
Dometal Oy tehostaa tuotantoa – lisää tilaa ja hitsausautomatiikkaa -


Dometal on vuonna 1997 perustettu perheyritys, jonka omistus jakaantuu kolmen veljeksen, Pasi, Vesa ja Juha-Pekka Mäkelän, kesken. Työntekijöitä on noin 40, joista neljäsosa on toimihenkilöitä. Noin 7 miljoonan liikevaihto kertyy Multiva-äkeistä, -lautasmuokkaimista ja -perävaunuista.
Liikevaihdon kehitys on ollut koko yrityksen toiminta-ajan nousujohteinen lukuun ottamatta päättymässä olevaa tilikautta, jonka liikevaihdon arvioidaan jäävän noin 15 prosenttia edellistä pienemmäksi.
Multiva-koneiden viiden vuoden takainen siirto K-maatalouden myyntiin näkyy liikevaihdossa 30–35 prosentin vuosittaisena kasvuna.
Viime kesänä tapahtuneen kysynnän laskun seurauksena päädyttiin YT-menettelyn aloittamiseen. Tilanne kuitenkin piristyi syksymmällä sen verran, että lomautuksiin ei tarvinnut ryhtyä, työntekijämäärää pystyttiin jopa kasvattamaan kahdella henkilöllä.
Investointi laskusuhdanteessa
Multiva-tuotteiden menekki on säilynyt olosuhteisiin nähden hyvänä, näin Dometalilla uskallettiin lähteä mittaviin tuotannon tehostamistoimiin. Päätöstä tukivat myös matalasuhdanteesta johtuvat, aiempaa alhaisemmat investointikustannukset ja tarkoitus olla tuotannollisesti valmiina vastaamaan tulevan noususuhdanteen luomaan kysynnän kasvuun.
Tuotantotiloja laajennettiin uudella, 1450-neliöisellä hallilla, jonka rakenneratkaisuissa on varustauduttu tulevaisuudessa mahdollisiin uusiin tuotantotilalaajennuksiin. Tontilla riittää tilaa vielä kahdelle, nyt valmistunutta hallia vastaavalle rakennukselle.
Perävaunujen tuotanto tullaan keskittämään uusiin tiloihin. Näin vanhoissa tiloissa yhä jatkuva muiden tuotteiden valmistus saa lisää tilaa. Perävaunujen lavojen ja runkojen kokoonpano tapahtuu jatkossa robottihitsauksena.
Uuden tuotantotilan ja robottihitsausaseman kustannukset nousevat noin 1,7 miljoonaan euroon. Rahoitukseen osallistuivat sekä TE-keskus että EU.
Robotti hitsaa tehokkaasti
Pema-robottihitsausaseman toimittaja on Loimaalainen Pematek Oy, joka on erikoistunut hitsausautomatikkaan ja toimittaa teollisuudelle ratkaisuja yksittäisistä tuotantolinjoista kokonaisiin tehtaisiin. Vuonna 1970 perustetun perheyrityksen viime vuoden liikevaihto oli 35 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on 135. Tuotannosta menee vientiin noin 85 prosenttia.
Lavojen ja runkojen muotoon leikatut, särmätyt ja viisteytetyt osat liitetään yhteen manuaalisella silloitushitsauksella (=lyhyillä, rakenteen koossa pitävillä saumoilla) halutut mitat ja muodot säilyttävissä jigeissä lava- ja runkoaihioiksi.
Aihio siirretään toiseen robottiaseman kahdesta identtisestä työpisteestä ja kiinnitetään käsittelykehtoon. Kahden työpisteen ansiosta hitsaus sujuu katkoitta, robotille riittää töitä jatkuvasti. Kun toisessa pisteessä vaihdetaan maalaukseen valmista lavaa tai runkoa esikoottuun aihioon, niin hitsaus jatkuu toisessa pisteessä.
Työpistekohtainen kuormitettavuus (suurin käsiteltävä komponenttipaino) on viisi tonnia. Motoman-robotilla on 3,6 m:n liikevara leveys- ja 1,5:n pystysuunnassa, robotin niveltyvän hitsausvarren liikevara kasvattaa hitsausulottuvuutta em. mitoista. Työasemat yhdistämällä saavutetaan 17 m:n pituussuuntainen liikevara (=suurin mahdollinen komponenttipituus). Hitsaus hoituu työkappalekohtaisen ohjelmoinnin mukaan, robotin liikkeiden lisäksi käsittelykehto pyörittää hitsattavaa komponenttia vaakatasossa tarpeen mukaan.
Hitsausmenetelmä on Mig/Mag, eli lankahitsaus joko passiivisella tai aktiivisella suojakaasulla. Hitsausvirtalähteen teho on 650 A.
Robottihitsauksella vaunun hinta-laatusuhde paranee entisestään, työjälki tasalaatuisempaa ja toimitusaikataulut tarkentuvat. Osa aiemmista pätkähitseistä korvataan täyspitkillä saumoilla, lämpövetelyihin vastataan sekä hitsausjärjestyksellä että -suunnalla. Hitsausnopeus kasvaa, manuaalisessa hitsauksessa valokaari loistaa noin 35 ja robottihitsauksessa 50–55 prosenttia kokonaistyöajasta. Robotti hitsaa 15-tonnisen vaunun lavan noin kolmessa tunnissa.
Robottihitsauksen sisäänajo tehdään 15-tonnisilla vaunuilla, vuoden loppuun mennessä kaikki vaunut hitsataan robotilla. Laitteiston kannattavuusraja on 300 vaunua vuodessa, määrä vastaa puolta laitteiston hitsauskapasiteetista.
Panostusta tuotekehitykseen ja markkinointiin
Tuotanto on vain yksi tekijä yrityksen toimintaketjussa, myös tuotekehityksen ja markkinoinnin on oltava iskussa.
Uudistetut äes- ja maansiirtovaunumallistot antoivat hyvän lähdön kuluvalle vuodelle. Syksyllä on luvassa lisää uusia vaunu- ja muokkainmalleja.
Dometalin tuotannosta noin 80 prosenttia jää kotimarkkinoille, joilla menestystä haetaan luonnollisesti markkinaosuuksia kasvattamalla. Vientiä harjoitetaan tällä hetkellä Baltian maiden lisäksi sekä Ruotsiin että Norjaan. Viennissä pärjätään samoilla menetelmillä kuin kotonakin. Tunnustelut Venäjän viennin aloitukseen ovat käynnissä.
Dometalin tavoitteena on olla merkittävin perävaunuvalmistaja Skandinaviassa ja johtava muokkauskonevalmistaja Suomessa. n
Osaston luetuimmat
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Agritechnicassa metsävarusteet vähissä, mutta bioenergian tarjonta monipuolista
- Kelekkamessuilla 2023 pääosissa olivat sähköiset moottorikelkat ja -mönkijät – Yamahan luopuminen kelkkavalmistuksesta puhutti
- Patu – isältä pojalle
- Wille-ympäristöhoitokoneet täytti 40-vuotta – konsepti sai alkuunsa sairaalan ikkunasta ulos katsoessa
- Tanskalainen Göma puhaltaa uutta eloa lantavaunuihin – tuotanto on vaihtunut vaunujen myyntiin ja huoltoon sekä erikoisvarusteltujen imupainevaunujen valmistukseen
- Nivalan maaseutunäyttely oli Suomen suurin rehukoneiden työnäytös — esillä oli kalustoa paljon ja monipuolisesti