Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

SkogsElmian ja MaskinExpon 2011 -näyttelyiden kuljetustekniikkaa: Tavarat helposti kyytiin ja menoksi

Ruotsin suurissa konenäyttelyissä, SkogsElmiassa ja MaskinExpossa esiteltiin taas suuri joukko ratkaisuja erilaisiin kuljetuspulmiin.
Koukkulavalaitteisto on kuin kopio raskaammasta kalustosta. Rakenne ja mitoitukset näyttävät asiallisilta.
Koukkulavalaitteisto on kuin kopio raskaammasta kalustosta. Rakenne ja mitoitukset näyttävät asiallisilta. 
Vaihtolavojen käyttö ei ole enää vain raskaan kaluston itseoikeus. MidTrailerin EC Flex -vaihtolavaperävaunulle luvataan kantavuutta n. 2200 kg. Vaihtolavalaitteisto toimii hydrauliikalla, jota puolestaan käyttää sähkömoottori. Akseleiden pitkä väli tuo yhdistelmälle vakavuutta, jota tarvitaan varsinkin lavan nostovaiheessa. Kokonaispaino on 3500 kg ja hintaa kokonaisuudelle tulee alumiinilavalla ja radio-ohjauksella varustettuna 128 000 kruunua.  Lisätietoja www.midtrailer.se
Vaihtolavojen käyttö ei ole enää vain raskaan kaluston itseoikeus. MidTrailerin EC Flex -vaihtolavaperävaunulle luvataan kantavuutta n. 2200 kg. Vaihtolavalaitteisto toimii hydrauliikalla, jota puolestaan käyttää sähkömoottori. Akseleiden pitkä väli tuo yhdistelmälle vakavuutta, jota tarvitaan varsinkin lavan nostovaiheessa. Kokonaispaino on 3500 kg ja hintaa kokonaisuudelle tulee alumiinilavalla ja radio-ohjauksella varustettuna 128 000 kruunua. Lisätietoja www.midtrailer.se 
Reko-lavetin erikoisuus on lähes maahan asti painuva lava. Akseleita voidaan pyöräyttää n. puoli kierrosta, jolloin pyörät nousevat ja lava laskee. Lastaus helpottuu oleellisesti, kun lastia ei tarvitse kiskoa mäkeä ylös. Vaunun kantavuus on 2530 kg (kokonaispaino 3500 kg) ja perushinta on 169 000 kruunua. Lisähintaa tulee radio-ohjatusta laskumoottorista, vinssistä ja alumiinisesta turkkilevystä.   Lisätietoja www.midtrailer.se
Reko-lavetin erikoisuus on lähes maahan asti painuva lava. Akseleita voidaan pyöräyttää n. puoli kierrosta, jolloin pyörät nousevat ja lava laskee. Lastaus helpottuu oleellisesti, kun lastia ei tarvitse kiskoa mäkeä ylös. Vaunun kantavuus on 2530 kg (kokonaispaino 3500 kg) ja perushinta on 169 000 kruunua. Lisähintaa tulee radio-ohjatusta laskumoottorista, vinssistä ja alumiinisesta turkkilevystä. Lisätietoja www.midtrailer.se 
Ruotsissa ovat ”kontilla” varustetut lava-autot varsin yleisiä. Valmistajia on useita, samoin eri automalleihin räätälöityjä varusteitakin – Asiakkaiden tarpeet  on helpompi ottaa huomioon, kun verottaja ei ole ollut koko ajan vahtimassa autoveropykälien täyttymistä.
Ruotsissa ovat ”kontilla” varustetut lava-autot varsin yleisiä. Valmistajia on useita, samoin eri automalleihin räätälöityjä varusteitakin – Asiakkaiden tarpeet on helpompi ottaa huomioon, kun verottaja ei ole ollut koko ajan vahtimassa autoveropykälien täyttymistä. 
Lööve tekee alumiinista paitsi peräkärryjä myös koppeja, lavoja ja esimerkiksi lavakaukaloita. Kuvan lavakaukalo oli tehty mittatilaustyönä avolavapakettiautoon. Alumiiniosille luvataan kolmen vuoden takuu ja 15 vuoden ”puhkiruostumattomuustakuu”, joka tosin on voimassa vain Ruotsissa. Lisätietoja: www.loove.se
Lööve tekee alumiinista paitsi peräkärryjä myös koppeja, lavoja ja esimerkiksi lavakaukaloita. Kuvan lavakaukalo oli tehty mittatilaustyönä avolavapakettiautoon. Alumiiniosille luvataan kolmen vuoden takuu ja 15 vuoden ”puhkiruostumattomuustakuu”, joka tosin on voimassa vain Ruotsissa. Lisätietoja: www.loove.se 
M.A.D Easyload on järjestelmä, joka helpottaa painavien tavaroiden lastaamista. Kattoon kiinnitettävä kisko työntyy tarvittaessa noin metrin ajoneuvon taakse, jolloin vinssivaijeriin voidaan kiinnittää max 250 kilon kuorma. Taakka liikkuu sähkömoottorin voimin lastitilan sisälle. Easyloadin asennus kestää noin 4 tuntia, ja nostolaitteen voi siirtää ajoneuvosta toiseen. Laitteen hinta (Ruotsissa) ilman asennusta on n. 3500 euroa. Esittelijä Björn Albinsson lupasi kertoa kiinnostuneille lisätietoja: bjorn@jolab.nu    Lisätietoja voi katsoa myös osoitteesta www.mad-tooling.com
M.A.D Easyload on järjestelmä, joka helpottaa painavien tavaroiden lastaamista. Kattoon kiinnitettävä kisko työntyy tarvittaessa noin metrin ajoneuvon taakse, jolloin vinssivaijeriin voidaan kiinnittää max 250 kilon kuorma. Taakka liikkuu sähkömoottorin voimin lastitilan sisälle. Easyloadin asennus kestää noin 4 tuntia, ja nostolaitteen voi siirtää ajoneuvosta toiseen. Laitteen hinta (Ruotsissa) ilman asennusta on n. 3500 euroa. Esittelijä Björn Albinsson lupasi kertoa kiinnostuneille lisätietoja: bjorn@jolab.nu Lisätietoja voi katsoa myös osoitteesta www.mad-tooling.com 
Alutrans-kuljetuslavetin kantavuus on peräti 3 t, sillä alumiinirakenteisen vaunun omapaino on vain n. 500 kg. Saksalaisessa vaunussa on matalaprofiiliset 13” renkaat.  Lavan kippauskulma on 5 astetta, mikä riittää painamaan lavan takareunan maahan asti.
Alutrans-kuljetuslavetin kantavuus on peräti 3 t, sillä alumiinirakenteisen vaunun omapaino on vain n. 500 kg. Saksalaisessa vaunussa on matalaprofiiliset 13” renkaat. Lavan kippauskulma on 5 astetta, mikä riittää painamaan lavan takareunan maahan asti. 
Suuretkin koneet tai jakamattomat kappaleet mahtuvat mukaan, kun lavetti on riittävän suuri.  Jumbo Maskin Trailerin mitat ovat 6200 x 2300 x 100 mm. Kokonaispaino on 3500 kg, lastia voi ottaa 2400 kg. Messutarjous oli 85 000 kruunua.  Lisätietoja www.allslapet.se
Suuretkin koneet tai jakamattomat kappaleet mahtuvat mukaan, kun lavetti on riittävän suuri. Jumbo Maskin Trailerin mitat ovat 6200 x 2300 x 100 mm. Kokonaispaino on 3500 kg, lastia voi ottaa 2400 kg. Messutarjous oli 85 000 kruunua. Lisätietoja www.allslapet.se 
Jos ei kolme akselia riitä, niin laitetaan sitten neljä! Autojen kuljetukseen tarkoitetun Racelinerin kantavuus on 2400 kiloa ja messuilla olleen esittelyvaunun olisi saanut hintaan 144 000 kruunua. Varustukseen kuului sähköinen kippi, radio-ohjaus, vinssi ja maalaus. Myyjänä toimii WestBay trailers.
Jos ei kolme akselia riitä, niin laitetaan sitten neljä! Autojen kuljetukseen tarkoitetun Racelinerin kantavuus on 2400 kiloa ja messuilla olleen esittelyvaunun olisi saanut hintaan 144 000 kruunua. Varustukseen kuului sähköinen kippi, radio-ohjaus, vinssi ja maalaus. Myyjänä toimii WestBay trailers. 
Reko FA 1660 -trailerilla voi kuljettaa työpisteelle sekä tuhannen kilon painoisen työkoneen että sille 140 litraa polttoainetta. Kärryn varustukseen kuuluu 40 l/min tuottava pumppu ja viiden metrin mittainen tankkausletku. Liekö tällainen yhdistelmä sallittu Suomessa? Hintaa vaunulla on kuvan varusteilla 50 500 kruunua. Taustalla näkyy saman valmistajan polttoaineen kuljettamiseen varustettu kärry ja sulavamuotoinen kaappivaunu.  Lisätietoja: www.midtrailer.se
Reko FA 1660 -trailerilla voi kuljettaa työpisteelle sekä tuhannen kilon painoisen työkoneen että sille 140 litraa polttoainetta. Kärryn varustukseen kuuluu 40 l/min tuottava pumppu ja viiden metrin mittainen tankkausletku. Liekö tällainen yhdistelmä sallittu Suomessa? Hintaa vaunulla on kuvan varusteilla 50 500 kruunua. Taustalla näkyy saman valmistajan polttoaineen kuljettamiseen varustettu kärry ja sulavamuotoinen kaappivaunu. Lisätietoja: www.midtrailer.se 

Avaa artikkelin PDF