Reilusti väljemmässä ilmapiirissä pidetty FinnMetko 2020 -näyttely keräsi kohtuullisesti kävijöitä Jämsään
Vuoden 2020 FinnMetko jäi 9 950 näyttelyvieraalla reilusti jälkeen aiempien vuosien kävijämääristä. Syykin on selvä, aiempina vuosina isoja näyttäviä osastoja tarjonneet yritykset loistivat poissaolollaan. Silti näyttelyalueella syntyi kauppaa, ja uutuuksia oli esillä monipuolisesti.
FinnMetko 2020 -näyttely järjestettiin 3.–5.9.2020 Jämsässä. Kävijöitä oli 9950 kappaletta. Kuva: Tommi Hakala
Kronos oli tuonut esille uuden Gripto 709 -nosturimallin, joka oli asennettu prototyyppivaiheessa olevan kotelopalkkirunkoisen 121-metsäperävaunun päälle. Nosturin ohjausjärjestelmään on kehitetty puoliautomaattinen tukijalkojen ohjaus – napin painalluksella molemmat tukijalat laskeutuvat alas, painerajojen sallimaan nostovoimaan asti. Samoin liikkeellelähdössä jalat nousevat yläasentoon yhdellä painalluksella. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Prosilvan uusin malli S3 oli nyt esillä myös nelipyöräisenä versiona. Painoksi ilmoitetaan vain 14 100 kiloa, vetovoimaksi peräti 180 kN. Nosturi on valittavissa Keslan tai Logmerin mallistoista, ja hakkuupäästä riippuen ulottuma on 9,5–11 metriä. Esillä olleessa koneessa oli Waratahin H413-harvesteripää ja Waratahin tietotekniikka. (TH) Kuva: Tommi Hakala
BMF toi esille erittäin järeän uutuuden, yksipalkkisen 18 tonnin kokonaispainon metsäperävaunuyhdistelmän. Nosturina oli uusi 1000HD, johon voidaan 10 metrin ulottumalla asentaa myös 0,37 m2 pinta-alan kahmari (TH, kts. seuraava kuva). Kuva: Tommi Hakala
Vaunu telikiinnitys on toteutettu laippaliitoksilla, runkopituuksia voidaan optimoida asiakaskohtaisesti. Vaunu on valmistettu kokonaan Strenx -suurlujuusteräksestä, jota on käytetty aiemmin vain nostureissa. Takapyörissä olevissa napamoottoreissa on myös hydraulinen jarrutustoiminto. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Farmi Forest on uudistanut vaunumalliensa värityksen. Sähköisesti esiohjatun Parker-ohjausventtiilistön sijoitus on siirtynyt pääpuomin tyviosaan. 11-tonnisen FT11-vaunun rengaskokovaihtoehdot ovat 500 tai 550 milliä leveät. Valmistajan edustajan mukaan rengaskokojen suurentuminen on selkeä muutos toimitettavissa vaunuissa, minimikoko alkaa olla 500 millin leveys. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Kevyiden Jobo-harvesteripäiden mallistoon on tullut telivetorullilla varustettu SR75 Combi. Sykesyöttöominaisuus on edelleen käytössä, mutta helpommin karsiutuville rungoille on neljä syöttörullaa. Syöttörullilla on omat moottorinsa. Vakiovarustukseen kuuluva pituusmittaus ja paksuusmittaus on toteutettu hall-antureilla ja kantokäsittelyvalmius löytyy myös. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Kronoksen osastolla oli esillä pukkien nokassa ollut metsäyhdistelmä, jolla havainnollistettiin voimansiirron yhteistoimintaa. Yhdistelmä on myyty Sipooseen ja sitä tullaan käyttämään taajama-alueilla, jossa tieajoa kertyy 12 000 kilometriä vuodessa. Yllättäen suurin haaste oli ollut löytää yhdistelmään renkaat, joissa olisi 60 km/h -luokitus ja teräspistosuojaus. Ratkaisuksi löytyivät koon 600/50R22.5” Nokian CT -perävaunurenkaat. Niiden etuna on renkaan kuvion terävän olkapään ansiosta metsärenkaita parempi sivuttaispito. Matalan kuvioinnin ansiosta myös nurmialueiden rikkoutuminen lumettomaan aikaan vähenee. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Pekka Syväsen valmistama Logbullet -pienkuormatraktori antaa yksinyrittäjälle leivän, menekki on ollut riittävää. Näyttelyn konekin myytiin ensimmäisen näyttelypäivän aamuna, verottomalla vakiohinnalla 28 600 euroa. Ensiesittelynsä jälkeen koneeseen on tehty vain pieniä viilauksia, eli tuote on ilmeisen onnistunut. ”Myyn itse suoraan koneet, eikä optioita ole paljoa”, toteaa Syvänen. Näyttelyn kone oli valmistusnumeroltaan jo 47. Konemallin ensiesittely oli neljä vuotta sitten samalla paikalla. Ostajat ovat pääsääntöisesti pienmetsänomistajia, vain yksittäisiä koneita on myyty arboristeille ja metsäyrittäjille. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Nisula Forest Oy esitteli uuden järeämmän 335E -energiapuukouran. Suurimmaksi katkaisuläpimitaksi ilmoitetaan 250–320 milliä ja painoksi 650 kiloa. Kuormausleuat ovat samat kuin 500C-yhdistelmähakkuupäässä (TH, kts. seuraava kuva). Kuva: Tommi Hakala
Ensimmäinen 335E -energiapuukoura on myyty kuvan kuusipyöräisen N5 -mallin kanssa Norjaan. Samaan koneeseen toimitetaan myös normaali hakkuupää ja valmius vesakkoleikkurikäyttöön. Nosturiksi Palfinger on toteuttanut yhdistelmään 0,5 metriä lyhyemmällä pääpuomilla olevan korkeapilarisen nosturimallin. (TH) Kuva: Tommi Hakala
FID Cranes Joutsasta on aloittanut ruotsalaisten ja siellä hyvin suosittujen FTG Mowi ja FTG Moheda -metsäperävaunuyhdistelmien maahantuonnin. Mowi on tunnettu tuotemerkki esimerkiksi harvesterinostureiden valmistajana ja yksi liikeratakuormainten ensimmäisistä valmistajista. Näyttelyssä ollut yhdistelmä oli omalla hydrauliikalla ja rullavedolla varustettu malli, joka myytiin näyttelyssä. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Kinetic-pienkuormatraktorin uutuus oli hyvin huomaamaton vipu nosturiventtiilistön vieressä. Sähkövivulla käytetään voimansiirtoon ketjuvälityksellä kytkettyä hydraulimoottoria. Sen avulla kuormausajo maastossa käy notkeammin kuin varsinaista variaattorivoimansiirtoa käyttäen. Vipuun on tulossa myös sivusuuntainen liike, jolloin sillä voidaan käyttää myös ohjausta. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Seppo Kuisma Oy on ottanut tuotanto-ohjelmaansa myös metsänostureiden runkosovitteet. Vanhempiin Valtroihin ja N-sarjalaisiin sopiva sovite on koukkumallinen, kuten aikoinaan oli myös yrityksen edustaman tuotemerkki Joutsan sovite. Sovite on pulttiliitoksilla koottava ja asennus onnistuu myös ilman ammattiapua. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Vahva Jussi on aloittanut 3 tonnin metsävaunun tuotannon. Uutuus on tarkoitettu pieniin traktoreihin, siihen saa hydraulisen vedon kuten mönkijämalliinkin. Tarvittaessa saatavana on myös ulosottoakselikäyttöinen hydrauliikkapumppu. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Usewoodin konemallisto on päivittynyt moottoreiden osalta päästötasolle 5 (Stage 5). Kuvan Combi Master -yhdistelmäkone on varustettu Kubotan 36,7 kW moottorilla. Combimallissa on hydraulisesti pitenevä takarunko, eli hakkuukäytössä lyhyenä kone on ketterämpi. Hakkuupäänä on UW250, jossa on nyt uusittu mittalaite. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Kranman Bison 11000 on valmistajan isoin kuormatraktorimalli, jonka omapaino on 1850 kg ja kantavuus 3000 kg. Kuormaaja on sähköohjattu. Kuvassa näkyy lisävarusteena saatava umpilava, jota voi käyttää vaikka klapien kuljetukseen. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Jatkone Oy:n MTM -metsäperävaunumallistoon esiteltiin pienempi malli. Nosturina on MTM 7100, kuvan vaunu on 12 tonnin kokonaispainon malli varustettuna 500/50–17-renkailla. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Hyundain HL960A on merkin uutuuskuormain. Työpainoltaan hieman yli 19-tonninen kone on kokenut merkittäviä uudistuksia mm. ohjaamoon ja työalueisiin. Cumminsin 168-kilowattinen moottori täyttää Stage 5-päästömääräykset ilman EGR-venttiiliä. Kuormain on mukana Suomen Telakoneen konekiertueella, joka syksyn aikana vierailee 14 eri paikkakunnalla. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Kiinalaiset QuattroX koneet tulivat Suomen markkinoille vuosi sitten. Kuormainten työpainot ovat 1 150–3 400 kiloa. Yksi malleista on varustettu teleskooppipuomilla. Mallisto on täydentynyt myös 1,8 tonnia painavalla kaivukoneella. QuattroX EX-18:n 26 hevosvoimainen moottori on Kubotan valmistama. Messutarjouksena hinnaksi ilmoitettiin 19 900 euroa + alv 24 %. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Suomen Telakone ja Simeri Oy kuuluvat keväällä toteutettujen kauppojen myötä samaan yritysryppääseen, jonka myötä Telakoneen osastolla oli esillä myös Snorkelin kurottajia. SR626:n suurin nostokorkeus on 5,79 m ja suurin sallittu kuorma 2 600 kiloa. Merkin jämerimmän kurottajan suurin nostokorkeus on 16,4 metriä. Tuotevalikoimaan kuuluu myös mm. erilaisia henkilö- ja saksinostimia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Giantin uutuus on G2500HD. Työpainoksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kubotan 19-kilowattinen moottori täyttää tason 5 päästömääräykset. Kaatokuormaksi trukkipiikkien puolivälistä mitattuna ilmoitetaan 1660 kiloa ja suurimmaksi nostokorkeudeksi 296 cm. Giantin runko-ohjattujen kuormainten valikoima on todella laaja. Lisäksi yritys valmistaa mm. liukuohjattuja koneita sekä kurottajia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Aiemmin hollantilaisvalmisteista niittokauhaa markkinoinut Mense Oy on nyt toteuttanut oman versionsa aiheesta. Syy ei ole kopiointi, vaan leikkaavan terän muuttaminen järeämmäksi ja suomalaisiin olosuhteisiin sopivammaksi. Nyt niittoterä on 25 mm kulutusteräksestä leikattu ja vastaa Mensen raivauspäiden terämallia. Se kestää pienien kivien osumat ja leikkaa vielä 7 senttiset puutkin. Teräpalkki on moduleista koottu, eli mahdollisen vaurion sattuessa voidaan osa vaihtaa maastossakin. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Myös Takeuchin TB370 on uutta mallia. Työpaino on n. 6 700 kg. Moottoriksi on valikoitunut Kubotan 42,4 kW:n voimanlähde, joka täyttää Stage 4-päästömääräykset DOC:n ja DPF:n avulla. Uudistuksiin kuuluu mm. kahteen suuntaan osoittavat kamerat, jotka luovat näytölle 270 asteen "linnunsilmä"-näkymän ympäristöstä. Kyseinen kone osallistuu Koneviestin järjestämään 6–7 tonnin koneiden vertailuun. Tuloksia on luvassa myöhemmin syksyllä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Caterpillar uuden sukupolven 325-malli sai näyttelyssä ensiesittelynsä. Työpaino on noin 25 t. Koneeseen on saatavana kaksi eri vastapainoa – massaltaan 4,9 ja 8,5 tonnia. Vakiovarustukseen kuuluu 2D-kaivujärjestelmä, joka on päivitettävissä myös 3D-versioksi. Huoltovälien kerrotaan olevan jopa 20 % pidemmät F-sarjaan verrattuna. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Havel-kumiterätuotteisiin on tullut nyt tarjolle kaivukoneisiin tarkoitettu tasoituslevy. Neljällä kumiterällä varustettu tasoitin on suunnattu niihin kohteisiin, joissa esimerkiksi harjan teho ei riitä. Sillä voidaan myös aurata lunta liikenneympyröiden kiveyksiltä ilman riskiä kivien irtoamisesta. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Kobelco SK130LC on päivittynyt uusimpaan versioonsa. Painoksi ilmoitetaan 14,2 tonnia. Sisarmalli SK140 on 800 kiloa painavampi. Isuzun moottoreiden tehoiksi ilmoitetaan 78,5 ja 86 kilowattia. Maahantuojan edustajat kertoivat SK130:n soveltuvan esimerkiksi metsänparannustöihin, jossa moottoriteholla ei ole niin suurta merkitystä. Metsä-alustaa ei tosin ole saatavana. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Dynaset on aiemmin herätellyt yleisöä enduropyörään liitetyllä hydraulikoneikolla, jolla on demottu esim. hydraulisen painepesurin toimintaa. Tällä kertaa esillä oli jotain täysin uutta: mini-kaivukone, jonka voimanlähteenä toimii Yamaha YZF- R6-katupyörän moottori. Tehoa 87,1 kW. Koneella voi kaivaa täysin normaalisti, mutta päätarkoitus on esitellä HG 3.5 generaattorin toimintaa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Talhun osastolla oli esillä Husqvarnan kauko-ohjattava kaivantojyrä. Niiden käyttö on lisääntymässä turvallisuussyistä. Kapeiden kaivantojen tiivistyksessä ei työntekijän tarvitse mennä kaivantoon. Tiivistintä voidaan käyttää myös kaivukoneen ohjaamosta, tavallaan lisälaitteena. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Vaikka Volvo ei virallisesti osallistunutkaan näyttelyyn, niin esille oli saatu järeää kalustoa. LM-Suomiset Oy:n Volvo EC750El olikin Metkon järein kone – työpainoksi ilmoitetaan n. 73 tonnia. LM-Suomiset suorittaa monipuolisia maa- ja vesirakennuspalveluja aina pohjatöistä louhintaan ja maa-aineskauppaan. Osa toimintaa ovat myös erilaiset kuljetuspalvelut. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Iveco Daily -sarjassa on sekä kuorma- että pakettiautoiksi rekisteröitäviä malleja. Metkossa esillä oli monen yrittäjän tarpeisiin sopiva nelivetoinen kevytkuorma-auto, jossa oli miehistöohjaamo ja taka-akselilla paripyörät. Käsivalintainen tai automaattinen vaihteisto on 6-portainen ja siihen on saatavissa aluevaihteisto. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Polariksen uudet leveät Sportsmanit olivat sattuneesta syystä ensimmäistä kertaa näyttelyssä. Uutuusmalleissa alusta on laitettu täysin uusiksi, raideväli on 143 cm. Tukivarret on taitettu, joten maavaran korkea keskialue on leveämpi. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Kire 20 -maansiirtovaunuun on nyt saatavilla lisävarusteena ALB-venttiilin ohjaama paineilmajarruvarustus. Jousitettuun aisaan kiinnitetty venttiili säätää vaunun jarrupainetta kuorman mukaan 2–6 barin välillä. Edistyneen jarrujärjestelmän veroton lisähinta on 2 900 euroa. Kire 20 -vaunun vakiovarustukseen kuuluu mm. Hardox-lava ja aisajousitus, vaunun kantavuus on 18/20 tonnia ja lavan tilavuus vakiolaidoin 11 kuutiota. Perusvarusteisen vaunun veroton hinta on 18 950 euroa. Seppo Kuisma Oy. (TV, kts. seuraava kuva) Kuva: Tapio Vesterinen
Kiren ALB-venttiili lähikuvassa. Kuva: Tapio Vesterinen
Avolava-pakettiautoihin on saatavissa huoltotarvikkeiden ja työkalujen kuljetusta helpottavia varusteita. Vetolaatikkojen ansiosta lavan perällä oleviin työkaluihin ylettyy purkamatta koko kuormaa tienpenkalle. Vedettävän tason päälle voidaan kiinnittää esim. hitsauslaite, kompressori, pesuri tms. Kuvissa Hyötyajoneuvokeskus ja Maastoautotarvike / Cros4wd -yritysten säilytysratkaisut. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Siimet on valmistanut Metsätyö Pasi Leinoselle mielenkiintoisen 35 tonnin kantavuudenT545-49 -puoliperälavetin. Koko teli on ohjattavissa langattomasti, mikä lisää ketteryyttä metsäteillä liikuttaessa. Rungon pituussäädöllä saadaan pidemmätkin konemallit sovitettua optimaalisesti vaunun päälle. Akselistoa sekä vaunun takaosaa voidaan myös nostaa ja laskea etänä, takapuskurissa on tien tasoittamiseen hammasterä. Näiden puoliperälavettien käyttöä rajoittaa eniten metsäkonekuljettajien ajokorttiluokat – harvalla kuljettajalla on yhdistelmäkorttia ja siksi yrittäjät joutuvat hankkimaan 5-akselisia ”nuppilavetteja”. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Vahvasti vientiin ja tuotantoonsa panostaneen TMK:n osastolla oli esillä koko mallivalikoima enegiapuukouria. Kauhanpyörittäjien ja -kallistajien yleistyminen on monipuolistanut niiden käyttöominaisuuksia. Nyt tarjolla on myös kantokäsittelyvarustus, mikä mahdollistaa havupuumetsien kesäkorjuun. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Risutec valmistaa omalle pyöriväteräiselle raivauspäälleen kaivukonesovitinta. Pienillä muutoksilla siihen voisi liittää myös laikutusvarustuksen, jolloin sillä voisi laikkumätästyksen yhteydessä myös raivata uudistusalaa. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Latvialainen UOT valmistaa traktori- ja metsäkonesovitteisia maanmuokkaimia. Esillä oli myös yksilautasinen ja kevyempi (420 kg) hydraulipyöritteinen versio. Lautasen kulma maahan nähden on muutettavissa pulttiliitos avaamalla. Pyörityksen vaatima litramäärä on 75 l/min ja painetta tarvitaan 180 bar. Se tekee muokkaimesta sopivan vanhemmillekin metsäkoneelle. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Ruotsalaisvalmisteinen Intermercato FM 5 -nosturivaaka voidaan asentaa lähes mihin tahansa nosturiin ja rotaattoriin. Vaaka punnitsee taakkoja 5 tonniin saakka. Normaalista poiketen vaaka on hyvin matala ja se asennetaan kouran ja rotaattorin väliin. Langattomasti toimivassa vaa’assa ei ole lainkaan liikkuvia osia ja vaihdettavan akun kestoikä on jopa 1 200 käyttötuntia. Mittalaitteen veroton hinta vastaanottimineen on noin 7 000 euroa. KoneVel Oy. (TV) Kuva: Tapio Vesterinen
HeizoHack-hakkurin puhallustorven päähän voidaan asentaa sykloni. Hake putoaa syklonista pienelle alalle eikä pölyä, mikä helpottaa lavojen ja konttien täyttöä ja mahdollistaa niiden koko kuljetuskapasiteetin käytön. Sykloni on helppo irrottaa, kun hake puhalletaan varastoon. Sille on kuljetusteline hakkurissa kuljetustelinen. Finnmammut Oy. (UO). Kuva: Uolevi Oristo
Metkossa esillä ollut Kranman 620 oli varustettu JOBO-sykeharvesterilla, jonka suurin kaatoläpimitta on 30 senttiä. Kranmanin omaa valmistetta olevan paralleeli- eli vakaajakuormaimen ulottuvuus on 5,4 m. Moottorina on 19 kW:n Kubota-diesel. Työskentely onnistuu haamu-urilta, koska koneen leveys on n. 1,7 metriä ja omapaino noin 4 t. Kone Nygård Maskin. (UO). Kuva: Uolevi Oristo
Metristen pölkkyjen halkomakoneiden määräykset ovat kiristyneet. Piko vastasi siihen oman mallinsa uudistuksella. Piko-halkojissa on nyt kevytkäyttöinen suojakansi ja poistopuolen suojaverho. Traktorikäyttöisen mallien lisäksi saatavilla on sähkö- ja polttomoottorikäyttöiset hinattavat mallit. Myös mönkijöillä hinaamiseen on saatavana oma erillinen varustepaketti. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Naarva HT60 -halkaisukoneesta esiteltiin nosturilla varustettu mobiiliversio. Se on tarkoitettu niille käyttäjille, joilla ei ole nosturia muutoin käytettävissä. Tarvittava öljy tulee vetotraktorista tai erillisestä hydrauliyksiköstä, virtauksenjakoventtiili annostelee virtauksen nosturin ja halkojan kesken. Nosturia voidaan käyttää järeiden pölkkyjen katkonnan helpottamiseenkin. Perushalkojan hinta on 9 000 euroa, nosturillinen kokonaisuus 19 500 euroa. Hinnat alv 0%. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Metsäkoneketjujen markkinat ovat telojen käytön lisääntymisen vuoksi pienentyneet. Useammatkin ketjuvalmistajat ovat lähteneet mukaan myös telojen valmistukseen. Niin on myös jo vuosien ajan tehnyt Bevag. Telamallistot ovat laajentuneet ja käyttäjäkohtainen toteutus on hyvin yleistä. Niinpä asiakas voi tilata erilaisia ”sekatelamalleja”, 1980-luvun malliin. Bevagilla oli esillä pitokenkien ja erittäin kantavien kenkien yhdistelmätela. Se tarjoaa kantavuutta ja pitoa samanaikaisesti. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Metsäkoneissa on usein telan ja renkaan välisen pidon ongelmia. Nisula Forest on nyt mallisuojannut oman ratkaisunsa. Siinä telojen sivulenkkilinjoihin asennetaan vinoon hieman löysälle jäävät ketjut, jotka lisäävät pitoa ja puhdistavat vaikeimmilla keleillä myös telakengän sisäpintaa paantavasta lumesta. ”Testejä ajettiin viime talvena paksussa lumessa ja löysillä teloilla, eikä pito-ongelmia esiintynyt”, totesi Ali Nisula. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Virolainen Restore OU peruskunnostaa metsäkoneteloja. Asiakkaan toimittamiin teloihin kuvan peruskunnostuspaketti vaihdetulla sivulenkkilinjastolla ja uusilla pitonastoilla ilmoitettiin olevan verottomalta hinnaltaan 3 000 euron arvoinen kokonaisuus. Yritys valmistaa myös suoratelakenkäisiä telamalleja metsäkoneisiin. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Talhu Oy edustaa GeoRipper -maasahavarusteita. Malleja on kolme, GR16, GR20 ja GR27. Yhdellä itseteroittuvalla teräketjulla saa sahattua maahan puolen metrin syvyistä kaapeli- tai putkiuraa n. 300 metriä. Varustus asennetaan polttomoottorikäyttöiseen laikkaleikkuriin ja saatavilla on myös yhdistelmään sopiva sahausvaunu. (TH) Kuva: Tommi Hakala
FinnMetkon tiivistetty näyttelyalue oli järjestäjältä hyvin onnistunut ratkaisu. Silti turvavälit pysyivät riittävinä, vaikka paikoittain käytävillä olikin jo ruuhkaa. Koronaviruksen johdosta paikalta oli jäänyt paljon pois opinto- tai viihdematkalaisia. "Yksi asiakas tuli suoraan portista osastolle ja osti tämän koneyksilön heti", totesi Logbulletin valmistaja
Pekka Syvänen. Moni näytteilleasettaja totesi, että harvemman yleisön kanssa jäivät "kuulakärkikynän pyytäjät" vähemmistöön – tosiostajat olivat selvästi liikkeellä.
Metsäpuolella pienet ja keskisuuret laitteet pääosissa
Metsäkoneiden puolella koneiden osalta vahvimmin esillä olivat nyt keskisuuret Nisula Forest ja Prosilva. Molemmilla yrityksillä asiakaslähtöinen markkinataktiikka on pitänyt tuotannon käynnissä. Prosilvalle keväällä esitelty kevyempi S3-harvesteri on tuonut kysyntäpiikin, ja esillä oli ensimmäinen nelipyöräinen malli. Nisula Forest on panostanut lisää N5-mallinsa monipuoliseen käytettävyyteen laajentamalla energiapuukourien mallistoa. Varustelijoista AFM Forest oli tuonut uusimman ja järkälemäisen AFM 75 -kaatopäänsä vetonaulaksi osastonsa paraatipaikalle. Metsäkoneiden osalta oli harmillisinta Komatsu Forestin poisjääminen. Yritys joutui esittelemään pienempien kuormatraktoreiden Metko-uutuutensa virtuaalisesti.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Maataloustraktoripuolen varusteluissa oli nähtävissä selvä trendi kysynnän osalta. Nyt kysyntää kohdistuu entistä enemmän järeämpiin yli 12 tonnin kantavuuden vaunuihin sekä pienempiin alle 7 tonnin kantavuuden yhdistelmiin. Jälkimmäisille markkinoita avaavat pientraktoreiden lisääntyminen. Samalla tämä tarkoittaa, että aikaisemmin erittäin yleinen 400 millin leveyden perusrengastus on vaihtumassa 500–550 milllisiksi ja vannekoossakin 22.5" koko on yleistymässä. Myös sähköohjattu nosturinhallinta on muuttumassa lähes vakiovarustukseksi edullisempien minivipu-ohjausjärjestelmien myötä.
Pienmetsäkoneissa markkinat jatkavat tasaista etenemistään. Kyseisen koneryhmän kauppa käy vahvana niille metsänomistajille, jotka haluavat tehdä omatoimisia hakkuita, eivätkä omista traktoria. Myös pienien metsäpalstojen väliset kuljetukset onnistuvat helpommin. Pienmetsäkoneet ovat selvästi vieneet markkinoita mönkijöiden puutavaran ajosta. Sen sijaan muissa kuljetuksissa mönkijät ovat edelleen vahvoja. Suomessa ensimmäistä kertaa esillä oli Kranmanin "miniharvesteri", joka on saanut jo suosiota Ruotsissa.
Maanrakennus suuremmassa roolissa
Useissa aiemmissa näyttelyissä maarakennusalan yritysten tarjonta pyrittiin keskittämään alueen perällä olevalle hiekkamontulle, jossa oli mahdollisuus myös työnäytösten pitämiseen. Parin aiemman Finnmetkon aikana maarakennusalan yritykset ovat kuitenkin alkaneet siirtyä kohti pääportteja. Tänä vuonna trendi korostui, sillä hiekkamonttu oli näyttelyn supistumisen myötä varattu parkkialueeksi. Alan yritykset olivat levittäytyneet pääportin läheisyyteen väljästi, osittain asiaan vaikutti viime hetkellä tulleet peruutukset näytteilleasettajien osalta. Esillä oli kuitenkin useita mielenkiintoisia uutuuksia. Finnmetko olikin tämän vuoden osalta ainoa paikka esitellä uusia malleja, sillä esim. kevään Mansen Mörinät peruttiin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Katso kuvakarusellista kooste näyttelyuutuuksista!
Aisaohjauksella varustettu Kire 10 -maansiirtoperävaunu soveltuu erityisesti ahtaiden paikkojen kiinteistönhuoltotöihin. Erikoismallissa on yhdistetty metsäperävaunun aisa maansiirtoperävaunun runkoon. Vaunun kantavuus on 10 tonnia ja lavan tilavuus ilman korokelaitoja 5,2 kuutiota. Perusvarustein verottomat hinnat alkavat 10 350 eurosta. Seppo Kuisma Oy. (TV) Kuva: Tapio Vesterinen
Havel-kantojyrsinkauhoja on nyt kolmea mallia, K20, K32 ja K40. Uusissa malleissa on korkeat kierrokset sallivat mäntämoottorit. Rakenne on modulaarinen, peruskoneen vaihtuessa pienempään tai suurempaan, voidaan moottorit vaihtaa sopivaan kokoluokkaan. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Farmi Forest Oy:n yksi vahvin sektori on traktorivinssivalmistus, missä yritys on yksi kokeneimmista. Nyt mallisto uudistuu W-sarjaan. Uudistuksen yhteydessä vinssien rakenne on tehty valmiiksi radio-ohjainoption asentamiseen. Mallistossa on kolme mallia, W35R, W50B ja W60B. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Jatkone Oy:n edustama MTM tarjoaa myös omaa versiotaan kaivukoneisiin suunnitellusta kaatopäästä. Scorpion 3010 -mallin ilmoitetaan leikkaavan 300 bar paineilla maksimissaan 35 senttisen rungon ja se on tarkoitettu 12-21 tonnisiin kaivukoneisiin. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Mikko Häikiö Pentin Paja Oy:stä kertoi, että energiapuolen varusteissa menekkiä on ollut enemmän järeässä segmentissä. Nyt malliston järeintä, syöttävää EF28 kaatopäätä on toimitettu useampia yksiköitä yrittäjille. Energiapuun korjuu lienee lisääntymässä hyvinkin paljon, jos ja kun turpeen käytön rajoittaminen nopeutuu. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Risutec Oy on valmistanut erän suosittua kaivukoneisiin tarkoitettua liikkuvateräistä M50ex -kaatopäämallia ja kauppasi sitä Metkotarjouksena verottomaan 4 999 euron hintaan. Maksimi leikkuukapasiteetti on 260 milliä ja painoa on 730 kiloa. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Nisula Forest Oy tarjoaa nyt myös tehdaskunnostettuja hakkuupäämallejaan asiakkailleen. Kuvan 2015 mallinen, 14 000 tuntia käytetty 425C hakkuupää on käynyt totaalisen kunnostuksen, sisältäen esimerkiksi sylintereiden tiivisteiden vaihdot. Vaihdokeille luvataan 3kk/500h takuu. (TH) Kuva: Tommi Hakala
Avolava-pakettiautoihin on saatavissa huoltotarvikkeiden ja työkalujen kuljetusta helpottavia varusteita. Vetolaatikkojen ansiosta lavan perällä oleviin työkaluihin ylettyy purkamatta koko kuormaa tienpenkalle. Vedettävän tason päälle voidaan kiinnittää esim. hitsauslaite, kompressori, pesuri tms. Kuvissa Hyötyajoneuvokeskus ja Maastoautotarvike / Cros4wd -yritysten säilytysratkaisut. (UO, katso myös seuraava kuva) Kuva: Uolevi Oristo
Avolava-pakettiautoihin on saatavissa huoltotarvikkeiden ja työkalujen kuljetusta helpottavia varusteita. Vetolaatikkojen ansiosta lavan perällä oleviin työkaluihin ylettyy purkamatta koko kuormaa tienpenkalle. Vedettävän tason päälle voidaan kiinnittää esim. hitsauslaite, kompressori, pesuri tms. Kuvissa Hyötyajoneuvokeskus ja Maastoautotarvike / Cros4wd -yritysten säilytysratkaisut. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Konetalo Vainikka Oy:n valikoima on laajentunut Solis-työlaitteilla. Yritys tuo maahan myös Soli-traktoreita. Pienien traktorimallien 1-kategorian nostolaitteisiin soveltuva 2-teräinen kyntöaura on raskaasta raudasta tehty, sillä aura painaa 135 kg. Auran verollinen hinta on 804 euroa. (TV) Kuva: Tapio Vesterinen
Alstor 840 Pro mallia saa sykeharvesteri varustuksella, turvaluokiteltu ohjaamo on kaarevien seinien ansiosta tilava. Kuormaajan ohjaus on sähköinen. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Alstor 850 Pro harvesterivarustukseen kuuluu kuormatilassa oleva 1000 kg paino, joka sallii Tapio 160 harvesterin käytön kuormaajan 5,5 m ulottuvuudella ilman tukijalkoja. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Granman oli tuonut paikalle koko mallistonsa. Järn Hästin perään on asennettu mönkijään tarkoitettu vedolla varustettu, kevyt metsävaunu. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Lisää kuvia FinnMetkon tuoteuutuksista löydät alla olevasta kuvakarusellista. Tämä materiaali löytyy ainoastaan netistä.