Sharmans Agricultural Ltd: Palvelua ympäri vuorokauden

Brittiläinen JD-jälleenmyyjä Sharmans luottaa sekoitukseen perinteitä ja uusia tuulia. Mikä on pienen yrityksen salaisuus, kun suuntaus alalla on kohti isompia toimipisteitä?
Pieni toimipiste keskellä maaseutua ja asiakkaita. Toimivaa läheisyysperiaatetta käytännössä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Varaosavastaava Alan Birchall työmaallaan. Netti avaa tietokannat reaaliajassa. Puuttuvat osat saadaan tukikohtaan nopeasti. Kunniakirja seinällä kertoo ensiluokkaisesta toiminnasta. Organisaatio hoitaa osia myös muihin traktorimerkkeihin Vapormatic-brändin tuotteista.
Varaosavastaava Alan Birchall työmaallaan. Netti avaa tietokannat reaaliajassa. Puuttuvat osat saadaan tukikohtaan nopeasti. Kunniakirja seinällä kertoo ensiluokkaisesta toiminnasta. Organisaatio hoitaa osia myös muihin traktorimerkkeihin Vapormatic-brändin tuotteista.
Huolto-osasto ei pröystäile uusilla tiloilla, mutta homma toimii kellon ympäri. Joku huoltoautoista saadaan aina liikkeelle myös viikonloppuisin. Huomaa kätevä huoltonosturin malli. Taustalla näkyy normaalin konekaupan vaihtokonerivistöä.
Huolto-osasto ei pröystäile uusilla tiloilla, mutta homma toimii kellon ympäri. Joku huoltoautoista saadaan aina liikkeelle myös viikonloppuisin. Huomaa kätevä huoltonosturin malli. Taustalla näkyy normaalin konekaupan vaihtokonerivistöä.
Myynnissä on myös kattava valikoima peltotyökoneita. Kuvassa syysöljykasvien trendikoneeksi noussut kuohkeuttimen ja piensiemenkylvimen yhdistelmä Sumolta.
Myynnissä on myös kattava valikoima peltotyökoneita. Kuvassa syysöljykasvien trendikoneeksi noussut kuohkeuttimen ja piensiemenkylvimen yhdistelmä Sumolta.

”Kilpailu on jatkuvasti koventunut. Vanhojen asiakkaiden pitäminen merkkiuskollisina on jopa tärkeämpää kuin uusien asiakkuuksien haaliminen”, sanoo Sharmansin Pytchleyn toimipisteen varaosavastaava Alan Birchall.

Sharmansilla on viisi toimipistettä Peterborougin ympäristössä, noin sata kilometriä Lontoosta pohjoiseen. Alue on hyvin peltovaltaista.

Hyvä ja joustava palvelu on kriittisen tärkeää, koska valtamerkkien tekniikassa ja ominaisuuksissa ei suoraan sanottuna ole isojakaan eroja. Pieni toimipiste on asiakkaita lähellä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Tunnen käytännöllisesti katsoen jokaisen ovesta tulijan etunimeltä”, Birchall sanoo.

Varastot ja osaaminen tasataan

Sharmans edustaa Jontikoiden ohella työkoneita, kuten Horsch, Simba Great Plains, Sumo, Kverneland, Opico ja Dal-Bo. Pytchleyssä työskentelee kuusi asentajaa,

päällikkö Geoff Burgess ja varaosavastaava Alan Birchall. Taloushallinta on keskitetty pääkonttorille Granthamiin, Nottinghamin kylkeen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikkiaan Sharmansin viisi toimipistettä työllistävät 23 huoltomiestä sekä työnjohdon. Suurehko vahvuus selittyy osin brändien suurella lukumäärällä, mutta myös huoltotoiminnan varmuus ja ajantasaisuus on kilpailuvaltti, joka on pidettävä korkealla tasolla. Riittävän isossa joukossa on myös mahdollista erikoistua, ja useimmat työt valmistuvat nopeimmin, kun tekemässä on kaksi asentajaa.

Samassa veneessä ollaan kilpailijoidenkin kohdalla. Vaikka koneet ovat yksikkömääriltään harventuneet, on niiden tekniikka monimutkaistunut, ja vikojakin tulee.

Logistiikka toimii 24/7-periaatteella

Varaosien on liikuttava vauhdilla, koska kattavia omia varastoja ei toimipisteillä voi enää olla. Yhteistä varaosapoolia jaetaan päivittäin tarpeen mukaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Jos aamulla ilmenee tarvetta toisesta toimipisteestä löytyvälle osalle, saan osan tänne kello kymmeneen mennessä,” Alan kertoo.

Vauhdilla toimii myös JD:n iso organisaatio. Kun tilaus saadaan sisään klo 18.30 aikaan illansuussa, ehtii osa toimipisteeseen seuraavaksi aamuksi. On samantekevää, tuleeko osa Englannin päävarastosta vai Saksasta, aikataulu on sama. Englannin varasto kattaa yli 90 prosenttia valikoimasta, joten suoraa tehdastoimitusta ei aina tarvita.

Viikonloppuun osuva konerikko ei ole ongelma, sillä JD:n organisaatio toimii 24/7-periaatteella. Muiden osien kanssa viikonloppu on edelleen jonkinasteinen ongelma. Normaalina viikonloppuna Alan jättää puhelinnumeron oveen.Puhelimeen vastataan aina.

Sesonkiaikana Alan työskentelee myös sunnuntaisin, kuten asiakkaatkin. Kunniakirja palvelutiskin seinällä kertoo, että palvelun taso on huomattu muuallakin.

Koulutus on siirtynyt netin päälle

Koneiden tekniikka muuttuu koko ajan monimutkaisemmaksi. Ilman modernia diagnostiikkaa ei voida enää toimia, ja siksi koulutuksen laatuun satsataan. John Deere on tästä hyvä esimerkki. Firmassa on otettu käyttöön monimuotokurssitus, jonka painopiste on siirtynyt voimalla verkkoon.

JDU eli JD-yliopisto nimen alle jäsentynyt toiminta kattaa laajasti ottaen koko tuotekentän tekniikasta uutuuksiin ja huoltoon. Lisäksi huoltoyrittäjillä on käytössään Service Adviser -diagnostiikkatyökalu, eli pc-pohjainen traktorijärjestelmän monitorointi. Myös mittaus- ja korjausmanuaalit löytyvät sähköisessä muodossa.

Samat systeemit ovat tulleet käyttöön Suomessakin, mutta kielimuuri rajoittaa osaltaan esimerkiksi live-koulutustapahtumiin osallistumista.

Sharmansilla systeemi on otettu tyytyväisyydellä vastaan. Näin joustavia koulutuspäiviä on saatu lisää, eikä aikaa kulu matkoihin ja kurssipäiviin. Oman nettiyhteyden kautta koulunkäynti on vaivatonta. Vuorovaikutteisuuden avulla kysymyksiin saadaan nopeat vastaukset. Toki perinteisiäkin koulutuspäiviä järjestetään vielä. n

Pytchleyn varaosamyynnistä vastaavan Alan Birchallin olemuksesta huokui jotain samaa, mitä TV:n suorikkisarja Downtown Abbey niin mainiosti kuvaa. Alan on kuin sarjan hovimestari: täsmällinen, korrekti ja palvelualtis. Vanhan ajan ammattiylpeyttä vaalivalle Alanille homman hoitaminen on kunniakysymys. Kartanonisännän (John Deere) antamat tehtävät täytetään viimeisen päälle.

Voin hyvin kuvitella tilanteen, kun Alan viikonloppuna hälyttää nuoremman huoltomiehen matkaan asiakkaan konetta korjaamaan. Yes, sir – silloin mennään.

 

Jussi Knaapi

 

Avaa artikkelin PDF