Lainsäädännön ympäristönsuojelusäädöksien ongelmana on, että seuraukset ovat joillekin kohtuuttomia eivätkä ne täytä tarkoitustaan
Lainsäädännön ympäristönsuojelusäädökset ovat tärkeitä, mutta niiden käytännön seuraukset ja ontuva teknologinen toteutus aiheuttavat kohtuuttomia seurauksia yksilöille ja yrityksille.
Kuvassa Rottne-metsäkoneen pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistoa. Moottori on John Deeren valmistama. Kuva ei liity itse artikkeliin. Kuva: Uolevi OristoLainsäädännössä on lukuisia ympäristönsuojelun ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi laadittuja sääntöjä ja määräyksiä, ja näin pitää ollakin. Valitettavan usein tällaista lakiesitystä valmistelevien ajatuksena on vain saada laki voimaan, jotta ympäristö säästyy. Ansioitumista mitataan voimaansaatettuina lakipykälinä.
Moni esimerkiksi muistaa, kuin aikanaan tuli määräys korvata hehkulamput niin sanotuilla energiansäästölampuilla. Niiden elinkaari jäi todella lyhyeksi, ja tähän oleellisena syynä olivat niiden tekniset heikkoudet. Lamput syttyivät viiveellä, täysi valaistus saatiin vasta pitkän ajan päästä tai kylmässä ei lainkaan. Valoteho oli pakkauksessa luvattuun hehkulamppuun verrattuna niin alakantissa, että kannatti ostaa tuplatehot.
Ongelmajätettä syntyi, sillä energiansäästölamppuja ei niiden sisältämien raskasmetallien takia voinut laittaa normaalin jätteen joukkoon. Kaikki tämä tapahtui aikana, kun valkoinen led oli jo keksitty ja siitä odotettiin voittavaa teknologiaa kaikkiin yleisvalaisimiin. Energialampuista maksettiin Euroopan tasolla miljardeja ylimääräistä, ja alkuperäiseen ajatukseen energian säästämisestä ne vastasivat heikosti.
Dieselmoottoreiden pakokaasujen puhdistuksessa käytetyn teknologian aiheuttamat ylimääräiset korjauskustannukset tulivat enimmäkseen niiden kannettavaksi, joiden ansiotoiminta on täysin riippuvainen dieselmoottoreilla toimivista koneista. Vastikään käyty päästömanipulaatiokeskustelukin on samaa kokonaisuutta: AdBlue-teknologia ei toimi kuten pitäisi, ja pahimmillaan pysäyttää yrittäjän toiminnan pitkäksi aikaa.
Kysymys ei lainkuuliaisuuden puutteesta, vaan lainsäädännön tuomat suorat tai välilliset seuraamukset eivät saa olla kenellekään kohtuuttomia.
Eihän autokauppaakaan tehdä perävalotakuulla, missä auton hajoaminen kulman takana on ostajan ongelma. Voimaansaatettu laki tulisi mitata sen mukaan, täyttääkö se kohtuullisilla seurauksilla sille asetetun tarkoituksen.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




