
Härmän harjoitusvedot lupaavat hyvää kautta – uusittu lavetti käyttöön


Osalle uutuuksia testipäivä tuli hieman liian aikaisin, sillä mielenkiintoisia vetotraktoreita jäi harmittavalla tavalla talleihin, kun ruuvaaminen oli vielä hieman kesken. Huhujen mukaan uutta ja päivitettyä konetta tulee radoille ihan mukavasti.
Tarkka katsastus
Ennen varsinaista treenaamista Euroopan Tractorpulling kattojärjestön ETPC:n hollantilainen tarkastaja Mick Bouwhuizen katsasti lavetin. Uusien sääntöjen vaatimat muutokset ovat teettäneen lujasti muutostyötä etupäässä painolaatikon hallintaan.
Lavetin vastuumies Vesa Räisänen Kempeleestä kertoi, että talven mittaan on tehty työtä satoja tunteja, jotta uudet turvamääräykset täyttyisivät. Painolaatikon liikkumista ja ketjuakseleiden liikettä seurataan useammalla sensorilla. Jos jotain poikkeavaa ilmenee, lavetti lyö automaattisesti kaikki jarrut päälle. Lavetin etuosa on tehty 50, 60 ja 80-millisistä sisäkkäin asennetuista putkista, jota krymppääntyvät hallitusti, jos laatikko jostain syystä yrittää karata vetotraktorin päälle.
Mick Bouwhuizen kertoi katsastaneensa tänä keväänä seitsemän lavettia ja vielä olisi pari jäljellä. Mies harmitteli katsastajien vähyyttä, sillä hän on Euroopan pohjoisin katsastaja. Pohjoismaihin olisi erittäin tärkeä saada ainakin yksi ETPC:n lavettikatsastaja.
Kesäviikonloput lavettikuskina Euroopan radoilla kulkevan Mickin mielestä paras pohjakoulu tarkastajalle on lavettikuskina toimiminen. Siinä työssä ymmärtää niin lavetin teknisen toiminnan, kuin kaikki turvallisuuteen liittyvät seikat.
Läpi meni
Martti Nissilän ja ja Vesa Räisäsen lavetti meni läpi katsastuksesta muutamin korjauskehotuksin. Tappokatkaisijalle tulevan vaijerin toimintaa tuli tarkentaa, varapyörä panna paikoilleen ja vaunun kylkeen on merkittävä vaihdekaavio. Kaikki korjausta vaatineiden kohteiden parannusasiat käytiin yhdessä läpi, ja jopa toteutuksia suunniteltiin yhdessä valmiiksi. Tässä mielessä katsastajan toiminta oli esimerkillistä. Samalla kertaa Bouwhuzen katsasti minipullereiden lavetinkin. Valitettavasti paikalla ei ollut yhtään miniä, jotta lavettia olisi päässyt testailemaan tosioloissa.
Farmit, super farmit ja pro stockit vetivät lavettia koko iltapäivän. Rata oli kovassa, mutta erittäin pölyävässä kunnossa. Pienihokkisilla renkailla vetäville sf ja ps-luokan koneille rata taisi olla liian kuiva. Maatalousrenkailla ajava farmiluokka näytti viihtyvän radalla paremmin.
Merkillepantavaa on myös voimallinen panostus vetotraktoreiden ulkonäköön. Kauniisti ja kekseliäästi maalailtuja ja tuunailtuja koneita on mukava katsella.
Koko Eurocup kolmella koneella
Eurocupiin osallistuvan Herlevit ajavat eurocupia kolmella koneella. Norjan Eurocup-kisaan lähtöä tehneet Sigma Power ja Doris näyttivät olevan erinomaisessa iskussa. Radan huono pito vaikutti varmasti siihen, että Herlevit jättivät testauksen yhteen vetoon. Doris oli vielä pelkällä maalipinnalla talven mittavan runkoremontin jäljiltä, mutta viimeistään Norjassa kone on yhteistyökumppanien teipeillä fiksattuna.
Herlevin tiimin neljäs traktori, myynnissä oleva Countdown nähtäneen kotimaan kisoissa, sillä osa SM- ja EC-kisoista on harmittavasti päällekkäin.
Vetojen pituudesta ja koneiden käynnistä päätellen Suomeen on tulossa kunnollinen pullingkesä. Koneita on tulossa muutamia lisää ja tietotaito kuskien ja mekaanikkojen parissa on parantunut, joten näyttävyyttä viidessä SM-kisassa varmasti riittää. n
6.06. Piikkiö
13.06. Nurmes
21.06. Haapajärvi
4.07. Alahärmä
18.07. Tyrnävä
Eurocupia ajetaan ETPC:n antaman tiedon mukaan
seuraavasti:
24.5. Bryne Norja
6-7.6. Bearnay, Ranska
14.6. Made, Hollanti
11.7. Putten, Hollanti
25.-26. 7 Herning, Tanska
23.8. Bouconville, Ranska
29.30.8. Gt.Eccleston, Englanti
21.9. Bettborn, Luxemburg
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- KoneAgriassa enemmän näytteilleasettajia kuin koskaan – tila ei riittäisi, jos kaikki isot toimijat olisivat mukana
- Seinäjoella toimiva HC Petersen Finland Oy toimittaa Zetor- ja Deutz-traktoreiden varaosa Pohjoismaihin – varaosavarastossa osia myös yli 70-vuotiaisiin traktoreihin
- Stihl kehittää lähivuosina uusia akkulaitteita ja latausinfraa – myöskään polttomoottorilaitteita ei ole unohdettu
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Koneammattilaiset Maria Hiironen ja Annukka Markkula rohkaisevat muitakin nuoria kokeilemaan konetöitä – ”Konetekniikan ymmärtäminen ja koneen korjaaminen on siistiä”
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä