Pääkirjoitukset

Konealan koulutusta tulee kehittää

Maanrakennusalan, maatalous- ja metsäkoneurakoinnin toimijoilla on jatkuva ja akuutti pula ammattitaitoisista kuljettajista ja koneasentajista. Koneyrittäjien kommenttien perusteella näyttää siltä, ettei koulutussektori pysy teknologiakehityksen perässä. Konetyypit ja teknologiat ovat ehkä pintapuolisesti tuttuja, mutta jos niitä ei käytännön työmailla pääse kokeilemaan, alku voi olla haastavaa. Koneyrittäjä ei välttämättä voi päästää harjoittelijaa heti käytännön töihin, sillä urakat ovat tiukasti hinnoiteltuja ja katteet pienet.

Maatalouden koneurakoinnissa eräs vaativa rooli on ajosilppurin kuljettajalla. Kone on kallis ja niin monipuolinen, että vasta kauden ajettuaan kuljettaja tuntee koneen käyttäytymisen. Samalla hänen on ohjattava koko muuta koneketjua, niittoa, karhotusta, lukuisia rehunsiirtotraktoreita, siilon kalustoa ja säilöntäaineiden toimituksia, jotta silppurin moottori saa laulaa venttiilit punaisena. Ajosilppuria ajaessaan tämä kapellimestari opastaa myös aloittelevaa traktorinkuljettajaa ajamaan silppurin vierellä. Näin rehun laatu, työsaavutus ja polttoainekulu ovat optimaalisia ja korjuuyrityksellä on parempi mahdollisuus tehdä kannattavaa tulosta.

Metsäkoneissa ja maansiirtokoneissa tilanne on sama, vaikka työympäristö on erilainen. Hakkuukoneen kuljettaja valitsee korjattavat puut niiden laadun ja koon mukaisesti oikeassa järjestyksessä. Tämä kaikki pitää tehdä samalla, kun hän ajaa konetta ja ohjaa nosturin liikeratoja sekä hakkuupäätä virheettömästi. Kuljettaja ottaa myös huomioon puutavaralajien sijoittelun korjuukoneen näkökulmasta. Pienten vikojen paikallistaminen, korjaus ja anturien vaihdot kuuluvat myös tehtäviin – kuljettaja vastaa hakkuukoneen työtehosta.

Ammattitaitoisen kuljettajan merkitys on aivan ratkaiseva koko koneyrityksen liiketulosta silmällä pitäen. Esimerkiksi maanrakennusalalla työn tuottavuudessa voi olla yli 30 prosentin eroja kahden kuljettajan välillä. Arvostan itse valtavasti asiansa osaavan kuljettajien työtä!

Sama pätee koneasentajiin. Koneet tuottavat tulosta vain silloin, kun niitä käytetään. Jokainen yllättävä seisokki tarkoittaa isoa rahanmenoa. Huipputekninen kone tarvitsee huipputeknisen ammattilaisen, joka paikallistaa viat ja saa koneen nopeasti takaisin töihin. Näitä ammattilaisia on yhä vähemmän. Useilla valmistajilla on juuri siksi kokonaisia omia koulutusohjelmia, joilla pyritään varmistamaan osaavat asentajat ja nämä ohjelmat ovat erittäin arvostettuja.

Koulutusjärjestelmää tuleekin kehittää oppisopimusjärjestelmän suuntaan, jotta nuoret pääsevät näkemään, oppimaan ja tekemään itse. Kun oppiminen tapahtuu oikeissa koneyrityksissä, niin siitä on valtavasti hyötyä opiskelijalle, eikä yritysten tarvitse kohtuuttomasti uhrata liiketulostaan. Tähän tulee laatia sellainen virallinen yhteistyömalli, jossa sekä yritykset että julkinen koulutussektori ovat voittajia. Yhteistyöstä hyötyisi koko toimiala ja erityisesti nuoret, jotka ovat vasta kasvamassa koneammattilaisen arvostettavaan rooliin. Lisäksi osaavan alaikäisen tulisi lain puitteissa päästä aikaisemmin ajamaan koneella, jos voidaan osoittaa, että hän osaa ajaa ja tietää mitä tekee. Tämä helpottaisi ”hytissä kasvaneita” nuoria kehittymään todellisiksi koneammattilaisiksi.

Lue lisää