27. puukuormaajamestarin etsintä käynnistyi – Lahdesta Puunkuormaajat kiertueella

Puunkuormaajamestari-kiertue käynnistyi 16.4. Lahdessa. Kiertue käsittää 27 karsintakilpailua sekä loppukilpailun. Puunkuormauksen ohella kiertueella on tarjolla rautaisannos alan kuulumisia sekä mahdollisuus tutustua yhteistyökumppaneiden ja muiden näytteilleasettajien tuotteisiin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Yli puolet myytävistä uusista nostureista on nykyään varustettu ohjaamolla, Cargotecista kerrotaan. Kuvassa Jonsered 1080 DT 96. LS-hydrauliikka on Olsbergsin ja 4-vipuinen ohjaus mekaaninen. Ulottumaa on 9,6 metriä ja nostotehoa 103 kN.
Yli puolet myytävistä uusista nostureista on nykyään varustettu ohjaamolla, Cargotecista kerrotaan. Kuvassa Jonsered 1080 DT 96. LS-hydrauliikka on Olsbergsin ja 4-vipuinen ohjaus mekaaninen. Ulottumaa on 9,6 metriä ja nostotehoa 103 kN.
Kuljetusalaa rasittava polttoaineen veronkorotus oli elinkeino-  ja aluepoliittinen virhe, toiminnanjohtaja Kari Palojärvi sanoo.
Kuljetusalaa rasittava polttoaineen veronkorotus oli elinkeino- ja aluepoliittinen virhe, toiminnanjohtaja Kari Palojärvi sanoo.

Jo 27. kertaa järjestettävälle Puunkuormaaja-kiertueelle odotetaan noin tuhatta kilpailijaa, joista karsitaan viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kilpailemaan FinnMetko 2012 -näyttelyn yhteydessä käytävään finaaliin mestarin tittelistä.

Mittavan osanottajajoukon lisäksi järjestäjien tavoitteena on nostaa kiertueen yleisömäärä uudelle tasolle. Kilpailun järjestävät Cargotec Suomi, Veho Hyötyajoneuvot sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen.

Pelkkä nopeus ei ratkaise

Kilpailussa on selkeät ja tarkat säännöt, jotka korostavat nopeuden lisäksi tarkkaa ja virheetöntä työskentelyä. Noin 60 kappaletta 4,3–5,5-metrisiä mänty- tai kuusitukkeja nostetaan autosta pinoon. Kun auto on tyhjennetty, lastataan tukit takaisin kyytiin. Takasin lastattaessa tukit pitää kääntää ympäri. Tunnistuksen helpottamiseksi tukkien toinen pää on maalattu punaiseksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lopulliseen suoritusaikaan vaikuttavat mahdolliset virhepisteet, joita kertyy useasta eri arvostelukohteesta.

Kierroksen avauksessa ykköseksi kipusi Tommi Lyytikäinen Lahdesta kokonaisajalla 6,18 minuuttia. Toiseksi sijoittunut kärköläläinen Kimmo Koskela oli nopeampi, mutta sakkoaikaa kertyi sen verran enemmän, että osakilpailuvoitto jäi yhdeksän sekunnin päähän. Kaiken kaikkiaan kiertueen avaukseen otti osaa 35 kilpailijaa.

Koeajokalustoa ja tuote-esittelyjä

Kilpailukalustona käytetään Alucar-päälirakenteella varustettua Mercedes-Benz Actros 3360 6x4 4500 -puuautoa, jollainen on myös koeajettavana.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kilpailunosturina käytetään istuinpaikkamallista Loglift 105 ST 96 -nosturia, jonka ulottuma on 9,6 m ja nostoteho 101 kN. Letkutus on teleskoopin sisäpuolella.

Hydrauliikka on Rexrothin kuormantuntevaa SX 14 -mallia venttiileillä. Kahmari on X 43 ja rotaattori Sampo Hydraulicsin BBR 15 jarrupuristimella. Nosturissa on lisäksi SKF:n keskusvoitelujärjestelmä.

Kiertueella on lisäksi koeajettavana Sisu Timber DK16M K-PP/465+130 -puuauto varustettuna Alucar-päälirakenteella ja Loglift-ohjaamonosturilla. Koeajoautot on varustettu Jyki-puutavaraperävaunuilla.

”Nykyisin ohjaamonosturilla varustettuja malleja menee jo enemmän kaupaksi kuin istuinpaikkamalleja”, kertoo Arto Moilanen Cargotec Oy:stä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lisäksi kiertueella voi paikkakuntakohtaisesti tutustua muidenkin yhteistyökumppaneiden tuotteisiin. Esimerkiksi Bridgestone esitteli Lahdessa perävaunupuolen rengasuutuuksia.

Rengaskoot eivät muutu, mutta uusilla kumiseoksilla, kulumismuodoilla ja kivenpoistajilla haetaan pienempää vierintävastusta ja alentunutta polttoaineenkulutusta sekä parannetaan renkaan kestoa.

Pakettiautokaupassa poikkeuksellinen kvartaali

Veho Hyötyajoneuvojen johtaja Juha Ruotsalainen kuvaili alkuvuoden pakettiautokauppaa hyvin poikkeukselliseksi. Huhtikuun alussa voimaan astunut autoveronkorotus sai aikaan sen, että pakettiautojen kokonaiskauppa kasvoi edellisen vuoden vastaavasta kvartaalista peräti 47,7 prosenttia. Myytyinä yksiköinä kasvu on 1 677 kappaletta.

Myynti tulee tasaantumaan, mutta on vielä vaikea arvioida, kuinka paljon. Mercedes-Benz nappasi pakettiautoissa 13,2 prosentin markkinaosuuden, mikä on merkin paras saavutus ikinä.

Kevyiden ja keskiraskaiden kuorma-autojen kokonaismarkkinat ovat laskussa, kun taas yli 16-tonnisten kuorma-autojen kauppa on käynyt edellisvuotta paremmin.

”Raskaissa ajoneuvoissa saavutimme myös uuden markkinaosuusennätyksen, 21 prosenttia. Sektorissa on havaittavissa selkeää polarisoitumista. Mercedes-Benz, Scania ja Volvo jakavat markkinat 85 prosentin osuudellaan, loput jää muiden merkkien jaettavaksi”, Juha Ruotsalainen sanoo.

Vehon siipien suojassa olevan Sisun markkinaosuus on pudonnut kahteen prosenttiin, mutta tavoitteena on nostaa osuus parin seuraavan vuoden aikana noin kymmenen prosentin paikkeille.

Puutavara-autojen kokonaismarkkinat ovat alkuvuonna olleet pienemmät kuin vuotta aiemmin. Juha Ruotsalainen uskoo, että investointitarpeet alkavat purkautua kuluvan vuoden aikana, koska työtilanne on hyvä ja ajomäärät ovat kovia. n

Työmäärien suhteen mennyt talvi oli metsäalalla hyvä. Kalusto oli täyskäytössä ja paikoin tekijöistä oli jopa pulaa, kilpailukiertueen avaustilaisuudessa puhunut Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi sanoi. Siitä huolimatta kuljetusyrittäjät kamppailevat kannattavuuden kanssa.

”Joulu–helmikuun välillä kuljettajien palkat nousivat 2,5 prosenttia, ja kun siihen yhdistetään polttoaineverojen korotukset, ovat kokonaiskulut nousseet viimeisen puolen vuoden aikana peräti 8,2 prosenttia”, Palojärvi sanoi.

Hänen mukaansa kuljetustaksoissa on noin 10 prosentin korotustarve. Palojärvi kuitenkin epäilee, että näin suuria korotuksia on vaikea saada hintoihin kerralla. Koska lähes kaikki tehostamistoimet on tehty, löytyy puskuri käytännössä isännän selkänahasta.

Palojärvi ihmettelee myös kehysriihen liikennepoliittisia ratkaisuja, jotka olivat kuljetusalalle pettymys.

”Valtaosa rahoituksesta meni rautateille, vaikka 90 prosenttia kuljetuksista liikkuu kumipyörillä. Kuljetusverkko rapautuu, vaikka siihen pitäisi panostaa. Puuhun perustuvien ympäristötuotteiden ja tekniikan kasvu- ja vientipotentiaali on mahtava. Metsänhoito ja puutavaran jalostus tarvitsevat toimivan infran ja vahvan kuljetussektorin”, hän painottaa.

Lisäksi Palojärvi peräänkuuluttaa bioenergiapuolelle pitkäkestoisia ratkaisuja. Tempoileva politiikka luo epävarmuutta, eivätkä yrittäjät uskalla investoida kalustoon, vaikka ilmiselvää tarvetta olisi. Investointikaari on noin viisi vuotta, joten edes sen ajan kestävät ratkaisut olisivat tarpeen.

 

Timo Rintakoski

 

Avaa artikkelin PDF