
Bauma-näyttely ylitti kaikki odotukset – tapahtumassa ennakoitiin mielenkiintoisia muutoksia myös Suomen kannalta
Bauma 2025
- Kävijöitä noin 600 000.
- Pinta-ala 61,4 hehtaaria.
- Näytteilleasettajia 3061.
- Järjestetään seuraavaksi vuonna 2028.
Saksan Münchenissä järjestettävään Bauma-näyttelyyn kohdistui suuria odotuksia, jotka vaikuttivatkin täyttyvän. 61,4 hehtaarin näyttelyalueella vieraili kuuden päivän aikana yli 600 000 kävijää, kun järjestäjän ennakoima määrä oli 550 000.
Näyttelyasettajia oli 3 601 kappaletta ja eri kansallisuuksia oli edustettuna 57 eri maasta. Suomesta Baumaan osallistui ilahduttavat 54 yritystä. Muutoinkin Suomesta oli yllättävän paljon osallistujia, sillä urakoitsijaporukoita liikkui alueella huomattavasti enemmän kuin edelliskerralla. Osa nautti tunnelmasta ja tutustui uutuuksiin, mutta osa oli myös tekemässä hankintoja, jopa sellaisilta yrityksiltä, joilla ei ole Suomessa virallista maahantuojaa.
On mahdollista, että Ukrainan sodan päättymistä odotetaan, mikä avaisi merkittävän jälleenrakentamisen toimintakentän. Maailmanpankin, Euroopan komission ja Yhdistyneiden kansakuntien yhteinen arvio vuodelta 2024 asettaa jälleenrakennuksen ja elpymisen kustannukset noin 486 miljardiin dollariin.


Sähköistyminen etenee
Edellisessä vuonna 2022 järjestetyssä Baumassa sähkökoneet olivat vasta tekemässä tuloaan. Tällä kertaa näitä oli esillä lähes jokaisella konevalmistajalla. Tarjolla on kokonaisia akkukäyttöisiä mallisarjoja, ja samalla kokoluokat kasvavat jatkuvasti. Tämä tuo mahdollisuuksia uusille yrityksille erilaisten latausratkaisujen kehittämisen osalta.
Vaikka Keski-Euroopan kaupungeissa saatetaankin vaatia lähipäästöttömiä koneita, ovat ne Suomessa vielä harvinaisia. Tämä johtuu siitä, että urakoitsijat eivät ole valmiita investoimaan suurempia summia kalliimpiin sähköversioihin. Lisäksi latausongelmat tuottavat haasteita.
Näyttelyssä oli aistittavissa, että suurilla sähkökäyttöisillä koneilla ei ole vielä merkittävästi jalansijaa loppuasiakkaiden hankintapäätöksissä, vaikka teknologiaa kehitetään kovasti.
Sähkömoottori mahdollistaa kuitenkin voimanlähteenä suunnitella monet pienikokoiset työkoneet kokonaan uudelleen puhtaalta pöydältä. Polttomoottori on usein liian raskas ja tilaa vievä komponentti tällaisissa ratkaisuissa. Kun näihin yhdistetään älykäs ohjaus, lopputulos voi olla hyvin kiinnostava. Esimerkkejä ovat Hatzin sähköinen tärylätkä ja Husqvarnan autonominen lattianhiomalaite.
Maailmanpolitiikkaa
Kiina on merkittävä akku- ja komponenttivalmistaja, jonka hintakilpailukyky on hyvä. Kauppasota saattaa vaikuttaa kiinalaisten akkukoneiden hintoihin, mutta maasta tuodaan toki myös polttomoottorilla varustettuja koneita.
Näyttelyssä nähtiin erikoinen tapahtumaketju, kun oikeuden päätöksellä tiettävästi ainakin yhden kuormainvalmistajan kone poistettiin näyttelyalueelta. Kone oli tarkka kopio erään eurooppalaisen valmistajan koneesta.



Optimoimalla ja koneohjauksella tehoa
Ennakko-odotuksissa oli sähkökäyttöisten voimansiirtoratkaisujen esiinmarssi, mutta nämä ovat edelleen marginaalissa ja usein vasta prototyyppiasteella. Sama pätee vetykäyttöisiin koneisiin, sillä vedylle ei ole jakeluverkostoja. Näyttäisi siltä, että perinteisiä polttomoottoreita ja etenkin voimansiirtoja optimoimalla päästöjä ja tehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi.
Työtehoa voidaan parantaa myös automatisaatiolla. Muutamia prototyyppiasteella olevia täysin automaattisia koneita oli esillä. Lisäksi markkinoille on tulossa uusia startup-yrityksiä, jotka liittyvät robotiikkaan ja tekoälyyn. Koneohjausjärjestelmien valmistajiakin on yhä enemmän.
Odotuksia Suomen kannalta
Maarakennuskonemarkkinassa on mielenkiintoisia muutosilmiöitä juuri nyt Suomen kannalta. Näyttelyn aikana Wetteri Oyj ilmoitti, että Sanyn maahantuonti lopetetaan kannattamattomana. Maahantuontia ja jälleenmyyntiä hoiti Wetterin tytäryhtiö Wetteri Trucks Oy. On epätodennäköistä, että Sany jättäisi Suomen kokonaan markkina-alueensa ulkopuolelle. Toinen merkittävä kiinalaisvalmistaja XCMG on potentiaalinen tulokas Suomeen.
Muitakin muutoksia saattaa olla ilmassa. Japanilainen Sumitomo teki aikanaan sopimuksen ensin Amerikan markkinoille ja myöhemmin vuosituhannen alussa myös Länsi-Eurooppaan. Sumitomon edustajan mukaan sopimus Casen kanssa on päättynyt. Sumitomo on aloittanut oman brändinsä kanssa ensin Itä-Euroopassa, ja myyntialueena siellä ovat Puola, Romania, Unkari, Kroatia, Bulgaria ja Serbia. Eteneminen jatkuu kohti Länsi-Eurooppaa ja myös Suomea.
Potentiaalisia uusia tulokkaita on muitakin, kuten turkkilainen MST, joka valmistaa tela-alustaisia kaivukoneita, traktorikaivureita, kurottajia sekä minikaivukoneita. Yritys työllistää vajaa 600 ihmistä ja on perustettu vuonna 2003. Myöskään italialaisella Venierillä ei tiettävästi enää ole virallista maahantuojaa Suomessa.
Kokonaisuutena Bauma-näyttely on vaikuttava elämys, jossa nähtävää on todella runsaasti. Kysymyksiä kuitenkin heräsi siitä, onko näyttely jo kasvamassa yli äyräidensä, sillä liikkuminen oli ihmismassojen vuoksi tukalaa. Münchenin metrojärjestelmä myös ylikuormittui aiheuttaen jopa tuntien viivästymisiä.

























Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
- Osaston luetuimmat




