Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

OFA Oy Ab Loimaan tehtaat 125 vuotta – teräslankaa sisään ja kitkaketjuja ulos

Loimijoen rannan tehtaassa ovat vuosien saatossa lopputuotteet vaihdelleet, mutta raaka-aine on pysynyt samana. Loimijoki Spik Fabriks aloitti 1886 nauloja valmistamalla ja nykyään Gunnebo-konserniin kuuluva OFA Traction Systems jatkaa samalla tontilla kitkaketjujen pohjoismaiden ainoana valmistajana. Tehtaalla on valmistettu kitkaketjuja jo vuodesta 1930.
Metsätraktorin Matti W-ketjujen valmistus vaatii monia työvaiheita. Teräslanka on taiteltava ja hitsattava ketjuksi, valmiiseen ketjuun lisätään tyssähitsaamalla pidon tuovat nastat. Useamman metrin ketjut hitsataan yhteen ja saadaan muodostettua kulutuspinta. Tämä on vasta alku ennen valmiin ketjun saapumista asiakkaalle siistissä puulaatikossa.
Metsätraktorin Matti W-ketjujen valmistus vaatii monia työvaiheita. Teräslanka on taiteltava ja hitsattava ketjuksi, valmiiseen ketjuun lisätään tyssähitsaamalla pidon tuovat nastat. Useamman metrin ketjut hitsataan yhteen ja saadaan muodostettua kulutuspinta. Tämä on vasta alku ennen valmiin ketjun saapumista asiakkaalle siistissä puulaatikossa. 
OFA:n tunnettuja tuotemalleja ovat Tapio -maataloustraktoriketjut ja Matti W-metsätraktoreiden ketjut. Molemmat perustuvat pitkän ajan tuotekehitykseen.
OFA:n tunnettuja tuotemalleja ovat Tapio -maataloustraktoriketjut ja Matti W-metsätraktoreiden ketjut. Molemmat perustuvat pitkän ajan tuotekehitykseen. 
Osa teräskuulapuhdistetusta valssatusta langasta menee ensin ketjulenkkikoneeseen, joka katkaisee sopivan pätkän ja taittaa sen ketjulenkiksi. Tämän jälkeen kone tyssäyshitsaa lenkit. Osa langasta katkotaan nastojen ja liitoslenkkien aihioiksi.
Osa teräskuulapuhdistetusta valssatusta langasta menee ensin ketjulenkkikoneeseen, joka katkaisee sopivan pätkän ja taittaa sen ketjulenkiksi. Tämän jälkeen kone tyssäyshitsaa lenkit. Osa langasta katkotaan nastojen ja liitoslenkkien aihioiksi. 
Valmis kierretty tai suora ketju johdetaan nastahitsauskoneeseen, joka tyssäyshitsaa ketjuun nastat oikeisiin kohtiin. Ne kohdat joihin tulee liitos jäävät nastattomiksi.
Valmis kierretty tai suora ketju johdetaan nastahitsauskoneeseen, joka tyssäyshitsaa ketjuun nastat oikeisiin kohtiin. Ne kohdat joihin tulee liitos jäävät nastattomiksi. 
Joissakin ketjumalleissa käytettävät U-lenkit MIG-hitsaa robotti, ihmiskäden kosketusta tarvitaan osien sijoittamiseen hitsaustelineeseen.
Joissakin ketjumalleissa käytettävät U-lenkit MIG-hitsaa robotti, ihmiskäden kosketusta tarvitaan osien sijoittamiseen hitsaustelineeseen. 
Matti W -ketjun kulutuspinnan ketjut hitsaa robotti.
Matti W -ketjun kulutuspinnan ketjut hitsaa robotti. 
Gunnebo-ketjujen pyöreisiin lenkkeihin perustuva kulutuspinta kootaan käsityönä lyhyistä pätkistä.
Gunnebo-ketjujen pyöreisiin lenkkeihin perustuva kulutuspinta kootaan käsityönä lyhyistä pätkistä. 
Ketjun kulutuspintaosuus pintakarkaistaan kuvan uuneissa (6 isompaa ja 2 pienempää. Uunissa ketju viettää tunnin 900 asteen lämmössä ja sen jälkeen ketju jäähdytetään vesialtaassa. Tämän jälkeen ketjulle tehdään loppukoonpano, jossa liitetään induktiokarkaistu sivuketju paikoilleen.
Ketjun kulutuspintaosuus pintakarkaistaan kuvan uuneissa (6 isompaa ja 2 pienempää. Uunissa ketju viettää tunnin 900 asteen lämmössä ja sen jälkeen ketju jäähdytetään vesialtaassa. Tämän jälkeen ketjulle tehdään loppukoonpano, jossa liitetään induktiokarkaistu sivuketju paikoilleen. 
Valmiiksi pakatut ketjuparit varastoidaan uuteen 2000 paikan varastoon. Valmiiden tuotteiden soljuminen varastoon on tuotantojohtaja Pentti Peltomäen hallinnassa. Valmistusketjussa on sananmukaisesti monta lenkkiä, ennen kuin ketju pääsee töihin metsään, tielle tai pellolle.
Valmiiksi pakatut ketjuparit varastoidaan uuteen 2000 paikan varastoon. Valmiiden tuotteiden soljuminen varastoon on tuotantojohtaja Pentti Peltomäen hallinnassa. Valmistusketjussa on sananmukaisesti monta lenkkiä, ennen kuin ketju pääsee töihin metsään, tielle tai pellolle. 
Valmis ketju upotusmaalataan ja pakataan laatikoihin tai säkkeihin.
Valmis ketju upotusmaalataan ja pakataan laatikoihin tai säkkeihin. 

Ofan Loimaan ketjutehtaan nykyinen tilanne on monimutkaisen tapahtumaketjun tulos. Vuonna 2001 Ruotsalainen Gunnebo Industries siirsi Gunnebo-ketjujen valmistuksen Loimaan tehtaalle. Sitten vuonna 2003 Gunnebo osti norjalaisen Tellefsdal:in ja siirsi sen toiminnot loimaan tehtaalle 2010. Tällöin muodostui tehtaasta pohjoismaiden ainoa kitkaketjujen valmistaja. Nykyään tehtaan varastosta lähtevät kaikkien kolmen tuotemerkin ketjulaatikot sulassa sovussa maailmalle.

Samaan Gunnebo-konserniin kuuluu myös Skotlantilainen telavalmistaja Clark, joten metsäkoneiden kokonaisvaltainen ”luistonesto” on yrityksen hallussa.

Miljoonia osia ja tuhansia tuotteita

Tehtaan portista tuodaan vuodessa sisään 3000 tonnia teräslankaa (2550 km) ja sama kilomäärä lähtee maailmalle yli 19 000 kitkaketjuparin muodossa. 90 työntekijää paiskii töitä kahdessa vuorossa, erilaisia nimikkeitä on tuotannossa kaikkiaan 1600 kpl. 75 % tuotannosta menee vientiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Loimaan tehtaalla sadat teräslankakerät katkotaan 13,5 miljoonaksi osaksi, joista kootaan erilaisia kitkaketjujen valmistuksessa tarvittavia komponentteja.

Kitkaketjun valmistus on usean työvaiheen tulosta. Jokaiselle materiaalivahvuudelle ovat omat koneensa, eli jokainen kone tekee vain tiettyä ketjumallia. Tällä varmistetaan sujuva tuotanto ja tasalaatuiset tuotteet. Koontalinjoja on kaikkiaan

15 kpl.

Viimeisen vuoden aikana tehtaan tuotantolinjat ovat kokeneet suuren muutoksen, sillä norjalaistehtaan koneiden saapuminen Loimaalle vaati tuotantotilojen uudelleenjärjestelyä. Tuotankolinjojen hienosäätö on vielä menossa, mutta jo nyt tuotteiden valmistus on saatu suoraviivaisemmaksi. Ainoastaan metsäkoneketjujen koonta on vielä eri tiloissa, karkaisuosaston yhteydessä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tuttuja tuotteita

Metsäkoneiden parissa työskenteleville ”ovakolaiset” kitkaketjut ovat tuttu juttu. Nykyinen Matti W-metsäkoneketjumallisto on ollut tuotannossa 90-luvulta asti ja saanut suuren suosion pitävänä ja kestävänä ketjumallina. Ketjut on koottu hitsaamalla, mikä takaa nastojen pureutumisen maahan ja parantaa kestävyyttä. Myös maataloustraktoreissa Tapio-ketjut ovat olleet suosittu valinta.

Gunnebon SuperStud on suosittu U-nastainen ketjumalli ja Tellefsdal on juuri tuonut markkinoille uutuutena neliönastallisen Quatro-maataloustraktoriketjun.

Toimitusjohtaja Tero Järvisellä on syytä hymyyn: tuotteet ovat kunnossa ja tuotanto puskee markkinoille entistä nopeammassa tahdissa laadukkaita ja suosittuja tuotteita ammattilaisten käyttöön. n

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF