
Komatsu Days 2016 Uumaja, Ruotsi: Uudet Komatsu-metsäkoneet ja malliston trimmausta
Komatsu Forest on uudistanut koko mallistonsa viimeisten parin vuoden aikana. Tänä vuonna pidetyssä Komatsu Days -tapahtumassa esiteltiin mallistoon uusi 8-pyöräinen harvesterimalli sekä useampi malliston kattavuutta laajentava kuormatraktori- ja hakkuupäämalli.
Nyt myös Komatsu Forest on tullut mukaan 8-pyöräisten harvestereiden valmistajien joukkoon. Ensimmäiset uudet Komatsu 931XC -mallit saapuvat Suomeen syksyllä. Komatsu on ensimmäinen metsäkonevalmistaja, joka on toteuttanut sivusuunnassakin keinuvan teliakselin koneissaan. 931XC takarunko on hieman pidempi kuin 6-pyöräisessä versiossa, jotta koneen kääntökulma on sama ja ketteryys vastaa sitä. Kuva: Tommi HakalaKolmen suurimman metsäkonevalmistajan mallistojen muutostahti on kiivas. Nyt Komatsu trimmasi mallistoaan tasaisemmin kattavaksi. Kuormatraktoreiden malliston kokoluokat selkiytyvät ja uusistuvat monilta osin. Hakkuupäiden osalta esiteltiin etenkin suomalaisia yrittäjiä kiinnostavan malli.
Keinuakselitelinen 931XC -harvesteri
Useilla markkina-alueilla on ilmennyt tarvetta 8-pyöräisille hakkuukoneille. Nyt myös Komatsu on vastaa haasteeseen ja esitteli oman versionsa 8-pyöräisestä harvesterista. Usein samalla palstalla on sekä jyrkkiä rinteitä että erittäin pehmeää maastoa ja runkokoko on järeä. Tästä syystä Komatsun ensimmäinen 8-pyöräinen versio perustuu malliston toiseksi suurimpaan 931-malliin. ”Järeydestään huolimatta 931XC:n pintapaine telavarustuksella on vastaavasti varustettua, kuormaamatonta keskikokoista kuormatraktoria pienempi”, valintaa perusteli ratkaisua Komatsu Forestin tuotepäällikkö Kjell Rönnholm.
Muutos 8-pyöräiseksi on toteutettu varsin pienellä muutoksella. Jotta rungon kääntökulmaa ei ole tarvinnut pienentää, on takarunko ja siten myös akseliväli 35 senttiä pidempi ja näin on tilaa takarungon telin renkaille. Rungon perusrakenne on 6-pyöräiseen nähden muutoin sama, mikä tarkoittaa Komatsun tapauksessa sitä, ettei keskinivelessä ole lainkaan vaakasuuntaista kiertolaakerointia. Keinuva suora akseli on korvattu teliakselilla, mikä modulirakenteeseen perustuvassa NAF-akselistossa ei ole vaatinut muutoksia akselikiinnitykseen – periaatteessa telit keinulaakerointeineen vain korvaavat yksittäispyörien akseliputket ja napavälitykset. Jotta telin renkaille on riittävästi liikkumatilaa, on akselin sivusuuntaista kallistusvaraa pienennetty. Telien liikkeiden rajoittimena toimivat pitkät rajoitinketjut molemmissa päissä teliä.
Hakkuupää kuin Suomeen suunniteltuna
Suomessa harvestereiden käyttökohteet poikkeavat melko suuresti muusta Euroopasta. Meillä samalle koneella saatetaan hakata sekä uudistushakkuiden järeitä runkoja että harvennushakkuiden pienempiä runkoja. Muualla koneiden käyttökohteissa on tasakokoisempaa metsää, suuremmista kuvioiden pinta-aloista tai erittäin järeistä rungoista johtuen.
Suomessa selkeästi suosituin Komatsun hakkuupää on ollut C93. Sen maksimi karsintaläpimitta on 40 senttiä ja teoreettinen kaatoläpimitta 60 senttiä. Nyt sen ja järeän C144-mallien väliin esiteltiin C123. Se vastaa kooltaan aikaisempaa 365-mallia, maksimi karsintaläpimitta on 46 senttiä ja maksimi katkaisuläpimitta on 65 senttiä. C123 on nyt varustettu muiden C-sarjan hakkuupäiden tavoin kuormantuntevalla Constant Cut -sahalaitteella. Reilun 1 200 kilon painoinen C123 on saatavissa 10 metrin puomistolliseen 911-alustakoneeseen tai 11 metrisellä puomistolla 931- ja 931XC -malleihin.
S-hakkuupäiden mallistoon esiteltiin myös kevyt, reilun 800 kilon painoinen S82. Sen valmistaa Komatsun omistama Logmax, kooltaan hakkuupää sijoittuu Logmax 4000- ja 5000-mallien väliin. Kyseessä on selkeästi harvennushakkuille suunnattu malli, ja se on saatavissa 11 metrin puomistolliseen 901-alustakoneeseen. Ohjausjärjestelmältään S82 on toteutettu soveltumaan suoraan Komatsun järjestelmään.
Kuormatraktoreiden kokoluokissa selkeytymistä
Viimeisten vuosien aikana Komatsu on uudistanut koko kuormatraktorimallistonsa. Kun mallistossa 890.3:n korvannut 895 oli järeämpi 20 tonnin kantavuuden malli, jäi sen ja 865-mallin ero varsin suureksi. Taasen ero 865 ja 855 välillä oli varsin pieni, pääsääntöisesti erona oli 865 järeämmän telirakenteen sallima 15 tonnin kantavuus.
Komatsu ratkaisi tämän tilanteen uudella järeällä 875-mallilla, joka korvaa 865:n. 875 kantavuus on 16 tonnia ja omapainoa perusvarustuksella on 19 900 kiloa (865 18 800 kiloa). Moottorin teho on 27 kilowattia suurempi, ollen nyt 185 kilowattia. Runko keskinivelineen ovat uudentyyppisiä, samalla puskulevyn nousukorkeutta on suurennettu. 875 on varustettu suuremman läpivirtauksen nosturiventtiilistöllä ja saatavissa myös järeällä 145F-nosturilla. Nosturin erikoisuus on yksijatkeisen version peräti 8,5 metrin ulottuma, mutta nosturi on saatavissa myös kaksijatkeisena 10-metrin versiona.
Samalla Komatsu päivittää 855- mallin ja moottoritehon noustessa 170 kilowattiin (päivitysmerkintä .1 poistuu). Myös 855 perustuu uuteen runkorakenteeseen ja avarampaan kuormainhydrauliikkaan. Nosturina on 130F, jonka nostomomentti on peräti 127 kNm (855:n CRF 8.1 106 kNm). Samalla kuormatila Suomessa tulee olemaan vakiovarusteena FlexBunk-versio, jossa karikoiden levennysosien ansiosta kuormatilaa on mahdollista säätää ohjaamosta käsin.
Uudet Komatsun kuormatraktorimallit erottuvat paremman näkyvyyden antavista, pyöristetyistä ja mustamaskisista konepeitoista. Uusien konemallien esittelytilaisuudessa oli ennakkoesittelyssä myös uudistuva 895, joka esitellään tarkemmin myöhemmin tänä vuonna.
Syksyllä markkinoille ja Suomeenkin
Uudistuneiden Komatsu-mallien valmistus alkaa syksyllä ja ne esitellään Suomessa syksyn FinnMetko 2016 -näyttelyssä Jämsässä 1.9.–3.9.2016.
Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtaja Timo Korhonen on tyytyväinen uusiin malleihin. Etenkin C123-hakkuupäästä, yhdistettynä 11-metrin puomistolliseen 931-alustakoneiseen, hän povaa kysyttyä yhdistelmää.
Komatsun suurempi LoadFlex-kuormatilavaihtoehto ei ole lyönyt läpi Suomessa. Hieman pidempien ajomatkojen ja suurempien työmaiden Ruotsissa se on kuitenkin hyvin suosittu vaihtoehto. Aikaisemmasta poiketen yhdistelmä on nyt saatavissa ilman kuormatilavaakaa. ”Suomen tiheä metsätieverkosto ei tuo LoadFlexin hyötyjä esiin”, totesi Korhonen.
Uusissa kuormatraktorimalleissa 855 ja 875 on vakiovarusteena kääntyväkarikkainen FlexBunk- kuormatila. Kuormaimella käännettävillä karikoilla saadaan kuormatilaa levitettyä 50 senttiä (855) tai 60 senttiä (875).
Uudet kuormatraktorit erottuvat pyöreämpimuotoisesta ja matalammasta mustamaskisesta konepeitosta. Samalla on puskulevyjen rakennetta muutettu, jotta ne nousevat ylemmäs.
Uudet kuormatraktorimallit 855 ja 865:n korvaava 875 selkeyttää mallistoa. 875 on selkeämmin 14 tonnin kantavuuden 855:stä järeämpi ja on kuormatraktorimarkkinoilla uutta 16 tonnin kantavuuden kokoluokkaa. Molemmissa nosturimallit ovat edeltäjiään selvästi järeämmät. Esillä oli myös uudistuva järein malli 895, joka esitellään tarkemmin syksyllä.
Ruotsissa kaksisyöttörullaiset hakkuupäät ovat suosittuja. Logmax-perustainen S82 on vain hieman yli 800 kilon painoinen uutuusmalli harvennushakkuille ja 901/911-alustakoneisiin.
Etenkin Suomessa on kaivattu järeämpää yleishakkuupäätä. Sellaiseksi on suunniteltu uusi C123, joka on 365-mallin kehitysversio. Sahalaitteeksi on tullut pienemmästä C93-versiosta tuttu kuormituksen tunnistava Constant Cut. Se on varustettavissa Eco-GLS-teräketjuvoitelulla, jossa voiteluaineena käytetään kiinteämpää rasvaa ja sille suunniteltua laippamallia.
Etenkin Suomessa on kaivattu järeämpää yleishakkuupäätä. Sellaiseksi on suunniteltu uusi C123, joka on 365-mallin kehitysversio. Sahalaitteeksi on tullut pienemmästä C93-versiosta tuttu kuormituksen tunnistava Constant Cut. Se on varustettavissa Eco-GLS-teräketjuvoitelulla, jossa voiteluaineena käytetään kiinteämpää rasvaa ja sille suunniteltua laippamallia.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

