
Plantworx 2025 -maarakennusnäyttelyssä pääosassa oli kestävän kehityksen pienkalusto
Englannin Newarkissa järjestettävä Plantworx-näyttely on Britteinsaarten merkittävin maarakennusalan tapahtuma. Aurinkoisessa säässä pidetyssä tapahtumassa esillä oli erityisesti pienkalustoa.Plantworx 2025 -näyttely
- Järjestetään Newarkissa Englannissa joka toinen vuosi.
- Näytteilleasettajia yli 300.
- Kävijöitä noin 10 000.
Plantworx-näyttelyyn kokoontui yli 300 näytteilleasettajaa ja reilut 10 000 vierailijaa. Tapahtuma on poikkeuksellisen elävä ja dynaaminen kokonaisuus, sillä avara alue mahdollistaa monipuoliset työnäytökset ja koeajot. Markkina-alue huomioon ottaen on hieman yllättävää, että Suomessa järjestettävän Maxpo-näyttelyn näytteilleasettajamäärä on lähes sama.
Tämän vuoden pääteemana oli kestävä kehitys. Näytteillä oli useita vaihtoehtoisiin polttoaineisiin keskittyviä ratkaisuja ja projekteja, vaikka sarjatuotantoon on monen kohdalla vielä matkaa.
Viime vuosien tapaan sähköisiä koneita ja laitteita oli esillä entistä enemmän. Oheistuotteiden puolella nähtiin innovatiivisia latausratkaisuja. Suosiotaan kasvattavat myös latauskontit, joilla voidaan ladata koko työmaan akkulaitteet – tai tarvittaessa hetkellisesti sähköistää esimerkiksi omakotitalo. Myös vety voimanlähteenä yleistyy, vaikka kattavaa jakeluverkostoa ei vielä ole.
Lontoon katukuvassa liikenteen sähköistyminen ilmeni esimerkiksi siten, että lyhtypylväisiin oli integroitu sähköautojen latauspisteitä, joiden ansiosta ajoneuvon voi ladata ahtaastakin kadunvarsiparkista.
Brexitin jäljet näkyvät
Ison-Britannian maarakennusalan myynti laski vuonna 2024 peräti 20 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Kuluvan vuoden osalta ennakoidaan varovaista kasvua, mutta näytteilleasettajien katseet olivat vahvasti vuodessa 2026. Raporttien mukaan taantuma johtuu erityisesti uudisrakentamisen heikosta tilanteesta, mikä loi messuille odottavan tunnelman.
Tilanne on kuitenkin vauhdittanut vuokramarkkinoiden kasvua, sillä epävarmuuden keskellä koneiden ja laitteiden vuokraus on investointia riskittömämpää. Samalla on syntynyt uusia liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille, jotka tarjoavat kalustonhallintapalveluja.
Yhdeksi merkittäväksi syyksi arvioidaan Euroopan unionista eroamiseen johtanut Brexit. Sen seurauksena inflaatio on kiihtynyt Britanniassa noin neljään prosenttiin vuonna 2025, kun Suomessa vastaava lukema on alle kaksi prosenttia.
Brexit on kasvattanut myös byrokratiaa ja paperityötä, mikä on vaikeuttanut kansainvälistä kauppaa. Useat pienet yritykset kertovat messuilla, että byrokratian lisääntyminen on hankaloittanut kansainvälistymistä.
Alan toimijat toivoivatkin Brexitin vaikutusten lieventämistä ainakin osittain. Erityisesti työvoiman liikkuvuuteen toivottiin parannuksia, sillä alalla kärsitään osaavien työntekijöiden puutteesta.
Plantworx-näyttely järjestetään joka toinen vuosi. Seuraava tapahtuma on vuorossa vuonna 2027. Newarkiin pääsee Lontoosta junalla noin tunnissa.
Kubota tarjoaa ”Requip”-mahdollisuutta, jossa polttomoottorikone muutetaan sähkökäyttöiseksi. Aikaa operaatio vie pari päivää. Koneeseen asennetaan akku ja sen hallintajärjestelmä sekä sähkömoottori. Ylävaunuun ei tule varsinaisia rakenteellisia muutoksia. Kubotan mukaan ratkaisun avulla vanhankin koneen elinkaarta saadaan pidennettyä. Kuva: Arto Turpeinen
Briteissä panostetaan vetyteknologiaan. Element1-projekti on valmistanut Kobelco SK210:n alustalle hybridikaivinkoneen, joka yhdistää polttokennoteknologian perinteiseen polttomoottoriin. Projektissa haastavinta on ollut vetyteknologian yhdistäminen dieselkoneeseen hukkaamatta alkuperäistä tehoa. Hankkeen tavoitteena on luopua dieselmoottoreista vuoteen 2040 mennessä. Kuva: Arto Turpeinen
Niftylift on tuonut markkinoille sähkö- ja polttokennoteknologian yhdistävät henkilönostimet. Virran kerrotaan riittävän jopa viideksi työpäiväksi. Akkuja ladataan käsin liikuteltavan vetypullon ja generaattorin kautta. Sähkömoottorin teho on 9,2 kW. Nostokorkeudet ovat 15,7 ja 17,2 metriä. Kuva: Arto Turpeinen
Tibatek on saksalainen hydraulisten pikakiinnikkeiden valmistaja. Lisälaitteen letkut kiinnittyvät automaattisesti vaihdon yhteydessä. Lisäksi yritys valmistaa sarjapikaliittimiä pyöräkuormaajiin. Valikoimassa on tarjolla myös erilaisia työlaitteita, kuten kaapelikeloja. Kuva: Arto Turpeinen
Versafix on ensimmäinen brittiläinen kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistaja. Myynti keskittyy tällä hetkellä paikallisille markkinoille, mutta kansainvälistymishalut ovat korkealla. Kallistuvia kauhanpyörittäjiä on tarjolla kokoluokissa 3–18 tonnia. Käytössä on SVAB L8 -ohjausjärjestelmä. Kallistuskulma on 45 astetta puolelleen. Saatavana on myös pihtipaketti. Yritys valmistaa myös lajittelukouria ja tasauslevyjä. Kuva: Arto Turpeinen
Shifta valmistaa erilaisia hihnakuljettimia eri tarkoituksiin. Kuljettimet voi yhdistää yhdeksi kuljetinjärjestelmäksi. Yhteen virtalähteeseen voi liittää viisi eri kuljetinta. Saatavana on neljä eri mallia pituudeltaan 3–6 metriä. Järjestelmään saa yhdistettyä myös erilaisia seuloja esimerkiksi rakennusjätteen tai maa-ainesten erittelyyn. Kuljettimet on helppo siirtää ja varastoida yhteen nippuun. Kuva: Arto Turpeinen
Esillä oli runsaasti erilaisia energiavarastoja sähkölaitteille. Husshpodia voidaan modulaarisen rakenteen ansiosta laajentaa eri tarpeisiin. Suurimpien mallien kapasiteetti on 175 kWh. Latausajaksi ilmoitetaan neljä tuntia. Akkukokonaisuuden elinkaareksi ilmoitetaan 5 000 latauskertaa. Briteissä konttia saatetaan ladata halvan sähkön aikana ja hyödyntää omakotitalojen virranlähteenä kalliimpana jaksona. Kuva: Arto Turpeinen
Vetyteknologian yleistymisen suurin haaste on jakeluverkoston puuttuminen. ULEMCo tarjoaa mahdollisuutta työmaakohtaisiin tankkausmahdollisuuksiin. Tarkoituksena on tuoda työmaalle säiliö, jota käydään täyttämässä tarpeen mukaan. Harkinnassa on myös maanlaajuinen jakeluverkosto. Yritys arvelee, että rakennusteollisuudessa on hankalinta saavuttaa nollapäästöisyys, sillä tarvittavat energiamäärät ovat suuria. Kuva: Arto Turpeinen
Kiinalainen Zoomlion hakee paikkaansa eurooppalaisilta markkinoilta. Yrityksen tuotevalikoima on todella laaja torninostureista traktoreihin ja maarakennuskalustoon. ZE55GU-kaivinkoneen työpaino on 5 800 kiloa. Moottori on 35 kilowattinen Kubota. Hydraulipumppu ja venttiilit ovat sähköisesti ohjattuja, minkä kerrotaan mahdollistavan tarkan ja tehokkaan työskentelyn. Käytössä on myös automaattinen ajonopeusalueen vaihto, eli kuormituksen kasvaessa nopeusalue vaihtuu hitaammalle. Kuva: Arto Turpeinen
Kiinalaisvalmistajia oli esillä merkittävän paljon. Lonking CDM6035:n työpaino on 3 850 kiloa. Moottori on 18,2 kilowattinen Kubota D1703. Samaa moottoria käytetään myös mm. generaattoreissa. Koneen peräylitys sivulle on nolla. Toimintojen hallintaan on kosketusnäyttöpaneeli. Venttiilipöytä on sijoitettu koneen oikeanpuoleisen konepeiton alle. Kuva: Arto Turpeinen
Australialainen Miller valmistaa muiden kaivinkoneiden lisälaitteiden ohessa myös sylinterittömiä kauhan kallistajia. GTT-malli soveltuu 1–6-tonnisiin koneisiin. Laite kallistuu 90 astetta puolelleen. Valmistaja kertoo kallistusvoiman säilyvän samana koko liikeradan matkalla. Matala rakenne tekee kallistajasta kestävän. Lisäksi kallistajan kerrotaan olevan todella kestävä. Kuva: Arto Turpeinen
Astramecha Bagezee on säkityslaite, jolla voidaan säkittää esimerkiksi haketta tai sepeliä kuormainkoneella. Säkkien koot ovat 0,5–1 kuutiota – suurempia säkkejä saa erillistilauksella. Valmistajan mukaan tunnissa täyttyy 40 säkillistä. Peruskoneen nostokyvyn tulisi olla vähintään kaksi tonnia. Idea on yksinkertainen: ensin kauha täytetään, asetetaan säkki kannattimille ja avataan pohja hydraulisesti. Kuva: Arto Turpeinen
Myös hieman pienemmät valmistajat sähköistävät koneitaan. Hydrema DT6 on täyssähköinen minidumpperi, jonka kantavuus on 5,5 tonnia. Lava kääntyy kipatessa 180 astetta. Koneen sähköjärjestelmä on jaettu kahteen osaan: 96 V ja 24 V järjestelmiin. 96 V järjestelmä saa virtansa kahdeksasta nestejäähdytetystä litiumioniakusta (NMC), jotka sijaitsevat ohjaamon molemmin puolin. Kokonaiskapasiteetti on 63 kWh. Kuva: Arto Turpeinen
Sany SY35e on kiinalaismerkin versio akkukaivinkoneesta. Työpaino on 4 300 kiloa. LFP-akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 70 kWh. Tehoa löytyy 18 kW. Akun jännite on 405,72 V. Virran kerrotaan riittävän 5–7 työpäivän ajaksi. 80 %:n varaustaso saavutetaan 45 minuutin latauksella. Merkillä ei tällä hetkellä ole maahantuojaa Suomeen, mutta emoyhtiö etsii aktiivisesti uutta yhteistyökumppania. Kuva: Arto Turpeinen
EcoSolar-työmaakontti pärjää pelkästään aurinkopaneeleilla kesäisin – talvella apuna on generaattori, jonka polttoaineenkulutukseksi kerrotaan 0,25 litraa tunnissa. Tilaa on 12 hengelle. Mukaan on ujutettu myös USB-portilliset latausmahdollisuudet. Vakiona kontissa on 2 x 5,12 kWh:n litiumakku. Eri sivuille on sijoitettu yhteensä 16 kappaletta 315 watin paneelia. Nettopaino on 2 420 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen
Kiinalaiset rynnivät vauhdilla myös maarakennusalan akkukoneiden saralle. Shantui LE60-X5:n työpaino on 19 100 kiloa. Akun kapasiteetti on 357 kWh. Varaustason luvataan lisääntyvän välillä 20–95 % 85 minuutissa. Akku on nestejäähdytetty. Tehoa on 80 kW. Työaika on tehtävästä riippuen 6–10 tuntia. Nostokyvyksi ilmoitetaan 6 000 kiloa. Laajasta valikoimasta löytyy myös 26 tonnia painava sähköinen puskutraktori. Kuva: Arto Turpeinen
Manitou MRT 2260 e on yksi suurimmista akkukäyttöisistä pyörivistä kurottajista. Suurin nostokorkeus on 25,9 metriä, nostokyky 6 000 kiloa. Ulottuvuus eteenpäin on 21,7 metriä. Akun kapasiteetti on 65 kWh. Sähkömoottorin teho on 107 kW. Akkukäyttöisyys soveltuu erityisesti kurottajiin, joiden dieselversioissa joutokäyntiä saattaa tulla jopa 40–50 % työajasta. Lisäksi rakennustyömailla on latausmahdollisuuksia. Kuva: Arto Turpeinen
Alan työvoimapula on herättänyt myös yksityiset palveluntarjoajat. Khplanttraining järjestää kursseja erilaisesta taustasta tuleville opiskelijoille. Samalla voi suorittaa erilaisia ammattiin liittyviä työturvakortteja. Opetusohjelmat räätälöidään erikseen halutun konetyypin mukaisesti. Oma kurssinsa on armeijan veteraaneille, joille tarjotaan alennushintaan mahdollisuus hankkia ammatti myös siviilielämän puolelta. Kuva: Arto Turpeinen
Makin on norjalainen koneohjausjärjestelmien valmistaja, joka hamuaa kansainvälisille markkinoille. Ruotsin lisäksi neuvotteluita on käyty myös mahdollisen suomalaisen toimijan kanssa. Yritys tarjoaa kaivinkoneiden 2D- ja 3D-ratkaisujen lisäksi samoja tuotteita pyöräkuormaimiin. Oma lisänsä ovat jyriin suunnatut tiiveysmittaukset. Samaan pakettiin kuuluu myös erilaiset työsuunnitelmien kartoitukset ja pilvipalvelut datansiirtoon. Kuva: Arto Turpeinen
Air-Seal Products tarjoaa rengaspaikka-aineita. Valmistajan mukaan ennaltaehkäisevä huolto kasvattaa renkaan elinkaarta jopa 20 %. Aine ei tartu vanteeseen, vaan renkaan ulkokehälle, joten käytöllä ei pitäisi olla hankaloittavaa vaikutusta rengasta vaihdettaessa. Paikka-aineen väitetään parantavan polttoainetehokkuutta 10 %, sillä se estää hiljalleen laskevan rengaspaineen. Kuva: Arto Turpeinen
Instagrid valmistaa erikokoisia kannettavia latauslähteitä. Virtapankkeja käyttävät jopa pelastuslaitokset esimerkiksi pumppujen voimanlähteeksi vesivahinkojen yhteydessä. Instagrid Go tarjoaa 3 600 watin jatkuvan tehon, huipputeho on 18 kW. Valmistaja kertoo yksikön latautuvan tyhjästä täyteen kapasiteettiin kahdessa tunnissa. Kuva: Arto Turpeinen
Gyru-Star valmistaa seulakauhoja useisiin eri kokoluokkiin. Suurimmat mallit soveltuvat 30-tonnisiin kaivukoneisiin. Kaikissa kauhoissa on polyuretaanista valmistetut tähdenmalliset terät. Kauhoissa on itse kiristyvä hiilikuituhihnaveto. Huoltotarpeen kerrotaan olevan vähäinen. Laitteiden sanotaan soveltuvan etenkin kaapeli- ja putkikaivantojen esitäyttöön. Suurimman mallin tilavuus on 1,6 kuutiota. Kuva: Arto Turpeinen
Moasure-teknologialla työmaa saadaan kartoitettua nopeasti. Mittakepin avulla saadaan määritettyä esimerkiksi kaivettavat massat ja muut työmaan koordinaatit. Tikkua kuljetetaan kävelyvauhtia, ja tiedon perusteella luodaan tarvittaessa 3D-malli CAD-ohjelmistoa varten. Tiedonsiirto applikaatioon tapahtuu Bluetoothin kautta. Valmistajan mukaan tarkkuus on 99,7 %. GPS-järjestelmää tai laseria ei tarvita. Kuva: Arto Turpeinen
Takeuchi TB370W on japanilaismerkin uusimpia kaivinkonemalleja. Työpaino on noin kahdeksan tonnia. Moottori on 54,6 kilowattinen Kubota. Siirtonopeus on 30 km/h. Suurin kaivusyvyys kaksiosaisella pääpuomilla on 3 775 mm. Ohjaamon osalta on panostettu etenkin helppokäyttöisyyteen. Koneessa on 270 asteen kamerajärjestelmä. Käytössä on myös seitsemän tuuman kosketusnäyttö, jota voi ohjata myös hallintarullalla. Kuva: Arto Turpeinen
Ukrainalainen Arpal valmistaa erilaisia hakkureita ja klapikoneita. AM-200TR-malli säkittää klapit automaattisesti. Saatavana on kuljetushihnalla varustettu malli. Voimanlähteenä toimii traktorin voimanotto. Tehoa tarvitaan vähintään 80 hevosvoimaa. Puun maksimihalkaisija on 20 mm. Koneistossa on kuusi leikkaavaa terää. Työskentely on varsin suurpiirteistä, sillä lopullisen klapin pituus riippuu puun paksuudesta. Kuva: Arto TurpeinenArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



