Ammattilaiset asialla - KoneAgria 2012, Jyväskylä

Fendtin uusi 500 Vario -sarja koostuu neljästä mallista. Kaikissa on Deutzin yhteispaineruiskutuksella ja SCR-teknologialla varustetut 4-litraiset nelosmoottorit. Tehot ovat mallikohtaisesti välillä 92–121 kW (125–165 hv). Ajovoimansiirto on portaaton Vario ML 90. Ohjaamo on tuttu aiemmasta Fendt 700 -sarjasta. Ohjaamon ulkonäköä leimaa etulasin kaareva yläosa, joka laajentaa näkösektoria ylöspäin. Hallintalaitteet on keskitetty ergonomisesti uuteen, oikean kyynärnojan Varioterminaaliin. Jatkossa 500 Variota tullaan toimittamaan joko ProfiPlus-, Profi- tai Power-varustelulla. Agco Suomi Oy. (HH)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Valtra N-sarjan pienet mallit uudistuvat, uudet N93- ja N103-mallit (kuvassa) korvaavat aiemmat N82- ja N92-mallit. Uutuuksissa on 3-sylinteriset, 3,3-litraiset Agco (Sisu) Power moottorit, mallikohtaiset tehot ovat 73 ja 82 kW (99 ja 111 hv). Voimansiirroksi voi valita joko perinteisen HiTechin (4 päävaihdetta, 3 aluevaihdetta ja 3 pikavaihdetta) tai uuden, kokonaan napeilla hallittavan HiTech 5:n (5 pikavaihdetta ja 4 aluevaihdetta). Voimanottonopeudet ovat 540, 540E ja 1000. Hydrauliikan tuotto on 90 l/min ja nostolaitteen nostovoima sylinterikoosta riippuen joko 40 tai 58 kN. Agco Suomi Oy. (HH)
Valtra N-sarjan pienet mallit uudistuvat, uudet N93- ja N103-mallit (kuvassa) korvaavat aiemmat N82- ja N92-mallit. Uutuuksissa on 3-sylinteriset, 3,3-litraiset Agco (Sisu) Power moottorit, mallikohtaiset tehot ovat 73 ja 82 kW (99 ja 111 hv). Voimansiirroksi voi valita joko perinteisen HiTechin (4 päävaihdetta, 3 aluevaihdetta ja 3 pikavaihdetta) tai uuden, kokonaan napeilla hallittavan HiTech 5:n (5 pikavaihdetta ja 4 aluevaihdetta). Voimanottonopeudet ovat 540, 540E ja 1000. Hydrauliikan tuotto on 90 l/min ja nostolaitteen nostovoima sylinterikoosta riippuen joko 40 tai 58 kN. Agco Suomi Oy. (HH)
Zetor Forterra HSX -sarjan maahantuonti on alkanut. HSX-malleja on viisi, kaikissa on nelisylinteriset, neliventtiilikansilla varustetut, 4,2-litraiset nelosmoottorit. Mallikohtaiset tehot asettuvat haarukkaan 71–100 kW (96–136 hv). 3B-päästötaso saavutetaan pakokaasun kierrätyksellä ja hiukkasloukulla. Synkronoidussa vaihteistossa on  viisi päävaihdetta, kolmiportainen pikavaihde ja sähköhydraulinen suunnanvaihto. Voimanottonopeudet ovat joko 540/1000 tai 540E/1000 ja ajo. Sähköhallinteisen (Bosch) nostolaitteen suurimmaksi nostovoimaksi ilmoitetaan 70 kN (7 000 kg). Hydrauliikan suurin tuotto on 70 l/min ja ulkopuoliselle hydrauliikalle on vakiona yksi 1-toiminen ja kolme 2-toimista lohkoa. HSX:n painoksi kerrotaan 4 600 kiloa ja vakiorengastus on joko 13.6R24/16.9R38 tai 14.9R24/18.4R38. HCP Finland. (HH)
Zetor Forterra HSX -sarjan maahantuonti on alkanut. HSX-malleja on viisi, kaikissa on nelisylinteriset, neliventtiilikansilla varustetut, 4,2-litraiset nelosmoottorit. Mallikohtaiset tehot asettuvat haarukkaan 71–100 kW (96–136 hv). 3B-päästötaso saavutetaan pakokaasun kierrätyksellä ja hiukkasloukulla. Synkronoidussa vaihteistossa on viisi päävaihdetta, kolmiportainen pikavaihde ja sähköhydraulinen suunnanvaihto. Voimanottonopeudet ovat joko 540/1000 tai 540E/1000 ja ajo. Sähköhallinteisen (Bosch) nostolaitteen suurimmaksi nostovoimaksi ilmoitetaan 70 kN (7 000 kg). Hydrauliikan suurin tuotto on 70 l/min ja ulkopuoliselle hydrauliikalle on vakiona yksi 1-toiminen ja kolme 2-toimista lohkoa. HSX:n painoksi kerrotaan 4 600 kiloa ja vakiorengastus on joko 13.6R24/16.9R38 tai 14.9R24/18.4R38. HCP Finland. (HH)
Elho Duett -niittomurskain tarvitsee vetokoneekseen taakseajolaitteella varustetun traktorin. Koneesta on kaksi mallia, tutun Hydro Balance -mallin rinnalla on uutena vaihtoehtona tarjolla Auto Balance. Se hoitaa niittomurskainyksikköjen kevennyksen  hydraulisesti: automatiikka valvoo sekä asennusrungon peruskorkeutta että kummankin sivuyksikön asentoa ja kevennystä erikseen. Elhon automatiikka on suunniteltu toimimaan yhdessä sähköohjatuilla hydrauliikkaventiileillä varustetun Valtran kanssa. Elho-Duettin ohjausjärjestelmä ohjaa venttiilejä suoraan Valtran Can-väylän kautta. Koneessa on kaksi 3,7-metristä murskainyksikköä, jotka on kiinnitetty asennusrunkoon. Sivukoneet voidaan kuljetuksen ajaksi nostaa ylös. Koneen laitto työ- tai kuljetusasentoon tapahtuu yhdellä napin painalluksella: automaatikka avaa ja sulkee lukot ja nostaa tai laskee päätysuojat sekä sivuyksiköt. Elho Oy (UO).
Elho Duett -niittomurskain tarvitsee vetokoneekseen taakseajolaitteella varustetun traktorin. Koneesta on kaksi mallia, tutun Hydro Balance -mallin rinnalla on uutena vaihtoehtona tarjolla Auto Balance. Se hoitaa niittomurskainyksikköjen kevennyksen hydraulisesti: automatiikka valvoo sekä asennusrungon peruskorkeutta että kummankin sivuyksikön asentoa ja kevennystä erikseen. Elhon automatiikka on suunniteltu toimimaan yhdessä sähköohjatuilla hydrauliikkaventiileillä varustetun Valtran kanssa. Elho-Duettin ohjausjärjestelmä ohjaa venttiilejä suoraan Valtran Can-väylän kautta. Koneessa on kaksi 3,7-metristä murskainyksikköä, jotka on kiinnitetty asennusrunkoon. Sivukoneet voidaan kuljetuksen ajaksi nostaa ylös. Koneen laitto työ- tai kuljetusasentoon tapahtuu yhdellä napin painalluksella: automaatikka avaa ja sulkee lukot ja nostaa tai laskee päätysuojat sekä sivuyksiköt. Elho Oy (UO).
Lely Splendimo -niittomurskaimen pyörät on sijoitettu koneen taakse, jotta koneella on helpompi niittää pellon reunoilla. Koneessa on uusi teräpalkki, jossa tehosiirto on toteutettu akselien ja kulmavaihteiden avulla. Teräpalkin tehontarve on valmistajan mukaan jopa 25–30 % alhaisempi kuin perinteisellä terälaitteella, jonka voimansiirto on toteutettu jäykän voimansiirtoöljyn joukossa pyörivillä välirattailla. Rakenteen ansiosta lautasen keskipiste ja akseli ovat  lähellä palkin etureunaa, jolloin lautasen leikkuusektori on lähes 180 astetta. Lautasen kiinnitysmutterin alla on aluslevy, jossa on murtotapit kiveen ajon varalta. Lautasten edessä olevassa suojapeitteessä on magneetit, jotka pitävät suojapellin päälle nostetun suojapeitteen paikoillaan terän vaihdon tms. aikana. NHK-Keskus Oy. (UO)
Lely Splendimo -niittomurskaimen pyörät on sijoitettu koneen taakse, jotta koneella on helpompi niittää pellon reunoilla. Koneessa on uusi teräpalkki, jossa tehosiirto on toteutettu akselien ja kulmavaihteiden avulla. Teräpalkin tehontarve on valmistajan mukaan jopa 25–30 % alhaisempi kuin perinteisellä terälaitteella, jonka voimansiirto on toteutettu jäykän voimansiirtoöljyn joukossa pyörivillä välirattailla. Rakenteen ansiosta lautasen keskipiste ja akseli ovat lähellä palkin etureunaa, jolloin lautasen leikkuusektori on lähes 180 astetta. Lautasen kiinnitysmutterin alla on aluslevy, jossa on murtotapit kiveen ajon varalta. Lautasten edessä olevassa suojapeitteessä on magneetit, jotka pitävät suojapellin päälle nostetun suojapeitteen paikoillaan terän vaihdon tms. aikana. NHK-Keskus Oy. (UO)
Pajatrailerlift-koukkulavalaitetta valmistaa Kiuruvetinen Pajarinki, joka on savolaisten konepajayritysten yhteistoimintarengas. Pajatrailerlift-koukkulavalaitteen kippauskulma on peräti 100 astetta, eli lava kippaa ”ylitse”. Toisaalta lavan vetokulma on loiva, jotta traktorin takapyörät pysyvät maassa, kun lava vedetään kyytiin. Koukkulavan kelkka liikkuu lavan kippirungossa. Kippisylinterit ovat kaksitoimiset, mikä vähentää öljyntarvetta. Vaunun pyörien akselit on yhdistetty sylinterillä, jolla voidaan säätää vaunun rungon korkeutta lavan päälle vedon aikana, siirtoajon aikana sylinterit toimivat hydraulisena jousituksena. Vetopuomin jousitus ja korkeuden säätö on myöskin toteutettu hydrauliikalla. Kuvassa oleva Super Cont -lava on suunniteltu hakkeen tms. kuljetukseen. Komposiittirakenteinen lava on tilavuuteensa nähden kevyt. (UO)
Pajatrailerlift-koukkulavalaitetta valmistaa Kiuruvetinen Pajarinki, joka on savolaisten konepajayritysten yhteistoimintarengas. Pajatrailerlift-koukkulavalaitteen kippauskulma on peräti 100 astetta, eli lava kippaa ”ylitse”. Toisaalta lavan vetokulma on loiva, jotta traktorin takapyörät pysyvät maassa, kun lava vedetään kyytiin. Koukkulavan kelkka liikkuu lavan kippirungossa. Kippisylinterit ovat kaksitoimiset, mikä vähentää öljyntarvetta. Vaunun pyörien akselit on yhdistetty sylinterillä, jolla voidaan säätää vaunun rungon korkeutta lavan päälle vedon aikana, siirtoajon aikana sylinterit toimivat hydraulisena jousituksena. Vetopuomin jousitus ja korkeuden säätö on myöskin toteutettu hydrauliikalla. Kuvassa oleva Super Cont -lava on suunniteltu hakkeen tms. kuljetukseen. Komposiittirakenteinen lava on tilavuuteensa nähden kevyt. (UO)
Kiren metsäperävaunumalliston tämän vuoden uutuus on pienen kokoluokan yhdistelmä, 252-nosturi ja 6T-perävaunu. Yhdistelmän verollinen pakettihinta on 10 780 euroa, kuvan 400-15.5 renkaat saa 350 euron lisähinnalla ja hydraulisen nivelaisan hinta on 650 euroa. (TH)
Kiren metsäperävaunumalliston tämän vuoden uutuus on pienen kokoluokan yhdistelmä, 252-nosturi ja 6T-perävaunu. Yhdistelmän verollinen pakettihinta on 10 780 euroa, kuvan 400-15.5 renkaat saa 350 euron lisähinnalla ja hydraulisen nivelaisan hinta on 650 euroa. (TH)
Suositun 8–9 tonnisten metsäperävaunujen luokkaan on Patruunalla tarjolla uusi 4169-kuormaimen ja 9-perävaunun yhdistelmä, hintaan 21 068 euroa, sis. alv 23 %. Varustus sisältää hydraulisen esiohjauksen ja kolme pankkoparia. Nosturi on kokonaan uusi malli, jota on saatavana kuvan 6,9 metrisenä tai 8,0 metrisenä (malli 4180). Patruunan pienemmissä perävaunuissa on sama 6-pulttinen telipalkki, kokonaiskantavuudeltaan 13 tonnia. Telin pituus mahdollistaa 400-15.5-vakiorengastuksen lisäksi myös suuremman 520-17-rengastuksen. (TH)
Suositun 8–9 tonnisten metsäperävaunujen luokkaan on Patruunalla tarjolla uusi 4169-kuormaimen ja 9-perävaunun yhdistelmä, hintaan 21 068 euroa, sis. alv 23 %. Varustus sisältää hydraulisen esiohjauksen ja kolme pankkoparia. Nosturi on kokonaan uusi malli, jota on saatavana kuvan 6,9 metrisenä tai 8,0 metrisenä (malli 4180). Patruunan pienemmissä perävaunuissa on sama 6-pulttinen telipalkki, kokonaiskantavuudeltaan 13 tonnia. Telin pituus mahdollistaa 400-15.5-vakiorengastuksen lisäksi myös suuremman 520-17-rengastuksen. (TH)
Tehokkuutta koneelliseen taimikonhoitoon haetaan Usewood UW40 Dual -raivauspäällä. Rotaattorilla käännettävän paketin leikkuuleveys on 90/180 senttiä ja painoa 160 kiloa. (TH)
Tehokkuutta koneelliseen taimikonhoitoon haetaan Usewood UW40 Dual -raivauspäällä. Rotaattorilla käännettävän paketin leikkuuleveys on 90/180 senttiä ja painoa 160 kiloa. (TH)
Biojack on tuonut malllistoonsa myös normaalit puutavarakourat. Materiaalit ovat järeitä, mikä näkyy painossa, kuvan 21-malli on 120 kiloinen, vastaava risumalli 21E piikkileuoilla painaa 130 kiloa. Mallistoon kuuluvat koot 21, 27 ja 33, kaikista on myös risumalli. (TH)
Biojack on tuonut malllistoonsa myös normaalit puutavarakourat. Materiaalit ovat järeitä, mikä näkyy painossa, kuvan 21-malli on 120 kiloinen, vastaava risumalli 21E piikkileuoilla painaa 130 kiloa. Mallistoon kuuluvat koot 21, 27 ja 33, kaikista on myös risumalli. (TH)
Power Forestin osastolla esiteltiin uuden Cranab-malliston  FC 10, kaksijatkeisella taittopuomilla ja aktiivisella riipukejarrulla. Nerokas idea on taittopuomiin asennetun LED-työvalon suojaus. Kun nosturi taitetaan kuljetusasentoon, suojan luukku kääntyy omalla painollaan kiinni. Näin valo ei häikäise kuljettajaa. (TH)
Power Forestin osastolla esiteltiin uuden Cranab-malliston FC 10, kaksijatkeisella taittopuomilla ja aktiivisella riipukejarrulla. Nerokas idea on taittopuomiin asennetun LED-työvalon suojaus. Kun nosturi taitetaan kuljetusasentoon, suojan luukku kääntyy omalla painollaan kiinni. Näin valo ei häikäise kuljettajaa. (TH)
Sekä FMG että Kronos valmistavat Valtroihin integroituja keulapumppupaketteja. Kronokselta uutuutena esillä oli uusiin 3-sarjan ännäläisiin sovitettu malli. Se kiinnittyy rungon sisäpuolelle, eikä rajoita kääntökulmaa. (TH)
Sekä FMG että Kronos valmistavat Valtroihin integroituja keulapumppupaketteja. Kronokselta uutuutena esillä oli uusiin 3-sarjan ännäläisiin sovitettu malli. Se kiinnittyy rungon sisäpuolelle, eikä rajoita kääntökulmaa. (TH)
Perinteisellä takakauhalla on on yllättävän monipuolinen työkone, jolla on laaja käyttäjäkunta. Oxsa-takakauhassa on tasoitustöissä purentaa parantava etureunan hammasterä. (TH)
Perinteisellä takakauhalla on on yllättävän monipuolinen työkone, jolla on laaja käyttäjäkunta. Oxsa-takakauhassa on tasoitustöissä purentaa parantava etureunan hammasterä. (TH)
Sykesyöttöinen Nokka-Klapiharvesteri tekee uutta tulemista. KoneAgriassa esillä oli uudistetun mallin esiversio, halkasuterä irrottamalla se toimii normaalina hakkuupäänä. (TH)
Sykesyöttöinen Nokka-Klapiharvesteri tekee uutta tulemista. KoneAgriassa esillä oli uudistetun mallin esiversio, halkasuterä irrottamalla se toimii normaalina hakkuupäänä. (TH)
Metsä-Säämänen esitteli uuden vetoratkaisun mönkijän metsävaunuun. Telin takapyörissä olevilla napamoottoreilla toteutetun vedon ansiosta vaunussa on mahdollista käyttää terästeloja. Uutuutta kokeillaan mahdollisimman pian näyttelyn jälkeen. (SN)
Metsä-Säämänen esitteli uuden vetoratkaisun mönkijän metsävaunuun. Telin takapyörissä olevilla napamoottoreilla toteutetun vedon ansiosta vaunussa on mahdollista käyttää terästeloja. Uutuutta kokeillaan mahdollisimman pian näyttelyn jälkeen. (SN)
Kärki-Agrilla oli tarjolla uudentyyppistä siilomuovia. Vain 50 mikronin paksuisen muovin ilmoitetaan olevan happea läpäisemätön, minkä ansiosta pintarehun laatutappiot vähenevät. (SN)
Kärki-Agrilla oli tarjolla uudentyyppistä siilomuovia. Vain 50 mikronin paksuisen muovin ilmoitetaan olevan happea läpäisemätön, minkä ansiosta pintarehun laatutappiot vähenevät. (SN)
Mc Halen uutuuspaalain perustuu tekniikaltaan Fusion 2 malliin. Uutta on ulkonäkö, joka on muuttunut selvästi: sivupeitot ovat nyt muovia ja sisäseinät puuttuvat kokonaan. Paalaimen huoltaminen ja puhdistaminen on helpompaa, koska muovikoteloissa ei ole sisäseiniä estämässä näkyvyyttä rattaille ja ketjuille. (SN)
Mc Halen uutuuspaalain perustuu tekniikaltaan Fusion 2 malliin. Uutta on ulkonäkö, joka on muuttunut selvästi: sivupeitot ovat nyt muovia ja sisäseinät puuttuvat kokonaan. Paalaimen huoltaminen ja puhdistaminen on helpompaa, koska muovikoteloissa ei ole sisäseiniä estämässä näkyvyyttä rattaille ja ketjuille. (SN)
Tempo-takalevymallistoon on tullut kaksisuuntaisella terällä varustetut sinikeltaiset mallit LRS-2,5 ja LRS-2,8. Hydraulisella teränkäännöllä hinta on 1 890/1 990 euroa, alv 0 %. Punainen levymalli on 3,05 metrinen ”norjalaismallinen” LR 4,4, sen levyosa on lumenauraukseen toispuoleisesti muotoiltu, hinta levyllä 2 880 euroa alv 0%. (TH)
Tempo-takalevymallistoon on tullut kaksisuuntaisella terällä varustetut sinikeltaiset mallit LRS-2,5 ja LRS-2,8. Hydraulisella teränkäännöllä hinta on 1 890/1 990 euroa, alv 0 %. Punainen levymalli on 3,05 metrinen ”norjalaismallinen” LR 4,4, sen levyosa on lumenauraukseen toispuoleisesti muotoiltu, hinta levyllä 2 880 euroa alv 0%. (TH)
Kjellmannin osastolla oli esillä uutuutena Metsjön silppurivaunu. Muista silppurivaunuista poiketen noukin on tuettu vaunu sivulle. Ratkaisulla on mahdollista karhottaa isompia ja leveämpiä karheita kuin tavanomaisella vaunulla, jossa noukin on keskellä, ilman että traktori tallaa heinää. Silppurina on JF-Stollin 1360, noukkimen leveys on 320 cm. Vaunussa on vaihtolavajärjestelmä ja kontin tilavuus on 53 m3. (SN)
Kjellmannin osastolla oli esillä uutuutena Metsjön silppurivaunu. Muista silppurivaunuista poiketen noukin on tuettu vaunu sivulle. Ratkaisulla on mahdollista karhottaa isompia ja leveämpiä karheita kuin tavanomaisella vaunulla, jossa noukin on keskellä, ilman että traktori tallaa heinää. Silppurina on JF-Stollin 1360, noukkimen leveys on 320 cm. Vaunussa on vaihtolavajärjestelmä ja kontin tilavuus on 53 m3. (SN)
Kun tavallinen linko ei riitä – näin ”bondimaisesti” voi todeta Oxsa Snow 285 -lumilingosta. Jo perusvarusteisen lingon 1 050 kilon omapaino kertoo järeydestä. Lisävarusteisilla vallileikkaussiivillä leveyttä kertyy peräti 405 senttiä ja paino nousee noin 1 500 kiloon. 80 millisen umpiakselin ympärillä pyörivät hammastetut siirtolavat ja heittosiivet ovat Hardox HB 400 -kulutuslevyä. Kaksitorvisen lingon voi muuttaa muutaman pultin avauksella myös suunnattavatorvikseksi malliksi. (TH)
Kun tavallinen linko ei riitä – näin ”bondimaisesti” voi todeta Oxsa Snow 285 -lumilingosta. Jo perusvarusteisen lingon 1 050 kilon omapaino kertoo järeydestä. Lisävarusteisilla vallileikkaussiivillä leveyttä kertyy peräti 405 senttiä ja paino nousee noin 1 500 kiloon. 80 millisen umpiakselin ympärillä pyörivät hammastetut siirtolavat ja heittosiivet ovat Hardox HB 400 -kulutuslevyä. Kaksitorvisen lingon voi muuttaa muutaman pultin avauksella myös suunnattavatorvikseksi malliksi. (TH)
Pohjoissuomalainen rautakauppaketju Lakkapää markkinoi Optimal 225/2 -linkoa. Pulttikiinniteisillä kulutusterillä ja nivelakselilla varustettuna sen hinta on maltilliset 1 890 euroa, alv 0%. (TH)
Pohjoissuomalainen rautakauppaketju Lakkapää markkinoi Optimal 225/2 -linkoa. Pulttikiinniteisillä kulutusterillä ja nivelakselilla varustettuna sen hinta on maltilliset 1 890 euroa, alv 0%. (TH)

Tommi Hakala, Heikki Härkönen, Tero Ikäheimonen, Seppo Nykänen, Uolevi Oristo

KoneAgria kokosi konealan Jyväskylään. Näyttelyä leimasi ammattimaisuus: messuvieraat tiesivät tarkkaan, mitä olivat hakemassa, ja kauppa kävi.

Pentin Pajan osastolla käy kuhina. Edellisessä Koneviestissä esitelty Naarva S23 -hakkuupää kiinnostaa messuvieraita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Koskaan ei ole mennyt näin hyvin. Tavaraa on myyty niin paljon, että niitä tehdessä menee helmikuulle”, Pentin Paja Oy:n Mikko Häikiö iloitsee. ”Tänne tuntuvat hakeutuvan oikeat asiakkaat.”

Häikiön näkemys saa tukea näyttelyjohtaja Marko Toivakalta. ProAgria on pyrkinyt rakentamaan KoneAgriasta viljelijöitä ja muita tilallisia palvelevan ammattilaisnäyttelyn, ja siinä on myös onnistuttu.

”Monella on kotoa lähtiessä tiedossa investointitarpeet. Tänne tullaan sitten vertailemaan ja vähän kilpailuttamaankin tarjontaa”, Toivakka sanoo.

”Osa näytteilleasettajista kertoi jopa, ettei ohikulkevia ihmisiä kannata juuri nykiä hihasta, sillä he tiesivät tarkkaan, minne olivat matkalla.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Keiteleellä lypsykarjatilaa pitävä Hannu Paananen saapui KoneAgriaan etsimään uutta maansiirtovaunua. Vaikka vaunua ei vielä torstaina ollut löytynytkään, Paananen oli tyytyväinen näyttelyn antiin.

”Hyvin on tarjontaa, eikä tarvitse värjötellä ulkona.”

ProAgrian, Käytännön Maamiehen ja Koneviestin edustajista koostuva raati pisteytti uutuuksia etukäteen, jotta kävijöiden on helpompi havaita uudet tuotteet runsaan tarjonnan joukosta.

Osa näytteilleasettajista joutui kuitenkin ulos säiden armoille, sillä Paviljongin sisätilat varattiin jo kuukausia ennen näyttelyä. Kaikille halukkaille ei löytynyt sisätilaa, mikä on sekä järjestäjien että näytteilleasettajien kannalta hankalaa. Uusille tulijoillekin olisi annettava tasapuolisuuden vuoksi mahdollisuus osallistua, mutta pitkäaikaisia näytteilleasettajia ei saa unohtaa. Pääportin viereen pystytetty, esittelykalustolla lämmitetty telttahalli helpotti hieman tilan ahtautta. Varsinkin iltapäivästä auringon laskiessa oli ulkonäyttelyalueella hiljaista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sopimus Jyväskylän Paviljongin kanssa on katkolla ensi syksyn KoneAgrian jälkeen. Marko Toivakan mukaan neuvottelut jatkosta alkavat talvella. Vaikka Paviljonki alkaa käydä ahtaaksi, ei parempaakaan ole tarjolla.

”Näin suuria tiloja ei ole tarjolla kuin Helsingissä”, Toivakka sanoo. ”Ja se on meidän näkökulmasta auttamattomasti syrjässä.” n

Avaa artikkelin PDF