ElmiaWood 2009 -näyttely yllätti positiivisesti – väkeä ja uutuuksia täysin entiseen malliin

Jännitys taantuman vaikutuksesta ElmiaWoodiin laukesi jo ensimmäisenä näyttelypäivänä. Epävakaisesta säästä huolimatta väkeä tulvi näyttelykentälle hyvin, ja määrä lisääntyi päivittäin. Näytteilleasettajia oli kirjattu messuluetteloon peräti 438. Lähes kaikki vahvat valmistajat olivat mukana. Uusia yrittäjiä oli ilmestynyt joukkoon mitä eksoottisimmista maista ympäri maailman. Järisyttäviä uutuuksia ei metsäkoneista tosin löytynyt, mutta merkittäviä päivityksiä valmistajittain lähes poikkeuksetta.
Elmia Wood:in ykkösasemaa kansainvälisenä metsäkonenäyttelynä ei parane toistaiseksi kiistää. Tulevaisuuden haasteet ovat alueen laajuus, työnäytöskohteiden kuluminen ja näyttelyvieraiden ohjaaminen ja kuljetus suoraan portilta erikoiskiinnostuksen kohteille. Kaikkeen antiin tutustumiseen ei riitä päivä eikä kaksi. Ammattiluokassa koneiden ominaisuudet lähenevät toisiaan. Se nostaa lähtökynnystä pitkälle näyttelymatkalle.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Timbear Lightlogg C:n jokaisessa telassa on Poclain:in 1248 cm3:n vetomoottori (yht. 6 kpl). Diesel on 97 kW:n Cummins. Hydraulipumppu on Linde HPR 135. Hakkuupäätä tai puutavarakouraa käytetään 7,8 metrisellä Cranab FC65 Combi kuormaimella. Vaihtoaika on n. 30 min. Koneen leveys on 2,2 m ja  pituus harvesterina 6 m. Ajokoneena perävaunun kanssa juna on 11,5-15 m:n pituinen. Maavara on peräti 68 cm. Kuormattuna pintapaine on 0,31 kg/cm2. Kuormaa kulkee yhteensä 10 tonnia (5+5). Harvesterina omapaino  on 9,5- ja ajokoneena 12 tonnia.  Koneella on ajettu testiajoa StoraEnsolla yli 5000 tuntia.  Koneen tuleva hinta kombina vaihteli vastaajasta riippuen euroiksi muunnettuna 291 460 - 388 613 euron välillä.
Timbear Lightlogg C:n jokaisessa telassa on Poclain:in 1248 cm3:n vetomoottori (yht. 6 kpl). Diesel on 97 kW:n Cummins. Hydraulipumppu on Linde HPR 135. Hakkuupäätä tai puutavarakouraa käytetään 7,8 metrisellä Cranab FC65 Combi kuormaimella. Vaihtoaika on n. 30 min. Koneen leveys on 2,2 m ja pituus harvesterina 6 m. Ajokoneena perävaunun kanssa juna on 11,5-15 m:n pituinen. Maavara on peräti 68 cm. Kuormattuna pintapaine on 0,31 kg/cm2. Kuormaa kulkee yhteensä 10 tonnia (5+5). Harvesterina omapaino on 9,5- ja ajokoneena 12 tonnia. Koneella on ajettu testiajoa StoraEnsolla yli 5000 tuntia. Koneen tuleva hinta kombina vaihteli vastaajasta riippuen euroiksi muunnettuna 291 460 - 388 613 euron välillä.
Ei tullut Ponsselta uutta Beaveriä, mutta sitä moottoriltaan 16 kW tehokkaampi ja omapainoltaan reilut 1000 kg painavampi 8-pyöräinen Ponsse Fox. Uusi 11 m:n Ponsse C 22-nosturi toimii jatke mukaan lukien lineaarisesti. Kääntömoottoreita kehällä on kaksi. Lähiasennossa kouran saa vietyä puolelta toiselle harvesterin  leveyttä ylittämättä.Suurin muutos on nosturin paikka. Se on nyt lähempänä kuljettajaa aivan keskinivelen tuntumassa. Ratkaisu parantaa tasapainoa ja nosturin ohjaamista harvennuksilla.  Beaveriä tehdään edelleen.
Ei tullut Ponsselta uutta Beaveriä, mutta sitä moottoriltaan 16 kW tehokkaampi ja omapainoltaan reilut 1000 kg painavampi 8-pyöräinen Ponsse Fox. Uusi 11 m:n Ponsse C 22-nosturi toimii jatke mukaan lukien lineaarisesti. Kääntömoottoreita kehällä on kaksi. Lähiasennossa kouran saa vietyä puolelta toiselle harvesterin leveyttä ylittämättä.Suurin muutos on nosturin paikka. Se on nyt lähempänä kuljettajaa aivan keskinivelen tuntumassa. Ratkaisu parantaa tasapainoa ja nosturin ohjaamista harvennuksilla. Beaveriä tehdään edelleen.
Ergoa saa nyt sekä 6- että 8-pyöräisenä. Elmian Ergossa oli ensimmäinen tehtaan robottilinjalta valmistunut runko. 8w:ssä on 12 %:a enemmän vetovoimaa ja tasapainotetut telit. 8-pyöräinen on papereitten mukaan noin 700 kg painavampi, mutta pintapaineiltaan 6-p:tä matalampi. Ohjaamon aktiivivaimennusta 6 p:n tavoin 8w:ssä ei ole. Teli puolittaa heilahdukset. Kuusipyöräisen Ergon kaltainen aktiivivaimennus esiteltiin sen sijaan 6-p Buffalossa.
Ergoa saa nyt sekä 6- että 8-pyöräisenä. Elmian Ergossa oli ensimmäinen tehtaan robottilinjalta valmistunut runko. 8w:ssä on 12 %:a enemmän vetovoimaa ja tasapainotetut telit. 8-pyöräinen on papereitten mukaan noin 700 kg painavampi, mutta pintapaineiltaan 6-p:tä matalampi. Ohjaamon aktiivivaimennusta 6 p:n tavoin 8w:ssä ei ole. Teli puolittaa heilahdukset. Kuusipyöräisen Ergon kaltainen aktiivivaimennus esiteltiin sen sijaan 6-p Buffalossa.
Valmet 840TX-kuormatraktorissa entinen kuutosmoottori on korvattu SisuDieselin 4-sylinterisellä  49 CWA-4v:llä. Silti moottoriteho on kasvanut 4 kW:lla. Koneen vetovoima on käytännössä entinen. Lyhyempi moottori on mahdollistanut koko keulan lyhentämisen 25 sentillä. Se on hyvä ojien ylityksissä ja kivikoilla. Myös takarunko on 30 cm:ä lyhyempi. Ketteryys harvennuksilla paranee. Pankkorakennetta on kevennetty ja muotoiltu uudestaan. Nyt 710/45 - 24.5 renkailla takapäässä mahtuu pyörimään jopa 1000 mm:n telat. Etupäähän pitää olla normaalit. Telit ovat tasapainotetut, ”keulimattomat”. Kuormain on entinen Cranab CRF 8.1 (7,8 m). Kaikkine muutoksineen uusi malli on edeltäjäänsä (840.4) 800 kiloa kevyempi. Uudistukset tuonevat lisää ketteryyttä ja pienemmän kulutuksen kuormakoosta tinkimättä.
Valmet 840TX-kuormatraktorissa entinen kuutosmoottori on korvattu SisuDieselin 4-sylinterisellä 49 CWA-4v:llä. Silti moottoriteho on kasvanut 4 kW:lla. Koneen vetovoima on käytännössä entinen. Lyhyempi moottori on mahdollistanut koko keulan lyhentämisen 25 sentillä. Se on hyvä ojien ylityksissä ja kivikoilla. Myös takarunko on 30 cm:ä lyhyempi. Ketteryys harvennuksilla paranee. Pankkorakennetta on kevennetty ja muotoiltu uudestaan. Nyt 710/45 - 24.5 renkailla takapäässä mahtuu pyörimään jopa 1000 mm:n telat. Etupäähän pitää olla normaalit. Telit ovat tasapainotetut, ”keulimattomat”. Kuormain on entinen Cranab CRF 8.1 (7,8 m). Kaikkine muutoksineen uusi malli on edeltäjäänsä (840.4) 800 kiloa kevyempi. Uudistukset tuonevat lisää ketteryyttä ja pienemmän kulutuksen kuormakoosta tinkimättä.
Valmet 931-harvesteri tulee 921:n ja 941:n väliin, siis malliston järeämpään päähän. Moottori on SisuDieselin neliventtiilinen kuutonen (SD74-4V). Tehoksi ilmoitetaan 193 kW:a 1700 kierroksella. Hydrauliikan järjestelmäpaine on 280 bar, nosturille 10 baria vähemmän. Tuotto 1650 kierroksella on 313 l/min. Nosturityyppi on CRH 22 (8,5 tai 9,8 m). Telit ovat tasapainotetut, joista virallinen nimitys kuuluu Valmet Comfort Bogie. Tasaava ja kääntyvä ohjaamo on kuulunut kuvaan jo aiemmin. Vielä järeämpään Valmet- sarjaan kuului kaivukoneisiin tarkoitettu Valmet 370E- hakkuupää. Sen edistyksellisyys perustuu täyden kierroksen kääntömahdollisuuteen letkuja ja sähkökaapelia rikkomatta.
Valmet 931-harvesteri tulee 921:n ja 941:n väliin, siis malliston järeämpään päähän. Moottori on SisuDieselin neliventtiilinen kuutonen (SD74-4V). Tehoksi ilmoitetaan 193 kW:a 1700 kierroksella. Hydrauliikan järjestelmäpaine on 280 bar, nosturille 10 baria vähemmän. Tuotto 1650 kierroksella on 313 l/min. Nosturityyppi on CRH 22 (8,5 tai 9,8 m). Telit ovat tasapainotetut, joista virallinen nimitys kuuluu Valmet Comfort Bogie. Tasaava ja kääntyvä ohjaamo on kuulunut kuvaan jo aiemmin. Vielä järeämpään Valmet- sarjaan kuului kaivukoneisiin tarkoitettu Valmet 370E- hakkuupää. Sen edistyksellisyys perustuu täyden kierroksen kääntömahdollisuuteen letkuja ja sähkökaapelia rikkomatta.
Valmet 901TX:n kirjaimet tarkoittavat englannin sanoista käännettynä harvennuseksperttiä. Moottori on edelleen 6-sylinterinen 66 CTA (150 kW). Suurinta muutosta edeltäjään (901.4) edustavat pykälää voimakkaampi nosturi CRH 16 joko 10- tai 11-metrisenä ja telipyörien uusi rengaskoko 710/40-24,5. Vaikka paino nousee noin kaksi tonnia, pintapaine alenee. Telit ovat tasapainotetut ja sekä ohjaamo että nosturi automaattisesti vakautetut (autolev). Koneessa on MaxiXplorer ohjausjärjestelmän viimeisin versio 1.4, joka on yhteensopiva joukkokäsitellyn puutavaran kuutioinnin standardin kanssa. Isompaan pumppuun asti uudistukset eivät vielä yltäneet.
Valmet 901TX:n kirjaimet tarkoittavat englannin sanoista käännettynä harvennuseksperttiä. Moottori on edelleen 6-sylinterinen 66 CTA (150 kW). Suurinta muutosta edeltäjään (901.4) edustavat pykälää voimakkaampi nosturi CRH 16 joko 10- tai 11-metrisenä ja telipyörien uusi rengaskoko 710/40-24,5. Vaikka paino nousee noin kaksi tonnia, pintapaine alenee. Telit ovat tasapainotetut ja sekä ohjaamo että nosturi automaattisesti vakautetut (autolev). Koneessa on MaxiXplorer ohjausjärjestelmän viimeisin versio 1.4, joka on yhteensopiva joukkokäsitellyn puutavaran kuutioinnin standardin kanssa. Isompaan pumppuun asti uudistukset eivät vielä yltäneet.
Valmet 890.3 kuormatraktori on Komatsun vastaus jättimäisten kuormatraktoreiden kisaan maailmalla. Hirmuinen mörssäri.
Valmet 890.3 kuormatraktori on Komatsun vastaus jättimäisten kuormatraktoreiden kisaan maailmalla. Hirmuinen mörssäri.
EkoLog sinnittelee isojen valmistajien kintereillä. Vasta loppumetreillä huomasin, että 590-harvesterin mallimerkintään oli tullut D-kirjain ilmeisen päivityksen myötä. Jäi kiireessä kyselemättä, mitä kaikkea kirjain sisälsi.
EkoLog sinnittelee isojen valmistajien kintereillä. Vasta loppumetreillä huomasin, että 590-harvesterin mallimerkintään oli tullut D-kirjain ilmeisen päivityksen myötä. Jäi kiireessä kyselemättä, mitä kaikkea kirjain sisälsi.
Bittinikkari Jari Tyrväisellä riittää haasteita Valmetin MaxiXplorer-ohjaus- ja mittausautomatiikan parissa. Uusimmassa 1.4.versiossa on ”etätohtori” asiakkaan ja huollon välissä. Häiriöiden sattuessa se lyhentää koneen seisonta-aikaa, jos vika on digitaalisesti korjattavissa. Vakavammissa vaurioissa se on täsmäase huoltomiehelle oikeitten osien hankkimiseksi työkeikalle. Sanalla sanoen ominaisuus alentaa huolto- ja korjauskustannuksia. Koneen tuotosseurantaan ohjelma ei tietoisesti paneudu. Kerrottakoon, että järjestelmä on on yhteensopiva joukkokäsitellyn puutavaran mittausstandardin kanssa. Kuormatraktoreiden ohjelmistoja (Valmet FortraX)  yhdenmukaistetaan tarpeellisin osin harvestereiden kanssa. Molemmissa käytön selkeyttäminen on oikeutettu vaade kentältä.
Bittinikkari Jari Tyrväisellä riittää haasteita Valmetin MaxiXplorer-ohjaus- ja mittausautomatiikan parissa. Uusimmassa 1.4.versiossa on ”etätohtori” asiakkaan ja huollon välissä. Häiriöiden sattuessa se lyhentää koneen seisonta-aikaa, jos vika on digitaalisesti korjattavissa. Vakavammissa vaurioissa se on täsmäase huoltomiehelle oikeitten osien hankkimiseksi työkeikalle. Sanalla sanoen ominaisuus alentaa huolto- ja korjauskustannuksia. Koneen tuotosseurantaan ohjelma ei tietoisesti paneudu. Kerrottakoon, että järjestelmä on on yhteensopiva joukkokäsitellyn puutavaran mittausstandardin kanssa. Kuormatraktoreiden ohjelmistoja (Valmet FortraX) yhdenmukaistetaan tarpeellisin osin harvestereiden kanssa. Molemmissa käytön selkeyttäminen on oikeutettu vaade kentältä.
Logset on uudistanut kalustonsa niin äskettäin, ettei suuria uutuuksia ollut esitettäväksi. Koko repertuaari oli kuitenkin näytillä. Kuvassa lisävarusteena saatava kuormaimen kallistus, jonka hinta konemallista riippuen mitataan muutamissa tonneissa. Logset 5H hakkuupää oli päivitetty. Yhtiön omaa mittaus- ja ohjausautomatiikkaa on terävöitetty, ja sitä markkinoidaan aktiivisesti vientiin.
Logset on uudistanut kalustonsa niin äskettäin, ettei suuria uutuuksia ollut esitettäväksi. Koko repertuaari oli kuitenkin näytillä. Kuvassa lisävarusteena saatava kuormaimen kallistus, jonka hinta konemallista riippuen mitataan muutamissa tonneissa. Logset 5H hakkuupää oli päivitetty. Yhtiön omaa mittaus- ja ohjausautomatiikkaa on terävöitetty, ja sitä markkinoidaan aktiivisesti vientiin.
John Deeren jättimäisen kuormatraktorin, JD 1910:n, ympärillä riitti hämmästelijöitä. Kuormatila oli hydraulisesti levitettävä. Olisi kiva kuulla, kenelle uutuus menee kaupaksi ensimmäisenä Suomessa.
John Deeren jättimäisen kuormatraktorin, JD 1910:n, ympärillä riitti hämmästelijöitä. Kuormatila oli hydraulisesti levitettävä. Olisi kiva kuulla, kenelle uutuus menee kaupaksi ensimmäisenä Suomessa.
Ohjaamoiden yhdenmukaistaminen sekä harvestereissa että kuormatraktoreissa oli kunnioitettava urakka John Deereltä. Viimeisenä päivitettiin JD 810E-kuormatraktori. Kaikissa ohjaamo on kääntyvä ja automaattisesti vakaava. Pitkien valmistussarjojen odotetaan ainakin osin hillitsevän kalliimmasta tekniikasta johtuvaa hintojen nostopainetta. Tänä aikana tarkan hinnan tietää vain ostaja, joka kirjoittaa nimensä tilaussopimukseen.
Ohjaamoiden yhdenmukaistaminen sekä harvestereissa että kuormatraktoreissa oli kunnioitettava urakka John Deereltä. Viimeisenä päivitettiin JD 810E-kuormatraktori. Kaikissa ohjaamo on kääntyvä ja automaattisesti vakaava. Pitkien valmistussarjojen odotetaan ainakin osin hillitsevän kalliimmasta tekniikasta johtuvaa hintojen nostopainetta. Tänä aikana tarkan hinnan tietää vain ostaja, joka kirjoittaa nimensä tilaussopimukseen.
Uuden Valmet 365-hakkuupään kyljessä luki vielä, että prototyyppi. Malli on tarkoitettu yleiskouraksi. Suurimman tuottavuuden se esitteen mukaan saavuttaa läpimitaltaan 18–43 sentin puissa. Neljän syöttömoottorin luistonestoliitännällä kolme syöttörullaa antavat syöttövoimaa yhteensä 23,6–28,3 kN:a. Maksimivauhdiksi luvataan 5 m/s. Kallistuskulmaa on laajennettu ja pituusmittarullan varsi painatustekniikoineen uusittu. Sahamoottori on 19 kuutiosenttinen. Varustuksesta riippuen paino alkaa 1200 kilosta ylöspäin.
Uuden Valmet 365-hakkuupään kyljessä luki vielä, että prototyyppi. Malli on tarkoitettu yleiskouraksi. Suurimman tuottavuuden se esitteen mukaan saavuttaa läpimitaltaan 18–43 sentin puissa. Neljän syöttömoottorin luistonestoliitännällä kolme syöttörullaa antavat syöttövoimaa yhteensä 23,6–28,3 kN:a. Maksimivauhdiksi luvataan 5 m/s. Kallistuskulmaa on laajennettu ja pituusmittarullan varsi painatustekniikoineen uusittu. Sahamoottori on 19 kuutiosenttinen. Varustuksesta riippuen paino alkaa 1200 kilosta ylöspäin.
Waratahissa ja myös JD-kourissa joukkokäsittelypihdit on kiedottu rotaattorin ympärille. Automatiikassa toiminto on yhden napin takana. Waratah ja Prosilva Oyj telaharvestereineen esiintyivät yhteisosastolla.
Waratahissa ja myös JD-kourissa joukkokäsittelypihdit on kiedottu rotaattorin ympärille. Automatiikassa toiminto on yhden napin takana. Waratah ja Prosilva Oyj telaharvestereineen esiintyivät yhteisosastolla.
Ketosten perheessä oli tuplasti juhlan aihetta. Lauri oli saanut Eko-mallistonsa valmiiksi ja Maija-Liisa täytti näyttelyn aikana pyöreitä vuosia. Molemmista asioista riitti onnittelijoita, kun tieto välittyii suusta suuhun -menetelmällä. Kourasarjan pienin malli, Keto Forst, on päivitetty isompien tavoin. Tärkein muutos on sangassa ja sen tilttimekanismissa. Nyt tiltissä on helposti hallittavaa lisävoimaa kaatoon ja myös puun siirtämiseen kynttilänä parempaan kaatokohtaan. Eko tarkoittaa näissä tuotteissa ekonomiaa, eikä viherpiiperointia. Uudet ratkaisut tuovat vajaat 10 %.a kustannussäästöä ja yli 10 %:a painonpudotusta.
Ketosten perheessä oli tuplasti juhlan aihetta. Lauri oli saanut Eko-mallistonsa valmiiksi ja Maija-Liisa täytti näyttelyn aikana pyöreitä vuosia. Molemmista asioista riitti onnittelijoita, kun tieto välittyii suusta suuhun -menetelmällä. Kourasarjan pienin malli, Keto Forst, on päivitetty isompien tavoin. Tärkein muutos on sangassa ja sen tilttimekanismissa. Nyt tiltissä on helposti hallittavaa lisävoimaa kaatoon ja myös puun siirtämiseen kynttilänä parempaan kaatokohtaan. Eko tarkoittaa näissä tuotteissa ekonomiaa, eikä viherpiiperointia. Uudet ratkaisut tuovat vajaat 10 %.a kustannussäästöä ja yli 10 %:a painonpudotusta.
Uusi kaatosanka antaa Keto-kourille laajemmat liikeradat.  Sankamallia saa tilauksesta jatkossa vain Keto 51:een Keto 100:aan. Uusi liikegeometria avaa Kedot entistä leveämmälle. Urakoitsija pystyy myös energiapuuleimikoille ilman erillisen kouran hankintaa. Lisäleuat mahdollistavat jopa kuormauksen. Ne on irrotettavissa pulteistaan normaalissa hakkuussa. Sangan yläpäähän kiinnitetään normaali rotaattori. Se puuttuu kuvan demoversiosta, jolla esiteltiin traktoriin ripustettuna kouran uusia ominaisuuksia.
Uusi kaatosanka antaa Keto-kourille laajemmat liikeradat. Sankamallia saa tilauksesta jatkossa vain Keto 51:een Keto 100:aan. Uusi liikegeometria avaa Kedot entistä leveämmälle. Urakoitsija pystyy myös energiapuuleimikoille ilman erillisen kouran hankintaa. Lisäleuat mahdollistavat jopa kuormauksen. Ne on irrotettavissa pulteistaan normaalissa hakkuussa. Sangan yläpäähän kiinnitetään normaali rotaattori. Se puuttuu kuvan demoversiosta, jolla esiteltiin traktoriin ripustettuna kouran uusia ominaisuuksia.
Lako Forest Oy Ltd Merimaskusta on luonut 5-sarjan Lako-kouriin modulaarisen runkorakenteen, josta voidaan moduuleittain koota kouralle erilaisia ominaisuuksia asiakkaan toivomuksen mukaisesti. Poikkeavaa ja patentin arvoista on hydraulimoottorilla toimiva kouratiltti. Sen voima on vankka ja tasainen kaikissa kouran asennoissa. Idea selvinnee kaaviokuvasta sangan alapäässä. Kuvassa tilttiyksikkö asettuu  kiinnityslaipan taakse havainnekuvan korkeudelle. Koura ei ollut avattavissa parempaa kuvaa varten. Lakoja tehdään kuutta eri mallia. Lako 53 HD on sarjan toiseksi pienin.
Lako Forest Oy Ltd Merimaskusta on luonut 5-sarjan Lako-kouriin modulaarisen runkorakenteen, josta voidaan moduuleittain koota kouralle erilaisia ominaisuuksia asiakkaan toivomuksen mukaisesti. Poikkeavaa ja patentin arvoista on hydraulimoottorilla toimiva kouratiltti. Sen voima on vankka ja tasainen kaikissa kouran asennoissa. Idea selvinnee kaaviokuvasta sangan alapäässä. Kuvassa tilttiyksikkö asettuu kiinnityslaipan taakse havainnekuvan korkeudelle. Koura ei ollut avattavissa parempaa kuvaa varten. Lakoja tehdään kuutta eri mallia. Lako 53 HD on sarjan toiseksi pienin.
Keto-uutuuksiin kuuluu myös patentoitu pitopihti liitettäväksi Keto 51:een ja Keto 100:aan. Lisävarusteen veroton hinta on 2500–2800 euroa vanhan kouran tarpeista riippuen. Patenttihakemus perustuu siihen, että pihti on piilotettavissa passiiviseksi kouran uumeniin normaalin hakkuutoiminnan ajaksi. Pakettia ei tarvitse purkaa.
Keto-uutuuksiin kuuluu myös patentoitu pitopihti liitettäväksi Keto 51:een ja Keto 100:aan. Lisävarusteen veroton hinta on 2500–2800 euroa vanhan kouran tarpeista riippuen. Patenttihakemus perustuu siihen, että pihti on piilotettavissa passiiviseksi kouran uumeniin normaalin hakkuutoiminnan ajaksi. Pakettia ei tarvitse purkaa.
Jotakin Sakari Pinomäen elämäntyöstä jäi elämään myös metsissä. AFM-Forest Ldt Jyväskylästä on ostanut oikeudet ja terästänyt Pika-energiapuukouran AFM 220:ksi (kuva) ja Pika-kombikouran  AFM 410 Combi:ksi. Erikoista molemmille on, että ne voidaan CAN-väylätekniikalla ja AFM CanRot- rotaattorilla lisävarustaa rajattomasti pyöritettäviksi. Verolliset perushinnat ovat AFM 220 ohjainyksiköineen 27500 e ja AFM 410 Combi 48000 e. Jälkimmäisen ohjaus- jamitta-automatiikka on Motomit IT/PC. Myös e-puukoura on sovitettavissa Motomit IT:lle. AFM ja Logman esiintyivät yhteisosastolla. Kuvassa tmj. Klaus Greenberg, AFM-Forest Ltd.
Jotakin Sakari Pinomäen elämäntyöstä jäi elämään myös metsissä. AFM-Forest Ldt Jyväskylästä on ostanut oikeudet ja terästänyt Pika-energiapuukouran AFM 220:ksi (kuva) ja Pika-kombikouran AFM 410 Combi:ksi. Erikoista molemmille on, että ne voidaan CAN-väylätekniikalla ja AFM CanRot- rotaattorilla lisävarustaa rajattomasti pyöritettäviksi. Verolliset perushinnat ovat AFM 220 ohjainyksiköineen 27500 e ja AFM 410 Combi 48000 e. Jälkimmäisen ohjaus- jamitta-automatiikka on Motomit IT/PC. Myös e-puukoura on sovitettavissa Motomit IT:lle. AFM ja Logman esiintyivät yhteisosastolla. Kuvassa tmj. Klaus Greenberg, AFM-Forest Ltd.
Kesla-kourien mallivalikoimaan on syntynyt uusi tulokas myös kevyeen päähän. Isomman pään Kesla 28RH:n esittelin jo Kiteeltä. Sarjan pienin kantaa nimeä Kesla 16 RH ProAX.  Loppuosa tarkoittaa hydraulista lisäkirvestä. Kouran painoksi ilman rotaattoria ilmoitetaan 420 kg. Suurin katkaisuläpimitta 10 cm3:n sahalla on 450 mm. Syöttövoima (250 bar) on 15 kN ja nopeus (170 l/min) 4,0 m/s. Karsintaveitsiä on 4 liikkuvaa ja yksi kiinteä. Hintatasoksi ilmoitettiin 40 000 e (alv 0%).
Kesla-kourien mallivalikoimaan on syntynyt uusi tulokas myös kevyeen päähän. Isomman pään Kesla 28RH:n esittelin jo Kiteeltä. Sarjan pienin kantaa nimeä Kesla 16 RH ProAX. Loppuosa tarkoittaa hydraulista lisäkirvestä. Kouran painoksi ilman rotaattoria ilmoitetaan 420 kg. Suurin katkaisuläpimitta 10 cm3:n sahalla on 450 mm. Syöttövoima (250 bar) on 15 kN ja nopeus (170 l/min) 4,0 m/s. Karsintaveitsiä on 4 liikkuvaa ja yksi kiinteä. Hintatasoksi ilmoitettiin 40 000 e (alv 0%).

Järeiden metsäkoneiden tuotekehitys on niin pitkäjänteistä puuhaa, etteivät lyhyet markkinaheilahtelut pysty siihen vaikuttamaan. Projektit on saatettava loppuun, mikäli rahalliset panokset suinkin riittävät. Trimmatuilla tuotteilla on hyvä lähteä kilpailuun, kun arkinen rytmi puunkorjuuseen jälleen palautuu. Uutuustuote ja sen sarjavalmistuksen käynnistyminen ovat kaksi eri asiaa.

Puunkorjuukoneissa oli eniten uutta kokoluokkien ääripäistä. Jättimäisissä koneissa ei pidä sortua sinivalkoisiin silmälaseihin. Päämarkkinat ovat muualla kuin Suomessa tai Euroopassa. Pienten koneitten rintamalla uusia tähtiä syttyy ja sammuu jatkuvasti. Eniten ennakkoon mainostettu oli ruotsalainen TimBear AB:n Lightlogg C. Kumiteloin varustettu uutuus tuo vääjäämättä mieleen menneitten aikojen monitela-Jokerit, vaikka tekniikka on tietenkin erilainen. Yhdistelmä hakkaa ja ajaa omat puunsa Dualin ja Logbearin tavoin. Kouran vaihdon lisäksi työvaiheittaiseen muuntumiseen kuuluu myös pikakytkentäinen perävaunu. Tällä kertaa emme löytäneet pienkoneryhmästä enää esimerkiksi Terriä tai Skorpionia. Ei näkynyt myöskään konetta, jonka viimeksi luvattiin muuttuvan harvesterista ajokoneeksi perävaunun telakoinnilla jopa viidessä minuutissa.

Energiapuun käsittely kaikissa muodoissaan oli vahvasti esillä. Hakkuupäitä syntyy koko ajan lisää. Järeät hakkurit ja murskaimet ovat lisääntyneet näyttävästi. Kun ne ovat erikoistuotteina jo lähes oma maailmansa, jätämme sen osion sovinnolla alan urakoitsijoiden itsensä vertailtavaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jos jossakin pientä taantumista entisestä oli näkyvissä, se oli varuste- ja tarvikepuolella. Se näyttelykenttä oli miehitetty aikaisempia vuosia kevyemmin.

Yleispiirteisiin voi kirjata useamman näytteilleasettajan yhteisosastot. Suuntaus johtunee enemmän näyttelypaikkojen kohonneista hinnoista kuin suoranaisesta verkostoitumistavoitteesta.

Raportointia ElmiaWoodin runsaasta annista jatkamme lehden tulevissa numeroissa.

Ilouutinen Profi-urakoitsijoille

Näyttelyyn kantautui varmana pidettävä tieto siitä, että Profi Forest Oy:n hakeuduttua konkurssiin Profi-harvesterit ovat löytäneet uuden kodin Suomesta. Uusi toimipaikka on Nivalassa, jonne jäämistöä varaosineen ja laitteineen siirretään yötä päivää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uudet omistajat ovat Profin hyvin tuntevia, mutta eivät entisen tehtaan henkilöstöä. Toki kokemusta siirtyy uuteen yritykseen myös työntekijäpuolelta. Avainosaajia siirtyy arjen kannalta keskeisiin tehtäviin.

Uuden yrityksen rekisteröinti ja muut rutiinit ottavat aikansa. Tärkeintä on, etteivät Profi-urakoitsijat jääneet tyhjän päälle ostamiensa koneiden kanssa. Se olisi ollut katkeraa varaosien saannin ja koneiden vaihtoarvon kannalta.

Raportoimme järjestelyistä, nimistä ja osoitteista lisää, kun suullinen tieto vahvistuu kirjallisesti.

Avaa artikkelin PDF