Asetuksia ja niiden tulkintaa
Suomessa on perinteisesti tulkittu eurooppalaisia säädöksiä varsin tiukasti, vaikka usein olisikin mahdollista päättää lainkohta kansallisella tasolla – esimerkiksi työntekijöiden turvallisuutta varjellaan tanakalla nipulla erilaisia turvakortteja. Sama logiikka pätee myös useissa ajoneuvoihin liittyvissä seikoissa. Välillä tuntuu siltä, että säädöksiä laadittaessa maalaisjärjen käyttö on unohtunut.
Jonkinlaiselle "maalaisjärkikortille" voisi olla käyttöä tarkasteltaessa työkoneen ja peräkärryn yhdistelmää koskevia säädöksiä. Lyhyillä matkoilla maan tai tavaroiden siirron osalta kyseessä on kätevä yhdistelmä, jonka hyödyntämistä on vaikeutettu vaatimalla verollisen polttoaineen käyttöä. Tiukasti kilpailulla alalla lisäkustannusta on hankala siirtää taksoihin, vaikka työ sujuvoituisikin selvästi.
Tässä lehdessä esitellyn pyöräalustaisen kaivukoneen ja peräkärryn yhdistelmän mittaustulosten perusteella on erittäin epätodennäköistä, että joku alkaisi kilpailla kyseisellä yhdistelmällä varsinaisen kuljetuskaluston kanssa.
Myös turvallisuusperusteet ovat hankalasti perusteltavissa. Joustavuutta asetusten lieventäminen kuitenkin toisi. Kyseessä olisi samalla myös ekoteko, koska sama työsuorite voitaisiin tehdä vähemmällä kalustolla.
Osaston luetuimmat
- Agritechnicasta oppia kotimaan konenäyttelyihin – kohtaamiset pitää olla keskiössä
- Viranomaisten käyttämä valta osoittautuu usein kohtuuttomaksi koneyrittäjälle – kunnioittaako viranomainen kansalaisia ja koneurakoitsijoita?
- Varaosien toimituskyky on maatalouskoneissa ratkaisevaa – keskeytyskustannus ajosilppurille 7000 € joka päivä
- Lippulaivatraktoreiden vertailussa katsaus tekniikkaan, suorituskykyyn ja täsmäviljelyn haasteisiin – tekniikan sovellettavuus on yhä ongelma
- Metrin halko – polttopuubulkki
- Kirjaudu Koneviestin nettisivuille!
- Energiapolitiikan maailmanjärjestys on muuttumassa – myös Suomella on neuvotteluvaltti, mutta ongelmiakin on