Kovat pakkaset aiheuttavat ongelmia urealaitteistolle ja logistiikassa maksetaan turhasta ‒ standardi palvelee vain Keski-Euroopan markkinoita
AdBlue-laitteistojen vikaantuminen aiheuttaa turhia kustannuksia pakkastalvissa. Myös hyöty yhden ainoan sallitun lisäaineen käytöstä kohdistuu hyvin harvalle yritykselle.
Nykydieselit tarvitsevat urealiuosta vähentämään typenoksidipäästöjä. Kuvituskuva. Kuva: Pirkka YlikoskiEuroopan suuret moottori- ja autonvalmistajat määrittelivät aikoinaan laimean urealiuoksen pakokaasujen jälkikäsittelyn lisäaineeksi uusiin dieselmoottoreihin, jotta voitiin vähentää typenoksideita.
Jo tuolloin oli tiedossa, ettei kyseinen AdBLue-liuos kestä arktisia olosuhteita, vaan alkaa jäätyä ja kiteytyä -11 C°:n lämpötilassa. Ratkaisuksi linjattiin, että urealaitteisto voidaan pitää toimintakykyisenä erilaisten lämmitysjärjestelmien avulla, kun olosuhteet muuttuvat pohjolan talveksi.
Vastauksena Kemira kehitti jo 2000-luvun alussa Denoxium-urealiuoksen, joka kestää vähintään -25 C°:n pakkasen. Se pohjautuu orgaanisen ammoniumsuolan ja urean seokseen. Aine testattiin muun muassa VTT:llä eikä käyttöä estäviä teknisiä esteitä havaittu. Pelkistysteknisesti typenoksidien (NOₓ) poistotehokkuudessa päästiin standardin mukaisen urealiuoksen kanssa vastaaviin tuloksiin. Koostumus oli myös jossain määrin muunneltavissa erityistarpeisiin.
ISO-standardi oli kuitenkin jo rakennettu laimean urealiuoksen pohjalle, eivätkä AdBluen sekä moottorivalmistuksen taustalla olleet tahot halunneet lähteä rakentamaan standardia uudelle aineelle.
Niinpä takuukäytännötkin koskevat pelkästään standardin mukaisen liuoksen käyttöä, tosin takuutkaan eivät yleensä korvaa urealiuoksen jäätymisen ja kiteytymisen aiheuttamia vahinkoja. Käyttäjillä ei ole ollut uskallusta lähteä sooloilemaan toisella aineella takuun menettämisen pelossa.
Nykystandardi estää tekniikan kehittymisen ja pohjautuu 20 vuotta vanhan teknologian käyttöön, mikä aiheuttaa arktisten olojen käyttäjille ja koko logistiikkaketjulle turhaa rahanmenoa muutaman erittäin harvan yrityksen hyväksi. Kovilla pakkasilla laitteet eivät toimi, eivätkä näin edes päästönormien vaatimukset täyty.
Nyt on nähtävissä, mitä tästä on seurannut: Teimme Koneviestiin katsauksen, millaisia ongelmia kovat pakkaset aiheuttavat urealaitteistolle. Kokonaisuus ei kestä päivänvaloa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


