IAA Nutzfahrzeuge 2014, Hannover, Saksa: Katse tulevaisuudessa

Maailman merkittävimmän hyötyajoneuvonäyttelyn teemana oli tällä kertaa ”Driving the future”. Esillä olleiden uusien konseptien lisäksi näyttelyssä oli 322 erilaista maailman ensiesittelyä. Tämä kertoo alan innovatiivisuudesta ja tuotekehityksen harppomisesta kovaa vauhtia eteenpäin.
Näyttelyn teeman mukaisesti Mercedes-Benz esitteli tulevaisuuden kuorma-auton. Itseohjaavalla kuorma-autolla on jo ajettu ensimmäiset testit. Daimlerin kehittämä Highway Pilot -avustinjärjestelmä vastaa auton ohjaamisesta autonomisesti. Daimlerin tavoitteena on saada tekniikka käyttöön vuoteen 2025 mennessä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Iveco toi esille oman näkemyksensä tulevaisuuden pakettiautosta. Vision Concept on tutkielma noin 10 vuoden kuluessa markkinoille tulevasta mallista. Kärkenä ovat läpinäkyvät etupilarit, panoraamanäyttö tuulilasissa, automatisoitu kuormausjärjestelmä ja Dual Energy System -voimanlähde.
Iveco toi esille oman näkemyksensä tulevaisuuden pakettiautosta. Vision Concept on tutkielma noin 10 vuoden kuluessa markkinoille tulevasta mallista. Kärkenä ovat läpinäkyvät etupilarit, panoraamanäyttö tuulilasissa, automatisoitu kuormausjärjestelmä ja Dual Energy System -voimanlähde.
Fordin pakettiautomallisto on täydentynyt mm. jatko-ohjaamoalustalla sekä kuvan erikoispitkällä Super Jumbo L5 -alustalla, joka on kaikkien aikojen pisin Transit. Kokonaispituus on 7 797 milliä, kääntösäde 15,8 metriä. Autoon voi kuormata 5,2 metriä pitkiä tavaroita.
Fordin pakettiautomallisto on täydentynyt mm. jatko-ohjaamoalustalla sekä kuvan erikoispitkällä Super Jumbo L5 -alustalla, joka on kaikkien aikojen pisin Transit. Kokonaispituus on 7 797 milliä, kääntösäde 15,8 metriä. Autoon voi kuormata 5,2 metriä pitkiä tavaroita.
Dafin LF- ja CF-mallistot ovat täydentyneet construction-versioilla, jolloin autot ovat paremmin varusteltavissa maasto-olosuhteisiin. Samalla on saatu uusia jousitus- ja akselivaihtoehtoja esimerkiksi puuauton alustaksi.
Dafin LF- ja CF-mallistot ovat täydentyneet construction-versioilla, jolloin autot ovat paremmin varusteltavissa maasto-olosuhteisiin. Samalla on saatu uusia jousitus- ja akselivaihtoehtoja esimerkiksi puuauton alustaksi.
Man esitteli lippulaivansa, TGX D38 -mallin. Keskiössä on uusi, raskaisiin kuljetuksiin tarkoitettu 15,2-litrainen ja 6-sylinterinen moottori. Teholuokkia on kolme: 520, 560 ja 640 hv. Kaksivaiheinen ahtaminen tuo 2 500–3 000 Nm huippuväännön jo 930 kierroksen kohdalla. Suomessa ensimmäiset TGX D38 -esittelyautot ovat marras-joulukuun taitteessa.
Man esitteli lippulaivansa, TGX D38 -mallin. Keskiössä on uusi, raskaisiin kuljetuksiin tarkoitettu 15,2-litrainen ja 6-sylinterinen moottori. Teholuokkia on kolme: 520, 560 ja 640 hv. Kaksivaiheinen ahtaminen tuo 2 500–3 000 Nm huippuväännön jo 930 kierroksen kohdalla. Suomessa ensimmäiset TGX D38 -esittelyautot ovat marras-joulukuun taitteessa.
Fuso goes electric. Fuson sähkömallin tuotekehitystyö on kovassa vauhdissa. Kahdeksan autoa on asiakkailla koekäytössä Portugalissa. Sähköversio pohjautuu 6 tonnin malliin. Sähköjärjestelmä painaa 900 kiloa. Käyttöteho on noin 110 kW väännön ollessa 650 Nm. Sarjatuotannon aloittamisesta ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Fuso goes electric. Fuson sähkömallin tuotekehitystyö on kovassa vauhdissa. Kahdeksan autoa on asiakkailla koekäytössä Portugalissa. Sähköversio pohjautuu 6 tonnin malliin. Sähköjärjestelmä painaa 900 kiloa. Käyttöteho on noin 110 kW väännön ollessa 650 Nm. Sarjatuotannon aloittamisesta ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Renault Trucks pokkasi arvostetun Truck of the Year -palkinnon T-sarjalaisella. Palkintoraati nosti erityisesti esille huipputason ratkaisut aerodynamiikassa sekä kuljettajan olosuhteet niin ajossa kuin levossakin.
Renault Trucks pokkasi arvostetun Truck of the Year -palkinnon T-sarjalaisella. Palkintoraati nosti erityisesti esille huipputason ratkaisut aerodynamiikassa sekä kuljettajan olosuhteet niin ajossa kuin levossakin.
Kolmannen sukupolven Iveco Daily palkittiin Van of the Year -palkinnolla. Tuomariston mukaan Iveco on panostanut parhaiten tehokkuus- ja kestävyysvaatimuksiin ympäristö sekä turvallisuus huomioiden. Hannoverin Daily-uutuus oli kaasuversio. Ensi vuoden huhtikuussa esitellään kaksi itävaltalaisen Achleitnerin muokkaamaa 4x4-versiota. Kesäkuussa 2015 on vuorossa sähkö-Daily.
Kolmannen sukupolven Iveco Daily palkittiin Van of the Year -palkinnolla. Tuomariston mukaan Iveco on panostanut parhaiten tehokkuus- ja kestävyysvaatimuksiin ympäristö sekä turvallisuus huomioiden. Hannoverin Daily-uutuus oli kaasuversio. Ensi vuoden huhtikuussa esitellään kaksi itävaltalaisen Achleitnerin muokkaamaa 4x4-versiota. Kesäkuussa 2015 on vuorossa sähkö-Daily.
Ivecon uusi 8-nopeuksinen Hi-Matic -automaattivaihteisto momentinmuuntimella on merkittävä innovaatio. Tehokkaissa kiihdytyksissä sen luvataan vaihtavan noin 200 millisekunnissa. Elektronisessa ohjauksessa on Eco- ja Power -alueet. Eco-alue säästää polttoainetta jopa 5,5 prosenttia.
Ivecon uusi 8-nopeuksinen Hi-Matic -automaattivaihteisto momentinmuuntimella on merkittävä innovaatio. Tehokkaissa kiihdytyksissä sen luvataan vaihtavan noin 200 millisekunnissa. Elektronisessa ohjauksessa on Eco- ja Power -alueet. Eco-alue säästää polttoainetta jopa 5,5 prosenttia.
ZF on kehittänyt kuorma-autojen taka-akseliston tuentaan lasikuitukomposiittimateriaalia olevan nelilinkkituennan. Yhdellä linkillä tukeminen tapahtuu sekä pitkittäis- että poikittaissuuntaisesti. Tämän ansiosta akselistossa tarvitaan aiempaa vähemmän osia, mikä vähentää huoltokohteiden määrää. Kuitumateriaali on metalliseen tukeen verrattuna noin 25 prosenttia kevympää.
ZF on kehittänyt kuorma-autojen taka-akseliston tuentaan lasikuitukomposiittimateriaalia olevan nelilinkkituennan. Yhdellä linkillä tukeminen tapahtuu sekä pitkittäis- että poikittaissuuntaisesti. Tämän ansiosta akselistossa tarvitaan aiempaa vähemmän osia, mikä vähentää huoltokohteiden määrää. Kuitumateriaali on metalliseen tukeen verrattuna noin 25 prosenttia kevympää.
Jääkö savinen maa lavaan kiinni? Ei hätää, pinnoita perävaunu, lava tai kauha liukkaalla Okuslide-pinnoitteella. Materiaalina käytetään Okulen polymeeria, joka samalla suojaa lavaa ja mahdollistaa materiaalin virtauksen. Pinnoite sallii jopa kuuman asfaltin liikkumisen ilman tarttumisongelmia.
Jääkö savinen maa lavaan kiinni? Ei hätää, pinnoita perävaunu, lava tai kauha liukkaalla Okuslide-pinnoitteella. Materiaalina käytetään Okulen polymeeria, joka samalla suojaa lavaa ja mahdollistaa materiaalin virtauksen. Pinnoite sallii jopa kuuman asfaltin liikkumisen ilman tarttumisongelmia.
Muldy on 3,5 tonnin kokoluokan kippiperävaunu, johon on integroitu sähkökäyttöinen (12V) hydraulijärjestelmä kippiä ja koukkulavavarustusta varten. Pituus on 4 150 mm ja leveys 1 280 mm. Hyötykuormaa kärsii ottaa kyytiin varustuksesta riippuen noin 2 700 kiloa.
Muldy on 3,5 tonnin kokoluokan kippiperävaunu, johon on integroitu sähkökäyttöinen (12V) hydraulijärjestelmä kippiä ja koukkulavavarustusta varten. Pituus on 4 150 mm ja leveys 1 280 mm. Hyötykuormaa kärsii ottaa kyytiin varustuksesta riippuen noin 2 700 kiloa.
Saksalaisen Krampen tuotevalikoima käsittää niin maatalous- kuin maansiirtokäyttöön tarkoitetut perävaunut. Kuvan HP 20 on 22 tonnin kuuppavaunu, jonka hyötykuorma on noin 16 400 kiloa. Materiaalina käytetää 6 mm paksuista HARDOX 400 -terästä. Vaunu on varustettu SKF:n voitelujärjestelmällä.
Saksalaisen Krampen tuotevalikoima käsittää niin maatalous- kuin maansiirtokäyttöön tarkoitetut perävaunut. Kuvan HP 20 on 22 tonnin kuuppavaunu, jonka hyötykuorma on noin 16 400 kiloa. Materiaalina käytetää 6 mm paksuista HARDOX 400 -terästä. Vaunu on varustettu SKF:n voitelujärjestelmällä.
Hiabin kuluvan syksyn uutuus on X-HiPro 1058 nosturi raskaamman pään tuoteryhmään. Siinä on mm. uudistetut sylinterit ja kääntyvät tukijalat, joiden luvataan olevan aiempaa nopeammin työvalmiudessa. Suurin kapasiteetti on 92 tonnia ja maksimiulottuvuus jibin kanssa 38 metriä.
Hiabin kuluvan syksyn uutuus on X-HiPro 1058 nosturi raskaamman pään tuoteryhmään. Siinä on mm. uudistetut sylinterit ja kääntyvät tukijalat, joiden luvataan olevan aiempaa nopeammin työvalmiudessa. Suurin kapasiteetti on 92 tonnia ja maksimiulottuvuus jibin kanssa 38 metriä.
Myös suomalaisia yrityksiä oli mukana. Riihimäkeläinen Vepro Oy valmistaa muoviosia hyötyajoneuvoihin. Laaja valikoima käsittää mm. kuvan lisävaloaukoilla varustettuja aurinkosuojia.
Myös suomalaisia yrityksiä oli mukana. Riihimäkeläinen Vepro Oy valmistaa muoviosia hyötyajoneuvoihin. Laaja valikoima käsittää mm. kuvan lisävaloaukoilla varustettuja aurinkosuojia.
IXS SmartAdvance -voimalinja on syntynyt Eatonin ja Cumminsin yhteistyönä. Moottorina on Cumminsin 276–336 kW:n tehoinen diesel. Vaihteistona toimii Eaton FOAM 148/158. Yhteensuunnitellun voimalinjan etuna on pehmeämpi vaihtaminen sekä vääntömomentin optimointi silloin kuin sitä tarvitaan. SmartAdvance säästää polttoainetta 2–6 prosenttia.
IXS SmartAdvance -voimalinja on syntynyt Eatonin ja Cumminsin yhteistyönä. Moottorina on Cumminsin 276–336 kW:n tehoinen diesel. Vaihteistona toimii Eaton FOAM 148/158. Yhteensuunnitellun voimalinjan etuna on pehmeämpi vaihtaminen sekä vääntömomentin optimointi silloin kuin sitä tarvitaan. SmartAdvance säästää polttoainetta 2–6 prosenttia.
Keveistä Altec-alumiinirampeista löytyy sadoittain vaihtoehtoja erilaisiin käyttökohteisiin, kuten perävaunuihin, työkoneiden ja autojen lastaukseen, trukeille ja pumppukärryille. Suurin kapasiteetti on 50 tonnia, jolloin yksi ramppi painaa 110 kiloa. Esimerkiksi 3,5 tonnin kaivukoneen kantava ramppi painaa noin 35 kiloa kappale.
Keveistä Altec-alumiinirampeista löytyy sadoittain vaihtoehtoja erilaisiin käyttökohteisiin, kuten perävaunuihin, työkoneiden ja autojen lastaukseen, trukeille ja pumppukärryille. Suurin kapasiteetti on 50 tonnia, jolloin yksi ramppi painaa 110 kiloa. Esimerkiksi 3,5 tonnin kaivukoneen kantava ramppi painaa noin 35 kiloa kappale.

Vuodesta 1992 lähtien omana hyötyajoneuvojen erikoistapahtumana järjestetty kansainvälinen autonäyttely Hannoverissa tarjosi noin 250 000 kävijälle huikean määrän kalustoa. Kärkenä olivat uudet liikkumiseen ja tavaroiden kuljettamiseen liittyvät innovaatiot. Esillä oli myös kotimaisia markkinoitamme koskettavia uutuuksia ja mielenkiintoista perusrautaa.

Avaa artikkelin PDF