Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Koneita intohimolla - Eurocomach-maarakennuskoneet

Italiassa oli vielä muutama vuosikymmen sitten runsaasti pieniä maarakennuskonevalmistajia. Tiukoista taloudellisista ajoista kansainvälistymällä selvinnyt Eurocomach on nykyään eräs harvoista vahvoista paikallisista valmistajista. Menestys perustuu italialaisen intohimon ja järjestelmällisyyden sopusointuun.
Tehtaan läheisyydessä sijaitsevaa demo-aluetta käytetään myös testaukseen. Vierailuhetkellä kuvan koneen uutta hydraulijärjestemää kokeili paikallinen urakoitsija. Tarkkaa selitystä mittalaitteiden ja komponenttien tarkoitukselle emme saaneet.
Tehtaan läheisyydessä sijaitsevaa demo-aluetta käytetään myös testaukseen. Vierailuhetkellä kuvan koneen uutta hydraulijärjestemää kokeili paikallinen urakoitsija. Tarkkaa selitystä mittalaitteiden ja komponenttien tarkoitukselle emme saaneet. 
Eurocomachin vientipäällikkö Patrizia Corzani kertoo, että suomalaiset urakoitsijat ovat vaativia ja osaavat antaa rehellistä palautetta tuotekehitystä varten.
Eurocomachin vientipäällikkö Patrizia Corzani kertoo, että suomalaiset urakoitsijat ovat vaativia ja osaavat antaa rehellistä palautetta tuotekehitystä varten. 
Eurocomach on valmistanut minkaivukoneita myös Terexille. Myydyin oma malli on 1,8 tonninen EZ18ZT. Valmistajan mukaan koneissa yhdistyy tyylikäs ulkonäko ja erinomainen hallittavuus.
Eurocomach on valmistanut minkaivukoneita myös Terexille. Myydyin oma malli on 1,8 tonninen EZ18ZT. Valmistajan mukaan koneissa yhdistyy tyylikäs ulkonäko ja erinomainen hallittavuus. 
Sampierana-konserni valmistaa myös kokonaisia alavaunuja. Asiakkaina on mm. Liebherr ja Komatsu. Kaivukoneiden lisäksi alavaunuja käytetään mm. telanostureissa ja muissa erikoissovelluksissa.
Sampierana-konserni valmistaa myös kokonaisia alavaunuja. Asiakkaina on mm. Liebherr ja Komatsu. Kaivukoneiden lisäksi alavaunuja käytetään mm. telanostureissa ja muissa erikoissovelluksissa. 
5 000 asukkaan San Piero a Bagnossa sijaitseva tehdas työllistää 250 henkilöä.
5 000 asukkaan San Piero a Bagnossa sijaitseva tehdas työllistää 250 henkilöä. 
Tuotevalikoimaan kuuluu kaivukoneiden lisäksi myös liuku-ohjattuja kuormaimia ja pieniä kaivurikuormaimia.
Tuotevalikoimaan kuuluu kaivukoneiden lisäksi myös liuku-ohjattuja kuormaimia ja pieniä kaivurikuormaimia. 
Eurocomach voidaan tilata monilla eri väreillä. Muutamissa valmistajan koneita myydään myös valkoisina ja ECM-merkkisinä. Esimerkiksi Australiassa koetaan, että alkuperäinen nimi ei sovi paikallisille markkinoille.
Eurocomach voidaan tilata monilla eri väreillä. Muutamissa valmistajan koneita myydään myös valkoisina ja ECM-merkkisinä. Esimerkiksi Australiassa koetaan, että alkuperäinen nimi ei sovi paikallisille markkinoille. 
Alavaunujen ja kokonaisten koneiden lisäksi tärkeä osa tuotevalikoimaa ovat alavaunujen komponentit. Sampierana edustaa Bercon-tuotteita ja yrityksellä on myös varaosamallisto, johon kuuluu runsaasti alavaunun osia.
Alavaunujen ja kokonaisten koneiden lisäksi tärkeä osa tuotevalikoimaa ovat alavaunujen komponentit. Sampierana edustaa Bercon-tuotteita ja yrityksellä on myös varaosamallisto, johon kuuluu runsaasti alavaunun osia. 

Koillis-italialainen moottoritie kiemurtelee vuorten solissa ja rinteillä. Tasaisena virtana vastaantulevat rekat kertovat alueen talouden elpymisestä, vaikka asfalttipinta ei aivan priimaa olekaan. Navigaattori ohjaa rampista yhä pienemmälle tielle ja lopulta uniseen pikkukylään, San Piero a Bagnoon. Pienen etsiskelyn jälkeen korkealla kulkevien teiden ja ramppien alta löytyy Sampierana-konsernin päämaja.

Rakennusten yllä kohoavan, tolppien nokkaan nostetun moottoritien huminan lisäksi tunnelmaan sekoittuvat koneteollisuuden äänet ja uusien koneiden tuoksu. Vain 5 000 asukkaan kylässä valmistetaan Eurocomachin maarakennuskoneita ja alavaunuja. Vuoden 2017 tuotantotavoite maarakennuskoneiden osalta on 1 400 kappaletta.

Eurocomachin vientipäällikkö

Patrizia Corzani kertoo, että rauhallinen sijainti ei välttämättä ole pelkkä kilpailuetu. ”Logistisesti tehtaamme ja päämajamme ei sijaitse parhaassa mahdollisessa paikassa. Yrityksemme on kuitenkin vahvasti perheyhtiö, ja omistajat haluavat kunnioittaa kotipaikkaansa pitämällä toiminnot täällä. Suurin osa 250 työntekijästämme on kotoisin lähiseudulta, joten he ovat erittäin ylpeitä omasta työstään ja koneistamme. Olemme kuitenkin avanneet logistiikkakeskuksen Modenaan, mikä helpottaa varaosien ja koneiden toimittamista.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perinteitä kunnioittaen

Sampierana SpA:n juuret johtavat 1950-luvulle, jolloin Aleardo Para perusti maanviljelys- ja rakennuskonekorjaamon. 1970-luvun puolivälissä aloitettiin Bercon-alavaunuosien jälleenmyynti ja varsinainen Sampierana sai alkunsa noin 10 vuotta myöhemmin, kun yritys aloitti rakennuskoneiden alavaunujen valmistamisen.

Nykyiseen suuntaan toiminta nytkähti 1990-luvun puolivälissä, kun Sampierana osti pienen paikallisen kuormainvalmistajan. Eurocomach-tuotemerkin lanseerauksen myötä yritys alkoi suunnitella ja valmistaa kuormaimia ja minikaivukoneita. Merkki on lyhenne sanoista European Construction Machinery eli eurooppalainen rakennuskone.

Konserni on jaettu kolmeen osaan: Sampierana-alavaunuihin, Eurocomachiin ja U/C-varaosiin. Sampierana valmistaa kokonaisia alavaunuja mm. Liebherrille ja Komatsulle. Liebherr käyttää yrityksen alavaunuja tela-alustaisten kaivukoneiden lisäksi myös tela-nostureissa. Varaosayksikkö edustaa Bercon-tuotteiden lisäksi myös useita korealaisia alavaunun osia kuten kumiteloja ja telarullia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tyylillä on väliä

Eurocomachin nykyiseen repertuaariin kuuluu kaivukoneita 1–10 tonnin kokoluokissa. Valikoimassa on myös liukuohjattuja kuormaimia ja kaivurikuormaimia, joita myydään pääasiassa Euroopan ulkopuolelle. Kaivurikuormaimet ovat kuitenkin yhä suosittuja Itä-Euroopassa. Liukuohjatut kuormaimet puolestaan kiinnostavat Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Myydyin kaivukonemalli on 1,8- tonninen ES18ZT. Suunnitelmissa on tuoda markkinoille myös n. 14 tonnin kokoluokkaan sijoittuva kaivukone, mutta tämä tullaan näkemään aikaisintaan vuonna 2020.

Corzani kertoo, että Eurocomachille on tärkeää myös tyyli. ”Italialaisena konevalmistajana meille on tärkeää, että koneemme ovat tehokkaita ja helposti hallittavia, mutta myös tyylikkäitä. Tuotekehitysosastomme tutkii jatkuvasti uusia mahdollisuuksia niin ulkomuodon kuin teknisten ratkaisujenkin osalta. Esimerkkinä voi mainita uusien pienempien kaivukoneiden takaluukun ja polttoainesäiliön yhdistelmän”, Corzani toteaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Eurocomach voidaan tilata tehtaalta kustomoiduilla väreillä. Muitakin mielenkiintoisia ratkaisuja on kehitetty – esimerkiksi osaan malleista on saatavana kääntyvä ja kallistuva puskulevy. Tehdasalueelle on rakennettu testaus- ja demoalue, jossa Eurocomachin insinöörit keräävät paikallisilta urakoitsijoilta palautetta uusista malleista.

Maailmanlaajuinen yhtiö

Eurocomach on varsin tyypillinen italialainen perheyhtiö. Vielä ennen vuoden 2009 talousromahdusta pieniä paikallisia valmistajia ja merkkejä oli markkinoilla runsaasti, mutta nyttemmin niiden määrä on vähentynyt. Konkurssin lisäksi varsin tyypillinen tilanne on, että perustajien jälkikasvu myy yrityksen pois. Corzani kertoo, että myös Eurocomach on kokenut vaikeita aikoja.

”Finanssikriisi puraisi Italian taloutta voimakkaasti, mikä heijastui luonnollisesti konemyyntiinkin. Vuonna 2008 liikevaihtomme oli 75 miljoona euroa, mutta vuotta myöhemmin lukema oli ainoastaan 39 miljoonaa euroa. Meillä oli siinä tilanteessa kaksi mahdollisuutta: kansainvälistyminen tai toiminnan supistaminen – ehkä jopa lopettaminen. Päätimme aloittaa vientiponnistelut, mikä onkin kantanut hedelmää. Nykyään 70 % liikevaihdostamme tulee viennistä. Talouskriisistä selvinneet yritykset ovat entistä vahvempia, esimerkiksi meidän liikevaihtomme palasi vuonna 2016 yli 70 miljoonan tasolle”, Corzani analysoi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikki italialaisyritykset eivät ole kansainvälistymisessä onnistuneet. Perinteisille perheyhtiöille voi viennin aloittaminen olla vaikeaa. ”Ollakseen vakavasti otettava yritys, täytyy pystyä yhdistämään italialainen mielenlaatu saksalaiseen järjestelmällisyyteen”, Corzani toteaa.

Suomi tärkeä markkina

Eurocomachin maarakennuskoneita myydään esimerkiksi Argentiinassa ja Australiassa myös ECM-merkkisinä. Merkeillä on eroa ainoastaan värissä ja tarroissa. Suomessa koneita on myyty molemmilla merkeillä. Hieman yllättäen Suomi on ollut pienistä markkinoistaan huolimatta erittäin tärkeä maa myös Eurocomachille.

”Suomi on ollut meille hyvä maa myös tuotekehityksen kannalta. Asiakkaat ovat erittäin vaativia ja pystyvät antamaan rakentavaa palautetta. Esimerkiksi rototilt-valmiuden kehitystyö on toteutettu suurelta osin Suomesta tulleen palautteen perusteella”, Corzani iloitsee.

Merkki saapui härmäläisille markkinoille vuosikymmenen alussa Finntractor Oy:n toimesta. Sittemmin maahantuoja vaihtunut ja jaettu kahdelle eri toimijalle. Real Machinery:ltä saamamme tiedon mukaan yritys jatkaa ainakin toistaiseksi Eurocomachin maahantuojana, kun taas ECM on Minikone Oy:n edustuksessa. Yrittäjien kannalta yksinkertaisinta olisi, mikäli yhdellä merkillä olisi ainoastaan yksi maahantuoja. Urakoitsijoiden kokemuksien mukaan tuote on kuitenkin kunnossa.

Kuvat: Arto Turpeinen, Timo Rintakoski