Kaikkiruokainen kotimainen - Vanhat Valmetit ry 10 vuotta

Vuonna 2011 juhlittiin Valmetin/ Valtran 60-vuotista olemassaoloa. Paikalle saatiin reilusti yli 60 Pikku-Valmetia, puhumattakaan lukuisista muista malleista.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kerhomme nykyinen puheenjohtaja Kimmo Kirveslahti ja  hänen Diesel-Valmetinsa.
Kerhomme nykyinen puheenjohtaja Kimmo Kirveslahti ja hänen Diesel-Valmetinsa.
Valmetin ja Valtran vientitoimissa työskennellyt Pentti Kostamo pitää kerholehdessä eksoottisten vientijuttujen sarjaa. Tässä Pentti näyttää Valmet 565:n kykyjä thaimaalaisella riisipellolla.
Valmetin ja Valtran vientitoimissa työskennellyt Pentti Kostamo pitää kerholehdessä eksoottisten vientijuttujen sarjaa. Tässä Pentti näyttää Valmet 565:n kykyjä thaimaalaisella riisipellolla.
Kerholaisia ekskursiolla AGCO Powerin tehtaalla Linnavuoressa keväällä 2012.
Kerholaisia ekskursiolla AGCO Powerin tehtaalla Linnavuoressa keväällä 2012.
Vuonna 2009 Riechelmannin perhe osti Valmet 502:n Suolahden traktoritehtaan Valtra-myymälästä, pelkkien tietojen pohjalta. Traktori on varmaankin ainoita tämän mallin edustajia Saksassa – varsinainen suomalaisten traktorien vienti Saksaan alkoi vasta vuonna 1991. Ylpeä omistajaperhe (vas.) poika Sven, äiti Ilja-Brigitte, tytär Jana ja isä Andreas.
Vuonna 2009 Riechelmannin perhe osti Valmet 502:n Suolahden traktoritehtaan Valtra-myymälästä, pelkkien tietojen pohjalta. Traktori on varmaankin ainoita tämän mallin edustajia Saksassa – varsinainen suomalaisten traktorien vienti Saksaan alkoi vasta vuonna 1991. Ylpeä omistajaperhe (vas.) poika Sven, äiti Ilja-Brigitte, tytär Jana ja isä Andreas.

Teksti: Hannu Niskanen Kuvat: Valmet-Viesti 2004–2012

Suomalaistraktoreiden merkkikerhoissa toiminta on vireää paikallisten asianharrastajien ansiosta. Vanhoja koneita vaalivat merkkiin katsomatta myös suuret alan tapahtumat.

Vanhat Valmetit -traktorikerho perustettiin kymmenen vuotta sitten Vantaan Sotungissa sijaitsevassa traktori- ja maatalousmuseossa. Kerhon toimintaa kuvattiin ensimmäisessä kerholehdessä seuraavasti:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Toimintamme tavoitteena on vaalia vanhojen Valmet-traktoreiden säilymistä nykyisen ja tulevien sukupolvien ihailtaviksi sekä palvella niiden omistajien tarpeita entisöinti- ja korjaustöissä.”

Pikku-Valmeteista dieseleihin

Alkuvuosien harrastustoiminta keskittyi Pikku-Valmeteihin, vaikka muita mallejakaan ei suljettu pois. Syksyn 2005 numerossa julistettiin: ”Tiisselillä tosi toimiin”. Samalla myös linjattiin, että pääasialliset harrastuksen kohteet ovat ohjaamottomat Valmetit, siis keltaiseen Viisisataseen saakka. Vuosien mittaan kerho on tullut kaikkiruokaiseksi, onhan ohjaamollinen Valmet 900 jo 46 vuotta ja viisinollakakkonenkin 42 vuotta vanha.

Vuodesta 2004 lähtien kerho on julkaissut Valmet-Viesti-lehteä. Se ilmestyy säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Lukijoiden kirjoituksia ja valokuvia käytetään niin paljon kuin saadaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Voimannäyttö veteraanipäivillä

Kerho muuttui rekisteröidyksi yhdistykseksi vuonna 2005. Noihin aikoihin jäseniä oli parisensataa. Jäsenhankinnassa on hyödynnetty erilaisia alan tapahtumia kuten konenäyttelyjä. Esimerkiksi Kone-Agriassa Valtra on tarjonnut osastollaan tilaa Vanhat Valmetit -kerholle. Hyvinkään Rauta ja Petrooli -tapahtumassa on tehty yhteistyötä Fordson-Club Finlandin kanssa.

Kerhon varsinainen voimannäyttö tapahtui kesällä 2011, kun Valtra juhli 60-vuotista olemassaoloaan. Kerho laittoi tavoitteekseen, että Oulaisten Wanhan Woiman valtakunnallisilla veteraanikonepäivillä olisi esillä ainakin 60 Pikku-Valmetia. Hanke onnistui yli odotusten, sillä koneita oli laskutavasta riippuen yli 70.

Kerhon toimintaan kuuluvat myös retket. Pyhiinvaelluspaikoiksi ovat valikoituneet eri traktorimuseot, Valtran traktoritehdas ja vuosi sitten Linnavuoren moottoritehdas, eli nykynimeltään

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

AGCO Power.

Suomen suurin

Kymmenen toimintavuoden aikana kerho on kasvanut kymmenestä perustajajäsenestä muutamaa henkilöä vaille tuhanteen. Kyseessä on siten Suomen suurin traktorimerkkikerho.

Muihin merkkikerhoihin verrattuna harrastuksen kohde on kotimainen ja jatkumo nykyisiin Valtroihin selvä. Valtra sponsoroi kerhoa, mistä on molemmille osapuolille hyötyä – kerho hoitaa historiaperinnettä ja saa vastineeksi esimerkiksi ilmoitustuloja. Lisäksi eläkkeelle päässeet vanhat valmetilaiset voivat tuoda suoraa tietoa omista kokemuksistaan.

Kerhon juhlavuosi alkoi lupaavasti. Tammikuun alkupuolella järjestettiin Oulussa Pohjois-Suomen Valmet-kerholaisten tupailta, johon osallistui yli 40 asianharrastajaa. Tapahtuma on poikinut ison määrän kerholaisten kirjoituksia ja kuvia, sekä monia ideoita pohjoisen Suomen kerhotoiminnan vilkastuttamiseksi.

Kevään aikana kerho toteuttaa retket Linnavuoreen ja Sampo-Rosenlewille Poriin, jossa sukusiteet ovat lujittuneet Sampojen myynnin siirtyessä Valtralle.

Merkin tulevaisuus näyttäisi olevan turvattu laajemmaltikin, sillä myös ulkomailla on kiitettävästi Valmet-harrastusta – yhteydenottoja on tullut muista Pohjoismaista, Saksasta ja Itävallasta. n

Kerhon toimintaan voi tutustua osoitteessa www.vanhatvalmetit.fi

Avaa artikkelin PDF