Pulling-testipäivä Alahärmässä: Tehot irti riskirajoilla

Talven ruuvaukset olivat testissä toukokuun alussa Alahärmän raviradalla. Turbot räjähtelivät ja räiskettä piisasi enemmän kuin kisoissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lappeenrantalaisen Jarno Koskelaisen panssarivaunun 2 500 hevosvoimaa kaipasivat lisää luotettavutta. Hinattavaksi joutuminen on harmittavaa.
Lappeenrantalaisen Jarno Koskelaisen panssarivaunun 2 500 hevosvoimaa kaipasivat lisää luotettavutta. Hinattavaksi joutuminen on harmittavaa.
Vanhoista Fordeista löytyy nostalgista luotettavuutta.
Vanhoista Fordeista löytyy nostalgista luotettavuutta.
Foxy Beiben ohjaimissa Harri Takala Lappajärveltä.
Foxy Beiben ohjaimissa Harri Takala Lappajärveltä.
Ulkonäkö on äijäharrastuksessa puoli ruokaa.
Ulkonäkö on äijäharrastuksessa puoli ruokaa.
Yleisöllä riitti yhtä paljon nähtävää kuin kisoissa.
Yleisöllä riitti yhtä paljon nähtävää kuin kisoissa.
Jukka Laitamäki Kauhajoelta edusti Team Karhukoplaa.
Jukka Laitamäki Kauhajoelta edusti Team Karhukoplaa.
Härmäläisen Ville Pitkämäen turbo palasina.
Härmäläisen Ville Pitkämäen turbo palasina.

Alahärmän ravirata on yksi kuudesta suomalalaisesta pulling-keitaasta. Tänä vuonna se oli myös ainoa paikka, jossa järjestettiin testipäivä ennen kauden aloitusta. Osanottajia oli ympäri maata reilu parikymmentä. Yleisöä oli paikalla satoja, vaikka tilaisuudesta ei oltu tiedotettu.

Kauhajokelaisen Team Karhukoplan kalustoa oli paikalla vain Jukka Laitamäeltä, joka tuli testaamaan coolerin ja imupakosarjan päivitykset. Miehen New Hollandin konetta on suurennettu 7,5 litrasta 8,3-litraiseksi. Kierroksia traktori ottaa 3 200. Juha Vainionpää kertoi vehkeidensä olevan vielä osittain pajassa, loppuruuvausta vailla.

Jarno Koskelainen Lappeenrannasta oli ainoa, joka ruokki metanolilla panssarivaununsa 27-litraista ja 12-sylinteristä Meteoria. Kone tuottaa 2 500 hevosvoimaa. Ennen kauden alkua riittää vielä tekemistä, sillä Koskelaisen lähdöt jäivät monen muun tapaan yrityksiksi. Scaniat tekivät varsin vaikuttavaa ja suorituskykyistä jälkeä, mutta esimerkiksi Valtrojen lähdöt jäivät vielä starttiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Paikalle saapunut pulling-väki piti testipäivää erittäin tarpeellisena koetinkivenä ennen kauden alkua. Uusia keksintöjä on hyvä testata ennen varsinaisia kisoja. Härmässäkään ei testejä ole joka vuosi, viimeksi sellaiset järjestettiin kaksi vuotta sitten. Haapajärvellä testit on järjestetty kerran.

Turbot räjähtelevät

Lavetin puikoissa istuneen Vesa Kivimäen mielestä tapahtuma oli tärkeä, sillä osakilpailuissa ei ole enää varaa epäonnistua. Aiemmin kuuden kisan sarjasta vain viidestä laskettiin pisteet. Yhdessä kisassa oli siten varaa vähän kikkailla ja epäonnistua.

Kivimäen paja on valjastanut kaksi Scaniaa kisaamaan Truck-pulling-luokkaan. Isä, Sauli Kivimäki, aloitti harrastamisen jo vuonna 1992. Kuorma-autot tulivat mukaan 2000-luvun puolessa välissä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Testipäivän yleinen ongelma oli turbon hajoaminen. Harrastukseen kuuluu dramatiikkaa – onnistuneiden lähtöjen ja hajoavan tekniikan sekoittamaa jännitystä. Koneet kestävät Kivimäen mukaan jo hyvin, mutta turbot paukkuvat, koska koneet käyvät riskirajoilla. n

Avaa artikkelin PDF