Power Truck Show esitteli kuorma-auto-kaluston uutuuksia, historiaa ja visioita tulevaisuudesta

Jo 15. kerran järjestetty kuljetus- ja autonäyttelytapahtuma keräsi jälleen yli 30 000 vierasta ja 160 näytteilleasettajaa. Tuotepuolen uutuuksien lisäksi merkittävä osuus on vuodesta toiseen toinen toistaan näyttävämpi kalusto, alan historia sekä oheisohjelma.
Messujen tärkein uutuus oli ensimmäistä kertaa Suomessa esillä ollut Iveco S-Way. Tarjolle tulee sekä diesel- että LNG-versiot. Koeajoautoja tulee marras–joulukuussa ja asiakastoimituksiin päästään maalis–huhtikuussa 2020.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Iveco S-Wayssa keskiössä ovat täysin uusi tilavampi ja ergonomisesti kehittyneempi ohjaamo sekä muotoilun tuoma aerodynaaminen suorituskyky. Tärkeää ovat myös yhdistettävyysratkaisut. Kaikkiin myytäviin autoihin tulee yhdistettävyyspaketti vakiona.
Iveco S-Wayssa keskiössä ovat täysin uusi tilavampi ja ergonomisesti kehittyneempi ohjaamo sekä muotoilun tuoma aerodynaaminen suorituskyky. Tärkeää ovat myös yhdistettävyysratkaisut. Kaikkiin myytäviin autoihin tulee yhdistettävyyspaketti vakiona. Kuva: Timo Rintakoski
PM-nostureita maahantuova Koivunen Oy ja Suomen Kuljetuslaite Oy ovat varustelleet Scania R500 B 8x4:n PM100028SP-nosturilla. Hydraulinen ulottuvuus on 20,35 m/3230 kg. Jibin avulla ulottuvuus nousee 33,45 metriin/740kg. Nosturissa on 15° ylitaitto, jibissä 25°. Täydellinen nosturipaketti tukijalkoineen painaa noin 10 800 kg.
PM-nostureita maahantuova Koivunen Oy ja Suomen Kuljetuslaite Oy ovat varustelleet Scania R500 B 8x4:n PM100028SP-nosturilla. Hydraulinen ulottuvuus on 20,35 m/3230 kg. Jibin avulla ulottuvuus nousee 33,45 metriin/740kg. Nosturissa on 15° ylitaitto, jibissä 25°. Täydellinen nosturipaketti tukijalkoineen painaa noin 10 800 kg. Kuva: Timo Rintakoski
Kun pultinkantaan tai mutteriin pitää antaa lämpöä, on induktiokuumennin turvallinen vaihtoehto. Kuvan Alesco A80 -induktiokuumennin on teholtaan 3,7 kW ja toimii vielä verkkovirralla – virran voi tuottaa vaikka inverterillä. Laitteessa on nestejäähdytin. Alescot tuo maahan Jarmika Oy ja hinnat alkavat n. 2 400 eurosta.
Kun pultinkantaan tai mutteriin pitää antaa lämpöä, on induktiokuumennin turvallinen vaihtoehto. Kuvan Alesco A80 -induktiokuumennin on teholtaan 3,7 kW ja toimii vielä verkkovirralla – virran voi tuottaa vaikka inverterillä. Laitteessa on nestejäähdytin. Alescot tuo maahan Jarmika Oy ja hinnat alkavat n. 2 400 eurosta. Kuva: Timo Rintakoski
Kun pultinkantaan tai mutteriin pitää antaa lämpöä, on induktiokuumennin turvallinen vaihtoehto. Kuvan Alesco A80 -induktiokuumennin on teholtaan 3,7 kW ja toimii vielä verkkovirralla – virran voi tuottaa vaikka inverterillä. Laitteessa on nestejäähdytin. Alescot tuo maahan Jarmika Oy ja hinnat alkavat n. 2 400 eurosta.
Kun pultinkantaan tai mutteriin pitää antaa lämpöä, on induktiokuumennin turvallinen vaihtoehto. Kuvan Alesco A80 -induktiokuumennin on teholtaan 3,7 kW ja toimii vielä verkkovirralla – virran voi tuottaa vaikka inverterillä. Laitteessa on nestejäähdytin. Alescot tuo maahan Jarmika Oy ja hinnat alkavat n. 2 400 eurosta. Kuva: Timo Rintakoski
Matec-Trailer Oy valmistaa raskaan kaluston perävaunuja ja päälirakenteita Soinissa. Kuvan 10,7-metrisessä puuvaunussa on suurlujuusteräksestä rakennettu runko. Varustukseen kuuluvat Timbtech- alumiinipankot, kiristimet ovat pankkorungoissa. Ilmajousitus ja levyjarrut sekä 2/3/5 -akselinnostajat ovat niin ikään vakiovarusteita.
Matec-Trailer Oy valmistaa raskaan kaluston perävaunuja ja päälirakenteita Soinissa. Kuvan 10,7-metrisessä puuvaunussa on suurlujuusteräksestä rakennettu runko. Varustukseen kuuluvat Timbtech- alumiinipankot, kiristimet ovat pankkorungoissa. Ilmajousitus ja levyjarrut sekä 2/3/5 -akselinnostajat ovat niin ikään vakiovarusteita. Kuva: Timo Rintakoski
Realmachinery on toiminut ajoneuvojen päälirakentamisen parissa noin 1,5 vuoden ajan, mutta kuluvan vuoden aikana asiaan on pistetty kierroksia. Realmachinery tekee tiivistä yhteistyötä mm. Koivunen Oy:n kanssa PM ja Effer -nostureiden muodossa. Asennukset on toiseksi keskitetty Keravan toimipisteeseen.
Realmachinery on toiminut ajoneuvojen päälirakentamisen parissa noin 1,5 vuoden ajan, mutta kuluvan vuoden aikana asiaan on pistetty kierroksia. Realmachinery tekee tiivistä yhteistyötä mm. Koivunen Oy:n kanssa PM ja Effer -nostureiden muodossa. Asennukset on toiseksi keskitetty Keravan toimipisteeseen. Kuva: Timo Rintakoski
Joab Finland Oy:n osastolla oli esillä näyttävä Scania S580 8x4 Joab L18X koukkulavavarustuksella. Siinä on 18 tonnin nosto- ja kippauskapasiteetti. Varusteina oli patentoitu kippausmomentinvahvistin, mekaaninen keskilukko ja laskujarru. Komeus on kruunattu HMF 5020 nosturilla, johon on saatavilla neljä erilaista jibiä.
Joab Finland Oy:n osastolla oli esillä näyttävä Scania S580 8x4 Joab L18X koukkulavavarustuksella. Siinä on 18 tonnin nosto- ja kippauskapasiteetti. Varusteina oli patentoitu kippausmomentinvahvistin, mekaaninen keskilukko ja laskujarru. Komeus on kruunattu HMF 5020 nosturilla, johon on saatavilla neljä erilaista jibiä. Kuva: Timo Rintakoski
Ruotsalainen CMT esitteli 22 kuution viljalavan. Pohja on 3 mm ja laita 2 mm 450 laadun kulutusterästä. Toisella sivulla on avattava alumiiniseinä. Myös peräluukku on alumiinia. Pohjassa on kisko- ja laskurullat. Painoa on noin 2400 kg, kokonaismassan ollessa 24 tonnia.
Ruotsalainen CMT esitteli 22 kuution viljalavan. Pohja on 3 mm ja laita 2 mm 450 laadun kulutusterästä. Toisella sivulla on avattava alumiiniseinä. Myös peräluukku on alumiinia. Pohjassa on kisko- ja laskurullat. Painoa on noin 2400 kg, kokonaismassan ollessa 24 tonnia. Kuva: Timo Rintakoski
Bema Silverstar on ruotsalaisvalmisteinen ketju 8 mm ketjulla ja 9 mm nastalla varustettuna.
Bema Silverstar on ruotsalaisvalmisteinen ketju 8 mm ketjulla ja 9 mm nastalla varustettuna. Kuva: Timo Rintakoski
Eipä mene kauaa, kun lumiketjuille on taas käyttöä. RUD Mammut on single-, pari- ja etupyörille tarkoitettu 8 mm ketjulla ja 9 mm nastalla varustettu lumiketju.
Eipä mene kauaa, kun lumiketjuille on taas käyttöä. RUD Mammut on single-, pari- ja etupyörille tarkoitettu 8 mm ketjulla ja 9 mm nastalla varustettu lumiketju. Kuva: Timo Rintakoski
Myös maataloudessa tehdään tyylillä. Kauhavalaisen kotieläintilan, HH Jalasto Oy:n osastolta oli yrityksen väreihin personoitu Claas Lexion telapuimuri, kuorma-autoyhdistelmä ja pick-up. Osasto sai raadilta Maharotoon osasto! -kunniapalkinnon.
Myös maataloudessa tehdään tyylillä. Kauhavalaisen kotieläintilan, HH Jalasto Oy:n osastolta oli yrityksen väreihin personoitu Claas Lexion telapuimuri, kuorma-autoyhdistelmä ja pick-up. Osasto sai raadilta Maharotoon osasto! -kunniapalkinnon. Kuva: Timo Rintakoski
DPFPRO huoltaa kaikenkokoiset diesel-hiukkassuodattimet, katalysaattorit ja SCR-suodattimet. Silmämääräisen tarkastuksen jälkeen tehdään läpivirtaustesti, sitten vesipesu sisäkautta. Kuivauspuhaltimen jälkeen tehdään vielä läpivirtausmittaus. ”Tukkeutunut tai ahdistava DPF nostaa polttoaineenkulutusta 5–7%,” Aki Uppa DPFPRO Oy:stä muistuttaa.
DPFPRO huoltaa kaikenkokoiset diesel-hiukkassuodattimet, katalysaattorit ja SCR-suodattimet. Silmämääräisen tarkastuksen jälkeen tehdään läpivirtaustesti, sitten vesipesu sisäkautta. Kuivauspuhaltimen jälkeen tehdään vielä läpivirtausmittaus. ”Tukkeutunut tai ahdistava DPF nostaa polttoaineenkulutusta 5–7%,” Aki Uppa DPFPRO Oy:stä muistuttaa. Kuva: Timo Rintakoski
Movalube voitelujärjestelmälle on saatu patentti vuonna 2015, ja siitä lähtien homma on laajentunut.  Movalube on täysin mekaaninen ja toimii hydraulisesti. Käyttövoima otetaan kohteesta, mitä voidellaan. Näin voidellaan vain ns. tarpeeseen. Koska laitteessa ei ole sähköä, sopii tuote mainiosti ADR-kohteisiin.
Movalube voitelujärjestelmälle on saatu patentti vuonna 2015, ja siitä lähtien homma on laajentunut. Movalube on täysin mekaaninen ja toimii hydraulisesti. Käyttövoima otetaan kohteesta, mitä voidellaan. Näin voidellaan vain ns. tarpeeseen. Koska laitteessa ei ole sähköä, sopii tuote mainiosti ADR-kohteisiin. Kuva: Timo Rintakoski
Valkoinen savu ei hyvää lupaa. Timo Naaraojan Bison Volvo-BM päästi sisuskalut pihalle 50 metrin vedon jälkeen.
Valkoinen savu ei hyvää lupaa. Timo Naaraojan Bison Volvo-BM päästi sisuskalut pihalle 50 metrin vedon jälkeen. Kuva: Timo Rintakoski
Super Sport 3600 kg luokan SM-pistejohdossa viimeiseen osakilpailuun Kalajoelle lähtee Virroilla asuva Mari Pirttiniemi. Härmästä saalina oli luokan kolmas sija.
Super Sport 3600 kg luokan SM-pistejohdossa viimeiseen osakilpailuun Kalajoelle lähtee Virroilla asuva Mari Pirttiniemi. Härmästä saalina oli luokan kolmas sija. Kuva: Timo Rintakoski
Matti Herlevin JOR-max Valtra oli perjantaina esillä Koneviestin messuosastolla. Lauantaina varmistui Pro Stock 3500 kg luokan Suomen Mestaruus.
Matti Herlevin JOR-max Valtra oli perjantaina esillä Koneviestin messuosastolla. Lauantaina varmistui Pro Stock 3500 kg luokan Suomen Mestaruus. Kuva: Timo Rintakoski
Jenkkivetureiden sarja kolmanneksi arvioitiin pieksämäkeläisen ON Kuljetus Olavi Nenonen Oy:n Peterbilt 359.
Jenkkivetureiden sarja kolmanneksi arvioitiin pieksämäkeläisen ON Kuljetus Olavi Nenonen Oy:n Peterbilt 359. Kuva: Timo Rintakoski
Lapualaisen Mika Saaren omistamalla vuoden 1971 Mercedes-Benz 2624 6x4 ikkunasta löytyi Finn-Stroi Oy:n kulkulupa vuodelta 1978 Kostamuksen työmaalle. Auton kokonaismassa on 26 000 kg ja 11,5 litrainen kutoskone antaa 240 hv:n tehon.
Lapualaisen Mika Saaren omistamalla vuoden 1971 Mercedes-Benz 2624 6x4 ikkunasta löytyi Finn-Stroi Oy:n kulkulupa vuodelta 1978 Kostamuksen työmaalle. Auton kokonaismassa on 26 000 kg ja 11,5 litrainen kutoskone antaa 240 hv:n tehon. Kuva: Timo Rintakoski
Taipalsaarelaisen Vilho Hulkkosen vuosimallin 1965 Volvo L495 6x4 on varustettu Tico-puutavaranosturilla.
Taipalsaarelaisen Vilho Hulkkosen vuosimallin 1965 Volvo L495 6x4 on varustettu Tico-puutavaranosturilla. Kuva: Timo Rintakoski
Pieksämäkeläinen kuljetusyrittäjä Olavi Nenonen palkittiin elämäntyöpalkinnolla. Innokas veteraaniautoilija hallitsee puukaasuautot, mikä alkaa olla harvinaista tänä päivänä. Vuoden 1935 Ford 51–152  seka-autolla kuljetettiin niin matkustajia kuin tavaraakin. Käyttövoimana puupilke ja tehoa puukaasulla irtoaa 50 hv. Varavoimana on 85 hv:n tehoinen bensiini.
Pieksämäkeläinen kuljetusyrittäjä Olavi Nenonen palkittiin elämäntyöpalkinnolla. Innokas veteraaniautoilija hallitsee puukaasuautot, mikä alkaa olla harvinaista tänä päivänä. Vuoden 1935 Ford 51–152 seka-autolla kuljetettiin niin matkustajia kuin tavaraakin. Käyttövoimana puupilke ja tehoa puukaasulla irtoaa 50 hv. Varavoimana on 85 hv:n tehoinen bensiini. Kuva: Timo Rintakoski