Vesa Kivimäki - kreisidraiveri Härmästä

Kovemmillakin äijillä meinaa tulla pehmeää housuun, kun alahärmäläisen ladon takaa jylisee 1 900 hevosvoimaa vauhdilla kohti.
Jenkkiveturi Kenworth on mukava tien päällä pitkän akselivälinsä ansiosta. Vanhassa autossa on Vesan mukaan muutenkin hyvät ajo-ominaisuudet, kun ottaa huomioon, että se on liki 30 vuoden ikäinen. Kenworth toimii vetolavetin vetäjänä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vesa Kivimäki, moottorivetoisen show-bisneksen elämyspalvelutuottaja, yrittäjä.
Vesa Kivimäki, moottorivetoisen show-bisneksen elämyspalvelutuottaja, yrittäjä. Kuva: Hannu Koivisto
Crazy Drivers stuntshow’n kyltissä kerrotaan monsterin vakuuttava tekniikka.
Crazy Drivers stuntshow’n kyltissä kerrotaan monsterin vakuuttava tekniikka. Kuva: Hannu Koivisto
Yleisökyydityksiä varten on oma auto. Lavalle kahdeksalle hengelle rakennetut kuppi-istuimet on varustettu turvavöillä. Nelipyöräohjauksen ansiosta meno on reipasta pienemmilläkin nopeuksilla. Käännökset hoituvat takapyörien erillisellä joystick-ohjauksella.
Yleisökyydityksiä varten on oma auto. Lavalle kahdeksalle hengelle rakennetut kuppi-istuimet on varustettu turvavöillä. Nelipyöräohjauksen ansiosta meno on reipasta pienemmilläkin nopeuksilla. Käännökset hoituvat takapyörien erillisellä joystick-ohjauksella. Kuva: Hannu Koivisto
Scania 140 odottelee uutta taka-akselia ja ruiskutuspumppua muutamaa päivää ennen Piikkiön vetokisoja.
Scania 140 odottelee uutta taka-akselia ja ruiskutuspumppua muutamaa päivää ennen Piikkiön vetokisoja. Kuva: Hannu Koivisto
Katsomoautolle Kivimäki povaa kovaa kysyntää eri puolille Suomea.
Katsomoautolle Kivimäki povaa kovaa kysyntää eri puolille Suomea. Kuva: Hannu Koivisto
Vesa Kivimäen vetolavetti kulkee omalla moottorilla, se ei tarvitse erillistä hinaajaa. Suomen pulling-kisoissa Kivimäen lavetti on nykymääräykset täyttävä. Laite on toiminut luotettavasti.
Vesa Kivimäen vetolavetti kulkee omalla moottorilla, se ei tarvitse erillistä hinaajaa. Suomen pulling-kisoissa Kivimäen lavetti on nykymääräykset täyttävä. Laite on toiminut luotettavasti. Kuva: Hannu Koivisto
Vesa Kivimäen lavetin vetovastusta pystytään säätämään joka luokalle sopivaksi. Painolaatikko liikkuu tasaisesti eteenpäin. Kisoista tulee tasaväkisiä ja mielenkiintoisia, kun vetovastus ei kerralla laita vetäjää matelemaan.
Vesa Kivimäen lavetin vetovastusta pystytään säätämään joka luokalle sopivaksi. Painolaatikko liikkuu tasaisesti eteenpäin. Kisoista tulee tasaväkisiä ja mielenkiintoisia, kun vetovastus ei kerralla laita vetäjää matelemaan. Kuva: Hannu Koivisto

Vesa Kivimäki osti oman peltoauton 9-vuotiaana, jonka kippasi ensimmäisenä päivänä katolleen. Pikkupoika tuumasi, että tämähän on kivaa. Samalla taipaleella mies on edelleen. Suomen ainoa ammattimainen monsterikuski on viileä mies – ajoneuvot puhuvat puolestaan.

Kivimäki on ajanut rallia ja rakentanut mitä rajumpia pelejä omin käsin omassa pajassa. Yleisölle Kivimäki tarjoaa monsterinäytöksiä ja monstertruckin lavalla kyydityksiä kahdeksalle hengelle. Yleisölle mies tarjoaa kuorma-auton päällä liikuteltavan katsomon 300 hengelle.

Homma ei ole harrastusta, vaan kovaa bisnestä, jonka tekeminen on kaiken lisäksi konemiehelle sopivaa hommaa. Vesa Kivimäki sanoo tuottavansa elämyspalveluja moottoriajoneuvojen avulla. Kivimäen virityksiä on useiden moottoriharrastajien konepeltien sisällä. Veljen maatilalla sijaitsevan pajan ympäristössä on enemmän kuin runsaasti moottoreihin ja virittämiseen liittyvää tavaraa, pyöristä tekniikkaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pajan seinällä on kokoelma hajonneita muistoja moottoreista, kampiakseleita, mäntiä ja muuta rekvisiittaa. Paja on tyypillinen kiireisen miehen paja. ”Kunpa joku täällä joskus siivoaisi”, tuumaa Kivimäki.

Kyydityksiä härmäläisittäin

Kauhavan ilmasotakoulun viimeisessä tapahtumassa on Vesa Kivimäki mukana. Amerikkalainen -85-mallin Kenworth on vetänyt lavetilla paikalle kaksi Monster-autoa. Toisella autolla, Mad Alliancella, kyyditetään yleisöä vitosella per ajolenkki. Järkälemäisten 66x40-R25 hokkikuvioisten renkaitten päällä Dodge Ramin kori näyttää koppakuoriaiselta. Auto oli aikaisemmin stunttiautona, mutta se eläköityi 2009, kun uusi Raging Bull -auto tuli tilalle.

Kone on vaihdettu 6,6 litran Sisusta normi-Chevy 6,2-dieseliin. Autossa on nelipyöräohjaus. Vaikka vauhti ei ole kova, se tuntuu nopeissa käännöksissä vauhdikkaalta. Taka-akselia ohjataan hydraulisesti erillisellä joystickillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lavalle kiivetään tikkaita pitkin. Kyytiläiset päästelevät kurkkuääniä ja kuivaa naurahtelua rykivässä kyydissä, kolmen metrin korkeudessa. Lavalle istutetut kahdeksan kuppi-istuinta turvavöineen eivät aiheuta vaaraa. Tunne on kuitenkin sama kuin vuoristoradassa – vaikka tiedetään, että vahinkoa ei satu, niin silti jännittää. Ajolenkki pitää sisällään elämyksen, kieputtelua, kiihdytyksiä ja autonromujen yliajoa.

Toinen varsinainen show-auto, Raging Bull, on jätetty lavetille vain näytille.

”Siitä hajosi Pietarissa kampiakseli”, toteaa Kivimäki.

Raging Bullin tekniikka on järeää. Chevy Bel Airin koppaa kiidättää 572-kuutiotuumainen (9,5 l) Chevrolet Merlinin pata, josta otetaan ulos 1 900 hevosvoimaa. Vaihdelaatikko on kaksinopeuksinen Coan. Kumit ovat samaa kaliiberia kuin Mad Alliancessa, kokoa 66x43-R25.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Showbisnestä moottoriajoneuvoilla

Vesa Kivimäki aloitti show-bisneksen vuonna 2001. Hän on viettänyt kiertue-elämää ympäri Eurooppaa ja Venäjää. Kiertueilla on ollut mukana liuta miestä ja 10 omaa raskaskalustoyhdistelmää.

”Tässä hommassa se mikä tulee, myös menee”, sanoo Kivimäki bisneksen tuottavuudesta.

Kalustoon satsataan koko ajan rahaa. Tällä hetkellä pihassa on neljä rekkaa, joista yksi on amerikkalainen Kenworth. Uusin keksintö on liikuteltava katsomo, jonka Kivimäki on suunnitellut yhdessä alahärmäläisen Presmetin kanssa. Presmet on toteuttanut itse rakentamisen. Suomen ainoa kuormaauton päälle tehty katsomo vetää 300 ihmistä. Kymmenen metrin rakennelma levitetään ja kasataan kahden miehen voimin vartissa. Katsomoa saa myös vuokrata suoraan Vesalta.