Vene Båt 2014 -näyttely, Helsinki: Huvia ja hyötyä tarjolla

Jo 45. kertaa järjestetty Vene Båt on kasvanut kävijämäärältään Pohjois-Euroopan suurimmaksi venenäyttelyksi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Siuron Metallirakenne Oy valmistaa SirMet-ponttoonilauttoja kolmessa eri koossa, joista suurin, W835-malli, oli esillä osastolla. Malli on 8 metriä pitkä ja 3,4 metriä leveä. Kantavuus on 2 000 kiloa. Ajosillat oli esittelymallissa asennettu rungon sisään, mistä ne vedetään esiin. Tarvittaessa lauttaan on mahdollista rakentaa myös täysleveä ajosilta.
Siuron Metallirakenne Oy valmistaa SirMet-ponttoonilauttoja kolmessa eri koossa, joista suurin, W835-malli, oli esillä osastolla. Malli on 8 metriä pitkä ja 3,4 metriä leveä. Kantavuus on 2 000 kiloa. Ajosillat oli esittelymallissa asennettu rungon sisään, mistä ne vedetään esiin. Tarvittaessa lauttaan on mahdollista rakentaa myös täysleveä ajosilta.
Kotimainen Faster on kehitellyt keulaportilla varustettua 635CC-malliaan. Lastaaminen onnistuu suoraan rannalta, ja kyytiin sopii vaikka mönkijä. Kantavuutta veneellä on 1 065 kiloa. Fasterin veneissä on vakiona pienimmästä 460i-mallista alkaen hydrauliohjaus ja karttaplotteri.
Kotimainen Faster on kehitellyt keulaportilla varustettua 635CC-malliaan. Lastaaminen onnistuu suoraan rannalta, ja kyytiin sopii vaikka mönkijä. Kantavuutta veneellä on 1 065 kiloa. Fasterin veneissä on vakiona pienimmästä 460i-mallista alkaen hydrauliohjaus ja karttaplotteri.
Tasakantisten ponttooni- ja katamaraaniveneiden valmistaja RB-Asennus esitteli Alpo-mallistoaan. Suurin AL-PO Big -malli on 9 metriä pitkä ja 3,5 metriä leveä. Kantavuus on 4 000 kiloa. Kevään uutuus on AL-PO Classic, jonka voi tilata tehtaalta ohjauspulpetilla, ohjaamolla tai saunalla varustettuna.
Tasakantisten ponttooni- ja katamaraaniveneiden valmistaja RB-Asennus esitteli Alpo-mallistoaan. Suurin AL-PO Big -malli on 9 metriä pitkä ja 3,5 metriä leveä. Kantavuus on 4 000 kiloa. Kevään uutuus on AL-PO Classic, jonka voi tilata tehtaalta ohjauspulpetilla, ohjaamolla tai saunalla varustettuna.
Pietarilainen Neptun esitteli Saimaa-ilmatyynyalustaan. Aluksessa on kaksi moottoria: työntö- ja leijutusmoottori. Lentokoneissa käytettävä Rotax 912 pyörittää työntömoottoria, ja leijutusmoottorina on 23-hevosvoimainen Hondan pystyakselimoottori. Työntövoimana käytetään myös Renault K4MA690 -moottoria. Alus voi ottaa kyytiin 10 matkustajaa tai 800 kiloa hyötykuormaa. Pituutta Saimaalla on 7,8,  leveyttä 3,1 ja korkeutta 3 metriä.
Pietarilainen Neptun esitteli Saimaa-ilmatyynyalustaan. Aluksessa on kaksi moottoria: työntö- ja leijutusmoottori. Lentokoneissa käytettävä Rotax 912 pyörittää työntömoottoria, ja leijutusmoottorina on 23-hevosvoimainen Hondan pystyakselimoottori. Työntövoimana käytetään myös Renault K4MA690 -moottoria. Alus voi ottaa kyytiin 10 matkustajaa tai 800 kiloa hyötykuormaa. Pituutta Saimaalla on 7,8, leveyttä 3,1 ja korkeutta 3 metriä.
Kotimainen Castello on Castello Yachts Oy:n valmistama ilmatyynyalus. Malleja on kaksi: CH5 ja CH7. Kantavuudet ovat  500 ja 700 kiloa. Castellossa on vain työntömoottori. Potkuritunneli on jaettu kahtia. Alaosasta potkurin aiheuttama ilmavirta ohjataan aluksen alle, ilmapatjaan. Osa ilmasta suunnataan taakse, minkä avulla alusta liikutetaan eteenpäin. Työntö- ja leijutusvirtausta pystytään säätämään potkuritunnelissa olevalla laipalla, jolla muutetaan alle suuntautuvan ilma-aukon kokoa.
Kotimainen Castello on Castello Yachts Oy:n valmistama ilmatyynyalus. Malleja on kaksi: CH5 ja CH7. Kantavuudet ovat 500 ja 700 kiloa. Castellossa on vain työntömoottori. Potkuritunneli on jaettu kahtia. Alaosasta potkurin aiheuttama ilmavirta ohjataan aluksen alle, ilmapatjaan. Osa ilmasta suunnataan taakse, minkä avulla alusta liikutetaan eteenpäin. Työntö- ja leijutusvirtausta pystytään säätämään potkuritunnelissa olevalla laipalla, jolla muutetaan alle suuntautuvan ilma-aukon kokoa.
Truxor on uudistunut. 5045-mallin moottori on teholtaan 44,5 hv, ja kuormantuntevaan hydrauliikkaan on tullut tehoa lisää. Lisäksi tarjolla on uusia lisälaitteita. Kaivulaite on nyt Truxorin omaa valmistetta.
Truxor on uudistunut. 5045-mallin moottori on teholtaan 44,5 hv, ja kuormantuntevaan hydrauliikkaan on tullut tehoa lisää. Lisäksi tarjolla on uusia lisälaitteita. Kaivulaite on nyt Truxorin omaa valmistetta.

Veneala on kokonaisuudessaan merkittävä taloudenala Suomessa, selviää Vene Båt -näyttelyn järjestäjän Finboatin tilastoista. Alan yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 460,7 miljoonaa euroa. Viennin arvo oli tammi–lokakuun välisenä aikana 149,7 miljoonaa euroa, jossa laskua edellisvuoteen oli 16,2 prosenttia. Tuonnin arvo oli 43,3 miljoonaa euroa, joten veneiden osalta kauppatase oli hieman päälle 100 miljoonaa euroa plussalla.

Talouden hidastuminen näkyi näyttelyssä tiettynä varovaisuutena. Osastojen rakenteisiin oli käytetty edellisvuosia vähemmän rahaa, mutta veneitä oli esillä kiitettävästi. Uutuuksia oli viiden sadan näytteille tuodun veneen joukossa edellisvuosien tapaan. Viime talveksi valmistuneen uuden hallin ansiosta veneille on Helsingin messukeskuksessa kunnolla tilaa.

Uutuusmallien joukosta löytyi myös hyötykäyttöön sopivia veneitä, ponttoonilauttoja sekä keulaportilla varustettuja alumiiniveneitä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ilmastonmuutos on pidentänyt kelirikkoaikaa saaristoalueilla. Esillä oli joitakin yhteysalukseksi tarkoitettuja ilmatyynyaluksia, jotka ovat yleistyneet. Pääpaino oli kuitenkin harrasteveneissä. n

Katso lisäkuvat!

www.koneviesti.fi

Avaa artikkelin PDF