Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
Bauma-näyttely ylitti odotukset sekä kävijämäärän että näytteilleasettajien määrän perusteella. Odotukset rakentamiselle näyttävät olevan viriämässä koko Euroopassa.
Bauma-näyttely ylitti odotukset sekä kävijämäärän että näytteilleasettajien määrän perusteella. Odotukset rakentamiselle näyttävät olevan viriämässä koko Euroopassa. Kuva: Eemeli Linna

Bauma-näyttely ylitti kaikki odotukset – tapahtumassa ennakoitiin mielenkiintoisia muutoksia myös Suomen kannalta

Bauma-näyttely järjestetään joka kolmas vuosi. Näyttely kokoaa yhteen valtaosan maailman merkittävimmistä rakennuskonevalmistajista. Tämänkertainen tapahtuma oli maailmantilanteeseen suhteutettuna positiivinen yllätys.
München

Bauma 2025

  • Kävijöitä noin 600 000.
  • Pinta-ala 61,4 hehtaaria.
  • Näytteilleasettajia 3061.
  • Järjestetään seuraavaksi vuonna 2028.

Saksan Münchenissä järjestettävään Bauma-näyttelyyn kohdistui suuria odotuksia, jotka vaikuttivatkin täyttyvän. 61,4 hehtaarin näyttelyalueella vieraili kuuden päivän aikana yli 600 000 kävijää, kun järjestäjän ennakoima määrä oli 550 000.

Näyttelyasettajia oli 3 601 kappaletta ja eri kansallisuuksia oli edustettuna 57 eri maasta. Suomesta Baumaan osallistui ilahduttavat 54 yritystä. Muutoinkin Suomesta oli yllättävän paljon osallistujia, sillä urakoitsijaporukoita liikkui alueella huomattavasti enemmän kuin edelliskerralla. Osa nautti tunnelmasta ja tutustui uutuuksiin, mutta osa oli myös tekemässä hankintoja, jopa sellaisilta yrityksiltä, joilla ei ole Suomessa virallista maahantuojaa.

On mahdollista, että Ukrainan sodan päättymistä odotetaan, mikä avaisi merkittävän jälleenrakentamisen toimintakentän. Maailmanpankin, Euroopan komission ja Yhdistyneiden kansakuntien yhteinen arvio vuodelta 2024 asettaa jälleenrakennuksen ja elpymisen kustannukset noin 486 miljardiin dollariin.

Hitachi esitteli visionsa tulevaisuuden kaivinkoneesta, Landcros One:sta, jota kuvaillaan kuljettajan ja koneen yhdistäväksi innovatiiviseksi konseptiksi. Koneeseen on asennettu kaivutyötä helpottava tekoälyjärjestelmä, joka mahdollistaa automaation ja etäohjauksen. Lisäksi Landcros voidaan yhdistää työmaan maaperää skannaavaan droneen. Konseptissa koneessa olisi kolme voimanlähdettä: diesel, sähkö ja vety, joiden välillä voisi vaihtaa työtehtävän mukaan.
Hitachi esitteli visionsa tulevaisuuden kaivinkoneesta, Landcros One:sta, jota kuvaillaan kuljettajan ja koneen yhdistäväksi innovatiiviseksi konseptiksi. Koneeseen on asennettu kaivutyötä helpottava tekoälyjärjestelmä, joka mahdollistaa automaation ja etäohjauksen. Lisäksi Landcros voidaan yhdistää työmaan maaperää skannaavaan droneen. Konseptissa koneessa olisi kolme voimanlähdettä: diesel, sähkö ja vety, joiden välillä voisi vaihtaa työtehtävän mukaan. Kuva: Arto Turpeinen
Volvolla on nyt kokonainen sähkökoneiden mallisarja. Uusin lisäys on A40 Electric-dumpperi. Sen hyötykuorma on 39 tonnia, akun kapasiteetti 350 kilowattituntia ja moottorin suurin bruttoteho 350 kW. Tarjolla on myös pienempi A30-versio. Raskaissa olosuhteissa työskentelyaika on 4–5 tuntia, kevyemmissä noin seitsemän. Laturin teho on 350 kW, ja lataus 20–80 % onnistuu tunnissa.
Volvolla on nyt kokonainen sähkökoneiden mallisarja. Uusin lisäys on A40 Electric-dumpperi. Sen hyötykuorma on 39 tonnia, akun kapasiteetti 350 kilowattituntia ja moottorin suurin bruttoteho 350 kW. Tarjolla on myös pienempi A30-versio. Raskaissa olosuhteissa työskentelyaika on 4–5 tuntia, kevyemmissä noin seitsemän. Laturin teho on 350 kW, ja lataus 20–80 % onnistuu tunnissa. Kuva: Arto Turpeinen

Sähköistyminen etenee

Edellisessä vuonna 2022 järjestetyssä Baumassa sähkökoneet olivat vasta tekemässä tuloaan. Tällä kertaa näitä oli esillä lähes jokaisella konevalmistajalla. Tarjolla on kokonaisia akkukäyttöisiä mallisarjoja, ja samalla kokoluokat kasvavat jatkuvasti. Tämä tuo mahdollisuuksia uusille yrityksille erilaisten latausratkaisujen kehittämisen osalta.

Vaikka Keski-Euroopan kaupungeissa saatetaankin vaatia lähipäästöttömiä koneita, ovat ne Suomessa vielä harvinaisia. Tämä johtuu siitä, että urakoitsijat eivät ole valmiita investoimaan suurempia summia kalliimpiin sähköversioihin. Lisäksi latausongelmat tuottavat haasteita.

Näyttelyssä oli aistittavissa, että suurilla sähkökäyttöisillä koneilla ei ole vielä merkittävästi jalansijaa loppuasiakkaiden hankintapäätöksissä, vaikka teknologiaa kehitetään kovasti.

Sähkömoottori mahdollistaa kuitenkin voimanlähteenä suunnitella monet pienikokoiset työkoneet kokonaan uudelleen puhtaalta pöydältä. Polttomoottori on usein liian raskas ja tilaa vievä komponentti tällaisissa ratkaisuissa. Kun näihin yhdistetään älykäs ohjaus, lopputulos voi olla hyvin kiinnostava. Esimerkkejä ovat Hatzin sähköinen tärylätkä ja Husqvarnan autonominen lattianhiomalaite.

Maailmanpolitiikkaa

Kiina on merkittävä akku- ja komponenttivalmistaja, jonka hintakilpailukyky on hyvä. Kauppasota saattaa vaikuttaa kiinalaisten akkukoneiden hintoihin, mutta maasta tuodaan toki myös polttomoottorilla varustettuja koneita.

Näyttelyssä nähtiin erikoinen tapahtumaketju, kun oikeuden päätöksellä tiettävästi ainakin yhden kuormainvalmistajan kone poistettiin näyttelyalueelta. Kone oli tarkka kopio erään eurooppalaisen valmistajan koneesta.

Uusien kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistajia ilmestyy jatkuvasti. Saksalainen Pister on valinnut tuotemerkiksi Steel Beast. Kahdessa mallissa ei ole kallistussylintereitä, vaan kallistus tapahtuu ruuviperiaatteella. Kokoluokat ovat 3–7 ja 7–12 tonnia. Valmistaja uskoo tuotteeseen niin vahvasti, että sen kestävyyden puolesta niitä on mahdollista myös vuokrata.
Uusien kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistajia ilmestyy jatkuvasti. Saksalainen Pister on valinnut tuotemerkiksi Steel Beast. Kahdessa mallissa ei ole kallistussylintereitä, vaan kallistus tapahtuu ruuviperiaatteella. Kokoluokat ovat 3–7 ja 7–12 tonnia. Valmistaja uskoo tuotteeseen niin vahvasti, että sen kestävyyden puolesta niitä on mahdollista myös vuokrata. Kuva: Arto Turpeinen
Develon tarjoaa sähkökäyttöisen pyöräalustaisen kaivinkoneen, mallimerkinnältään DX140WRE. 14-tonnisen koneen kerrotaan pystyvän työskentelemään kertalatauksella kokonaisen työpäivän, mutta uutuus on vielä kehitysasteella. Lisäksi tela-alustaisia kaivinkoneita päivitetään uuteen mallisarjaan.
Develon tarjoaa sähkökäyttöisen pyöräalustaisen kaivinkoneen, mallimerkinnältään DX140WRE. 14-tonnisen koneen kerrotaan pystyvän työskentelemään kertalatauksella kokonaisen työpäivän, mutta uutuus on vielä kehitysasteella. Lisäksi tela-alustaisia kaivinkoneita päivitetään uuteen mallisarjaan. Kuva: Arto Turpeinen
Cat lanseerasi lyhytperäisen 319-kaivinkoneen. Protoasteella olevan koneen työpaino on 21 600 kiloa, ja moottori tuottaa 98,9 kilowattia. Kone on tilattavissa useilla konfiguraatioilla, kuten kaksiosaisella VA-pääpuomilla. Myös puskulevyn saa tarvittaessa. Koneessa on vakiona runsaasti ominaisuuksia, kuten 2D-järjestelmä ja useita kaivuavustimia.
Cat lanseerasi lyhytperäisen 319-kaivinkoneen. Protoasteella olevan koneen työpaino on 21 600 kiloa, ja moottori tuottaa 98,9 kilowattia. Kone on tilattavissa useilla konfiguraatioilla, kuten kaksiosaisella VA-pääpuomilla. Myös puskulevyn saa tarvittaessa. Koneessa on vakiona runsaasti ominaisuuksia, kuten 2D-järjestelmä ja useita kaivuavustimia. Kuva: Arto Turpeinen

Optimoimalla ja koneohjauksella tehoa

Ennakko-odotuksissa oli sähkökäyttöisten voimansiirtoratkaisujen esiinmarssi, mutta nämä ovat edelleen marginaalissa ja usein vasta prototyyppiasteella. Sama pätee vetykäyttöisiin koneisiin, sillä vedylle ei ole jakeluverkostoja. Näyttäisi siltä, että perinteisiä polttomoottoreita ja etenkin voimansiirtoja optimoimalla päästöjä ja tehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi.

Työtehoa voidaan parantaa myös automatisaatiolla. Muutamia prototyyppiasteella olevia täysin automaattisia koneita oli esillä. Lisäksi markkinoille on tulossa uusia startup-yrityksiä, jotka liittyvät robotiikkaan ja tekoälyyn. Koneohjausjärjestelmien valmistajiakin on yhä enemmän.

Odotuksia Suomen kannalta

Maarakennuskonemarkkinassa on mielenkiintoisia muutosilmiöitä juuri nyt Suomen kannalta. Näyttelyn aikana Wetteri Oyj ilmoitti, että Sanyn maahantuonti lopetetaan kannattamattomana. Maahantuontia ja jälleenmyyntiä hoiti Wetterin tytäryhtiö Wetteri Trucks Oy. On epätodennäköistä, että Sany jättäisi Suomen kokonaan markkina-alueensa ulkopuolelle. Toinen merkittävä kiinalaisvalmistaja XCMG on potentiaalinen tulokas Suomeen.

Muitakin muutoksia saattaa olla ilmassa. Japanilainen Sumitomo teki aikanaan sopimuksen ensin Amerikan markkinoille ja myöhemmin vuosituhannen alussa myös Länsi-Eurooppaan. Sumitomon edustajan mukaan sopimus Casen kanssa on päättynyt. Sumitomo on aloittanut oman brändinsä kanssa ensin Itä-Euroopassa, ja myyntialueena siellä ovat Puola, Romania, Unkari, Kroatia, Bulgaria ja Serbia. Eteneminen jatkuu kohti Länsi-Eurooppaa ja myös Suomea.

Potentiaalisia uusia tulokkaita on muitakin, kuten turkkilainen MST, joka valmistaa tela-alustaisia kaivukoneita, traktorikaivureita, kurottajia sekä minikaivukoneita. Yritys työllistää vajaa 600 ihmistä ja on perustettu vuonna 2003. Myöskään italialaisella Venierillä ei tiettävästi enää ole virallista maahantuojaa Suomessa.

Kokonaisuutena Bauma-näyttely on vaikuttava elämys, jossa nähtävää on todella runsaasti. Kysymyksiä kuitenkin heräsi siitä, onko näyttely jo kasvamassa yli äyräidensä, sillä liikkuminen oli ihmismassojen vuoksi tukalaa. Münchenin metrojärjestelmä myös ylikuormittui aiheuttaen jopa tuntien viivästymisiä.

Hyundain sähköinen konseptikone 230HXe painaa noin 25 tonnia, ja se on saatavana kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 420:n tai 503:n kilowattituntia. Koneessa on sähköiset ajomoottorit ja käännönmoottori, ja työskentelyajaksi luvataan kahdeksan tuntia. Tarkempia tietoja ei vielä ole, sillä tuotannon ennakoidaan alkavan aikaisintaan vuoden 2027 lopussa. Hyundai on aiemmin esitellyt myös vetykäyttöisen koneen.
Hyundain sähköinen konseptikone 230HXe painaa noin 25 tonnia, ja se on saatavana kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 420:n tai 503:n kilowattituntia. Koneessa on sähköiset ajomoottorit ja käännönmoottori, ja työskentelyajaksi luvataan kahdeksan tuntia. Tarkempia tietoja ei vielä ole, sillä tuotannon ennakoidaan alkavan aikaisintaan vuoden 2027 lopussa. Hyundai on aiemmin esitellyt myös vetykäyttöisen koneen. Kuva: Arto Turpeinen
Multione on uudistanut pienkuormaajiaan, ja malli 6.3iDS:n suurin nostokorkeus on 2920 mm. Työpainoksi ilmoitetaan 1470 kiloa, ja 25 hevosvoimainen moottori on Rehlkon valmistama. Työhydrauliikan virtaus on 60 litraa minuutissa. Malli poikkeaa hieman kilpailijoistaan, sillä koneessa on kaksi teleskooppiaisaa yhden sijasta. Huippunopeus on 23 km/h, mikä saavutetaan Poclainin napamoottoreilla.
Multione on uudistanut pienkuormaajiaan, ja malli 6.3iDS:n suurin nostokorkeus on 2920 mm. Työpainoksi ilmoitetaan 1470 kiloa, ja 25 hevosvoimainen moottori on Rehlkon valmistama. Työhydrauliikan virtaus on 60 litraa minuutissa. Malli poikkeaa hieman kilpailijoistaan, sillä koneessa on kaksi teleskooppiaisaa yhden sijasta. Huippunopeus on 23 km/h, mikä saavutetaan Poclainin napamoottoreilla. Kuva: Arto Turpeinen
Case 1021G:n työpaino on hieman yli 25 tonnia. Kyseessä on päivitetty versio aiempaan G-sarjaan, ja FPT:n moottorin maksimiteho on 239 kilowattia. Uutuutena kuormaajaan on tullut portaaton X-Drive-vaihteisto, jonka kerrotaan parantavan polttoainetehokkuutta. Lisäksi ohjaamoa on muokattu kuljettajaystävällisemmäksi.
Case 1021G:n työpaino on hieman yli 25 tonnia. Kyseessä on päivitetty versio aiempaan G-sarjaan, ja FPT:n moottorin maksimiteho on 239 kilowattia. Uutuutena kuormaajaan on tullut portaaton X-Drive-vaihteisto, jonka kerrotaan parantavan polttoainetehokkuutta. Lisäksi ohjaamoa on muokattu kuljettajaystävällisemmäksi. Kuva: Arto Turpeinen
Dieci Apollo E 20.4 Smart on merkin uusi akkukäyttöinen kurottaja. Suurin nostokorkeus on 4,35 metriä ja nostokapasiteetti 2000 kiloa. Painoa kurottajalla on kertynyt 4100 kiloa, ja sen korkeus on ainoastaan 1940 mm. Akun jännite on 96 volttia ja kapasiteetti 22 kWh.
Dieci Apollo E 20.4 Smart on merkin uusi akkukäyttöinen kurottaja. Suurin nostokorkeus on 4,35 metriä ja nostokapasiteetti 2000 kiloa. Painoa kurottajalla on kertynyt 4100 kiloa, ja sen korkeus on ainoastaan 1940 mm. Akun jännite on 96 volttia ja kapasiteetti 22 kWh. Kuva: Arto Turpeinen
Meiller Kipper valmistaa erilaisia kolmeen suuntaan kippaavia lavoja. Kuvassa alustana toimii Fuso Canter. Trigenius D205 on suunniteltu kaksiakselisille alustoille, ja sen kantavuus on 5000 kiloa. Teknisesti sallittu kokonaismassa on 7,49–8 tonnia. Tämä versio on erityisesti viherpalveluyrittäjille suunnattu, sillä ohjaamon ja lavan väliin on saatu sovitettua erillinen säilytystila esimerkiksi moottorisahoille.
Meiller Kipper valmistaa erilaisia kolmeen suuntaan kippaavia lavoja. Kuvassa alustana toimii Fuso Canter. Trigenius D205 on suunniteltu kaksiakselisille alustoille, ja sen kantavuus on 5000 kiloa. Teknisesti sallittu kokonaismassa on 7,49–8 tonnia. Tämä versio on erityisesti viherpalveluyrittäjille suunnattu, sillä ohjaamon ja lavan väliin on saatu sovitettua erillinen säilytystila esimerkiksi moottorisahoille. Kuva: Arto Turpeinen
Oertzen C350-21P on painepesuriksi melkoinen mörkö. Sen paino on 152 kiloa, ja nelitahtisen polttomoottorin teho on 17,2 kilowattia. Maksimi vedenpaine on 350 baria, ja sillä tuotetaan vettä 1020–1260 litraa tunnissa.
Oertzen C350-21P on painepesuriksi melkoinen mörkö. Sen paino on 152 kiloa, ja nelitahtisen polttomoottorin teho on 17,2 kilowattia. Maksimi vedenpaine on 350 baria, ja sillä tuotetaan vettä 1020–1260 litraa tunnissa.  Kuva: Arto Turpeinen
Wacker Neuson on uudistanut tärylätkien DPU- ja BPU-mallisarjansa. Päivittyneen muotoilun lisäksi esimerkiksi kahva on suunniteltu uudelleen ja siihen on integroitu kaasu. Ergonomiaa parantaa aiempaa laajemmat säädöt tarjoava kahva. Asetuksia säädetään LED-näytöltä. Dieselversioihin on saatavana myös telematiikka ja etädiagnostiikka.
Wacker Neuson on uudistanut tärylätkien DPU- ja BPU-mallisarjansa. Päivittyneen muotoilun lisäksi esimerkiksi kahva on suunniteltu uudelleen ja siihen on integroitu kaasu. Ergonomiaa parantaa aiempaa laajemmat säädöt tarjoava kahva. Asetuksia säädetään LED-näytöltä. Dieselversioihin on saatavana myös telematiikka ja etädiagnostiikka. Kuva: Arto Turpeinen
Hidromek laajentaa kaivukonemallistoaan pienempään päähän, ja työpainot ovat 7,1 ja 8,2 tonnia. Kuvassa HMK 70CR on koneista pienempi. Kubotan moottorissa on tehoa 45 kilowattia, ja suurin ajonopeus on 4,6 km/h. Teloissa on hydraulinen kiristys. Koneessa on Hidromekin Opera-käyttöjärjestelmä, jota voi ohjata 8-tuuman kosketusnäytöllä. Makkinoille kone tulenee vuonna 2026
Hidromek laajentaa kaivukonemallistoaan pienempään päähän, ja työpainot ovat 7,1 ja 8,2 tonnia. Kuvassa HMK 70CR on koneista pienempi. Kubotan moottorissa on tehoa 45 kilowattia, ja suurin ajonopeus on 4,6 km/h. Teloissa on hydraulinen kiristys. Koneessa on Hidromekin Opera-käyttöjärjestelmä, jota voi ohjata 8-tuuman kosketusnäytöllä. Makkinoille kone tulenee vuonna 2026 Kuva: Arto Turpeinen
Takeuchi TB35e:n prototyyppiversion työpaino on 3 960 kiloa, ja kyseessä on merkin suurin sähkökäyttöinen kaivinkone. Koneessa on sähköinen voimansiirto, ja työskentelyajaksi ilmoitetaan valitusta tehoalueesta riippuen kolme tai neljä tuntia. Hydrauliikan tuotto on 64,5 litraa minuutissa. Ulkoisella laturilla latausaika on neljä tuntia ja sisäisellä laturilla seitsemän tuntia.
Takeuchi TB35e:n prototyyppiversion työpaino on 3 960 kiloa, ja kyseessä on merkin suurin sähkökäyttöinen kaivinkone. Koneessa on sähköinen voimansiirto, ja työskentelyajaksi ilmoitetaan valitusta tehoalueesta riippuen kolme tai neljä tuntia. Hydrauliikan tuotto on 64,5 litraa minuutissa. Ulkoisella laturilla latausaika on neljä tuntia ja sisäisellä laturilla seitsemän tuntia. Kuva: Arto Turpeinen
Hydrema 922G -dumpperin kantavuus on 20 tonnia, ja siinä on 314 hevosvoimainen Cummins-moottori. Malli on saatavana lyhyellä ja pitkällä peräosalla. Kuvan pitkään versioon on asennettu Hiabin Multilift Ultima 26S. Laitteistoon kuuluu muun muassa kamera ja integroitu vaaka.
Hydrema 922G -dumpperin kantavuus on 20 tonnia, ja siinä on 314 hevosvoimainen Cummins-moottori. Malli on saatavana lyhyellä ja pitkällä peräosalla. Kuvan pitkään versioon on asennettu Hiabin Multilift Ultima 26S. Laitteistoon kuuluu muun muassa kamera ja integroitu vaaka. Kuva: Arto Turpeinen
Gravis Roboticsin tavoitteena on luoda autonomisia koneita, ja järjestelmä voidaan jälkiasentaa melkein mihin tahansa koneeseen. Järjestelmä koostuu keskusyksiköstä sekä ohjaamoon asennettavasta näytöstä, jonne annetaan parametrit esimerkiksi kaivusyvyydestä tai kaltevuudesta. Valmistaja myönsi, että kaikki valmistajat eivät vielä salli pääsyä CAN-väylälle.
Gravis Roboticsin tavoitteena on luoda autonomisia koneita, ja järjestelmä voidaan jälkiasentaa melkein mihin tahansa koneeseen. Järjestelmä koostuu keskusyksiköstä sekä ohjaamoon asennettavasta näytöstä, jonne annetaan parametrit esimerkiksi kaivusyvyydestä tai kaltevuudesta. Valmistaja myönsi, että kaikki valmistajat eivät vielä salli pääsyä CAN-väylälle. Kuva: Arto Turpeinen
Yhdysvaltalainen Dimaag on kehittänyt mobiilin latausaseman. Kauko-ohjattavan akkupaketin suurin siirtonopeus on 30 km/h. Valmistaja kertoo, että laite soveltuu myös vaikeisiin olosuhteisiin. Laturissa on napamoottorit jokaiselle pyörälle, ja akun kapasiteetti on 295 kWh. Lataustehoksi ilmoitetaan megawatti. Optiona on saatavana myös AI-pohjainen automaattitoiminto.
Yhdysvaltalainen Dimaag on kehittänyt mobiilin latausaseman. Kauko-ohjattavan akkupaketin suurin siirtonopeus on 30 km/h. Valmistaja kertoo, että laite soveltuu myös vaikeisiin olosuhteisiin. Laturissa on napamoottorit jokaiselle pyörälle, ja akun kapasiteetti on 295 kWh. Lataustehoksi ilmoitetaan megawatti. Optiona on saatavana myös AI-pohjainen automaattitoiminto. Kuva: Arto Turpeinen
Kubota laajentaa tuoteryhmiään. Pienten pyöräalustaisten lisäksi erityisen kiinnostava on tela-alustainen U145, joka sijoittuu 14–15 tonnin kokoluokkaan. Uutuus on Sumitomon valmistama, mikä tarkoittaa läheistä sukulaissuhdetta Casen samankokoiseen malliin. Tämä on tunnettu erityisesti polttoainetehokkuudestaan.
Kubota laajentaa tuoteryhmiään. Pienten pyöräalustaisten lisäksi erityisen kiinnostava on tela-alustainen U145, joka sijoittuu 14–15 tonnin kokoluokkaan. Uutuus on Sumitomon valmistama, mikä tarkoittaa läheistä sukulaissuhdetta Casen samankokoiseen malliin. Tämä on tunnettu erityisesti polttoainetehokkuudestaan. Kuva: Arto Turpeinen
Sany valmistaa myös kurottajia, ja uutuusmalli STH625E on täyssähköinen. Työpaino on 5000 kiloa, suurin nostokorkeus 6000 mm ja nostokyky 2500 mm. Akun kapasiteetti on 32 kWh, jonka kerrotaan riittävän kahdeksan tunnin työskentelyyn. Osaltaan virran riittävyyteen vaikuttaa energian talteenotto puomistoa laskettaessa ja konetta jarrutettaessa. Hydrauliikan tuotto on 80 litraa minuutissa.
Sany valmistaa myös kurottajia, ja uutuusmalli STH625E on täyssähköinen. Työpaino on 5000 kiloa, suurin nostokorkeus 6000 mm ja nostokyky 2500 mm. Akun kapasiteetti on 32 kWh, jonka kerrotaan riittävän kahdeksan tunnin työskentelyyn. Osaltaan virran riittävyyteen vaikuttaa energian talteenotto puomistoa laskettaessa ja konetta jarrutettaessa. Hydrauliikan tuotto on 80 litraa minuutissa. Kuva: Arto Turpeinen
Zquip valmistaa jälkiasenteisia akkujärjestelmiä. Asentaminen vie noin viikon, ja käytännössä moottori ja vastapaino korvataan akkupaketilla ja jäähdytysjärjestelmällä. Akkujen kapasiteetti on 70 tai 140 kWh. Lisäksi voidaan asentaa hybridimoduuli, joka pitää akut ladattuina, jolloin tarvittaessa voidaan siirtyä pelkkään sähkökäyttöön. Moduulirakenteen ansiosta samoja akkuja voi käyttää myös muissa vastaavan rakenteen omaavissa koneissa.
Zquip valmistaa jälkiasenteisia akkujärjestelmiä. Asentaminen vie noin viikon, ja käytännössä moottori ja vastapaino korvataan akkupaketilla ja jäähdytysjärjestelmällä. Akkujen kapasiteetti on 70 tai 140 kWh. Lisäksi voidaan asentaa hybridimoduuli, joka pitää akut ladattuina, jolloin tarvittaessa voidaan siirtyä pelkkään sähkökäyttöön. Moduulirakenteen ansiosta samoja akkuja voi käyttää myös muissa vastaavan rakenteen omaavissa koneissa. Kuva: Arto Turpeinen
Komatsu esitteli kaksi uutta pyöräkuormaajaa Dash 11-mallisarjaan, ja mallimerkinnät ovat WA475-11 ja WA485-11. Työpainot ovat noin 25 ja 28 tonnia, ja koneet on suunniteltu Komatsun toimesta ja valmistettu Saksassa. Käytössä on valmistajan oma hydromekaaninen vaihteisto (K-HMT), jossa pienemmillä nopeuksilla käytetään hydrostaattia ja suuremmilla mekaanista voimaansiirtoa.
Komatsu esitteli kaksi uutta pyöräkuormaajaa Dash 11-mallisarjaan, ja mallimerkinnät ovat WA475-11 ja WA485-11. Työpainot ovat noin 25 ja 28 tonnia, ja koneet on suunniteltu Komatsun toimesta ja valmistettu Saksassa. Käytössä on valmistajan oma hydromekaaninen vaihteisto (K-HMT), jossa pienemmillä nopeuksilla käytetään hydrostaattia ja suuremmilla mekaanista voimaansiirtoa. Kuva: Arto Turpeinen
Liugong esitteli tiettävästi maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen tiehöylän. Työpaino on 24 tonnia, ja levyn leveys on 4,27 metriä. Litium-rautafosfaattiakun kapasiteetti on 423 kilowattituntia. Latausajaksi ilmoitetaan ainoastaan 1,6 tuntia, ja työskentelyajaksi 6–10 tuntia. Runkonivel kääntyy 50 astetta, ja kääntösäde on 7,5 metriä.
Liugong esitteli tiettävästi maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen tiehöylän. Työpaino on 24 tonnia, ja levyn leveys on 4,27 metriä. Litium-rautafosfaattiakun kapasiteetti on 423 kilowattituntia. Latausajaksi ilmoitetaan ainoastaan 1,6 tuntia, ja työskentelyajaksi 6–10 tuntia. Runkonivel kääntyy 50 astetta, ja kääntösäde on 7,5 metriä. Kuva: Arto Turpeinen
Saksalainen Sensmore pyrkii automatisoimaan työmaat tekoälyn ja konenäön avulla. Demossa tietokoneella kirjoitettiin ohjeet pienkuormaimelle, esimerkiksi "nouda valkoinen kypärä ja vie se lastausalueelle," jonka jälkeen kuormain suoritti tehtävän. Euroopassa on jo käytössä lähes täysin automaattisia louhoksia, ja uudet ratkaisut tuovat mahdollisuuksia myös rakennustyömaille.
Saksalainen Sensmore pyrkii automatisoimaan työmaat tekoälyn ja konenäön avulla. Demossa tietokoneella kirjoitettiin ohjeet pienkuormaimelle, esimerkiksi "nouda valkoinen kypärä ja vie se lastausalueelle," jonka jälkeen kuormain suoritti tehtävän. Euroopassa on jo käytössä lähes täysin automaattisia louhoksia, ja uudet ratkaisut tuovat mahdollisuuksia myös rakennustyömaille. Kuva: Arto Turpeinen
Kramer juhlii satavuotista taivaltaan, ja useat mallit saavat päivityksiä. Pyöräkuormainten 5-sarja saa kasvojenkohotuksen, ja mallien 5075, 5085 ja 5095 kaatokuormat ovat välillä 3400–3800 kiloa. Uudistukset keskittyvät etenkin ohjaamoon, jossa lasipinta-alaa on lisätty. Mallissa 5095 on Rehlkon 55,4 kilowattinen moottori, ja työpaino on noin 4,8 tonnia.
Kramer juhlii satavuotista taivaltaan, ja useat mallit saavat päivityksiä. Pyöräkuormainten 5-sarja saa kasvojenkohotuksen, ja mallien 5075, 5085 ja 5095 kaatokuormat ovat välillä 3400–3800 kiloa. Uudistukset keskittyvät etenkin ohjaamoon, jossa lasipinta-alaa on lisätty. Mallissa 5095 on Rehlkon 55,4 kilowattinen moottori, ja työpaino on noin 4,8 tonnia. Kuva: Arto Turpeinen
Avant esitteli e727-kuormaajan, jossa akun kapasitetti on 27 kWh ja jännite 44 V. Isommassa e747-mallissa akun kapasiteetti on 47 kWh ja jännite 51 V. Siinä on yksi sähkömoottori työhydrauliikalle sekä 4 sähkömoottoria ajovoimansiirrolle. e747-mallin toiminta-ajaksi täydellä latauksella luvataan 9 tuntia. Molemmat koneet nostavat 1400 kg ja ne saa myös ohjaamolla.
Avant esitteli e727-kuormaajan, jossa akun kapasitetti on 27 kWh ja jännite 44 V. Isommassa e747-mallissa akun kapasiteetti on 47 kWh ja jännite 51 V. Siinä on yksi sähkömoottori työhydrauliikalle sekä 4 sähkömoottoria ajovoimansiirrolle. e747-mallin toiminta-ajaksi täydellä latauksella luvataan 9 tuntia. Molemmat koneet nostavat 1400 kg ja ne saa myös ohjaamolla. Kuva: Eemeli Linna
Hatz esitteli sähköisen tärylätkän, jonka toiminta perustuu neljään toisiinsa nähden eri kulmiin asennettuun sähkömoottoriin, joiden pääakseleilla on paino. Moottoreiden pyörimissuuntia ja nopeuksia ohjaamalla lätkä kulkee haluttuun suuntaan. Akku on laitteen vaimennetussa yläosassa.
Hatz esitteli sähköisen tärylätkän, jonka toiminta perustuu neljään toisiinsa nähden eri kulmiin asennettuun sähkömoottoriin, joiden pääakseleilla on paino. Moottoreiden pyörimissuuntia ja nopeuksia ohjaamalla lätkä kulkee haluttuun suuntaan. Akku on laitteen vaimennetussa yläosassa. Kuva: Eemeli Linna
Husqvarna PG 8 DR -lattiahiomalaite on osoitus ohjelmisto-osaamisesta yhdistettynä sähkökäyttöisyyteen. Sähkömoottorin teho on 16,5 kW, laikan leveys 800 mm ja laitteen paino 661 kg. Hiontaa voi tehostaa vesisumujärjestelmällä. Koneessa on kauko-ohjaus, ja se voi toimia rajatusti myös itsenäisesti. Alueen lattian tulee olla esteetön. Toiminta-alue sekä ajotapa limityksineen määritellään koneen kosketusnäytöllä.
Husqvarna PG 8 DR -lattiahiomalaite on osoitus ohjelmisto-osaamisesta yhdistettynä sähkökäyttöisyyteen. Sähkömoottorin teho on 16,5 kW, laikan leveys 800 mm ja laitteen paino 661 kg. Hiontaa voi tehostaa vesisumujärjestelmällä. Koneessa on kauko-ohjaus, ja se voi toimia rajatusti myös itsenäisesti. Alueen lattian tulee olla esteetön. Toiminta-alue sekä ajotapa limityksineen määritellään koneen kosketusnäytöllä. Kuva: Eemeli Linna
Sany SW956E on osoitus valmistajan sähköpyöräkuormainosaamisesta. Omapaino on 20 tonnia ja nostokyky 5 800 kg. Akun kapasiteetti on 282 kWh tai 350 kWh (CATL LFP-akku), joilla koneen toimintaaika on 4–6 tuntia tai 6–8 tuntia akun koosta riippuen.
Sany SW956E on osoitus valmistajan sähköpyöräkuormainosaamisesta. Omapaino on 20 tonnia ja nostokyky 5 800 kg. Akun kapasiteetti on 282 kWh tai 350 kWh (CATL LFP-akku), joilla koneen toimintaaika on 4–6 tuntia tai 6–8 tuntia akun koosta riippuen. Kuva: Eemeli Linna
Komatsu PC220LCi-12 on uusi 24-tonninen kaivinkone, joka on varustettu sähköisellä esiohjauksella. Pumpun kapasiteetti on parantunut 6 %, kaivuvoima 7 % ja polttoainetehokkuus 18 % verrattuna PC210LC-11-malliin. Koneessa on integroitu 3D-koneohjaus, ja kuormaustoiminnoissa on automatiikkaa. Puomi on vahvistettu ja alavaunun runko on uudistettu. Ohjaamo on tilavampi ja näkyvyys parempi.
Komatsu PC220LCi-12 on uusi 24-tonninen kaivinkone, joka on varustettu sähköisellä esiohjauksella. Pumpun kapasiteetti on parantunut 6 %, kaivuvoima 7 % ja polttoainetehokkuus 18 % verrattuna PC210LC-11-malliin. Koneessa on integroitu 3D-koneohjaus, ja kuormaustoiminnoissa on automatiikkaa. Puomi on vahvistettu ja alavaunun runko on uudistettu. Ohjaamo on tilavampi ja näkyvyys parempi. Kuva: Eemeli Linna
Bauma 2025 ylitti odotukset kävijämäärissä mitattuna kirkkaasti. Rakentamisen vilkastumista odotellaan laajalti Euroopassa.
Bauma 2025 ylitti odotukset kävijämäärissä mitattuna kirkkaasti. Rakentamisen vilkastumista odotellaan laajalti Euroopassa. Kuva: Eemeli Linna

Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje