Moottorit

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Perkins yllätti Bauman asiantuntevan yleisön esittelemällä kokonaan uuden moottoriperheen. Perkins Syncro on nelisylinterinen diesel, jota tullaan valmistamaan 2,8 ja 3,6 litran iskutilavuuksilla ja lukuisilla erilaisilla asennusvaihtoehdoilla. Suuremman version teho on tasan 100 kW. Pyrkimyksenä on ollut tehdä moottori, jonka avulla konevalmistajat voivat ottaa käyttöön dieselin kokoa pienentäviä teknisiä ratkaisuja. Perkinsiltä kerrottiin, että he tulevat tukemaan aktiivisesti konevalmistajia tarjoamalla suunnitteluapua uusien moottorimallien sovittamisessa tuotteisiinsa. (JL)
Perkins yllätti Bauman asiantuntevan yleisön esittelemällä kokonaan uuden moottoriperheen. Perkins Syncro on nelisylinterinen diesel, jota tullaan valmistamaan 2,8 ja 3,6 litran iskutilavuuksilla ja lukuisilla erilaisilla asennusvaihtoehdoilla. Suuremman version teho on tasan 100 kW. Pyrkimyksenä on ollut tehdä moottori, jonka avulla konevalmistajat voivat ottaa käyttöön dieselin kokoa pienentäviä teknisiä ratkaisuja. Perkinsiltä kerrottiin, että he tulevat tukemaan aktiivisesti konevalmistajia tarjoamalla suunnitteluapua uusien moottorimallien sovittamisessa tuotteisiinsa. (JL)
Deutz TCD 5.0 on yhtiön uusi nelisylinterinen tulevaisuuden moottori 100–150 kW:n teholuokkaan. Baumassa nähtiin valmiiksi koottu kone, joka ilmeisesti olisi ollut periaatteessa käyntivalmis. Tässä vaiheessa kysymys oli kuitenkin vielä keskeneräisestä tuotekehitysprojektista, jonka lopputuloksen luvattiin olevan asiakkaiden käytettävissä vuonna 2019. Perusidea tässäkin moottorissa oli tarjota konevalmistajalle edellytykset vaihtaa aikaisempi diesel pienemmän iskutilavuuden moottoriin uutta tekniikkaa hyödyntämällä. (JL/UO)
Deutz TCD 5.0 on yhtiön uusi nelisylinterinen tulevaisuuden moottori 100–150 kW:n teholuokkaan. Baumassa nähtiin valmiiksi koottu kone, joka ilmeisesti olisi ollut periaatteessa käyntivalmis. Tässä vaiheessa kysymys oli kuitenkin vielä keskeneräisestä tuotekehitysprojektista, jonka lopputuloksen luvattiin olevan asiakkaiden käytettävissä vuonna 2019. Perusidea tässäkin moottorissa oli tarjota konevalmistajalle edellytykset vaihtaa aikaisempi diesel pienemmän iskutilavuuden moottoriin uutta tekniikkaa hyödyntämällä. (JL/UO)
MAN esitteli kaksi 5-päästötason moottoria. Kuvan kuusisylinterinen D3876 LE12x palkittiin ”Diesel of the Year 2016” -palkinnolla useiden innovatiivisten yksityiskohtien ansiosta. Moottorissa on mm. kupumaiset venttiilit, teräsmännät, liekkirenkaat sekä yhteispaineruiskutus 2 500 barin paineella. Vääntöä on 1 050–1 450 kierroksen alueella 2 700–3 000 Nm. Tehoa 15,26 litraisesta irtoaa versiosta riippuen 415-485 kW. Pakokaasunkäsittelyjärjestelmänä käytetään EGR/SCR -yhdistelmää. Moottori on suunniteltu erityisesti pyöräkuormaajiin, kaivukoneisiin sekä nostureihin. (TR)
MAN esitteli kaksi 5-päästötason moottoria. Kuvan kuusisylinterinen D3876 LE12x palkittiin ”Diesel of the Year 2016” -palkinnolla useiden innovatiivisten yksityiskohtien ansiosta. Moottorissa on mm. kupumaiset venttiilit, teräsmännät, liekkirenkaat sekä yhteispaineruiskutus 2 500 barin paineella. Vääntöä on 1 050–1 450 kierroksen alueella 2 700–3 000 Nm. Tehoa 15,26 litraisesta irtoaa versiosta riippuen 415-485 kW. Pakokaasunkäsittelyjärjestelmänä käytetään EGR/SCR -yhdistelmää. Moottori on suunniteltu erityisesti pyöräkuormaajiin, kaivukoneisiin sekä nostureihin. (TR)
Moottorivalmistaja Volvo Penta esiintyi varsin mahtipontisella osastolla, jossa oli tilaa katsella yhtiön mallivalikoimaa. Volvon messuosastolta oli yhdessä suhteessa poikkeuksellinen Baumassa. Sieltä oli lähes mahdoton löytää muiden moottorivalmistajien osastoilla joka paikassa näkyviä sanoja ”Stage 5”. Volvo ilmoitti, että he ovat varautuneet tulevaan kehittämällä jälkikäsittelylaitteistoa tehokkaammaksi ja tulevien vaatimusten täyttäminen ei ole heille ongelma. (JL)
Moottorivalmistaja Volvo Penta esiintyi varsin mahtipontisella osastolla, jossa oli tilaa katsella yhtiön mallivalikoimaa. Volvon messuosastolta oli yhdessä suhteessa poikkeuksellinen Baumassa. Sieltä oli lähes mahdoton löytää muiden moottorivalmistajien osastoilla joka paikassa näkyviä sanoja ”Stage 5”. Volvo ilmoitti, että he ovat varautuneet tulevaan kehittämällä jälkikäsittelylaitteistoa tehokkaammaksi ja tulevien vaatimusten täyttäminen ei ole heille ongelma. (JL)
Liebherr D9620 A7 on ratkaisu suuren luokan tehontarpeeseen. Tämä 20-sylinterinen moottori tuottaa 1 700 kW 1 800 minuuttikierroksella. Itse moottori painaa 4 tonnia. Moottori on käytössä kaivoskoneissa ja Liebherrin edustajan mukaan kone sopii mainiosti myös vetureihin. Tämä ei kuitenkaan ole suurin Liebherrin dieseleistä, sillä isoimman teho yltää 4 500 kilowattiin. (JL)
Liebherr D9620 A7 on ratkaisu suuren luokan tehontarpeeseen. Tämä 20-sylinterinen moottori tuottaa 1 700 kW 1 800 minuuttikierroksella. Itse moottori painaa 4 tonnia. Moottori on käytössä kaivoskoneissa ja Liebherrin edustajan mukaan kone sopii mainiosti myös vetureihin. Tämä ei kuitenkaan ole suurin Liebherrin dieseleistä, sillä isoimman teho yltää 4 500 kilowattiin. (JL)
Kohler on onnistunut voittamaan markkinaosuutta pienten ja midiluokan rakennuskoneiden moottorina. Kiitos tästä kuuluu Kohlerin KDI-moottorisarjalle, joka kattaa teholuokat 56–100 kW. Nykyiset päästönormit täytetään tässä sarjassa EGR:n ja korkealla paineella (2 000 bar) toimivan yhteispaineruiskutuksen avulla. Konevalmistajat ovat olleet halukkaita valitsemaan Kohlerin, koska se on ollut usein mahdollista sijoittaa lähes samankokoiseen tilaan kuin aikaisempi alemman päästötason moottori. Kohlerin moottori löytyy esimerkiksi Avantin ja Multionen suurimmista malleista, Haulotten-nostimista, eräistä Kramerin ja JCB:n konemalleista. Tulevaisuudessa Kohler joutuu ottamaan käyttöön DPF-tekniikan, kun uusi moottorisukupolvi tuodaan markkinoille 2019. Näiden luvattiin olevan näytteillä vuoden 2017 Agritechnicassa. (JL)
Kohler on onnistunut voittamaan markkinaosuutta pienten ja midiluokan rakennuskoneiden moottorina. Kiitos tästä kuuluu Kohlerin KDI-moottorisarjalle, joka kattaa teholuokat 56–100 kW. Nykyiset päästönormit täytetään tässä sarjassa EGR:n ja korkealla paineella (2 000 bar) toimivan yhteispaineruiskutuksen avulla. Konevalmistajat ovat olleet halukkaita valitsemaan Kohlerin, koska se on ollut usein mahdollista sijoittaa lähes samankokoiseen tilaan kuin aikaisempi alemman päästötason moottori. Kohlerin moottori löytyy esimerkiksi Avantin ja Multionen suurimmista malleista, Haulotten-nostimista, eräistä Kramerin ja JCB:n konemalleista. Tulevaisuudessa Kohler joutuu ottamaan käyttöön DPF-tekniikan, kun uusi moottorisukupolvi tuodaan markkinoille 2019. Näiden luvattiin olevan näytteillä vuoden 2017 Agritechnicassa. (JL)
Moottoriteollisuuden sanoma Baumassa oli harvinaisen selkeä: päästötaso 5:n astumista voimaan lähitulevaisuudessa pidetään niin varmana, että valtaosa valmistajista esitteli tähän päästöluokkaan sopivan konemalliston. Useamman konevalmistajan taholta kerrottiin, että voimaan astuminen tapahtuu näillä näkymin joko vuonna 2019 tai 2020.Varsinaiset tason 5 säädösten tekniset raja-arvot ovat olleet paperilla jo pari vuotta. Moottorivalmistajien ja EU-komission toimielinten välisissä neuvotteluissa alkoi jo reilu vuosi sitten olla hyvin selkeä näkemys siitä, että nämä esitetyt raja-arvot tulevat jäämään lopulliseen päätökseen. Sen jälkeen neuvotteluissa on keskitytty hieromaan ratkaisua lopullisen voimaan astumisen ajankohdasta ja siihen liittyvistä siirtymäajoista. Näitä pyrkivät koneteollisuuden edustajat luonnollisesti saamaan mahdollisimman pitkiksi.Joka tapauksessa lopullista päätöstä odotellessa moottorivalmistajien on ollut pakko varautua tulossa olevaan tuotekehityksessään. Useimmilla valmistajilla on käytännön ratkaisuna ollut suunnitella moottorin puhdistusjärjestelmät siten, että moottori täyttää tehtävänsä täysipainoisesti sekä nelosvaiheen moottorina että sopivin muutoksin ja lisäkomponentein terästettynä tulevassa vitosvaiheessa. Teknisesti uusissa raja-arvoissa kaikkein haasteellisinta on pienhiukkasten rajoittaminen sekä säädösten ulottaminen aikaisemmin vähemmin säädeltyihin teholuokkiin.Volvon osastolla 5-tason päästömääräyksiä kommentoitiin pidättyväisesti, vaikka moottoreita olikin teknisesti valmisteltu uuden päästötason käyttöönottoon. Sen sijaan Scania ilmoitti ottavansa etulyöntiaseman alkamalla valmistaa tason 5 vaatimukset täyttäviä koneita – tulivat määräykset voimaan 2019 tai eivät. Yanmar hehkutti valmiuttaan kohdata  5-tason päästömääräykset. Yanmarin kehittämä DPF-hiukkassuodatintekniikka mahdollistaa jopa nykyisten moottorimallien yksinkertaisen muuttamisen uuteen päästöluokkaan sopivaksi. DPF-suodatinta käyttämällä Yanmar voi välttää pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja saa siten pidettyä moottoriöljyn puhtaampana ja huoltovälit pidempinä. (JL)
Moottoriteollisuuden sanoma Baumassa oli harvinaisen selkeä: päästötaso 5:n astumista voimaan lähitulevaisuudessa pidetään niin varmana, että valtaosa valmistajista esitteli tähän päästöluokkaan sopivan konemalliston. Useamman konevalmistajan taholta kerrottiin, että voimaan astuminen tapahtuu näillä näkymin joko vuonna 2019 tai 2020.Varsinaiset tason 5 säädösten tekniset raja-arvot ovat olleet paperilla jo pari vuotta. Moottorivalmistajien ja EU-komission toimielinten välisissä neuvotteluissa alkoi jo reilu vuosi sitten olla hyvin selkeä näkemys siitä, että nämä esitetyt raja-arvot tulevat jäämään lopulliseen päätökseen. Sen jälkeen neuvotteluissa on keskitytty hieromaan ratkaisua lopullisen voimaan astumisen ajankohdasta ja siihen liittyvistä siirtymäajoista. Näitä pyrkivät koneteollisuuden edustajat luonnollisesti saamaan mahdollisimman pitkiksi.Joka tapauksessa lopullista päätöstä odotellessa moottorivalmistajien on ollut pakko varautua tulossa olevaan tuotekehityksessään. Useimmilla valmistajilla on käytännön ratkaisuna ollut suunnitella moottorin puhdistusjärjestelmät siten, että moottori täyttää tehtävänsä täysipainoisesti sekä nelosvaiheen moottorina että sopivin muutoksin ja lisäkomponentein terästettynä tulevassa vitosvaiheessa. Teknisesti uusissa raja-arvoissa kaikkein haasteellisinta on pienhiukkasten rajoittaminen sekä säädösten ulottaminen aikaisemmin vähemmin säädeltyihin teholuokkiin.Volvon osastolla 5-tason päästömääräyksiä kommentoitiin pidättyväisesti, vaikka moottoreita olikin teknisesti valmisteltu uuden päästötason käyttöönottoon. Sen sijaan Scania ilmoitti ottavansa etulyöntiaseman alkamalla valmistaa tason 5 vaatimukset täyttäviä koneita – tulivat määräykset voimaan 2019 tai eivät. Yanmar hehkutti valmiuttaan kohdata 5-tason päästömääräykset. Yanmarin kehittämä DPF-hiukkassuodatintekniikka mahdollistaa jopa nykyisten moottorimallien yksinkertaisen muuttamisen uuteen päästöluokkaan sopivaksi. DPF-suodatinta käyttämällä Yanmar voi välttää pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja saa siten pidettyä moottoriöljyn puhtaampana ja huoltovälit pidempinä. (JL)