
Bauma China 22.–25.11. - Kiinan Suuri
Yksi maailman suurimmista rakennuskonenäyttelyistä, Bauma China, järjestettiin syksyisen sateisessa Shanghaissa. Näytteilleasettajia oli massiivisesti lähes 3 000, vaikka pientä pudotusta edelliskerrasta olikin havaittavissa.

Miksi tyytyä tavalliseen rasvaprässiin, kun saatavilla on pinkkejä versioita sekä hämähäkkimieskuosilla tuunattuja malleja. Zhejiang Fuyu:n valikoimista löytyy myös sähköprässejä ja suurempia rasvausyksiköitä sekä tankkauspumppuja.

Belton-tuotemerkin takaa löytyy mm. akkukäyttöisiä raudoitusten katkaisutyökaluja. Suurimmat mallit kykenevät katkaisemaan paksuimmillaan 20 millisen tangon. Täydellä akulla voi katkaista 100–120 rautaa. Akun latautuminen kestää noin 90 minuuttia.

Ohjaussauvoja ja ajopolkimia joka lähtöön, telarullia ja kokonaisia telastoja sekä suodatinkauppiaita. Kokonaisia koneita ja varaosia voi tilata mm. Alibaba.com ja Made-in-china.com palveluiden kautta. Laatu on tosin hyvin vaihteleva, ja usein tavaraa joutuu tilaamaan kontillisen.

Hyundai oli eräs harvoista Suomessa myytävistä merkeistä, jotka olivat esillä myös kiinan-Baumassa. Hyundai 35Z:n työpaino on noin 3 800 kiloa. Hyundaille on periaatteessa kysyntää myös Kiinassa, mutta maiden tulehtuneiden suhteiden ja talouden alamäen myötä markkina-alue on ollut viime vuosina vaikea myös korealaisvalmistajalle.

Eräällä osastolla markkinoitiin hiljaista halkaisuainetta, eli suomeksi sanottuna etanadynamiittia. Esitteen mukaan ainetta käytetään kalliiden kiviainesten, kuten marmorin ja graniitin varovaiseen louhintaan ja halkaisuun sekä kivien rikkomiseen hankalissa kaupunkiolosuhteissa. Tuotteesta on viisi eri versiota, joista yhden pitäisi toimia jopa 15 asteen pakkasessa.

Manitou oli yksi harvoista esillä ollesta kurottajavalmistajista. Konetyyppi on harvinainen Kiinassa, eikä paikallisiakaan valmistajia ole. Syy löytyy kysynnän puutteesta, sillä paikallisilla rakennustyömailla käytetään pääasiassa suurempia nostureja.

Bauma China 2016 oli vahvasti komponenttipainotteinen. Paikallinen koneenrakennus kärsii markkinoiden hiljentymisestä, mikä pakottaa myös tavarantoimittajat etsimään uusia asiakkaita. Tällä osastolla markkinoitiin ainoastaan kaasuvaijereita.

Novatronin vähemmistöomistaja saksalainen Moba esitteli Aasiassa erittäin harvinaisia koneohjausjärjestelmiä. Tarjolla on monipuolisia sovelluksia niin maarakennukseen kuin kaivosteollisuuteenkin. Osa toimintaa on jätehuollon telemetria- järjestelmät. Xsite-tuotemerkki on yhteinen Novatronin kanssa.

Kiinalaisia moottorivalmistajia oli esillä kirjava joukko. Huafeng valmistaa moottoreita erityisesti Aasian ja Intian markkinoille. Suurin merimoottori on 110-kilowattinen. Kiinassa on voimassa edelleen eurooppalaista 3A-päästötasoa vastaavat määräykset, eikä tiukennuksien aikataulua ole vielä vahvistettu.

Pienet pyöräalustaiset kaivukoneet ovat kasvava koneluokka myös Aasiassa, sillä eri merkkejä oli tarjolla useita. Quanzhou Kinho vastaa kysyntään esittelemällä kolme uutta mallia. Yrityksen edustaja kertoi, että konetyyppi on erityisen suosittu Saudi-Arabiassa. Uutuuksien työpainot ovat 6–7 tonnia. Moottori on Yuchai Bosch, joka täyttää kansallisen 3A-päästötason.

Dynaset Oy:n toimitusjohtaja Reijo Karppinen esitteli hydraulisia lisälaitteita työ-show'n merkeissä. Esimerkiksi motocrosspyörällä pyöritetty korkeapainepesuri sai paikalliset näyttelykävijät haltioihinsa. Kiinassa hydrauliikan tuomat mahdollisuudet ovat vielä pääosin tuntemattomia.

Heracleksen tuotevalikoimaan kuuluu asialliselta vaikuttavia teleskooppikuormaimia. Suurimman TL3000-mallin työpaino on 7 800 kiloa. Vakiomoottori on 90 kilowattinen Yunnei, mutta valittavissa on myös Cummins, Weichai tai Yuchai. Suurin nostokorkeus on peräti 605 cm.

Hunan Wipin tarjosi hydraulisia työlaitteita, jotka saavat voimansa joko peruskoneen hydrauliikasta tai erillisestä polttomoottorilla käyvästä hydrauliyksiköstä. Voimayksikköjä on viittä eri kokoa. Painot ovat 62–163,5 kiloa ja teho 9–27 hevosvoimaa. Työlaitteita oli tarjolla iskuvasarasta painepesurin kautta tärylätkään. Käyttökelpoisia lienevät myös hitsauskone ja ruuvipaalujen pyörityslaite.

Jining Sitongin osastolla esiteltiin Dongfeng 804 -traktorin päälle asennettua nosturia, jota voidaan käyttää myös maakairana. Paketin kokonaispaino on 6 300 kiloa, ja se pystyy nostamaan 5 000 kilon taakan. Suurin nostokorkeus on peräti 19,1 metriä. Puomin kääntyy sivuille 90 astetta. Yhdistelmän käyttäminen suomalaisella rakennustyömaalla saattanee vaatia työsuojeluviranomaisten suostuttelua.

Wacker Neuson hakee jalansijaa myös Aasian markkinoilta, sillä yhtiö on avaamassa uutta tehdasta Shanghai lähettyville. Tehtävää helpottaa paikallisten urakoitsijoiden kasvava laatutietoisuus, sillä esim. pyöräalustainen EW65-malli on laadullisesti selvästi edellä kiinalaisia kilpailijoitaan.

Kiinalainen Rhinoceros valmistaa varsin erikoista tela- ja pyöräalustaisen kaivukoneen yhdistelmää. Siirtymien ajaksi koneen molemmissa päissä sijaitsevat akselit lasketaan alas, jolloin tieajo sujuu kumirengaskyydillä. Koneen työpainoksi ilmoitetaan 8 770 kiloa, moottori on Yanmarin 33,7-kilowattinen. Tieajossa maksiminopeudeksi ilmoitetaan 25 km/h, mutta tela-ajossa maisema vaihtuu vaatimattomasti 2,3 kilometriä tunnissa.

Xuzhou Shenfu Construction Machinery esitteli ennakkoluulottomasti ilmeisesti näyttelyn ainoan sylinterittömän kauhan kallistajan. Kallistuskulmaksi ilmoitetaan 45 astetta. Yrityksen valikoimassa on myös mm. perinteisiä kallistuvia liittimiä ja murskakauhoja. Hieman yllättäen Alibaba.com palvelussa on myynnissä myös kiinalaisia rototilttejä.

Pele machinery on keskittynyt pienvaraosiin. Varastosta löytyy erityisesti monentyyppisiä tiivisteitä, letkuja ja hihnoja, mutta myös kytkinlevyt ja esim. iskuvasaroiden osat kuuluvat valikoimaan. Etu- alalla innokas esittelijä on valmiina tekemään tarjousta eurooppalaiselta näyttävälle osien ihmettelijälle.

Jonyang JY906-P on radio-ohjattu pelastus- ja raivauskone katastrofialueille. Sähkökäyttöisen laitteen toimintasäde on noin kaksi kilometriä ja toiminta-aika jopa viisi tuntia. Työpaino on 6,5 tonnia ja huippunopeus 8 kilometriä tunnissa. Teoreettiseksi kaivutehoksi ilmoitetaan 48 kuutiota tunnissa.

Pikaliitin on Aasiassa vielä harvinainen, vaikka muutama liitin olikin esillä. Riggerte Lifitin versio luottaa tuplalukitukseen. Malleja on 17, joista pienin on suunniteltu reilun kahden tonnin painoisiin koneisiin ja suurin peräti 80–120 tonnisiin kaivukoneisiin. Yritys valmistaa myös kaivukoneen kuokkakauhoja ja erilaisia trukkien lisälaitteita, kuten paperirullien siirtelyyn käytettäviä pihtejä.

Ylivoimaisesti suosituin ”Selfie-magneetti” oli esillä Lovolin osastolla. Jättimäinen mm. maarakennuskoneen osista rakennettu Transformers-robotti houkutteli tutustumaan kaivukoneisiin ja pyöräkuormaimiin. Edellisten lisäksi yritys valmistaa traktoreita ja puimureita. Traktorit ovat teholtaan 20–185 hevosvoimaisia.

Shandgong Tuishan Heavy Industryn uutuuksiin kuului Twisan- merkkiset sähkökuormaimet. Ohjaamollisen koneen työpainoksi ilmoitetaan 2 350 kiloa ja turvakaarellisen 2 000 kg. Yrityksen edustaja kertoi, akun riittävän 6–8 tunnin työskentelyyn. Hinnaksi ilmoitettiin 10 500 Yhdysvaltain dollaria, eli noin 9 845 euroa. Hintaa voisi pitää kohtuullisena.

Jiangsu Kuaile Batteryn erikoisalaa on erilaiset työkoneiden akut. Normaalien autojen käynnistysakkujen lisäksi valikoimaan kuuluu räjähdyssuojattuja sovelluksia mm. kaivoskoneisiin. Tärkeä tuoteryhmä on myös esim. golf-autoissa ja muissa sähkökäyttöisissä ajoneuvoissa käytettävät akut.

Immateriaalioikeuksia puolustetaan ainakin nimellisesti myös Kiinassa. Asiaan perehtynyt toimisto oli mukana Baumassa omalla osastollaan. Kovinkaan näyttäväksi tai innostuneeksi ei kojun ilmapiiriä voinut luonnehtia.

Anhui Heli on maailmanlaajuisesti kymmenen suurimman trukkivalmistajan joukossa. Tuotepalettiin kuuluu myös kotoisasti nimetyt Heli-pyöräkuormaimet, joita on kokoluokissa 3–19 tonnia. Koneet on suunnattu erityisesti Kaakkois-Aasian ja Lähi-idän markkinoille. Erilaisesta kohderyhmästä huolimatta mainoslauseet vastaavat länsimaisten valmistajien esitteitä.

John Deere on Euroopassa tunnettu lähinnä maatalous- metsätyökoneistaan, mutta maailmalla yritys on myös merkittävä maarakennuskonevalmistaja. Konsernin E210 LC -kaivukone on työpainoltaan noin 22-tonninen. Moottori täyttää 3A-päästötason. Euroopassa John Deeren maarakennuskoneita ei ainakaan toistaiseksi nähdä, sillä yritys tekee lähteistä yhteistyötä Hitachin kanssa.

Kinbullin pyöräalustaiset kaivukoneet muistuttavat ulkomuodoltaan häkellyttävän paljon vastaavia Volvon koneita. Kokoluokat ovat 7, 15 ja 22 tonnia. Yhtiö valmistaa myös porauslaitteita. Moottoreina käytetään Cumminsia. Yhtiön edustajan mukaan tavoitteena ovat myös Pohjoismaiset markkinat, vaikka CE-hyväksyntä vielä toistaiseksi puuttuukin.

WSD-niminen yritys valmistaa öljyjen puhdistuslaitteita, joilla käytetty öljy saadaan kierrätettyä uudelleen käytettäväksi. Koneiden kerrotaan puhdistavan jopa 99 % vanhan öljyn epäpuhtauksista ja poistavan veden lähes kokonaan. Laitteet on suunniteltu erityisesti hydrauliöljyn puhdistamiseen. Toiminta perustuu useisiin suodattimiin ja elektrolyysiin. www.oilcleaner.cn.

Sany on XCMG:n lisäksi toinen Kiinan jättimäisistä rakennuskonevalmistajista. Tehtailta valmistuu rakennuskoneiden lisäksi mm. kuorma-autoja, tuuliturbiineja ja satamanostureita. Sany tekee yhteistyötä Deutzin kanssa, joka toimittaa Stage 4 ja Stage 5 -päästötason moottorit yrityksen pyöräkuormaimiin.

Suomeen on tuotu muutamia pieniä kiinalaiskuormaimia, jotka ovat ulkonäöltään hyvin lähellä toisiaan, mutta niitä myydään eri merkkisinä. Sidley-kuormaimet vaikuttivat kuuluvan samaan sarjaan. Neljästä mallista suurin painaa 5 650 kiloa. Viime vuonna perustettu yritys valmistaa myös traktoreiden ja maarakennuskoneiden varaosia.

Volvon kiinalainen tytäryhtiö SDLG esitteli mallistonsa suurimman G9260-tiehöylän, joka on suunniteltu erityisesti kaivoksille ja suurille rakennustyömaille. Suurin leikkaussyvyys on 825 mm, ja huippunopeus 44,2 km/h. Kone tulee markkinoille Kiinassa alkuvuodesta 2018. SDLG valmistaa myös mm. kaivukoneita, kuormaimia ja kaivurikuormaimia.

XCMG on Kiinan suurin rakennuskonevalmistaja ja myös kymmenen suurimman joukossa maailmanlaajuisesti. Suurimpien louhosautojen kantavuus on 400 tonnia. Myös kaivukoneella on kokoa.
Shanghaissa joka toinen vuosi järjestettävä Bauma China keräsi yhteen Kiinan markkinoille, tai niiltä pois halajavat toimijat. Yrityksen markkinoivat tuotteitaan Aasian valtaville markkinoille, mutta samalla monet myös etsivät yhteistyökumppaneita uusille alueille. Tässä suhteessa kiinan-Bauma poikkeaakin länsimaisista näyttelyistä. Euroopan vastaavissa tapahtumissa yleensä esitellään uutuuksia, kun Kiinassa pääpaino on yhteistyökumppanien etsimisessä.
Näyttelyn pinta-ala oli edellisvuosien tapaan 300 000 neliötä, mutta muissa tunnusluvuissa oli havaittavissa lievää laskua. Näytteilleasettajia oli paikalla 2 953, jotka tulivat 42 eri maasta. Kaksi vuotta sitten osallistujia oli reilut sata enemmän. Erityisesti ulko-alueille olisi vielä ollut tilaa. Vierailijoita näyttely keräsi 170 000, mikä on 20 000 edelliskertaa vähemmän. Pahempaa tungosta syntyikin sisähalleihin syntyä lähinnä rankempien sadekuurojen aikana.
Komponenttitaivas
Pienoinen yllätyksen aihe oli komponenttitoimittajien valtava määrä. Parin hallin kiertelyn jälkeen kasassa olisi voinut olla kaikki kaivukoneen rakentamiseen tarvittavat osat. Näyttelyyn aiemmin osallistuneet kertoivatkin, että varaosatoimittajien määrä oli selvästi aiempaa suurempi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Muutos selittyy Kiinan rakennuskoneteollisuuden lamalla, jonka myötä pienosien toimittajien on löydettävä uusia markkinoita. Eurooppalaisen näköiselle toimittajalle olikin lähes tukalaa, millä innolla kaikkea mahdollista tarjottiin kotimaahan edustettavaksi. Osassa kojuissa esiteltiin esim. pelkkiä o-renkaita tai kaasuvaijereita.
Toimintaympäristön muutos johtaa juurensa muutaman vuoden takaiseen romahdukseen, jonka vuoksi Kiinan bruttokansantuote on tällä hetkellä alhaisimmillaan 25 vuoteen. Äkillisen muutoksen myötä koneista on selvää ylitarjontaa, ja useat rakennuskonevalmistajat pyrkivät Euroopan markkinoille.
Eräs uutistoimisto Reutersin haastattelema maarakennuskonemyyjä kertoi, että kiivaimman kysynnän aikana asiakkaat jonottivat aamulla liikkeen ulkopuolella saadakseen uuden koneen. Nykyään pääosa myydyistä koneista on käytettyjä.
Suurien kasvukeskusten yhdyskuntatekniikka on jo valmis, osa Shanghain alueille sijaitsevista valtavista toimistorakennuksista oli jopa tyhjillään. Vanhan totuuden mukaan maata ei tule lisää, joten kuumimpana aikana tornitaloja rakennettiin osin pelkästään tarkoituksena saada maa-alue hallintaan. Kiinan hallitus suunnittelee kuitenkin mm. kaksikerroksisten moottoriteiden rakentamista, mikä helpottaisi ruuhkia ja piristäisi alaa. Nämä pohdinnat ovat kuitenkin vielä suunnitteluasteella.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Suuret merkit poissa
Hienoinen lamaannus näkyi myös osallistujaluettelossa. Suurista, myös Suomessa myytävistä maarakennuskonevalmistajista mukana olivat ainoastaan Hyundai ja Wacker Neuson. Jopa Liugong jätti Bauman väliin. Tehtaalta saamiemme tietojen mukaan yritys ei kokenut nykyisessä tilanteessa saavansa näyttelystä riittävää hyötyä kustannuksiin nähden. Seuraava suurempi näyttely Liugongille on Las Vegasissa maaliskuussa järjestettävä ConExpo.
Osaltaan konekannan uusiutumista auttanee päästömääräyksien kiristyminen myös Kiinassa. Tällä hetkellä voimassa on Kiinan oma Stage III-vaihe, joka vastaa eurooppalaista 3A-päästötasoa, joka otettiin käyttöön jo lähes kymmenen vuotta sitten. Seuraavan 3B-päästötasoa vastaavan asetuksen käyttöönottoaikataulua ei Kiinassa ole vielä päätetty. Seuraava Bauma China järjestetään 27.–30.11.2018.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Osaston luetuimmat
- Koneurakointi Karvola urakoi kymmenellä traktorilla ympäri vuoden – menestyksen takana hyviä periaatteita ja ripaus tuuria
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Kooste vuoden 2023 metsänäyttelyiden annista – näyttelykävijät palasivat takaisin metsäalan koneiden pariin
- Kelekkamessuilla 2023 pääosissa olivat sähköiset moottorikelkat ja -mönkijät – Yamaha luopuminen kelkkavalmistuksesta puhutti