
World Dairy Expo, Madison - Nimestään huolimatta vaatimaton näyttely

World Dairy Expo oli kovin vaatimattoman oloinen näyttely kone- ja laitepuolelta. Mutta paikalla oli yli 20 000 kaikkien maitorotujen huippueläintä.

DeLavalin Mikael Karttunen oli ilahtunut, kun ensimmäinen AMR tullaan asentamaan alkuvuodesta uusseelantilaiselle maitotilalle.

BouMaticin valtti tuntuu edelleenkin olevan nännikumikohtainen korvausilman antaminen ja maitoa mahdollisimman vähän muokkaava keskuskappale.

Ron Meyer vakuutti, että noin 50 taalaa maksavat silikoniseoksesta valmistetut Green Liner -nännikumit kestävät taatusti yli 3 000 lypsykertaa. Amerikkalaisten ohjeen mukaan kumiset nännikumit olisi vaihdettava noin 1 200 lypsykerran jälkeen.

GEA:n lypsyrobotin luvataan tulevaisuudessa hoitelevan jopa viittä lehmää kerrallaan. Melkoisen omaperäinen ja hennon näköinen tuenta lypsimille.

Italialaisen Stortin Dunker TT 1550 -apevaunussa oli 250-hevosvoimainen JD:n moottori. Kolmiruuvisen vaunun tilavuus on 44 kuutiometriä. Kokeilumielessä Amerikan markkinoille tehty yksikkö tuntui herättäneen jenkkien kiinnostuksen.

Valtaosa USA:n suurista navetoista on varustettu hiekkapohjaisilla parsilla. Näyttelyssä löytyi erilaisia parsimattoja geelitäytteistä alkaen. Myös vesipatjoja on mahdollista saada, kuten myös parsimaton ja hiekan yhdistelmäparsia.

Rehuauman tiivistämisessä painavalla teräskiekkoisella jyrällä saavutetaan nopeammin haluttu rehumassan tiiveys.

Hiekkaparren hiekka ajautuu lehmän sorkissa väistämättä lannan joukkoon. Tätä varten on olemassa hiekkaseparaattoreita, joissa lanta erotetaan hiekasta ja 99-prosenttisesti puhdistettu hiekka palautetaan takaisin parteen.

Centrus tarjosi karuselliaseman tekemiseen keveitä, kestäviä ja erittäin helposti puhtaana pidettäviä kevlarisia komposiittielementtejä. Hinta oli vielä hieman hakusalla, mutta koko eliniän kestävässä tarkastelussa edullisuuden luvataan olevan omaa luokkaansa.
Visa Vilkuna
World Dairy Expo järjestettiin lokakuun alussa Wisconsinin Madisonissa. Mukavan pieni näyttely antoi eniten karjanjalostuksesta ja rotuesittelyistä kiinnostuneille. Mutta myös konepuoli oli varsin kiinnostava. Vierailijoita jo 46 kertaa pystyyn pantu näyttely keräsi hieman alle 70 000 henkeä, joista arviolta 5 000 oli USA:n ulkopuolelta ja 57 eri maasta.
Lypsykonemerkkejä oli esillä
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
puolenkymmentä, joista lähes kaikkien ykkösnyrkkinä oli takalypsyasemat. Halvan meksikolaistyövoiman saatavuus on lykännyt robottien esiinmarssia USA:ssa. Mutta yleisenä käsityksenä lypsykonekauppiaiden keskuudessa oli se, ettei halpaa työvoimaa ole tulevaisuudessa niin vain saatavilla. Robotit tulevat vääjäämättä myös USA:n maitobisnekseen.
AMR pyöri
DeLaval oli pystyttänyt AMR-karusellirobotin pätkän osastolleen. Australiassa laitetta kehittänyt Mikael Karttunen kertoi, että kevättalvella Uuteen Seelantiin saadaan toimimaan ensimmäinen AMR. Noin 90 lehmän tuntivauhtiin pystyvä 24-paikkainen robottikaruselli on varustettu neljällä robotilla. Lypsinten kiinnitys on nopeutettu antamalla työ kahden robotin tehtäväksi. Ensimmäinen panee kaksi lypsintä toinen kaksi. Toisaalta tämä taitaa olla pakon sanelema ratkaisu, sillä yksi robottikäsi ei voi karusellin kyydissä liikkuvaa lehmää kovin pitkään seurata.
BouMaticin osastolla oli useampiakin uutuuksia esillä. Ilman työkaluja huollettava tykytin näytti herättävän ansaittua huomiota. BouMaticin lypsimessä korvausilmaa ei anneta keskuskappaleeseen, vaan jokaisen nännikumin ohuimpaan kohtaan. Tällä ratkaisulla maidon virtaus ja liikkuminen keskuskappaleessa on jouheampaa ja vähemmän maitoa rasittavaa. Tämä ratkaisu tuntuu olevan yksi yrityksen kestohiteistä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lypsyasemiin toistaiseksi luottavalla BouMaticillakin on robotti valmiina. Lähinnä Euroopan markkinoille suunnattu automaatti esitellään ensimmäisen kerran varmaankin Agritechnicassa, sillä yrityksen nettisivuilla robotista on jo tietoa.
GEA:n osastolla ollut kaksipaikkainen robotti tuntui olevan kehittelyn alla ja luvassa oli jopa viiden lehmän lypsäminen yhdellä ainokaisella robotilla. Mutta yrityksellä tuntui olevan vakaa aikomus lanseerata automaattilypsäjä kotimarkkinoille vuoden parin sisään. Useampipaikkainen ja yhdellä robottikädellä toimiva asema on jonkun verran huokeampi tuotettua maitolitraa kohden kuin perinteinen robotti. Ainakin näytöksessä ollut konstruktio vaikutti melko lailla hennolta ja monimutkaiselta.
Pystyruuviset apevaunut
Rehupuolella pystyruuvisia apevaunuja oli toistakymmentä eri merkkiä. Vaakaruuvisia ei ollut kuin pari yksittäistä mallia. Italialainen Storti oli tehnyt Amerikan valloittamiseksi apevaunun kuorma-auton puoliperävaunun päälle. Amerikassahan apevaunut ovat melko usein kuorma-auton päälle tehtyjä. Stortin edustajan mukaan omalla moottorilla varustettu 44 kuution vetoinen apevaunu voidaan jättää sekoittamaan, kun toista kuormaa ollaan purkamassa. Joustava systeemi ei näin ollen vaadi kuin yhden kuorma-auton.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Viljan murskesäilöntään oli tarjolla useampaa erilaista ratkaisua. Yhteistä laitteille oli, että jyvä rikotaan vasaramyllyn tyylisellä laitteella. Monet viljaa murskaavat myllyt kykenivät myös pyöröpaalin silppuamiseen. Murskatun massan säilöntään oli tarjolla uskomattoman laaja valikoima biologisia säilöntäaineita. Jos esittelijöiden sanaan on uskomista, kyseessä olevat aineet ovat ratkaisu likimain kaikkiin rehunsäilönnässä eteen tuleviin ongelmiin. Useiden purnukoitten kyljessä ollut tuoteseloste oli koko lailla suurpiirteinen, minkä takia tehoaineet jäivät hämärän peittoon. n
Osaston luetuimmat
- Koneurakointi Karvola urakoi kymmenellä traktorilla ympäri vuoden – menestyksen takana hyviä periaatteita ja ripaus tuuria
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Kelekkamessuilla 2023 pääosissa olivat sähköiset moottorikelkat ja -mönkijät – Yamaha luopuminen kelkkavalmistuksesta puhutti
- Video: Mika Klapurin konekorjaamolla maataloustyökoneiden määrä on lisääntynyt – ”Jos koneessa havaitsee pienenkin oireen, siihen kannattaa tarttua heti, ettei vika eskaloidu”