Tieyhdistyksen talvitapahtuma - Talvitiepäivät 2016, Tampere

Talvitiepäivät muodostuu perinteisesti kolmesta osiosta: konenäyttelystä, talvitienhoidon työnäytöksistä ja tienpitoon liittyvistä seminaareista. Tämän vuoden Talvitiepäivien seminaariohjelma tarjosi paljon miettimisen aihetta yksityisteiden tienhoitokunnille ja tie-isännöitsijöille. Yksityistieseminaarissa saatiin muun muassa Liikennevirastolta tietoa yksityistielain tulossa olevasta perusteellisesta remontoinnista.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Meiren Engineering esitteli useita erilaisia auroja. Meirenein suurimman maantieauran MSP 4604:n teräleveys on 4 575 mm. 41 asteen ajokulmalla työleveys on 3 445 mm. Aurassa on neljään osaan jaettu loskaterä, jota hallitaan hydraulisesti. Emäterän painetta on mahdollisuus säätää loskaterän hydrauliikalla ja loskaterän avulla voi emäterän nostaa tiestä irti. Loskaterän painetta tiehen voi seurata ohjaamon painemittarista. Siiven oikeanpuoleiseen reunaan on tehty pieni lisäsiipi, jonka tarkoituksena on suunnata lumi siten, ettei se peitä liikennemerkkejä.
Meiren Engineering esitteli useita erilaisia auroja. Meirenein suurimman maantieauran MSP 4604:n teräleveys on 4 575 mm. 41 asteen ajokulmalla työleveys on 3 445 mm. Aurassa on neljään osaan jaettu loskaterä, jota hallitaan hydraulisesti. Emäterän painetta on mahdollisuus säätää loskaterän hydrauliikalla ja loskaterän avulla voi emäterän nostaa tiestä irti. Loskaterän painetta tiehen voi seurata ohjaamon painemittarista. Siiven oikeanpuoleiseen reunaan on tehty pieni lisäsiipi, jonka tarkoituksena on suunnata lumi siten, ettei se peitä liikennemerkkejä.
Pka 2500S -auran jalasten korkeus säädetään kuvassa näkyvien keltaisten käsikäyttöisten ja pikalukittavien kampien avulla.
Pka 2500S -auran jalasten korkeus säädetään kuvassa näkyvien keltaisten käsikäyttöisten ja pikalukittavien kampien avulla.
Näytteillä oli aurauskalustoa laidasta laitaan. Kevyintä päätä Talvitiepäivillä edusti Destian tarroissa oleva Toyota Hilux, jossa oli monipuolinen tienhoitovarustus. Autossa oli alaterä, hiekoitin ja heittävä vinoetuaura. Terosa Oy:n myymä Pka 2500S -aura on tehty mahdollisimman kevyeksi. Muovimateriaalien käytön ansiosta aura painaa vain 160 kg. Kuljetusasennossa aura mahtuu auton leveyden sisään. Työleveys on 2,5 metriä. Aura on suunniteltu nopeaan auraukseen 20–80 km/h.
Näytteillä oli aurauskalustoa laidasta laitaan. Kevyintä päätä Talvitiepäivillä edusti Destian tarroissa oleva Toyota Hilux, jossa oli monipuolinen tienhoitovarustus. Autossa oli alaterä, hiekoitin ja heittävä vinoetuaura. Terosa Oy:n myymä Pka 2500S -aura on tehty mahdollisimman kevyeksi. Muovimateriaalien käytön ansiosta aura painaa vain 160 kg. Kuljetusasennossa aura mahtuu auton leveyden sisään. Työleveys on 2,5 metriä. Aura on suunniteltu nopeaan auraukseen 20–80 km/h.
Piippo Hydraulicsilla oli esiteltävänä uutuuslaite helpottamaan traktorin kanssa työskentelevien arkea. Kysymyksessä olivat traktorin kolmipistenostolaitteen kauko-ohjattavat hydrauliset sivurajoittimet. Järjestelmään kuului oma sähköohjattu venttiililohko ja ohjainboxi, jonka avulla kuljettaja voi kytkeä työlaitteen traktoriin mahdollisimman vaivattomasti. Laitteen tarkempi esittely julkaistaan Koneviestin numerossa 5/2016.
Piippo Hydraulicsilla oli esiteltävänä uutuuslaite helpottamaan traktorin kanssa työskentelevien arkea. Kysymyksessä olivat traktorin kolmipistenostolaitteen kauko-ohjattavat hydrauliset sivurajoittimet. Järjestelmään kuului oma sähköohjattu venttiililohko ja ohjainboxi, jonka avulla kuljettaja voi kytkeä työlaitteen traktoriin mahdollisimman vaivattomasti. Laitteen tarkempi esittely julkaistaan Koneviestin numerossa 5/2016.
Sivusiirrolla varustettu Pure Epsilon 3.7 -kääntöaura oli Pajakulman uutuustuote. Aurassa on hydraulisesti hallittava neliosainen loskaterä. Siiven rakenne on erittäin kevyt. Jopa suuremmassa 4,6 metrin mallissa siipiosan paino ilman kulutusteriä jää 430 kiloon. Auran kokonaispaino on vajaan tonnin luokkaa. Aurauskulmaa voi kääntää 45 astetta molempiin suuntiin.
Sivusiirrolla varustettu Pure Epsilon 3.7 -kääntöaura oli Pajakulman uutuustuote. Aurassa on hydraulisesti hallittava neliosainen loskaterä. Siiven rakenne on erittäin kevyt. Jopa suuremmassa 4,6 metrin mallissa siipiosan paino ilman kulutusteriä jää 430 kiloon. Auran kokonaispaino on vajaan tonnin luokkaa. Aurauskulmaa voi kääntää 45 astetta molempiin suuntiin.
Perinteiset työnäytökset vietiin läpi hyisessä tuulessa. Lunta ei Pirkkahallin kohdalla ollut yhtään liikaa, mutta onneksi kuitenkin sen verran, että aurausnäytökset onnistuivat.
Perinteiset työnäytökset vietiin läpi hyisessä tuulessa. Lunta ei Pirkkahallin kohdalla ollut yhtään liikaa, mutta onneksi kuitenkin sen verran, että aurausnäytökset onnistuivat.
Hesen 1000-sarjan aurasta saa monikäyttöisen tienhoitolaitteen, kun laite on varustettu rungon säätösylinterillä, pyörästöllä ja tappiväliterällä, joka mahdollistaa polanteen poiston. Hesen siipilevyt on kiinnitetty kelluvalla nivelholkilla runkoon ja raskaiden siipien paino pitää ne kiinni tiessä. Säätösylinteri näkyy kuvan ylälaidassa.
Hesen 1000-sarjan aurasta saa monikäyttöisen tienhoitolaitteen, kun laite on varustettu rungon säätösylinterillä, pyörästöllä ja tappiväliterällä, joka mahdollistaa polanteen poiston. Hesen siipilevyt on kiinnitetty kelluvalla nivelholkilla runkoon ja raskaiden siipien paino pitää ne kiinni tiessä. Säätösylinteri näkyy kuvan ylälaidassa.

Talvitiepäivät pidettiin tänä vuonna Pirkka-hallissa Tampereella. Kaksipäiväisen kansainvälisen seminaarin aiheina olivat muun muassa lumen käsittelyyn ja liukkauden torjuntaan liittyvät kysymykset.

Lumensulatuslaitteita on kokeiltu viime aikoina niin Oslossa, Pietarissa kuin Helsingissäkin. Kokemuksesta saatuja oppeja ruodittiin keskiviikon seminaarissa ja työnäytösalueella oli nähtävänä Helsingissä koekäytössä ollut kanadalainen Trecan Combustion -sulatuslaite, joka oli rakennettu pyöräalustaiseksi hinattavaksi laitteeksi.

Keskiviikkona iltapäivällä oli vuorossa liukkauden torjuntaan liittyvät luennot, joissa aiheina olivat suolatun lumen jäätymisestä johtuvat ongelmat sekä vaihtoehtoiset liukkaudentorjuntamenetelmät, kuten puulastujen käyttö liukkauden torjunnassa. Seminaariaiheina olivat myös liikenteen talvikysymykset niin pyöräilijöiden kuin autoilijoidenkin kannalta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yksityistielaki muuttuu

Talvitiepäivien yhteydessä pidettiin myös Yksityisteiden Talvipäivät torstaina. Tällä kertaa erityisen ajankohtaista oli tuleva yksityistielain uudistus, josta saatiin liikenne- ja viestintäministeriön ylitarkastaja Kaisa Kuukasjärven raportti.

Laki tullaan suurella todennäköisyydellä uudistamaan perusteellisesti, sillä sen on nähty olevan nykymuodossaan monilta osin vanhentunut sekä osin myös huonosti toimiva. Merkittävin muutos uudessa laissa tulisi olemaan kuntien tielautakuntien lakkauttaminen, mikäli tämänhetkiset suunnitelmat tulevat aikanaan eduskunnan hyväksymiksi. Tielautakunnista luopuminen liittynee osaltaan kuntien tehtävien karsimiseen. Mitä tielautakuntien tilalle tulisi, ei vielä tässä vaiheessa ollut hahmottunut.

Lakiasiaa sivusivat myös esitelmät tiekunnan vastuista yksityisteiden käyttäjiä kohtaan sekä tiekunnan velvollisuuksista pelastustoimintaa ajatellen. Heti esitelmän alussa Ari Vakkilainen Pirkanmaan Pelastuslaitokselta teki kuulijoille selväksi, että myös yksityisteiden osalta on huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvojen kulku voi tapahtua esteettä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tienpitäjän vastuukysymykset

Pelastustoiminta saattaa myös aiheuttaa yksityistielle vahinkoa, jossa korvausvastuun kohdentaminen on hyvin hankalaa. Tämän tyyppinen tilanne voi syntyä esimerkiksi silloin, kun päätiellä tapahtuneen onnettomuuden seurauksena liikenne ohjataan tilapäisesti kulkemaan yksityistien kautta. Jos yksityistielle aiheutuu tästä vahinkoa, voi tiekunnan olla hyvin vaikeaa saada korvauksia.

Esko Hämäläinen Suomen Yksityistiepalvelusta pureutui tarkemmin tiekunnan vastuuseen yksityistien käyttäjiä kohtaan. Laki vaatii tien riittävää ylläpitoa, mutta ennalta arvaamattomaan ei tienpitäjän sentään tarvitse varautua. Vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamuksellisuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että tien hoitoa on selvästi laiminlyöty.

Tiekuntien haettavissa olevista valtionavustuksista käsiteltiin tälle vuodelle budjetoitua 8 miljoonan euron osuutta perusparannushankkeita varten. Avustuksen ehtona on, että avustettavassa kohteessa on vähintään kolme asuntoa yhtä tiekilometriä kohden.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ehdon täyttävää tiestöä on yhteensä 55 000 kilometriä, minkä seurauksena budjetoitu raha ei todennäköisesti riitä läheskään kaikkiin hankkeisiin. Avustus on tarkoitettu ensisijaisesti siltojen, isojen ojarumpujen tai merkittävien routavaurioiden korjaamiseen. Avustus on yleensä 50 % alv:n sisältävistä kuluista, mutta siltojen osalta enintään 75 %.

Talvitiepäivien lisäksi Tieyhdistyksellä on tänä vuonna tulossa myös toinen Tampereella pidettävä tapahtuma. Väylät & Liikenne -konferenssi pidetään Tampereella 7.–8.9.2016. Samoin ensi syksynä järjestetään taas Yksityistieasioiden korkeakoulu, joka on tarkoitettu kuntien, valtion, yritysten tms. yhteisöjen toimihenkilöille, jotka haluavat syventää tai laajentaa omaa yksityistieosaamistaan

. n