Mauldin valmistaa erilaisten asfaltointilaitteiden lisäksi myös erikoista tiehöylän ja pyöräkuormaimen yhdistelmää. Työpaino on noin 15 tonnia. Pienen repijän lisäksi myös taakse voidaan liittää erilaisia lisälaitteita. Moottori on 130 heppainen Cummins. Kuva: Arto Turpeinen
Esillä oli runsaasti erilaisia murskaimia, joilla silputaan pintapusikkoa. Plaisance Equipmentin VarioTrack 350B:llä voidaan työntää myös esim. lumilinkoa tai kantojyrsintä. Myös kivelle on oma jyrsimensä. Moottori on 320 heppainen ja työpaino kymmenisen tonnia. Kuva: Arto Turpeinen
Korealainen Horyong valmistaa erilaisia nostimia laajalla skaalalla. Akkubuumin siivittämän yritys tuo markkinoille myös pienen sähkökaivukoneen. HR35:n työpaino on nelisen tonnia. Akkukapasiteetiksi kerrotaan 39,8 kWh. Kuva: Arto Turpeinen
MetalPless edustaa kanadalaista auravalmistusta. Mallisto on todella laaja, esim. traktoreihin on saatavana 15 eri versiota ja pyöräkuormaimiin seitsemän. CityMaxx on traktorin etunostolaitteeseen kiinnitettävä u-aura, joka on suunnattu yli 150 hevosvoimaisiin koneisiin. Aura on mahdollista varustaa myös kumiterillä. Kuva: Arto Turpeinen
Gradall oli 75-juhlavuotensa kunniaksi tuonut paikalle kunnostetun FWF No 3 -kaivinkoneen, joka on yksi ensimmäisistä Amerikassa valmistetuista täysin hydraulisista kaivinkoneista. Valmistusvuosi on 1945. Mallia valmistettiin ainoastaan viisi kappaletta, joista neljä romutettiin uuden mallin alta jo pari vuotta valmistumisensa jälkeen. Kuvan yksilö löytyi romupihalta vuonna 1964. Työkuntoon se kunnostettiin vasta 2000-luvun alussa. Kuva: Arto Turpeinen
Irlantilainen Dromone tekee mm. erilaisia kallistuvia liittimiä ja pikakiinnikkeitä. Yhtiön uusi ML:Smart-turvalukitus on jo ehtinyt kerätä alan innovaatiopalkintoja. Lukituksen tila varmistetaan useilla antureilla – liittimen kyljessä on tilanteen ilmaiseva vilkkuvalo. Lisäksi järjestelmän kerrotaan pystyvän tunnistamaan käytettävän lisälaitteen automaattisesti. Kuva: Arto Turpeinen
FPT esitteli uuden pieniin maarakennuskoneisiin tarkoitetun hybridimoottorin. 2,8 litraisen moottorin perusteho on 74 hevosvoimaa, mutta vauhtipyörään yhdistetyllä sähkömoottorilla lisätehoa voidaan tuottaa jatkuvasti 27 hevosvoimaa ja hetkellisesti 40 hevosvoimaa. Hetkellisen lisätehon kerrotaan hyödyttävän etenkin pieniä kuormaimia. Kuva: Arto Turpeinen
Jaltest OHW -diagnosointijärjestelmän kerrotaan kykenevän lukemaan kaikkien markkinoilla olevien rakennuskoneiden vikakoodit. Samalla mainostettiin mahdollisuutta säätää moottorin ja hydrauliikan parametreja. Edustajan mukaan koneen saapuessa markkinoille kestää noin vuoden kunnes Jaltest saadaan yhteensopivaksi uutuuden kanssa. Kuva: Arto Turpeinen
Kanadalainen Trecan Combustion valmistaa lumensulattajia. Laitteistoja on saatavana kiinteästi asennettuina ja liikuteltavina versioina. Suurimmat liikuteltavan mallit voivat sulattaa 500 tonnia lunta tunnissa. Lumilaadulla on toki vaikutusta. Laitteissa on lämmin vesisäiliö, johon lumi kipataan. Päälle puhalletaan kuumaa ilmaa ja painevettä. Hyötysuhteen kerrotaan olevan markkinoiden paras. Kuva: Arto Turpeinen
Ranskalainen RPM Tech esitteli järeitä moottorilinkoja, joita työnnetään pyöräkuormaimella. RPM217:n voimanlähde on 129 kilowattinen Cat. Laite painaa 3674 kiloa. Kapasiteetiksi ilmoitetaan 1800 tonnia tunnissa. Malliston suurimman lingon linkouskyvyksi luvataan jopa 5400 tonnia tunnissa. Moottori on teholtaan 403 kW. Kuva: Arto Turpeinen
Kenco on erikoistunut erilaisiin kaivinkoneiden lisälaitteisiin. Erityisen suuri valikoima on erilaisia nostotyökaluja. Mekaanisia kouria, pihtejä ja koukkuja voidaan käyttää erimuotoisten ja kokoisten kappaleiden siirtelyyn. Jopa epämääräisen muotoisille kiville on oma saksimallinsa. Kuva: Arto Turpeinen
Yhdysvaltalainen ASV on erikoistunut liukuohjattuihin kuormaimiin. RT-120 on suunnattu etenkin metsämaaston ja puiden murskaamiseen. Työpainoksi ilmoitetaan 5559 kiloa. Moottori on 89,5 kilowattinen Cummins. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 170 litraa minuutissa. ASV on osa Yanmar konsernia. Kuva: Arto Turpeinen
Slide Sledge on eräänlainen liukuleka, jonka luvataan olevan perinteisiin lekoihin verrattuna huomattavasti turvallisempi ja tehokkaampi, sillä erillistä tamppia ei tarvita. Liikkuvaan sylinteriin on saatavana runsaasti erilaisia päitä, esimerkiksi kauhan kynnen lukitustapeille on päänsä. Maassa, jossa kaivinkoneen kauhatkin ovat usein tappikiinnitteisiä, laitteelle saattaa olla kysyntääkin. Kuva: Arto Turpeinen
Maaliskuussa Yhdysvaltain Las Vegasissa järjestetty Conexpo-näyttely tarjosi nähtävää työkaluista kaivoskoneisiin. Ohessa muutamia kiinnostavia poimintoja.