Jokatalvinen veneilykauden avaus pidettiin jälleen Helsingin Messukeskuksessa. Näytillä oli yli 700 venemallia ja runsaasti lisävarusteita. Uutuutena oli kakkoskerroksen Dieselmaailma, jossa oli esillä kattava kokoelma meridieseleitä.
Tapimer Oy:n osastolla oli esillä sarja Kubota-pohjaisia Nanni-meridieseleitä, mallisto käsittää teholuokat 10–135 hevosvoimaa.
Erittäin mielenkiintoinen vesisuihkuvetolaite. JetPac muodostaa yhden paketin jossa on moottori ja vetolaite. Paketti kiinnitetään minkä tahansa riittävän suuren veneen tai lautan perään yksinkertaisella menetelmällä. Veneen perän alaosaan pultataan L-rauta johon JetPacin vastakappale sopii. Perän yläosasta paketti kiinnitetään kumityynyillä vaimennetuilla pulteilla. Teholuokkia on kolme 150, 200 ja 275 hv joista kaksi pienempää ovat Dieseleitä. JetPac painaa 425 kg. Paketin mitat ovat pituus 145 cm leveys 102 cm ja korkeus 94 cm. Tästä riittäisi teho isonkin työlautan kuljettamiseen. Maahantuoja on Interbarco ja hinta kuvassa olevalla 150 hv:n moottorilla 33 000 tuhatta.
Imatralaisen Vuoksen Muovi Ky:n osastolla oli uutuutena esillä venerenki. Venettä ei tarvitse vetää ylös, riittää kun vene ajetaan rengin päälle ja etuosassa olevalla hydraulinostimella käännetään veneen alla olevat tangot ylös. Vene ei hankaudu pohjaan eikä siihen kohdistu pistemäisiä rasituksia telarullien päällä. Laitteen nostokyky on 530 kg ja nostokorkeutta tulee 40 cm, runko on sinkitty. Hintaa laitteella on 1485 Euroa.
Evinruden E-Tec moottoritekniikka tuo 2-tahtitekniikan 4-tahtisen rinnalle kulutuksen ja päästöjen osalta. Keveydessä tämä kaksitahtinen menee kirkkaasti ohi saman teholuokan 4-tahtisesta. Teholuokkia E-Tec tekniikalla riittää 250 hevosvoimaan asti. BRP osti OMC moottorit (Johnsson ja Evinrude) muutama vuosi sitten ja kehittänyt kaksitahtitekniikkaa sen jälkeen voimakkaasti. Merkit on jaettu siten, että Evinrudet ovat 2-tahtisia E-Tec-moottoreita ja Johnssonit 4-tahtisia.
Amphibio ajoneuvo Argo on jälleen tullut markkinoille. Argo kulkee vedessä ja maalla, pelkillä pyörillä tai teloilla nopeus jää hitaaksi noin 4 km/h. Laitteessa on perämoottoria varten teline, jolloin etenemisnopeus kasvaa huomattavasti. Malleja on 6- ja 8-pyöräisiä. Moottoreita on kaksi, Briggs&Stratton ja Kohler teholuokissa 16–31 hv. Hinnat alkaen 11 900 Euroa, Maahantuoja on Tratex.
Mannin meridieselit kattavat melkoisen kunnioitettavan teho- alueen 190–1140 kW:a. Man-meridieseleitä tuo maahan Mancraft Oy Turussa.
Led valot ovat tulleet myös veneisiin. Samalla voidaan heittää hyvästit hapettuneille lampunkannoille.
Pioneer Multi on polyeteenistä valmistettu muovivene, jossa on keulaportti. Pituutta veneellä on 505 cm ja levyttä 203 cm. Kantavuutta on 1200 kg ja omapaino 480 kg, moottorisuositus 70 hv. Keulaportti helpottaa ihmisten ja tavaroiden lastaamista veneeseen. Portti lasketaan alas keulassa olevalla kammella ja lukitaan yläasentoon kahdella salvalla. Pohja on trimaraani-mallinen. Pelastuslaitoksille uutuus on erittäin käyttökelpoinen, sillä keulaportti voidaan avata myös vesillä ollessa, jolloin sen kautta on helppo nostaa veden varaan joutuneet veneeseen. Hintaa on 8 369 euroa, maahantuoja on Vestek.
Suomen taloudellinen tilanne näyttää olevan hyvä ja se näkyy myös venemyynnissä. Veneiden keskikoko on kasvanut ja samalla tietenkin hinnat. Suurimmat näytillä olevat veneet olivat yli 30-metrisiä ja hinnat miljoonaluokassa.
Näyttelyn pääpaino on kuitenkin hieman pienemmissä veneissä, joissa varusteluun kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Elektroniikan määrä lisääntyy ja GPS-navigaattoreita alkaa kohta olla jo soutuveneissäkin. Suuri enemmistö veneistä oli tietenkin huvikäyttöön tarkoitettuja, ammattikäyttöön tarkoitettuja oli näytillä vain muutamia. Yleisilmeeltään näyttely oli sellainen, että jokaiselle veneilystä kiinnostuneelle sieltä löytyi varmasti kiinnostavaa nähtävää.