Metsäkonevalmistaja Tigercat International Inc. 25 vuotta - Nuori suuri valmistaja

Kanadalainen metsäkonevalmistaja Tigercat on näkynyt eurooppalaisissa metsäalan näyttelyissä. Nyt valmistaja on vähitellen laajentamassa markkina-aluettaan ja valmistamassa tavaralajimenetelmän konemallejaan laajemmalla valikoimalla koko maailman tarpeisiin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kun Tigercat 1185 -harvesteri ensiesiteltiin Elmia Wood 2017 -näyttelyssä, moni hämmästyi konetta, eikä pelkän suuren koon vuoksi. Uutuus on hyvin kilpailukykyinen eurooppalaisiin kilpailijoihin nähden. 25 vuotta koneita valmistanut Tigercat on tulossa vahvasti Euroopan markkinoille.
Kun Tigercat 1185 -harvesteri ensiesiteltiin Elmia Wood 2017 -näyttelyssä, moni hämmästyi konetta, eikä pelkän suuren koon vuoksi. Uutuus on hyvin kilpailukykyinen eurooppalaisiin kilpailijoihin nähden. 25 vuotta koneita valmistanut Tigercat on tulossa vahvasti Euroopan markkinoille.
Tela-alustaiset harvesterit tekevät vähitellen tuloaan myös Pohjois-Amerikassa, ja sopivathan ne myös Eurooppalaisiin rinnemaastoihin ja esimerkiksi Venäjän vaikeiden kohteiden työmaille. Perinteisestä ulkomuodostaan huolimatta Tigercatin nostureissa on muun muassa hydraulinen ER-liikeratatoiminto.
Tela-alustaiset harvesterit tekevät vähitellen tuloaan myös Pohjois-Amerikassa, ja sopivathan ne myös Eurooppalaisiin rinnemaastoihin ja esimerkiksi Venäjän vaikeiden kohteiden työmaille. Perinteisestä ulkomuodostaan huolimatta Tigercatin nostureissa on muun muassa hydraulinen ER-liikeratatoiminto.
Tigercat 1185:n yhteydessä käytetään valmistajan omia, järeitä hakkuupäitä. ”Pienempi” Tigercat 570 painaa työkunnossa 2 450 kiloa, isompi 575 peräti 2 812 kiloa. Maksimi katkaisuläpimitta on 70 ja 83 senttiä.
Tigercat 1185:n yhteydessä käytetään valmistajan omia, järeitä hakkuupäitä. ”Pienempi” Tigercat 570 painaa työkunnossa 2 450 kiloa, isompi 575 peräti 2 812 kiloa. Maksimi katkaisuläpimitta on 70 ja 83 senttiä.
Kuormatraktoreissa sisätilavuus on reilu ja hieman ulospäin yläreunastaan kallistetut ikkunat vähentävät heijastuksia ja kuljettajaan kohdistuvaa suoraa auringonpaistetta.
Kuormatraktoreissa sisätilavuus on reilu ja hieman ulospäin yläreunastaan kallistetut ikkunat vähentävät heijastuksia ja kuljettajaan kohdistuvaa suoraa auringonpaistetta.
Siinä missä suuren meren takaisten konevalmistajien ohjaamot ovat aikaisemmin olleet karuja, on Tigercat panostanut ohjaamoiden mukavuuteen. Harvesteriohjaamoissa on suuret ikkunat.
Siinä missä suuren meren takaisten konevalmistajien ohjaamot ovat aikaisemmin olleet karuja, on Tigercat panostanut ohjaamoiden mukavuuteen. Harvesteriohjaamoissa on suuret ikkunat.
Keskinivellissä on todella suuret niveltapit, myös hydraulisylinterit ovat varmasti riittävän kokoiset.
Keskinivellissä on todella suuret niveltapit, myös hydraulisylinterit ovat varmasti riittävän kokoiset.
”Me teemme koneet kestämään”, totesi Tigercatin edustaja Elmia Wood 2017 -näyttelyssä. Se näkyy koneiden rakenteiden ainevahvuudessa.
”Me teemme koneet kestämään”, totesi Tigercatin edustaja Elmia Wood 2017 -näyttelyssä. Se näkyy koneiden rakenteiden ainevahvuudessa.
Tigercat tarjoaa koneisiinsa omaa kehitystyötä olevaa Low-Wide Bunk -kuormatilaa. Sen ideana on pankkojen korkeuden muuttuminen koneen takaosassa. Ratkaisulla saadaan kuormattua puutavara tyvet edellä, jolloin painopiste tulee edemmäs. Myös jyrkissä ylämäissä puut pysyvät paremmin kuormassa –  puunrunkojen kapenemisen muodostaman kiilamaisen kuorman ansiosta.
Tigercat tarjoaa koneisiinsa omaa kehitystyötä olevaa Low-Wide Bunk -kuormatilaa. Sen ideana on pankkojen korkeuden muuttuminen koneen takaosassa. Ratkaisulla saadaan kuormattua puutavara tyvet edellä, jolloin painopiste tulee edemmäs. Myös jyrkissä ylämäissä puut pysyvät paremmin kuormassa – puunrunkojen kapenemisen muodostaman kiilamaisen kuorman ansiosta.
Varsinainen kuormatraktoreiden ”mammutti” on Tigercatin 1085C. Kun yhdistetään ilmoitettu yli 27 tonnin omapaino ja lisätään siihen varusteet, nousee koneen paino jo yli 30 tonnin. Mutta onpa koneella kantavuuttakin 25 tonnia, joten koneen maksimiksi painoksi tulee hurjat yli 55 tonnia.
Varsinainen kuormatraktoreiden ”mammutti” on Tigercatin 1085C. Kun yhdistetään ilmoitettu yli 27 tonnin omapaino ja lisätään siihen varusteet, nousee koneen paino jo yli 30 tonnin. Mutta onpa koneella kantavuuttakin 25 tonnia, joten koneen maksimiksi painoksi tulee hurjat yli 55 tonnia.
”Kevyin” kuormatraktorimalli on 1055C. Omapainoltaan 22-tonninen ja kantavuudeltaan 14-tonninen malli vastaa pohjoismaisten valmistajien järeän keskikokoluokan konemalleja.
”Kevyin” kuormatraktorimalli on 1055C. Omapainoltaan 22-tonninen ja kantavuudeltaan 14-tonninen malli vastaa pohjoismaisten valmistajien järeän keskikokoluokan konemalleja.
Koska runkojen karsinta tapahtuu usein vasta varastopaikalla, on saatavana myös nosturin ja karsinta/katkontalaitteen yhdistelmiä.
Koska runkojen karsinta tapahtuu usein vasta varastopaikalla, on saatavana myös nosturin ja karsinta/katkontalaitteen yhdistelmiä.
Pohjois-Amerikassa kokorunkomenetelmässä tarvitaan erilaisia kuormauskoneita. Niitä valmistetaan tela-alustaisina ja pyöräalustaisina.
Pohjois-Amerikassa kokorunkomenetelmässä tarvitaan erilaisia kuormauskoneita. Niitä valmistetaan tela-alustaisina ja pyöräalustaisina.
Erittäin vaikeiden rinneolosuhteiden kaatotyöhön Tigercat valmistaa tela-alustaisia kaatokasaajia. Niiden ylävaunu on nivelletty alavaunuun nähden ja koneet pystyvät toimimaan jopa 20 asteen ylämäkeen nousten – tai vaihtoehtoisesti 15 asteen sivukaltevassa rinteessä. L870C-mallia vakauttaa myös 40 tonnin paino.
Erittäin vaikeiden rinneolosuhteiden kaatotyöhön Tigercat valmistaa tela-alustaisia kaatokasaajia. Niiden ylävaunu on nivelletty alavaunuun nähden ja koneet pystyvät toimimaan jopa 20 asteen ylämäkeen nousten – tai vaihtoehtoisesti 15 asteen sivukaltevassa rinteessä. L870C-mallia vakauttaa myös 40 tonnin paino.
Erilaisia juontokonemalleja on yhdeksän. 25 tonnin painoinen ja kuusipyöräinen 635D on juontokouramalliston järein malli. Kuusipyöräisyydellä saavutetaan suurempi ajonopeus ja parempi pito. Ohjaamossa on kääntyvä ohjauspulpetti, jotta kuljettaja voi ajaa koneella yhtä hyvin molempiin ajosuuntiin.
Erilaisia juontokonemalleja on yhdeksän. 25 tonnin painoinen ja kuusipyöräinen 635D on juontokouramalliston järein malli. Kuusipyöräisyydellä saavutetaan suurempi ajonopeus ja parempi pito. Ohjaamossa on kääntyvä ohjauspulpetti, jotta kuljettaja voi ajaa koneella yhtä hyvin molempiin ajosuuntiin.
Pohjoismaisen tyyppisten harvestereiden pienempi malli on harvennuskokoluokkaan sijoittuva 1135. Vaikka sen 9 metrin ulottuman vuoksi omapainoa on 15 tonnia, on leveys vain 222 senttiä.
Pohjoismaisen tyyppisten harvestereiden pienempi malli on harvennuskokoluokkaan sijoittuva 1135. Vaikka sen 9 metrin ulottuman vuoksi omapainoa on 15 tonnia, on leveys vain 222 senttiä.
Tigercat aloitti konevalmistuksen 1992 pyöräkuormaajaa muistuttavalla 726-kaatokasauskoneella. Mallisto kattaa nyt neljä mallia, joista kuvan 720 on toiseksi pienin. Ajamalla kerääviä pyöräalustaisia kaatokasaajia käytetään pienten ja keskikokoisten runkojen keräilykaadossa. Kaatopää on joko giljotiinillä tai jatkuvapyöritteisellä pyörösahalla katkova.
Tigercat aloitti konevalmistuksen 1992 pyöräkuormaajaa muistuttavalla 726-kaatokasauskoneella. Mallisto kattaa nyt neljä mallia, joista kuvan 720 on toiseksi pienin. Ajamalla kerääviä pyöräalustaisia kaatokasaajia käytetään pienten ja keskikokoisten runkojen keräilykaadossa. Kaatopää on joko giljotiinillä tai jatkuvapyöritteisellä pyörösahalla katkova.

Suuren veden takana kaikki on suurta, voi vähän yleistäen todeta. Eikä Kanadalainen metsäkonevalmistaja Tigercat peittele suuruuden ideologiaa. Sen valmistamat koneet on tehty materiaalivahvuuksia säästämättä. Ratkaisulla pyritään vähentämään korjausten aiheuttamia seisokkeja – kevyemmän teknologian osuus maailmalla on vähäisempi kuin meillä.

25 vuotta, eikä suotta

Tigercat sai alkunsa vuonna 1992, kun ryhmä metsäammattilaisia perusti yhtiön Kanadan Ontariossa sijaitsevaan Cambridgeen. Yrityksen pääkonttori sijaitsee edelleen samassa paikassa. Tigercatin perustamisen taustalla oli metsäkoneiden komponentteja valmistanut MacDonald Steel. Pohjana koneiden valmistukselle yrityksen väki teki kenttätutkimusta metsäkonealan tarpeista Pohjois-Amerikassa. Etenkin kaatokasauskoneiden heikko toimintavarmuus oli ollut ongelmana monissa paikoissa. Ei ollutkaan yllätys, että ensimmäinen konemalli oli pyöräalustainen kaatokasaaja, mallia 726.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kyseinen yksilö palautui tehtaalle ja 25-juhlavuoden kunniaksi se entisöitiin esimerkiksi yrityksen tuotteiden kestävyydestä. 726-mallin luotettavuus pohjusti yrityksen tuotteiden kysynnän ja tuotevalikoiman laajenemisen. Ensimmäinen oma juontotraktori esiteltiin 1996 ja tavaralajimenetelmään suunniteltu oma kuormatraktori 2001.

Nykyisin yritys toimii maailmanlaajuisesti ja sillä on 150 itsenäistä jälleenmyyjää. Työntekijöitä on kaikkiaan 1 400. Vuosien aikana on valmistunut kaikkiaan jo 19 000 koneyksikköä, tällä hetkellä tuotantomäärät liikkuvat 1 700–1 900 kappaleen vuositasolla – yritys on siis valmistusmääriltään yksi suurimmista.

Laaja mallisto, yhteys myös Ruotsiin

Nykyisin Tigercatin valikoimaan kuuluu koko kattaus kokorunkomenetelmän koneita, vähitellen myös puutavaralajimenetelmän koneita. Tavaralajimenetelmän koneissa onkin yrityksen yhden oksan rönsy Eurooppaan. Nimittäin perinteinen ruotsalainen metsäkonevalmistaja Hemek ostettiin vuonna 2000 osaksi Tigercat-konsernia, sen myötä on saatu tietotaitoa tavaralajimenetelmän koneiden kehitykseen. Aikaisemmin muun muassa Volvolle metsäkoneita alinhankintana valmistanut ja loppuaikoina omalla tuotemerkillä tuotteitaan myyneen Hemekin osuus näkyy edelleen mallistossa, pieni harvesterimalli 1135 on jatkokehitelty malli Hemek H 09 -koneesta. 2000-luvun alussa Hemekin tuotteisiin perustuvat kuormatraktorit poistuivat vähitellen ja tilalle tuli Tigercatin oma 1018A-kuormatraktori. Tämän jälkeen Tigercat on panostanut enemmän kuormatraktoreiden myyntiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tavaralajimenetelmästä lisää markkinoita

Tigercat on 2000-luvun aikana panostanut huomattavasti tavaralajimenetelmän koneiden kehitykseen. Kuormatraktorimallisto on nyt kolmen koneen kokoinen. Harvesterimallisto laajeni tänä vuonna massiivisella 1185-mallilla. Eivätkä yrityksen edustajat peitelleet Elmia Wood 2017 -näyttelyssä hymyään, kun heiltä kyseltiin mahdollisista välikokoluokan malleista – jotka vastaisivat pohjoismaisten kilpailijoiden koneita. Hyvin todennäköistä onkin, että uusia malleja on tulossa. Ruotsissa työskenteleekin jo joitakin Tigercatin kuormatraktoreita, järeytensä vuoksi ne soveltuvat hyvin myös metsänmuokkauskoneiden vetämiseen.

Kuvat: Tommi Hakala, Tigercat International Inc.