
Liikennevakuutuslaki tuo muutoksia työkoneiden vakuutuksiin 1.6. alkaen – jatkossa entistä useammat ajoneuvot tarvitsevat vakuutuksen
Uusi liikennevakuutuslaki tuo muutoksia työkoneiden vakuutuksiin kesäkuun alusta lähtien. Leikkuupuimurin määritelmää lavennetaan ja eräitä kaivinkoneiden aiheuttamia vahinkoja ei enää korvata.
Kesäkuusta 2024 alkaen tarvitaan liikennevakuutus monille pienillekin ajoneuvoille. Myös lukuisat akkukäyttöiset liikkumavälineet kuten sähköpotkulaudat pitää vakuuttaa, jos ne painavat yli 25 kg. Uudessa laissa on erikseen määräykset koskien vuokrattavia sähköpotkulautoja. Niihin vaaditaan vakuutus painosta riippumatta. Päältä ajettaville ruohonleikkureille ei tarvita vakuutusta, mikäli laite ei kulje yli 15 km/h. Kuva: Arto TurpeinenLiikennevakuutus muuttuu
- Liikennevakuutuslaki muuttuu 1.6.2024. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että liikennevakuutus tulee kesäkuusta 2024 alkaen olla kaikissa moottorilla kulkevissa laitteissa, joiden paino on yli 25 kiloa tai ne kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Poikkeuksen muodostavat ne ajoneuvot, joille vakuutusta ei vaadita.
- Uuden lain myötä liikennevakuutus tulee hankkia esimerkiksi sähköskoottereille, senioriskoottereille tai päältä ajettaville ruohonleikkureille.
Tieliikennelakiuudistuksessa suurimman huomion ovat saaneet pienet sähkökäyttöiset kulkimet. Uusi laki tuo muutoksia myös maatalouskoneiden ja kaivinkoneiden vakuutuksiin. Lakiin tehdyistä uudistuksista osa rajaa korvauksen ulkopuolelle aikaisemmin korvauksen piiriin kuuluneita vahinkoja, osa muutoksista tuo vakuuttamisvelvollisuuden piiriin uusia ajoneuvoryhmiä.
Uudessa laissa ajoneuvon määritelmää on muutettu siten, että ajoneuvoksi katsotaan kaikki moottorin voimalla maata pitkin kulkevat laitteet mukaan lukien perävaunut. Näitä ovat siis autot, moottoripyörät, mopot, kolmi- ja nelipyöräiset L-luokkien ajoneuvot, traktorit, moottorikelkat ja moottorityökoneet, ellei viimeksi mainittuja ole vapautettu vakuuttamisvelvollisuudesta.
Kaikki rekisteröitävät ajoneuvot pitää vakuuttaa, ja niiden lisäksi myös sellaiset ei-rekisteröitävät ajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg tai kulkevat yli 25 km/h. Tässä on tärkeä huomata, että vakuutusvelvollisuus syntyy jo silloin, jos vain toinenkin ehdoista täyttyy. Aikaisemmin laissa ei ollut mainintaa painosta. Tämä muutos tuo vakuuttamisen piiriin monia pieniä ajoneuvoja.
Niinpä niihinkin mönkijöihin, joita ei käytetä tieliikenteessä, on otettava vakuutus kesäkuusta 2024 lähtien. Jos vakuutusta ei ole, ajoneuvolla ei saa ajaa. Vakuutettavilla ajoneuvoilla ei saa ajaa edes maastossa ilman vakuutusta.
Laissa on erikseen lueteltu ajoneuvot, joille ei tarvitse ottaa vakuutusta. Niitä ovat:
- sellaiselle moottorityökoneelle tai traktorille, jota ei tarvitse rekisteröidä ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa
- sadon tuottamiseen tai sadonkorjuuseen tarkoitetulle maatilatalouden moottorityökoneelle, jota ei tarvitse rekisteröidä
- perävaunulle, jota ei tarvitse rekisteröidä
- sellaiselle yksinomaan vammaisten käyttöön tarkoitetulle sähköpyörätuolille tai muulle vastaavalle kevytrakenteiselle ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä
- ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä
- ajoneuvolle, jonka omistaja tai haltija on Suomen valtio
- ajoneuvolle, jonka aiheuttamasta liikennevahingosta vastaa jokin muu valtio tai sen korvauselin
- ajoneuvolle, joka on poistettu liikennekäytöstä eikä käytetä liikenteessä
- ajoneuvolle, joka on poistettu lopullisesti liikennekäytöstä.
Luettelosta kannattaa huomioida kohta 2, jossa aikaisemmin oli muodossa leikkuupuimurille tai muulle sadonkorjuuseen tarkoitetulle maatilatalouden moottorityökoneelle. Nyt sanamuotoa muutettiin siten, että mukaan tulevat myös sadon tuottamiseen tarkoitetut moottorityökoneet. Uusi sanamuoto kattaa edelleen leikkuupuimurit.
Liikennevakuutuksesta vapautettujen koneiden luetteloa on uudessa laissa selvennetty siten, että siinä on sadonkorjuuseen käytettävien koneiden lisäksi erikseen mainittu, ettei sadon tuottamiseen tarkoitettuja koneita tarvitse liikennevakuuttaa. Tämä koskee muun muassa itsekulkevia ruiskuja. Kuva: Seppo Pentti
Myös itsekulkevaa lietevaunua voitaneen pitää sadon tuottamiseen tarkoitettuna koneena. Siksi sille ei liikennevakuutuslain 8 § perusteella tarvitse ottaa vakuutusta. Kuva: Seppo PenttiSuomessa kattava liikennevakuutus
Liikennevakuutuksen tarkoituksena on taata vakuutusturva sivullisille, jos moottoriajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen aiheutuu heille vahinkoa. Suomalainen erityispiirre on se, että Suomessa korvataan myös vahingon aiheuttaneen ajoneuvon kuljettajan henkilövahinko lukuun ottamatta eräitä tilanteita. Tämä on poikkeus Euroopan maiden lainsäädännössä, sillä ETA-valtioista liikennevakuutuksella katetaan kuljettajan omat henkilövahingot Suomen lisäksi vain Ruotsissa ja Norjassa.
Lakia uudistettaessa liikennevakuutuksen antamaa suojaa kavennettiin useissa kohdin. Jatkossa liikennevakuutetun (pyöräalustaisen) kaivinkoneen aiheuttamia kaivuvahinkoja ei korvata liikennevakuutuslain perusteella, vaan ne kanavoituvat yritysten vastuuvakuutuksiin.
Jos kaivinkone vahingoittaa kaivutyössä maassa olevaa rakennetta, kuten esimerkiksi maakaapelia, ei vahingosta saa korvausta liikennevakuutuksen perusteella. Tämä rajoitus ei koske niitä kaivutyön yhteydessä aiheutuneita vahinkoja, jotka eivät ole aiheutuneet kaivamisesta ja ovat kohdistuneet toimintaan osallistumattomiin sivullisiin. Kuva: Arto TurpeinenLain esivalmisteluaineistossa tätä perusteltiin sillä, että liikennevakuutuslain tulkinta on muodostunut niin laajaksi, että korvattavaksi on tullut sellaisia omaisuusvahinkoja, joiden korvaaminen liikennevakuutusjärjestelmästä ei ole perusteltua. Näissä vahingoissa ei ole ollut kysymys niinkään ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä johtuvista riskeistä, vaan ennemminkin tyypillisistä yritystoiminnan riskeistä.
Nykyisin vakuutusyhtiöt korvaavat vakuutettujen kaivinkoneiden aiheuttamia kaivuvahinkoja yritysten liikennevakuutuksista noin miljoonalla eurolla vuosittain. Niiden työkoneiden aiheuttamia kaivuvahinkoja, joita ei ole tarvinnut rekisteröidä eikä siksi myöskään vakuuttaa, on Liikennevakuutuskeskus korvannut vuosittain noin miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi Liikennevakuutuskeskus on korvannut noin 0,5 miljoonalla eurolla sellaisten koneiden vahinkoja, joiden olisi pitänyt olla vakuutettuja.
Lakiehdotuksen perusteluosiossa tätä selvennetään seuraavasti: ” Jos esimerkiksi kaivinkoneella maata kaivettaessa vaurioitetaan kauhalla maakaapelia, ei kaapelivauriota korvattaisi liikennevakuutuslain nojalla. Koska kaapelille aiheutunutta vauriota ei korvattaisi, ei korvattaisi myöskään kaapelivaurioista mahdollisesti aiheutuneita, välittömään esinevahinkoon liittyviä etäisempiä seurannaisvahinkoja, kuten kaapeliviasta johtuvien jännitepiikkien aiheuttamia laitteistovaurioita, tai kaapeliviasta seuranneita puhtaasti taloudellisia vahinkoja.
Rajoitussäännös koskisi vain kaivamisen seurauksena aiheutuneita omaisuusvahinkoja. Sen sijaan rajoitussäännöstä ei sovellettaisi kaivuutyön yhteydessä aiheutuneisiin vahinkoihin siltä osin kuin ne eivät ole aiheutuneet kaivamisesta ja ovat kohdistuneet toimintaan osallistumattomiin sivullisiin. Jos esimerkiksi kaivuutyön yhteydessä kaivinkonetta kääntökehän varassa käännettäessä kaivinkone osuu ohiajavaan ajoneuvoon vaurioittaen sitä, ei kyseessä olisi lainkohdan tarkoittamalla tavalla kaivamisesta aiheutunut vahinko.”
Tämä ei kuitenkaan poista toiminnanharjoittajalle mahdollisesti syntyvää vahingonkorvausvastuuta. Siihen on varauduttava yritystoiminnan vastuuvakuutuksella.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



