Skogsnolia-näyttely 16.–18.6.2011, Hörnefors, Ruotsi: Pienempi näyttely – suuremmat koneet

Ruotsin metsäkonenäyttelyt jakautuivat vuonna 2011 kahteen: Etelä-Ruotsin SkogsElmiassa pääosassa olivat pienemmät isäntälinjan koneet, kun taas pohjoisemmassa järjestetty Skogsnolia toi esille suuremmat valmistajat suurempine koneineen. Suomea kiinnostavimmat uutuudet olivat Cranabin täysin uudistetut kuormatraktoreiden nosturimallit sekä Ponssen tuotantoon vuonna 2012 tulevat Comfort-harvesterikahvat.
Ufo Ab on ideoinut kuormatraktoriin hyvin yksinkertaistetun perävaunun. Nykyisten koneiden vetotehot riittävät kohtuullisessa maastossa lisänipun tuomiseen koneen perässä ilman vetoa. Omapainoltaan 2 200-kiloisen vaunun kantavuus on 12 000 kg. Vetoaisan pituutta voi säätää kouralla lukitustappia nostamalla. Konevalmistajien edustajat ovat kerääntyneet keskustelemaan nosturin ulottuman riittävyydestä kuorman tekemiseen, sillä Ruotsissa käytetään usein vain yksijatkeista nosturia, jonka ulottuma on noin 7–8 m.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Metsien ruotsalaisin konevalmistaja Rottne esitteli H11-harvesterimallin, joka on kuin kooste muiden valmistajien viimeaikojen uutuuksista. Kuusipyöräinen kone kääntyvällä ja kallistuvalla ohjaamolla on kuin Deeren 1170E, nosturi ja hakkuupää taas vastaavat Komatsun 901TX:ää. Lisäksi kone on saatavissa myös kahdeksanpyöräisenä, kuten Ponsse Fox. Moottorina on 168 kW:n John Deere, hydrauliikan tuotto 289 l/min.
Metsien ruotsalaisin konevalmistaja Rottne esitteli H11-harvesterimallin, joka on kuin kooste muiden valmistajien viimeaikojen uutuuksista. Kuusipyöräinen kone kääntyvällä ja kallistuvalla ohjaamolla on kuin Deeren 1170E, nosturi ja hakkuupää taas vastaavat Komatsun 901TX:ää. Lisäksi kone on saatavissa myös kahdeksanpyöräisenä, kuten Ponsse Fox. Moottorina on 168 kW:n John Deere, hydrauliikan tuotto 289 l/min.
John Deeren osastolla esiintyi 1210E-kuormatraktoriin asennettu uusi ALS-kuormatila. Kuormatilaa pystyy muokkaamaan hydraulisesti todella paljon. Kuormatilan leveyttä ja korkeutta voidaan muuttaa ja taaempaa pankkoa sekä sermiä siirtää hydraulisesti. Myös kuormatilaa pystyy kallistamaan sivulle.
John Deeren osastolla esiintyi 1210E-kuormatraktoriin asennettu uusi ALS-kuormatila. Kuormatilaa pystyy muokkaamaan hydraulisesti todella paljon. Kuormatilan leveyttä ja korkeutta voidaan muuttaa ja taaempaa pankkoa sekä sermiä siirtää hydraulisesti. Myös kuormatilaa pystyy kallistamaan sivulle.
Cranab on suunnitellut kuormatraktoreihin tarkoitetun nosturimallistonsa täysin uudelleen. 80-luvulta asti käytössä ollut pyöreä pylväsmalli jää historiaan ja tilalle on tullut hitsattu kevyempi kotelorakenne. Samalla pylvään ja pääpuomin tapin siirtyminen taaemmaksi parantaa nostogeometriaa ja lähikuormausominaisuuksia. Kääntölaitteessa on valmiudet sisäänrakennetulle kääntöanturille vaakavarustuksia ajatellen.
Cranab on suunnitellut kuormatraktoreihin tarkoitetun nosturimallistonsa täysin uudelleen. 80-luvulta asti käytössä ollut pyöreä pylväsmalli jää historiaan ja tilalle on tullut hitsattu kevyempi kotelorakenne. Samalla pylvään ja pääpuomin tapin siirtyminen taaemmaksi parantaa nostogeometriaa ja lähikuormausominaisuuksia. Kääntölaitteessa on valmiudet sisäänrakennetulle kääntöanturille vaakavarustuksia ajatellen.
El-Forest Ab esitteli mallistoonsa uuden sähköisen voimansiirron kuormatraktorimallin, kahdeksanpyöräisen B12-hybridimallin. Vaikka koneelle sähköä tuottava moottori on vain 60-kilowattinen Deutz, hetkellistä vetotehoa voidaan ottaa jopa 30 tonnia. Siinä on monelle järeällekin konemallille haastetta. Koneen telit näyttävät tavallisilta, mutta ne eivät ole kuin kiinnikkeet pyöräkohtaisille sähkömoottoreille. Koneeseen on saatavissa telien kiinnityksen epäkeskoakseleihin perustuva kallistusjärjestelmä. Näyttelyssä oli esillä myös koneen ”apupoika”, omalla sähköjärjestelmällä varustettu nelipyöräinen kuormatila. Sen kulkiessa koneen rinnalla voidaan kyytiin nostaa toista puutavaralajia, varastopaikalle kuormatila seuraa isäntäkonetta. Ideoihin voi tutustua osoitteessa www.el-forest.se.
El-Forest Ab esitteli mallistoonsa uuden sähköisen voimansiirron kuormatraktorimallin, kahdeksanpyöräisen B12-hybridimallin. Vaikka koneelle sähköä tuottava moottori on vain 60-kilowattinen Deutz, hetkellistä vetotehoa voidaan ottaa jopa 30 tonnia. Siinä on monelle järeällekin konemallille haastetta. Koneen telit näyttävät tavallisilta, mutta ne eivät ole kuin kiinnikkeet pyöräkohtaisille sähkömoottoreille. Koneeseen on saatavissa telien kiinnityksen epäkeskoakseleihin perustuva kallistusjärjestelmä. Näyttelyssä oli esillä myös koneen ”apupoika”, omalla sähköjärjestelmällä varustettu nelipyöräinen kuormatila. Sen kulkiessa koneen rinnalla voidaan kyytiin nostaa toista puutavaralajia, varastopaikalle kuormatila seuraa isäntäkonetta. Ideoihin voi tutustua osoitteessa www.el-forest.se.
Cranab Active Link -jarruriipuke oli mielenkiintoinen uutuus. Kirkkaiden kiekkojen ulkoreunat ovat jarrupintoja. Riipukkeen sisällä oleva yksitoiminen sylinteri pyrkii ”venyttämään” riipuketta ja samalla puristaa kitkapintoja korvakkeisiin. Sylinterin painetta ohjataan peruskoneen hydrauliikalla, eli jarru voidaan asettaa toimimaan esimerkiksi vain kääntöliikkeen aikana, jolloin muun aikaa riipuke on vapaana. Näin maasta kouraisutaakkaa otettaessa koura pääsee liikkumaan luontevammin.
Cranab Active Link -jarruriipuke oli mielenkiintoinen uutuus. Kirkkaiden kiekkojen ulkoreunat ovat jarrupintoja. Riipukkeen sisällä oleva yksitoiminen sylinteri pyrkii ”venyttämään” riipuketta ja samalla puristaa kitkapintoja korvakkeisiin. Sylinterin painetta ohjataan peruskoneen hydrauliikalla, eli jarru voidaan asettaa toimimaan esimerkiksi vain kääntöliikkeen aikana, jolloin muun aikaa riipuke on vapaana. Näin maasta kouraisutaakkaa otettaessa koura pääsee liikkumaan luontevammin.
Telavalmistaja Oloforssin osastolla oli esillä uusi tieajon mahdollistava telamalli. Keski-Eurooppaan ja eteläiseen Ruotsiin kehitetyssä mallissa on telakenkään vulkanoitu järeät kumiset tasopinnat. Niiden ansiosta pienemmät siirtymät asfalttiteillä voidaan tehdä ilman telasulkeisia. Valmistajan mukaan kumiosien muotoilu tarjoaa myös kohtuullisen sivupidon maastossa, kumiosien kuluttua tela vastannee normaalia kantavaa telamallia.
Telavalmistaja Oloforssin osastolla oli esillä uusi tieajon mahdollistava telamalli. Keski-Eurooppaan ja eteläiseen Ruotsiin kehitetyssä mallissa on telakenkään vulkanoitu järeät kumiset tasopinnat. Niiden ansiosta pienemmät siirtymät asfalttiteillä voidaan tehdä ilman telasulkeisia. Valmistajan mukaan kumiosien muotoilu tarjoaa myös kohtuullisen sivupidon maastossa, kumiosien kuluttua tela vastannee normaalia kantavaa telamallia.
Aiemmin pääasiassa Fixter-paalaimen alustakoneena esiintynyt Logman 811C -yhdistelmäkone oli esillä normaalina combikoneena. Hakkuupäänä koneessa oli keräävä Nisula 400C.
Aiemmin pääasiassa Fixter-paalaimen alustakoneena esiintynyt Logman 811C -yhdistelmäkone oli esillä normaalina combikoneena. Hakkuupäänä koneessa oli keräävä Nisula 400C.
Komatsun osastolla pääosissa olivat uudet tier 3B -päästömääräykset täyttävät 911.5- ja 931.1-hakkuukoneet. Kuormitusvaiheen tuprahdukset ovat hävinneet ja polttoainetalous parantunut.
Komatsun osastolla pääosissa olivat uudet tier 3B -päästömääräykset täyttävät 911.5- ja 931.1-hakkuukoneet. Kuormitusvaiheen tuprahdukset ovat hävinneet ja polttoainetalous parantunut.
Suomalaisuutuuksista esillä oli Mecanil Xg220 A -energiapuukoura. Kourassa on 200 milliin asti leikkaavat giljotiiniterät sekä 450 milliin asti katkaiseva sahalaite, lisävarusteena on saatavissa keräilypihdit. Kouran toimintoja ohjataan joko sähkökaapelin kautta tai vaihtoehtoisesti radio-ohjauksella. Hydrauliikan vaatimuksena ovat paluu- ja painelinja. Virtausta tarvitaan minimissään vain 40–60 l/min, työpaine on 180–220 bar. Kouran paino on noin 380 kg.
Suomalaisuutuuksista esillä oli Mecanil Xg220 A -energiapuukoura. Kourassa on 200 milliin asti leikkaavat giljotiiniterät sekä 450 milliin asti katkaiseva sahalaite, lisävarusteena on saatavissa keräilypihdit. Kouran toimintoja ohjataan joko sähkökaapelin kautta tai vaihtoehtoisesti radio-ohjauksella. Hydrauliikan vaatimuksena ovat paluu- ja painelinja. Virtausta tarvitaan minimissään vain 40–60 l/min, työpaine on 180–220 bar. Kouran paino on noin 380 kg.
Ponssen uusi tehopakkaus, C44-nosturilla ja H7-hakkuupäällä varustettu Ergo 8wd, teki näyttävällä tahdilla valmista. Automatiikan vauhtia rajoittaa tulevaisuudessa enää maan vetovoiman riittämättömyys, sillä pölkyn ollessa ilmassa saha on palannut koteloonsa ja syöttö voisi lähteä liikkeelle, vaikka pölkky ei ole vielä kunnolla pudonnut alaspäin.
Ponssen uusi tehopakkaus, C44-nosturilla ja H7-hakkuupäällä varustettu Ergo 8wd, teki näyttävällä tahdilla valmista. Automatiikan vauhtia rajoittaa tulevaisuudessa enää maan vetovoiman riittämättömyys, sillä pölkyn ollessa ilmassa saha on palannut koteloonsa ja syöttö voisi lähteä liikkeelle, vaikka pölkky ei ole vielä kunnolla pudonnut alaspäin.
Ponsse esitteli harvestereiden uudet Comfort-hallintakahvat, jotka ovat perinteisen vaakaotekahvan ja ”pamelan” välimuoto. Käsi lasketaan kahvan päälle, liikuttamiseen ei vaadita kämmenen puristamista ja sormet ovat vapaana käyttämään kytkimiä. Lihasjännitykset ja siitä minivivuilla syntyvät ”hiirikäsiongelmat” jumiutuvine jännetuppineen vähenevät varmasti.
Ponsse esitteli harvestereiden uudet Comfort-hallintakahvat, jotka ovat perinteisen vaakaotekahvan ja ”pamelan” välimuoto. Käsi lasketaan kahvan päälle, liikuttamiseen ei vaadita kämmenen puristamista ja sormet ovat vapaana käyttämään kytkimiä. Lihasjännitykset ja siitä minivivuilla syntyvät ”hiirikäsiongelmat” jumiutuvine jännetuppineen vähenevät varmasti.
H8 on Rottnen pienen harvesterin uusin malli. Haamu-urahakkuuseen tarkoitettu kone on 2 m leveä, nosturin ulottuvuus on 7 m.
H8 on Rottnen pienen harvesterin uusin malli. Haamu-urahakkuuseen tarkoitettu kone on 2 m leveä, nosturin ulottuvuus on 7 m.
Rottnen kuormatraktoriuutuus oli harvennuksille suunnattu F10b. Leveyttä koneella on 600 x 22,5 -renkailla vain 2500 milliä, omapaino on 12 000–13 200 kiloa ja kantavuus 9 000 kiloa.
Rottnen kuormatraktoriuutuus oli harvennuksille suunnattu F10b. Leveyttä koneella on 600 x 22,5 -renkailla vain 2500 milliä, omapaino on 12 000–13 200 kiloa ja kantavuus 9 000 kiloa.

Uumajan eteläpuolella Hörneforsissä pidetty Skogsnolia-näyttely oli erittäin hyvin järjestetty. Näyttelyalue oli tiiviissä paketissa, kahdesta haarasta näyttelyalueen takaosan ”kääntölenkille” johtaneiden väylien reunat oli miehitetty sopivan väljästi, eikä yksikään osasto jäänyt näkemättä päivän kiertelyn aikana.

Skognoliassa kävi kolmen päivän aikana 14 530 vierasta, joka on näyttelyn uusi ennätys. Suomalaisvieraille näyttelyn sijainti on mainio, ja FIN-rekisterikilpiä näkyikin pysäköintialueella runsaasti. Harmia aiheutti ainoastaan pysäköintialueille jonottaminen, jota paikallinen poliisi päätti vielä ajoittain pahentaa suorittamalla puhallusratsian kaikille paikalle saapuneille autoilijoille.

Suuremmille konevalmistajille näyttely antoi työnäytösalueineen mainiot mahdollisuudet esitellä mallistoaan. Moni valmistaja ilmoittikin näyttelyn olleen onnistunut tapaamispaikka heidän asiakaskunnalleen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomalaisittain hurjia uutuuksia ei ollut esillä, mutta ruotsalaiseen tyyliin jotain erilaista oli jälleen tarjolla. n

Avaa artikkelin PDF