Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Suomalainen läpimurto

Saksalainen perävaunuvalmistaja Krampe on suuri tekijä omassa tuotesegmentissään. Krampen näyttelyosastolla Black Bruin oli yleisön huomion kohteena, sillä näkyvimmällä paikalla oli HP 20 -perävaunu varustettuna Monrocin vetävällä akselilla. Vaunun kuormatilavuus on 16,3 m3. (JL)
Saksalainen perävaunuvalmistaja Krampe on suuri tekijä omassa tuotesegmentissään. Krampen näyttelyosastolla Black Bruin oli yleisön huomion kohteena, sillä näkyvimmällä paikalla oli HP 20 -perävaunu varustettuna Monrocin vetävällä akselilla. Vaunun kuormatilavuus on 16,3 m3. (JL) 
Itävaltalainen perävaunuvalmistaja Benzberg on ottanut Black Bruin -napamoottorit käyttöön tarjotakseen parempaa etenemiskykyä ja turvallisuutta päämarkkina-alueellaan, jossa vuoriston vaativat talviolot ovat arkipäivää. Benzbergin tuotteisiin kuuluvat raskaat traktoriperävaunut aina 68 tonnin tekniseen kokonaismassaan saakka. (JL)
Itävaltalainen perävaunuvalmistaja Benzberg on ottanut Black Bruin -napamoottorit käyttöön tarjotakseen parempaa etenemiskykyä ja turvallisuutta päämarkkina-alueellaan, jossa vuoriston vaativat talviolot ovat arkipäivää. Benzbergin tuotteisiin kuuluvat raskaat traktoriperävaunut aina 68 tonnin tekniseen kokonaismassaan saakka. (JL) 
Icarbazzolin järeä 17 tonnin kantavuuden metsäperävaunu, jossa neljä BB moottoria, eli yksi jokaisessa pyörässä. (TH)
Icarbazzolin järeä 17 tonnin kantavuuden metsäperävaunu, jossa neljä BB moottoria, eli yksi jokaisessa pyörässä. (TH) 
Komponenttivalmistaja Paul Forrer AG käytti vetävässä akselissa Black Bruin -moottoreita. Akselissa oli Paul Forrerin kehittämä vetotavan tasausjärjestelmä. (TH)
Komponenttivalmistaja Paul Forrer AG käytti vetävässä akselissa Black Bruin -moottoreita. Akselissa oli Paul Forrerin kehittämä vetotavan tasausjärjestelmä. (TH) 
Slovenialaisen Krpanin metsäperävaunu on niin ikään varustettu Black Bruin -moottoreilla. Telirakenne on hydraulisesti liikutettava, mistä syystä letkutukset on sijoitettu koteloihin. (TH)
Slovenialaisen Krpanin metsäperävaunu on niin ikään varustettu Black Bruin -moottoreilla. Telirakenne on hydraulisesti liikutettava, mistä syystä letkutukset on sijoitettu koteloihin. (TH) 
Agritechnicassa oli BPW:n osastolla Agro Drive -akseli, jonka hydrauliset vetomoottorit ovat lähtöisin Black Bruinilta. Osoituksena tästä Black Bruinin nimi näkyy pyörän navassa BPW-logon reunassa. (JL)
Agritechnicassa oli BPW:n osastolla Agro Drive -akseli, jonka hydrauliset vetomoottorit ovat lähtöisin Black Bruinilta. Osoituksena tästä Black Bruinin nimi näkyy pyörän navassa BPW-logon reunassa. (JL) 

Jyväskylässä toimiva Black Bruin Oy (vuoteen 2016 asti Sampo Hydraulics) valmistaa hydraulisia napamoottoreita, jotka perustuvat 1950-luvulla keksittyyn SIsu-nestemoottoriin. Suomessa moottoria voi nähdä useamman valmistajan metsäperävaunuissa tai esimerkiksi Kiren maansiirtovaunussa.

Tänä vuonna Agritechnicassa näkyi selvästi, että Black Bruin oli lyönyt itsensä läpi eurooppalaisten valmistajien keskuudessa. Pyöreästi kymmenen valmistajaa oli ottanut Black Bruinin hydraulivedon johonkin omaan tuotteeseensa.

Mukana oli hyvin monipuolinen kattaus perävaunu- ja laitevalmistajia, esimerkiksi Binderberger Machinenbau GmbH, Monroc, Stapel, Annaburger Nutzfahrzeug GmbH ja Göweil Maschinenbau GmbH. Black Bruinilta kerrottiin, että nykyisin jo valtaosa tuotannosta menee vientiin ja tulevaisuudessa Suomen osuus tulee väkisinkin jäämään marginaaliseksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaupallisesti merkittävimmäksi saattaa tulla akselivalmistaja BPW:n kanssa tehty sopimus. BPW myy hydraulisesti vetävää akselia omalla tuotemerkillään Agro Drive.

BPW:n akselin ominaisuuksiin kuuluu helppo huollettavuus. Jarrurummut ovat irrotettavissa samaan tapaan kuin tavallisissa akseleissa, jonka jälkeen kenkien vaihto on mahdollista irrottamatta vetomoottoria. Akselissa on myös valmiina mahdollisuus PTG:n rengaspaineen säätöjärjestelmälle sekä ABS- ja luistonestojärjestelmän tarvitsemille antureille.

Agro Driven ajomoottorit ovat kaksinopeuksiset ja suurin vääntö 200 barin hydraulipaineella on 18 800 Nm ja 400 bar paineella 37 600 Nm. Vain moottorit tulevat Suomesta, muu akseli tullaan valmistamaan BPW:n Unkarin tehtaalla vuoden 2018 kesästä alkaen.

Jussi Laukkanen