
Vesa Kivimäki on kreisidraiveri Härmästä
Kovemmillakin äijillä meinaa tulla pehmeää housuun, kun alahärmäläisen ladon takaa jylisee 1 900 hevosvoimaa vauhdilla kohti.
Vesa Kivimäen vetolavetti kulkee omalla moottorilla, se ei tarvitse erillistä hinaajaa. Suomen pulling-kisoissa Kivimäen lavetti on nykymääräykset täyttävä. Laite on toiminut luotettavasti. Kuva: Hannu KoivistoVesa Kivimäki osti oman peltoauton 9-vuotiaana, jonka kippasi ensimmäisenä päivänä katolleen. Pikkupoika tuumasi, että tämähän on kivaa. Samalla taipaleella mies on edelleen. Suomen ainoa ammattimainen monsterikuski on viileä mies – ajoneuvot puhuvat puolestaan.
Kivimäki on ajanut rallia ja rakentanut mitä rajumpia pelejä omin käsin omassa pajassa. Yleisölle Kivimäki tarjoaa monsterinäytöksiä ja monstertruckin lavalla kyydityksiä kahdeksalle hengelle. Yleisölle mies tarjoaa kuorma-auton päällä liikuteltavan katsomon 300 hengelle.
Homma ei ole harrastusta, vaan kovaa bisnestä, jonka tekeminen on kaiken lisäksi konemiehelle sopivaa hommaa. Vesa Kivimäki sanoo tuottavansa elämyspalveluja moottoriajoneuvojen avulla. Kivimäen virityksiä on useiden moottoriharrastajien konepeltien sisällä. Veljen maatilalla sijaitsevan pajan ympäristössä on enemmän kuin runsaasti moottoreihin ja virittämiseen liittyvää tavaraa, pyöristä tekniikkaan.
Pajan seinällä on kokoelma hajonneita muistoja moottoreista, kampiakseleita, mäntiä ja muuta rekvisiittaa. Paja on tyypillinen kiireisen miehen paja. ”Kunpa joku täällä joskus siivoaisi”, tuumaa Kivimäki.
Kyydityksiä härmäläisittäin
Kauhavan ilmasotakoulun viimeisessä tapahtumassa on Vesa Kivimäki mukana. Amerikkalainen -85-mallin Kenworth on vetänyt lavetilla paikalle kaksi Monster-autoa. Toisella autolla, Mad Alliancella, kyyditetään yleisöä vitosella per ajolenkki. Järkälemäisten 66x40-R25 hokkikuvioisten renkaitten päällä Dodge Ramin kori näyttää koppakuoriaiselta. Auto oli aikaisemmin stunttiautona, mutta se eläköityi 2009, kun uusi Raging Bull -auto tuli tilalle.
Jenkkiveturi Kenworth on mukava tien päällä pitkän akselivälinsä ansiosta. Vanhassa autossa on Vesan mukaan muutenkin hyvät ajo-ominaisuudet, kun ottaa huomioon, että se on liki 30 vuoden ikäinen. Kenworth toimii vetolavetin vetäjänä. Kuva: Hannu KoivistoKone on vaihdettu 6,6 litran Sisusta normi-Chevy 6,2-dieseliin. Autossa on nelipyöräohjaus. Vaikka vauhti ei ole kova, se tuntuu nopeissa käännöksissä vauhdikkaalta. Taka-akselia ohjataan hydraulisesti erillisellä joystickillä.
Lavalle kiivetään tikkaita pitkin. Kyytiläiset päästelevät kurkkuääniä ja kuivaa naurahtelua rykivässä kyydissä, kolmen metrin korkeudessa. Lavalle istutetut kahdeksan kuppi-istuinta turvavöineen eivät aiheuta vaaraa. Tunne on kuitenkin sama kuin vuoristoradassa – vaikka tiedetään, että vahinkoa ei satu, niin silti jännittää. Ajolenkki pitää sisällään elämyksen, kieputtelua, kiihdytyksiä ja autonromujen yliajoa.
Toinen varsinainen show-auto, Raging Bull, on jätetty lavetille vain näytille.
”Siitä hajosi Pietarissa kampiakseli”, toteaa Kivimäki.
Raging Bullin tekniikka on järeää. Chevy Bel Airin koppaa kiidättää 572-kuutiotuumainen (9,5 l) Chevrolet Merlinin pata, josta otetaan ulos 1 900 hevosvoimaa. Vaihdelaatikko on kaksinopeuksinen Coan. Kumit ovat samaa kaliiberia kuin Mad Alliancessa, kokoa 66x43-R25.
Showbisnestä moottoriajoneuvoilla
Vesa Kivimäki aloitti show-bisneksen vuonna 2001. Hän on viettänyt kiertue-elämää ympäri Eurooppaa ja Venäjää. Kiertueilla on ollut mukana liuta miestä ja 10 omaa raskaskalustoyhdistelmää.
”Tässä hommassa se mikä tulee, myös menee”, sanoo Kivimäki bisneksen tuottavuudesta.
Kalustoon satsataan koko ajan rahaa. Tällä hetkellä pihassa on neljä rekkaa, joista yksi on amerikkalainen Kenworth. Uusin keksintö on liikuteltava katsomo, jonka Kivimäki on suunnitellut yhdessä alahärmäläisen Presmetin kanssa. Presmet on toteuttanut itse rakentamisen. Suomen ainoa kuormaauton päälle tehty katsomo vetää 300 ihmistä. Kymmenen metrin rakennelma levitetään ja kasataan kahden miehen voimin vartissa. Katsomoa saa myös vuokrata suoraan Vesalta.
Vesa Kivimäki, moottorivetoisen show-bisneksen elämyspalvelutuottaja, yrittäjä. Kuva: Hannu Koivisto
Yleisökyydityksiä varten on oma auto. Lavalle kahdeksalle hengelle rakennetut kuppi-istuimet on varustettu turvavöillä. Nelipyöräohjauksen ansiosta meno on reipasta pienemmilläkin nopeuksilla. Käännökset hoituvat takapyörien erillisellä joystick-ohjauksella. Kuva: Hannu KoivistoArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



