin varaosanumerointi
Zetorilla on ollut käytössä alusta saakka oma, omintakeinen varaosanumerointijärjestelmä. Toisaalta samoja osia on käytetty useita vuosikymmeniä uudemmissa mallisarjoissa, jolloin varaosamäärä on pysynyt kohtuullisena.
Zetorin varaosanumeron kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittavat vuotta, jolloin kyseinen osa on ensimmäisen kerran ollut käytössä. Kolme seuraavaa numeroa kertovat ryhmän; vaihteisto, moottori, jne ja viimeiset kolme numeroa kertovat juoksevan varaosanumeron.
”Kun numerot ovat olleet 50 vuotta loogisessa järjestelmässä, ne on helpompi muistaa. Uudemmissa malleissa on siirrytty sattumanvaraiseen numerointiin, jolloin numero saattaa olla joku vanhan numeroinnin välissäkin. Se sekoittaa”, Saku päivittelee.
Pitkä retki Zetorin kanssa
Saku aloitti työuransa huollossa Hemmingin autoliikkeessä vuonna 1969. Zetorin kanssa työt alkoivat vuonna 1970, kun hän oli perustamassa TR -Varaosat -yritystä, joka hoiti Zetorin konemyyntiä, varaosia ja huoltoa. Sakun vastuulla oli huolto ja varaosat. Silloin myytiin vielä yli 100 Zetoria vuodessa. Traktorit olivat ilman ohjaamoa ja moni oli sitä mieltä, että traktoritallin ei tarvinnut olla korkea, kun kuljettaja vain kumartuisi ajaessaan sisään.
Zetorin maahantuonti päätyi vuonna 1980 Keskolle ja siitä eteenpäin Saku oli 19 vuotta Zetorin huollossa Keskolla Seinäjoella.
Kesko luopui Zetorin maahantuonnista ja myyntimäärät laskivat. Huoltoa oli kuitenkin entiseen malliin. ”1998 ostin sitten oman huoltohallin ja otin vävyn töihin huoltoon kahdeksaksi vuodeksi”.
”2001 ostimme käytännössä Suomen kaikki Zetor varaosat yhdellä kaupalla, kun Kesko luopui niistä Hakkilassa ja Seinäjoella”, Saku muistelee.
Neljä vuotta Zetor oli ilman maahantuojaa, kunnes vuonna 2004 Zetra alkoi myydä merkkiä. Zetra oli pelkästään uusien Zetoreiden myyjä, eikä se ottanut vaihdossa käytettyjä traktoreita. TR-Varaosat myi silloinkin varaosia, joita tehdas sille toimitti. Zetra ehti olla maahantuojana neljä vuotta ja vuosimyynti oli kymmenen luokkaa.
Vuonna 2008 otti HC Petersen Finland Oy maahantuontivastuun ja samalla osti TR-Varaosat ja otti sen henkilökunnan jatkamaan työtään. Ajankohta oli hyvä, kun mallisto oli kunnossa. Vuonna 2011 myytiin yli 100 uutta Zetoria, kun vuonna 2012 tuli taas traktorikaupassa seinä vastaan.
Varaosamyynti on kuitenkin jatkunut tasaisena vuodesta toiseen. Isoja notkahduksia ei ole ollut, mutta ei valtavia kasvulukujakaan. Yksi isompi myyntihyppäys oli, kun Pohjoismaiden Zetorin varaosahuolto vuonna 2019 aloitti Seinäjoella.

Hidasta ja nopeaa kiertoa
Kun asiakas luovuttaa vikaantuneen traktorinsa huollettavaksi ja vika paikallistetaan, niin ensimmäisenä toki katsotaan, onko huoltoliikkeellä varaosaa. Yleensä ei ole, kun suuri osa huoltoliikkeistä on monimerkkihuoltoja, eikä kaikkien merkkien varaosia pysty pitämään varastossa.
Monen merkkiliikkeen varaosakaupassa edellytetään nopeaa kiertoa. Varaosa ei saa seistä paria kuukautta kauempaa. Monet tarvikeliikkeet pitävät varaosia maksimissaan 10 vuotta vanhoihin koneisiin. Jotkin Zetorin varaosat ovat odottaneet hyllyssä 30 vuotta.
”Toki osia on paljon ja suurin osa on varaosista kiertää nopeammin. Ja säännöllisen huollon tarvikkeet ovat jatkuvassa liikkeessä”, Saku tarkentaa.
Varaosavaraston toimivuudesta kertoo osaltaan se, että Zetorissa on ollut sama jarru- ja kytkinsylinteri vuodesta 1970 vuoteen 1996. Uusi sylinteri maksaa 29 euroa. Varaosien hinnat pysyvät kurissa, kun tuotantosarjat ovat pitkiä ja toisaalta varaosavalikoimaa saadaan pidettyä järkevän kokoisena.
Sesonkien vaihtelu
Pienen varaosien toimituspiikin aiheuttavat yleensä runsaat lumisateet. Tällöin lumikolan sijaan otetaan työkaluksi traktori. Jos sattuu olemaan kylmä, eikä öljy lähdekään kiertämään, niin silloin tulee huoltotarvetta. Toinen sesonki on talvella, kun on kovat pakkaset ja lähdetään hakemaan ne saha- tai polttopuut sieltä metsästä pehmeästä paikasta, jonka on odotettu jäätyvän.
”Varaosakauppa olisi huomattavasti hiljaisempaa, jos ne viimeiset ja käyttäjälle kalliit kilometrit maltettaisiin olla ajamatta”, Saku muistuttaa.
Kysymykseen, jotta miten kauan Saku vielä jatkaa Zetorin varaosissa, vastaus on: ”Viiteen saakka olen tänäänkin töissä.”
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”