Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Jousia kokemuksella - Vallilan Takomo

Jousikorjaamona ja -valmistajana tunnetuksi tullut Vallilan Takomo täytti 71 vuotta elokuun 1. päivänä vuonna 2016. Yritys valmistaa edelleen erikoisempia jousia neljän jousisepän voimin, mutta jousia teetetään myös alihankkijoilla tarpeen mukaan.
Kun jousi karkaistaan, eli sen lämpötilaa lasketaan nopeasti, teräksen sisältämä hiili ei ehdi poistua ja teräksen kiderakenne muuttuu. Näin saavutetaan kova jousi, joka ei kuitenkaan kestäisi käytössä ilman päästöhehkutusta.
Kun jousi karkaistaan, eli sen lämpötilaa lasketaan nopeasti, teräksen sisältämä hiili ei ehdi poistua ja teräksen kiderakenne muuttuu. Näin saavutetaan kova jousi, joka ei kuitenkaan kestäisi käytössä ilman päästöhehkutusta. 
Jousia valmistetaan sekä uusiin että vanhempiin autoihin. Ylähyllyllä on Mercedes-Benz Sprinterin lehtijouset, keskellä 70-luvun AMC:n takajouset.
Jousia valmistetaan sekä uusiin että vanhempiin autoihin. Ylähyllyllä on Mercedes-Benz Sprinterin lehtijouset, keskellä 70-luvun AMC:n takajouset. 
Muotoilun jälkeen jousi viedään 900-asteiseen uuniin karkaisua varten.
Muotoilun jälkeen jousi viedään 900-asteiseen uuniin karkaisua varten. 
Karkaistu jousi siirretään päästöuuniin, jossa jousta kuumennetaan neljän tunnin ajan. Päästön aikana jousen kovuus laskee ja myötöraja sekä venymä kasvavat. Päästöllä on suuri vaikutus jousen ominaisuuksiin. Päästön jälkeen jousi maalataan, minkä jälkeen jousi on valmis asiakkaalle toimitettavaksi tai autoon asennettavaksi.
Karkaistu jousi siirretään päästöuuniin, jossa jousta kuumennetaan neljän tunnin ajan. Päästön aikana jousen kovuus laskee ja myötöraja sekä venymä kasvavat. Päästöllä on suuri vaikutus jousen ominaisuuksiin. Päästön jälkeen jousi maalataan, minkä jälkeen jousi on valmis asiakkaalle toimitettavaksi tai autoon asennettavaksi. 
1850-luvun tekniikkaa oleva kitkaprässi on muutettu sähkökäyttöiseksi. Jarkko Kotakorpi muotoilee Fiat Ducaton lisälehtijousta.
1850-luvun tekniikkaa oleva kitkaprässi on muutettu sähkökäyttöiseksi. Jarkko Kotakorpi muotoilee Fiat Ducaton lisälehtijousta. 
Vallilan Takomolla tehdään myös jousikorjaamotöitä. Yrityksen toimitiloissa rikkinäinen jousi voidaan irroittaa ja korjata, tai vaihtoehtoisesti muokata tarpeen mukaan.
Vallilan Takomolla tehdään myös jousikorjaamotöitä. Yrityksen toimitiloissa rikkinäinen jousi voidaan irroittaa ja korjata, tai vaihtoehtoisesti muokata tarpeen mukaan. 
Kuorma-auton takajousien lehdet ovat hanganneet toisiinsa. Näin paljon kulunut lehti on vaihtokuntoinen. Muita jousen hylkäämiseen johtavia syitä ovat muun muassa norran, eli lehtijousen ylimmän lehden katkeaminen (pikkukuva).
Kuorma-auton takajousien lehdet ovat hanganneet toisiinsa. Näin paljon kulunut lehti on vaihtokuntoinen. Muita jousen hylkäämiseen johtavia syitä ovat muun muassa norran, eli lehtijousen ylimmän lehden katkeaminen (pikkukuva). 

Helsingissä toimiva Vallilan Takomo on perheyritys neljännessä sukupolvessa. Nykyinen omistaja Teemu Punkka aloitti yrityksen toimitusjohtajana vuonna 2008. Yrityksen erikoisalaa ovat kaikki jousitukseen liittyvät työt, kuten jousten valmistus, korjaaminen ja asentaminen.

Lisää kantavuutta tai maavaraa

Jousituksen muutostöiden yleisin syy on joko kantavuuden tai maavaran lisääminen. ”Mikäli auton perä tai keula kulkee kuormattuna liian matalalla, on jousituksen kuormankantokykyä syytä lisätä. Lehtijousitetussa autossa tämä onnistuu yleensä lisälehdillä, kierrejousitetussa autossa on useimmiten järkevää vaihtaa uudet jouset”, Punkka kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Myös korin voimakas huojunta kertoo jousituksen kuormankantokyvyn riittämättömyydestä”, hän jatkaa.

Kun ongelma on tunnistettu, sitä voidaan ryhtyä korjaamaan. Asiakkaan olisi hyvä pohtia, millaisen lopputuloksen haluaa. ”Pyrimme aina yksilölliseen palveluun, minkä vuoksi olisi hyvä, että asiakas tietää, mitä jousitukseltaan haluaa”, jousien parissa 38 vuotta työskennellyt Rauno Lappalainen muistuttaa.

Jousia tehdään kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin

Vallilan Takomo valmistaa jousia henkilöautoista aina kuorma-autoihin saakka. Oman valmistuksen lisäksi yritys tuo maahan tunnettujen eurooppalaisten valmistajien tuotteita, kuten ilmajousitusjärjestelmiä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Muutamiin käyttökohteisiin jousituksen muutokset ovat hyvin suosittuja. Sähköyhtiöt ajavat pakettiautoilla usein huonoissa olosuhteissa, joissa maavaran tärkeys korostuu. Esimerkiksi uuden Mercedes Benz Vito -pakettiauton nelivetomallien maavara on uuden mallin myötä laskettu taka- ja etuvetoversioita vastaavaksi. ”Ennen varsinkin taksiautoilijat kyselivät, kuinka nelivetomallin maavaraa saisi vähennettyä, nykyisin huonommilla teillä liikkuvat haluavat neliveto-Vitoihin korotussarjoja”, Punkka kertoo.

Kiinteistönhoitopuolella aurauskäyttöön varusteltujen lava-autojen jousituksen muuttaminen on yleinen työ. Esimerkiksi lava-auton keulalle asennettu alueaura vaatii järeämmän etujousituksen ja lavalle asennettu hiekoitin kuormankantokykyä takajousitukselle.

”Ambulansseihin asennamme paljon ilmajousituksia. Ilmajousituksella potilaan matkustusmukavuus saadaan huomattavasti paremmaksi, samalla hälytysajossa tärkeät ajo-ominaisuudet usein parantuvat”, Punkka jatkaa.

Ilmajousituksella varustetaan myös paljon invatakseja, joissa pyörätuoliramppi on saatava mahdollisimman loivaan kulmaan. Esimerkiksi VW Caddyyn asennettuna noin 4 000 euron hintainen takailmajousitus maksaa usein itsensä takaisin jousitusmukavuuden selvällä lisääntymisellä ja joissain tapauksissa ilmajousituksen asentaminen tekee matalattiamuutoksen tarpeettomaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Käytännönläheistä tuotekehitystä

Jousien valmistus uuteen automalliin tapahtuu siten, että auto otetaan yrityksen tiloihin tutkittavaksi. Suunnittelussa alkuperäinen tilanne on lähtökohta, josta jousitusta muokataan haluttuun suuntaan. ”Vertailemme valmistamiemme jousien ominaisuuksia ensisijaisesti alkuperäiseen jouseen, teoreettisia laskelmia tehdään varsin vähän”, Punkka kertoo.

”Jousen ominaisuudet koostuvat yleensä jousilangan vahvuudesta, jousen pituudesta ja halkaisijasta suhteessa pituuteen”, hän jatkaa. Ennen markkinoille pääsyä jousia testataan käytännön olosuhteissa. Alkuvaiheessa jouset valmistetaan takomolla käsityönä, mutta mikäli kysyntä kasvaa riittävän suureksi, valmistus siirretään alihankkijalle.

”Esimerkiksi Toyota Hiacen jouset siirrettiin sarjatuotantoon, kun kysyntä kasvoi. Hiacen maahantuonnin päätyttyä myös korotusjousien kysyntä on laskenut”, Punkka kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yleisimmät myynnissä olevat jouset ovat saadun kokemuksen mukaan parhaita kompromisseja ajomukavuuden ja kuormankantokyvyn osalta. ”Esimerkiksi Toyota Hiluxiin tarjoamme kahta eri jäykkyydellä olevaa mallia. Näin jousia voidaan pitää varastossa ja yleisimpiin käyttökohteisiin sopivia jousia on heti tarjolla asiakkaalle”, hän jatkaa.

Vanhan jousituksen korjaus kannattaa usein

Jousikorjaamoiden perustöitä on lehtijousien korjaaminen. ”Mikäli esimerkiksi kolmilehtisestä lehtijousesta on yksi lehti poikki, jousi kannattaa usein vielä korjata”, Punkka kertoo.

”Jousikorjaamolle tuodusta autosta irrotetaan jouset ja jousen kunto arvioidaan ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Se, mitä jouselle tehdään, riippuu siitä, millä päästään parhaimpaan lopputulokseen”, jousiseppä Jarkko Kotakorpi jatkaa. ”Vanhojen jousien ominaisuuksia voidaan myös muuttaa takomalla”, Kotakorpi kertoo – takoen samalla Fiat Ducaton jousia siten, että maavara kasvaa.

Vallilan Takomo on perinteinen perheyritys, joka on pysynyt ajan hermolla muun muassa nettisivustonsa osalta. Yrityksen verkkokaupasta on mahdollista tilata jousia ja niihin liittyviä osia.

On myös hyvä muistaa, että jousikorjaamoja ja alan liikkeitä on myös maakunnissa, mikäli Helsinki tuntuu omalta kotiseudulta katsoen turhan kaukaiselta.